Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør Vs. transistor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Wat er wat, men det er ikke hele sandheden. Inden der kommer Wat ud af noget som helst er det nødvendig at få signalet på ca 1V som er indgangs-spændingen på de fleste forstærkere bragt op til f.eks 28V som er den spænding der kræves for 100W i 8 ohm.

Det kan ske med transistorer eller rør. I transistorer styrer man en stor strøm med en lille strøm...forskellen mellem strømmene giver forstærkningen...der overføres energi fra trin til trin. Transistor-forstærkere er nødt til at indeholde flere transistorer for samme forstærkning som 1 rør giver. I rør styrer man en stor spænding med en lille spænding...forskellen mellem spændingerne giver forstærkningen (stor forstærkning)...der overføres ingen eller svag energi mellem trinnene.

Hvis transistorens udgangsstrøm var proportionel med styrestrømmen var den en perfekt (liniær) forstærker som ikke giver forvrængning, men desværre er det en en højst uliniær tingest som giver meget forvrængning.

Det kan i nogen grad tæmmes med konstant-strømgeneratorer og lokal modkobling så længe der ikke kræves for meget af den. Sådan en forstærker kan indeholde 10-16 transistorer som forstærker og ligeså mange transistorer til at holde styr på forvrængningen. Det kan fungere fint, men presses den lidt opgiver alle de forvrængnings reducerene kredsløb og forvrængningen får frit løb (umusikalsk 3 harmonisk).

Der sker også det at der bliver overskud af ladnings-bærere i basen (indgang) på transistorerne i pressede situationer....de kan derfor hænge lidt i bremsen og det lyder ikke godt.

Rørene er heller ikke liniære, men er dog de rene engle ifh. til transistorerne...de arbejder fint uden konstant-strømgeneratorer selvom det på det sidste ses i nogle konstruktioner. De er dog ikke på overarbejde som i transistor-forstærkerne.

Fordi rørene er 'næsten' perfekte spændings-forstærkere sker der ikke ikke noget ved at presse dem...her er der ikke en masse forvrængnings reducerende tiltag som sættes ud af drift på et split sekund.

Forvrængningen stiger 'blødt' ved tiltagende udstyring og antages at være den' ørevenlige' 2.harmonisk...de kan derfor presses langt mere end transistorerene. Selvom en rørforstærker presses kraftigt hænger den ikke i 'bremsen', men er straks rede til næste slag. Derfor hører man ofte at en mindre rørforstærker giver en langt større transistor ditto baghjul.

Rør er til høje spændinger og små strømme og skal derfor tilpasses til højtaleren via en udgangs-transformator...det er en ulempe, men med gode traffoer går det fint. Der findes også rørforstærkere som kan drive HT direkte (OTL), men er sarte. Rørforstærkere kan blive ubegrænset gamle så de går i arv og kan bringes up to date ved udskiftning af kondensatorer og rør.

Når transistor- forstærkere brænder sammen er der ofte tale om totalt 'ned-smeltning' pga den direkte DC kobling mellem trinnene. jeg har repareret en stor Yamaha effekt (M80) forstærker hvor der var gået 22 transistorer (+div modstande og dioder) og enkelte havde kun efterladt 3 ben..resten var fordampet. Selv indgangs potentiometeret var brændt af. DC fra kortsluttede udgangs-transistorer havde forplantet sig hele vejen fra udgang til indgang. og ofte lider printet af smeltede printbaner Det var kun 1 eks..jeg har mange flere.

Når rør står af berører det sjældent andet end det pågældende rør...resten overlever. Rør bruger meget strøm og skal udskiftes efter 3-6 år...jeg har dog set eksempler på at selv udgangs-rør kan holde mere end 15 år ved normalt brug.

Der findes gode og dårlige representanter i begge lejre.

Hybrid-forstærkere er oftest en løsning hvor rør bringer signalet op på den fornødne spænding for en given udgangs-effekt og transistorer bidrager herefter med strøm til højtaleren. Kan lyde temmelig godt.

Håber det giver mening.

mvh Mr. Tube

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

FragtManden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Tak for den uddybende forklaring!
Tror efterhånden det dæmrer
Jeg er uden tvivl blevet "hooked" på at høre en gang rør watt på mine HT.
Til top Vis FragtManden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FragtManden

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 April 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

FragtManden skrev:

Pas på!

Det er vanedannende!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

nu er det jo meget Trendy at sige det er rør der er vejen frem og jeg år tæsk nu her men det er sandt  men skidt pyt personligt er jeg mest til rør lyden da den har et eller andet over sig, men om jeg helt klart ville vælge rør nu her ved jeg ikke der er jo en smule arbejde i det men vil mn det er der næsten en garanti på der er dømt vellyd.

Til top Vis Strokes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strokes

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 27 April 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

FragtManden skrev:
Det der bekymrer mig mest er den typisk lavere effekt i rørforst.

Jeg har lige købt SE for- og effekt forstærker på 2 x 14 W Som afløser for min 50 W transistor integreret forstærker. Da lyden er kl. A og derfor ikke begyndte at forvrænge i mine ører, fyrede jeg bare op for lyden, efter ca ti min. begyndte mine trommehinder at blive ømme og jeg skyndte mig at skrue ned på et lydniveau som var mere tåleligt. Volumeknappen står på lidt over halvdelen af max nu og det er sgu højt nok. Masser af dynamik, klar ren lyd, ingen instrumenter som roder sammen selvom der sker en masse i musikken, meget detaljeret lyd, selv ved høj volumen. Nu er højt jo relativt, men jeg tror ikke du kommer til at mangle noget. Der er jo osse push-pull, hvis du ska ha det vildt højt

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Officer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
FragtManden skrev:

Pas på!

Det er vanedannende!

Ja det er så! Og når du så har vænnet dig til det så vil du ikke af med dem igen. Ahh ja dejlig lyd

Chario zyntar 3t
Yamaha rx495rds
Pro-ject Debut III
Audiovector 3x
Marantz PM80
VDH Kabler
tara labs
Til top Vis Officer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Officer

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

En dejlig og sober indføring mr. Tube, tak for det.

At lytte til musik er en subjektiv sag, man kan i mine i mine øjne stille så "perfekte" anlæg op, at det kun er det allerbedste programmateriale der er interessant at lytte til, alt andet afsløres nådesløst for fejl og mangler. Jeg må indrømme at jeg foretrækker indholdet i musikken frem for teknikken og det betyder så at jeg også bliver nødt til at lytte til gamle og slidte ting. Men en push pullert med el 34'erer var langt hen af vejen løsningen for mit vedkommende dejligt musikalsk gengivelse, masser af rum, detaljer og troværdighed uden at trætte.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Medlem skrev:

Mahler og Rogue M-150 er en super fed musikalsk kombi. Rigeligt med power. Du ville blive overrasket.
Spørg f.eks. "Jakobsen", han har nu Rogue Apollo og The Music. (!)

Yes har haft Mahler og M150 også .... det er virkelig en fin kombo ... hvis man skal spille højere end
det .... ja så fred være med det ... så spiller man rigtig rigtig højt

Hvordan er bunden i Mahler, når de bliver trukket af sådan en rør-slæde?

Jeg synes Mahler har tendens til bulder bas. Der er ikke noget i vejen med højttaleren som sådan,
men de kræver en forstærker med meget styr på bunden.

Hvad har du haft på dem ud over M150?

mvh
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Måske lidt off-topic, men hvad sker der egentlig når såvel indgangs- som udgangsrør bliver trætte og skal skiftes?

Lyder det anderledes oder was? Hvordan ved man med sikkerhed at røret er klar til udskiftning?

Håber på nogle informative forklaringer til en "rør-noob"....

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 03 September 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv tilhænger af godt rørudstyr.

Men jeg vil, efter at have hørt utallige kombinationer på Mahler, vælge transistor grej til dem.

Istedet kunne løsningen måske være en rørforforstærker, og ved rørskift, påvirke balancen den vej.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Måske lidt off-topic, men hvad sker der egentlig når såvel indgangs- som udgangsrør bliver trætte og skal skiftes?

Lyder det anderledes oder was? Hvordan ved man med sikkerhed at røret er klar til udskiftning?

Den var svær for forstærkere reagerer lidt forskeligt ifh til konstruktion, men hvis jeg skal generalisere kan det vel beskrives som at forstærkeren hurtigere mister magten og lyder anstrengt. iøvrigt er det utroligt hvad man kan vænne sig til...jeg har oplevet nogle sige ...jeg tror der er noget galt den lyder ikke helt som den plejer...og så har der været 1,5W tilbage i en 300B SE forstærker.

mvh

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 03 September 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Nu er min SE næsten ny. Men ham der byggede og solgte mig den, sagde at når der mangler bund i basssen og toppen i diskanten lyder "flad" så er rørene slidte. Det kan vel oversættes til at det ikke lyder optimalt, eller som det plejer. Jeg vender lige tilbage med min egen erfaring om 6 år, når mine rør er blevet slidte

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

6 år?? Hvad er det for rør...ikke 300B ihvertfald eller bliver den sjældent tændt.

mvh

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

OK

Jeg siger mange tak for info...

Er der nogle rørtyper der generelt har længere levetid end andre? Jeg kan forstå at man ikke skal regne med speciel lange levetid på 300Bere, og går udfra at 2A3 og andre lignende ligger i samme kategori?

Hvordan med andre populære som 6550, KT88, EL34 og EL84?

Men hvis jeg ellers har forstået det korrekt, så afhænger det i høj grad af den enkelte konstruktion, og hvor høj bias der køres på rørerne...?

De førstnævnte typer er vel dem man i daglig tale kalder "trioder", og de sidstnævnte kalder "pentoder". Er det korrekt, eller er det bare fordi det oftest er de konstruktionsprincipper de  forekommer i....?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Levetiden på rør er MEGET afhængig af deres driftsvilkår. Småsignal rør som anvendes i forforstærkere kan have levetider må adskillige tusinde timer; medens udgangsrør, som dem du nævner typisk har levetider på 1-2.000 timer, afhængigt af driftsforholdene. F.eks. kan en for høj bias tage livet af et udgangsrør i løbet af ganske få timer.

Et rørs benævnelse triode/pentode osv. er knyttet til rørets indre opbygning. Faktisk beskriver navnet hvor mange "aktive" tilslutninger der er i røret, med anvendelse af de gamle græske tal. Så triode betyder at røret har 3 tilslutninger, pentode betyder røret har 5 tilslutninger. Da et rør altid har en anode og en katode, betyder det, at det er antallet af gitre i røret, som giver navnet. Så en triode har et gitter og en pentode har 3 gittre.
Dette medfører så også, at man har forskellige konstruktions principper afhængigt af hvilken type rør der anvendes.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Kan man selv måle hvorvidt et rør er ved at være træt, eller skal der som udgangspunkt en fagmand til med mere avanceret måleudstyr end et multimeter fra biltema...?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ja, der skal lidt mere måleudstyr til end et multimeter Så her er øret nok det bedste måleapparat.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 04 September 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

6 år?? Hvad er det for rør...ikke 300B ihvertfald eller bliver den sjældent tændt.

mvh

sjældent tændt, det ved jeg ikke,  den spiller vel små 10 timer om ugen. Men jeg får vel kun hørt højt musik ca de 4 timer, resten ved moderat styrke (baggrundsmusk og film). Jeg bor i lejlighed sammen med en kvinde. Lejlighed = ikke højt efter 19 så undgår jeg klager, kvinde = skal være alene hjemme,mænd og kvinders vudering af "højt" er ret forskellig

Rør, Tungsram ecl 82 NOS rør, JJ el509, Electro- Harmonix 6922 eh. Og ja, jeg tror da nok de skal holde de der små 6 år. Det er klart at hvis man skamspiller på klippegrænsen i timevis dag ud og dag ind, så er de jo blæst af på det par år. Min når klippegrænsen ved 2/3 af maks. men der er det alt for højt til at jeg kan holde det ud. Når volumen står på lidt over 1/2 af maks. er det temmelig højt , men stadig rent. Har ladet mig fortælle at slidtagen og behov for jævnligt at justere BIAS først er når den får pisk på klippegrænsen meget ofte og længe af gangen. Men er jeg da blevet misinformeret?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Nååå..det er sådan en...de er vist ret goe og EL509 er ikke til at slide op...ihvertfald ikke i de gamle kendte fabrikater...jeg ved ikke med JJ, men dem skal jeg selv bruge ..nu. Klippe grænsen retter sig efter bias i SE forstækere..dvs jo kraftigere strøm i røret jo mere kan det poste ud. Jeg tror ikke det påvirker den at spille på klippe grænsen...SE klas A bruger samme strøm hele tiden også nå den bare er tændt uden at spille.

mvh

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 04 September 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Til tube mania. Ja, jeg er i hvert fald rigtig godt tilfreds. Regner da også med at min SE skal følge mig i rigtig mange år. Håndbygget kram med enkelt opbygning af gode komponenter, ku' jeg se da han åbnede forstærkeren stillede BIAS efter jeg havde tilspillet den. MHT JJ rør. Så kan jeg ikke sige noget om dem alene, men sammensætningen af rørene (og øvrigt hifi udstyr naturligvis) giver en ren og klar lyd, egentlig tæt på transistorlyd, men uden den skarphed man ved mellemklasseanlæg kan opleve ved høj volumen. Jeg fik osse at vide at det egentlig ikke skulle være nødvændigt at stille BIAS før rørene skal udskiftes, hvilket passer meget godt med det du skriver.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes