Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Supos’ grej - kampen mod kvadratmeterne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 April 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Til lykke! Hold op, hvor er de flotte! Tjekkede du dem ind som bagage, eller sad du med dem på skødet?

Hvad gav du?

Jeg pakkede dem rigtig godt ind, og tjekkede dem ind som baggage. Forstærkeren var i originalt flamingo-emballage, så den var nogenlunde stødsikker, men tuneren fik ca 20 meter bobleplast .

Jeg endte med at give omkring 220 dollars for dem begge, inklusiv forsendelse til den kammerat jeg var ovre at besøge. Så man kunne måske finde dem lidt billigere herhjemme, hvis man da havde tålmodigheden. Men deres stand taget i betragtning føler jeg mig bestemt ikke snydt .

I øvrigt tak for tippene til hvordan man kan bløde diskanten op på mine B&W'ere, jeg skal helt klart prøve hvordan de lyder på det nye setup før jeg farer ud og køber nye (gamle) højtalere.

r-l-b skrev:
I øvrigt er der dejlige vintage højtalere fra fx ITT og Isophon med glimrende enheder i til ingen penge rundt om i landet

Har du links? Jeg overvejede disse til køkkenet (som også har været en tur forbi vintage spotting tråden), hvor jeg har endnu mindre plads end i stuen, men det var vel ikke dem du mente?

Hvad med Mirsch om21? Kan det bruges til noget?

Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

jeg må ikke lave KSB herinde men send ig en PM - jeg har nok mindst 10 sæt "køkkenhøjtalere" på lager som du kan vælge i mellem

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
Jeg endte med at give omkring 220 dollars for dem begge, inklusiv forsendelse til den kammerat jeg var ovre at besøge. Så man kunne måske finde dem lidt billigere herhjemme, hvis man da havde tålmodigheden. Men deres stand taget i betragtning føler jeg mig bestemt ikke snydt .
Jeg tror mange (inkl. mig) ville have givet mere end det dobbelte!

supos skrev:
Har du links? Jeg overvejede disse til køkkenet (som også har været en tur forbi vintage spotting tråden), hvor jeg har endnu mindre plads end i stuen, men det var vel ikke dem du mente?

De har da stil! Til den pris er der ikke noget at betænke sig på. Ellers er der de gamle B&W CM1, som jeg fik på eBay - men de kommer ikke ret tit til salg. De fås også i en tre-vejs med basfod, de har IKKE hård diskant (trods metaldome) - men igen: sjældne fugle.

supos skrev:
Hvad med Mirsch om21? Kan det bruges til noget?

Har ikke hørt dem, men det var et særdeles velrenommeret firma. Hvis du kan høre dem hos sælger, er det da et besøg værd. De er jo præcist designet til dine krav!

RLB: du må gerne skrive hvilke små højttalere der står i din kælder. Kom! Hep!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 21 April 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hva så Supos har du fået hørt på nogen højtalere?

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Hva så Supos har du fået hørt på nogen højtalere?

Nej, jeg har besluttet at sætte det projekt lidt på standby, indtil jeg har fået forstærker og tuner op at køre, og testet med mine B&W'ere. Det kunne jo være jeg blev glad for dem, nu hvor de får noget ordentlig grej i ryggen . Nu har jeg dog fået lånt en variotrafo, så nu mangler jeg bare et smut forbi Brinck efter nogle mindre sikringer før jeg (forhåbentlig) kan få mit lækre nye grej op at køre.

Jeg holder dog stadig et vågent øje med brugtmarkedet, og vil meget gerne have flere forslag - det kunne jo være man blev fristet... Og så føles det jo lidt beskidt at have sådan noget moderne stads stående ved siden af det fine gamle grej

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 April 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Tillykke med de små nye , det ser rigtig velholdt ud

Mit sæt er sat til  et par JBL 4311 og det spiller forrygende

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig sluttet mine nye skattebasser til, og de spiller fremragende! Først og fremmest tak til KlausM for lån af variotrafo, og til alle jer andre for råd og vejledning (og for generel entusiasme for vintage hifi )

Nu har jeg ikke rigtig nået at lytte koncentreret til dem, men mit første indtryk er at lyden langt mere musikalsk og behagelig at lytte til end på min gamle NAD receiver.

Og så lige et par billeder:

Er det bare smukt eller hvad?

Jeg ved godt at min højttaler-stander ikke er helt optimal , men det er bare improviseret, da højttaleren plejede at ligge hvor forstærkeren står nu.

Jeg kan næsten ikke nænne at sætte min cd-afspiller til, da den bliver nødt til at stå oven på tuneren og forstærkeren, og det kommer til at se helt forfærdeligt ud . Så jeg skal have fundet en smal cd-afspiller der kan stå til venstre for pladespilleren. Jeg har også overvejet at bygge et kabinet i samme stil som forstærker og tuner, og bygge en cd-afspiller ind i dette. Men realistisk set tror er det måske lige lovligt ambitiøst... Desuden kan jeg ikke regne ud hvordan man giver aluminium den lækre sorte farve som gør dem så fede.

I kan også se hvorfor højttalerne ikke må være for brede, da man så ikke vil kunne sidde ved bordet.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

At du overhovedet gider høre cd'er med så fed en pladespiller. Skulle jeg igen have to, skulle de helt klare være nummer to.
Jeg har godt ikke hørt en, men jeg kan ikke tro den er andet en god. Jeg kunne jo lide 1210, så hvorfor ikke.

Det ser simpelthen godt ud! Umanerlig godt!

Welcome to the vintage world!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

fedt grej -  også pladespilleren - har en magen til med metalarmboard og org arm - flot udgave med træarmboard  - gennemført vintage med teac stol med flet og skriveboardet ser også vintage ud - det er sku god stil - jeg har ogle højtalere standere du må få - det giver bedre lyd end vinpapkasser selv om de skulle være fyldt

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Efter adskillige skuffelser på brugtmarkedet, lykkedes det mig endelig at finde et sæt vintage højttalere der opfyldte mine specielle størrelseskrav. Jeg fik nemlig et par Beovox 2400 ganske gratis (for en flaske vin), af en Carsten her fra siden.

Højttalerne er ganske flotte og i ret pæn stand - og bedst af alt lyder de fremrangende! Da jeg fik sat dem til, og A/B-sammenlignede med B&W'erne, blev jeg helt forskrækket - der er simpelhen klasseforskel!

Uden at kende terminologien, vil jeg sige at lyden er langt mere åben og detaljerig. B&W'erne lyder nærmest som om de er lukket inde i en papkasse i sammenligning - hvis nogen forstår hvad jeg mener .

Indtil videre har jeg kun lyttet mere eller mindre overfladisk, og ved begrænset lydstyrke, men det jeg har hørt harværet ganske overbevisende. Ikke dårligt for en flaske rødvin.

Dagen bød dog på endnu en positiv overraskelse, da det lokale loppemarked bød på disse

Der er tale om et par ITT TL250 Compact, der som navnet antyder er et par meget kompakte transmissionslinie højttalere. Efter sigende skulle det være verdens mindste transmisisonslinie-ht'er, og de er godt nok også små - kun 22x13x17 cm. Perfekt til mig der længe har gået og ledt efter et par små køkkenhøjttalere!
Standen er kun nogenlunde, men til 20 kr klager jeg bestemt ikke . Lyden er til gengæld glimrende, deres klejnhed taget i betragtning.

Den opmærksomme læser vil måske have bemærket de to kasser der står nederst til venstre på det øverste billede. Det tog i hvert fald ikke mig mange sekunder at spotte dem på ovennævnte loppemarked. Stor var min skuffelse da jeg fik dem åbnet, og kun den enes indhold svarede til indpakningen

Der var altså kun en enkelt Richard Allen New Golden Eight - den anden står der hverken fabrikat eller modelnavn på. Endnu mere skuffet blev jeg da jeg fik dem hjem, og kunne konstatere at den oven i købet var defekt - 0.9 MegaOhm mellem terminalerne .

Øv, øv, men til 5 kr vil jeg nu ikke lade det ødelægge en ellers meget tilfredsstillende dag

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
fedt grej -  også pladespilleren - har en magen til med metalarmboard og org arm - flot udgave med træarmboard  - gennemført vintage med teac stol med flet og skriveboardet ser også vintage ud - det er sku god stil - jeg har ogle højtalere standere du må få - det giver bedre lyd end vinpapkasser selv om de skulle være fyldt

Når den blev solgt med Technics egen arm hed den vist SL-1100, og kom med metalarmbord. Når den blev solgt uden arm hed den SL-110 og havde træarmbord. Det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle.

Jeg har for øvrigt overvejet at bygget en trækasse til den, så benene bliver skjult, men der ligger mange projekter og venter i den skuffe

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

supos skrev:
...

Den opmærksomme læser vil måske have bemærket de to kasser der står nederst til venstre på det øverste billede. Det tog i hvert fald ikke mig mange sekunder at spotte dem på ovennævnte loppemarked. Stor var min skuffelse da jeg fik dem åbnet, og kun den enes indhold svarede til indpakningen

Der var altså kun en enkelt Richard Allen New Golden Eight - den anden står der hverken fabrikat eller modelnavn på. Endnu mere skuffet blev jeg da jeg fik dem hjem, og kunne konstatere at den oven i købet var defekt - 0.9 MegaOhm mellem terminalerne .

Øv, øv, men til 5 kr vil jeg nu ikke lade det ødelægge en ellers meget tilfredsstillende dag

Til lykke med det flotte setup og loppefundene. Det havde strejfet mig at et par ITT transmissionlinie højttalere - som vores egen Jesper Olsen har til salg - kunne være en løsning på dine smalle pladskrav til vintage højttalere. Nu fandt du dem selv - godt for dig, dårligt for Jesper!

Husk at gemme de flotte Richard Allan kasser! Måske får du et par golden eight at komme i dem en dag.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har omdøbt tråden, da jeg tror jeg vil samle alle info om min kamp for at samle et fedt vintage setup på mine 50 kvm her .

Nyeste erhvervelse er nok det mindst kompakte indtil videre, nemlig et sæt super flotte Sony SS-7200 højttalere:

De blev, ligesom B&O'erne, erhvervet for den nette sum af en flaske rødvin. Jeg så dem på dba under en time efter de var blevet postet, så nogen gange kan det altså betale sig at være hurtig på aftrækkeren .

Lyden er desværre meget skuffende. Min kærestes første kommentar var at de lød "uldne", og jeg må desværre give hende ret. Lige gyldigt hvordan jeg indstiller de to knapper til diskant og mellemtone, lyder de meget udetaljerede og indelukkede - "uldne" er nok en meget præcis beskrivelse. Det er lidt samme fornemmelse som med B&W'erne, bare værre, og med mere bas .

Der er lyd i alle enheder, så helt skidt er det ikke, men noget er der helt sikkert galt. Kan det være forstærkeren der er noget galt med? Det er jo en gammel sag, og den trænger helt sikkert til at få skiftet lytter... Men hvorfor lyder B&O'erne så fornuftigt nok (lidt skingert måske, men alligevel)?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

supos

du er stadig velkommen til at tage den med under armen til det nordsjællandske og se om ikke vi kan finde et par højtalere der lyder godt - samtidig kunne vi jo prøve den med et par højtalere jeg ved er 100% i orden så vi kan udelukke at det ikke er din sansui der er udtørret - snøft

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Tro mig, jeg glæder mig som et lille barn til at se din samling. Jeg prøver bare at time det med at jeg kan tage damen med på Louisiana ved samme lejlighed, og det er ikke helt let at organisere. Det bliver da forresten også nødvendigt at tage hende med, for jeg kan da knapt slæbe forstærkeren og et sæt højttalere alene .

Faktisk var Sonyerne lige på grænsen til hvad der var praktisk at transportere med offentlig - godt de stod lige rundt om hjørnet, og tæt på et busstoppested . Jeg ved godt at alt hifi var tungere i gamle dage, men de virker voldsomt gedigent bygget, også i forhold til B&O'erne.

Det kan være jeg skal prøve at tage min NAD receiver ned fra loftet, og se hvordan den håndterer dem. Hvis det også lyder decideret forkert på den må det jo næsten være højttalerne der er problemet.

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Ok, så fik jeg sat dem til min (halv)nye NAD-receiver, og de lyder stadig syge .
Øv, jeg havde virkelig høje forventninger til dem. Og så er jeg ret vild med designet. Jeg kan ikke tro at det er meningen de skal lyde sådan, især med tanke på hvad der står om storebrødrene på TVK.

Ophængene på basser og mellemtoner føles hårde og stive, men er pæne og hele, og desuden ved jeg jo ikke hvordan den slags skal føles. Ville det kunne forårsage den slags uldne og indelukkede lyd? Denne annonce for basserne i lillebroren SS-7100 antyder i hvert fald at der kunne være et problem.
Hvis det er ophængene der er problemet er jeg klar på at skifte dem hvis det er muligt, da jeg som sagt synes de er ret fede.

Jeg tog en af basserne ud, og blev overrasket over hvor kompakt dæmpematerialet er, i hvert fald i sammenligning med det der var i mine B&W'er og i de fejlkøbte Marantzer. Men det kan vel ikke have noget med mislyden at gøre?

Forresten kan jeg oplyse at de i sin tid har kostet 1795,- stykket, da prismærket stadig sidder på bagsiden.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

prøv evt med en hårtørrer i cirkulærere bevægelser der følger kanten om du kan få kanterne lidt blødere

bliver de det så sæt dem op på loftet med din nad og lad dem spille death metal i 14 dags tid med volumen på kl. 12

lyder de stadig ad H til så er der nok ikke noget at gøre

et godt tip - vintage højtalere skal have tekstil eller papir kant eller en kombination

gummi er ofte tungt og går ud over følsomheden og skum går i stykker - alternative løsninger hærder eller ændre sig på andre måder

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Yes, jeg tror efterhånden jeg er ved at lære lektien om kantophæng på vintage højttalere .
Jeg synes dog stadig at de var en flaske rødvin værd, selvom de lyder elendigt - om ikke andet kan man vel erstatte bas og mellemtone med andre enheder og have nogen flotte højttalere.

Men du mener altså godt at lyden kunne forklares af stive kantophæng? Jeg er som sagt klar på at erstatte dem, hvis det da er muligt.

Der var et lille brænd/smelte-mærke i dæmpematerialet der sad op ad delefiltret, men selve delefiltret viste ingen synlige tegn på problemer.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Sherlock Holmes i Brabrand mener, at en komponent i delefiltret er kaput, når du ligefrem kan berette om smeltet dæmpemateriale!

Men iøvrigt ville jeg, uden beviser iøvrigt, have langt mere fidus til de gamle B&O. Jeg er ved at renovere mine konfirmations-Beovox 1600
højjtalere (jeg er 51, så I kan regne ud at de er fra 1971) - og de spiller rigtig godt. Og de har
-basenhed med trykstøbt chassis
-islagsmøtrikker til montering af bas
-afstivninger i kabinet

R-l-b´s hårtørrervoodoo bør nok overvejende anvendes på vådt hår, methinks
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet kan jeg da starte med at måle delefiltrene igennem, før jeg kaster mig ud i at skifte ophæng.

Beovoxerne er helt sikkert gode højttalere, og flotte er de faktisk også. De spiller i hvert fald mærkbart bedre end mine B&W'er, som trods alt ikke er Bilka-højttalere. Hvad skal der renoveres på dine? Og hvilke enheder sidder der i?

Jeg tror måske bare Sonyerne appellerer til mit Brian-gen, som nogen på en anden tråd udtrykte det, og det kan jeg faktisk meget godt li' . Og det kan godt være de gamle Beovox er gedigent bygget, men det kan ikke sammenlignes med Sonyernes byggekvalitet. Jeg må lige få taget nogen billeder af enhederne samt indersiden af kassen.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes