Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: AVI ADM 9.1 betragtninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 April 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

...måske kan det have lidt med skamlerne at gøre. Men jeg er ved at nå til den konklusion at det er din oplevelse af at gå fra noget rørbaseret til de meget mere neutrale AVI'ere kombineret med et "koldt" rum.

Som AM-E er inde på, så er der ingen pumpet bas eller fremhævet mellemtone i AVI'erne. Så derfor kan de godt opleves koldere og knap så fyldig som de forrige setup.

Min Copland var ikke rørbaseret men skulle efter sigende lyde sådan (jeg har aldrig hørt rørudstyr). Men ja, det er nok bare en vanesag. Jeg er heller ikke direkte utilfreds med dem, for de har stadig mange forcer på trods af de ovennævnte minus'er.
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 24 April 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Mht. optisk kabel, så vil du ikke kunne høre forskel. Men det til en hund er nok mere solidt end det til 2 øre, der følger med. Har selv købt det kabel, du linker til.

Mht. bit og khz, så er det ikke noget, du skal spekulere så meget over. Alle cd'er pt. er 16 bit 44,1 kHz (red book) - dvs. at du reelt ikke vil udnytte ADM9.1s muligheder for 24 bit. Der varer stadig nogle år før (main stream) musik vil blive solgt i bedre kvalitet end red book, selvom mulighederne er der allerede nu. Så nyd dine optiske indgange.

Jeg har aldrig haft noget specielt dyrt lydsystem, men det jeg er allermest glad for hos ADM9.1, er præcision og klarhed. Selv JJ Cale lyder som en nyhedsoplæser hos BBC.

Tillykke med købet :-)

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Mht. optisk kabel, så vil du ikke kunne høre forskel. Men det til en hund er nok mere solidt end det til 2 øre, der følger med. Har selv købt det kabel, du linker til.

Mht. bit og khz, så er det ikke noget, du skal spekulere så meget over. Alle cd'er pt. er 16 bit 44,1 kHz (red book) - dvs. at du reelt ikke vil udnytte ADM9.1s muligheder for 24 bit. Der varer stadig nogle år før (main stream) musik vil blive solgt i bedre kvalitet end red book, selvom mulighederne er der allerede nu. Så nyd dine optiske indgange.

Jeg har aldrig haft noget specielt dyrt lydsystem, men det jeg er allermest glad for hos ADM9.1, er præcision og klarhed. Selv JJ Cale lyder som en nyhedsoplæser hos BBC.

Tillykke med købet :-)

Tak for info. Jeg skal alligevel bruge et ekstra optisk kabel, så køber nok det i linket. Så kan jeg lige prøve at sammenligne selvom jeg heller ikke forventer at kunne høre forskel.
Jeg er skam også ved at blive glad for de små kasser. Og så tror jeg et par gode stabile standere og et bedre rum vil gøre underværker, godt jeg flytter til sommer.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle (igen)
Så er jeg ved at vænne mig til de AVI'er, de er nu ikke helt ringe. MEN! Når jeg spiller højt kommer der nogle mislyde fra bagsiden af den venstre (hoved) højttaleren. Det er som om bassen får noget inde i højttaleren til at vibrere, og lyden er tydelig i min lytteposition. Har i andre med 9.1'ere oplevet noget lignende. Den højre højttaler har den samme mislyd men slet ikke så kraftigt.
What to do? Er det normalt at ting vibrer ved højt lydniveau eller er det en bytter?

Mvh. Morten

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Du er ikke helt dum - eller så er vi lige dumme. Jeg har også haft "fornøjelsen" af et sæt og jeg må sige at jeg deler dine betragtninger 100%. Desværre har jeg ikke oplevet efter de har fået nogle tæsk.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Hej alle (igen)
S� er jeg ved at v�nne mig til de AVI'er, de er nu ikke helt ringe. MEN! N�r jeg spiller h�jt kommer der nogle mislyde fra bagsiden af den venstre (hoved) h�jttaleren. Det er som om bassen f�r noget inde i h�jttaleren til at vibrere, og lyden er tydelig i min lytteposition. Har i andre med 9.1'ere oplevet noget lignende. Den h�jre h�jttaler har den samme mislyd men slet ikke s� kraftigt.
What to do? Er det normalt at ting vibrer ved h�jt lydniveau eller er det en bytter?

Mvh. Morten

Send en mail til Ashley James (ashley(a)avihifi.com) fra AVI. Det lyder ikke normalt. Mine siger ikke lyde, n�r de spiller h�jt. Undtagen dem der skal v�re - og de lyder godt!

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
MortenJ skrev:
Hej alle (igen)
S� er jeg ved at v�nne mig til de AVI'er, de er nu ikke helt ringe. MEN! N�r jeg spiller h�jt kommer der nogle mislyde fra bagsiden af den venstre (hoved) h�jttaleren. Det er som om bassen f�r noget inde i h�jttaleren til at vibrere, og lyden er tydelig i min lytteposition. Har i andre med 9.1'ere oplevet noget lignende. Den h�jre h�jttaler har den samme mislyd men slet ikke s� kraftigt.
What to do? Er det normalt at ting vibrer ved h�jt lydniveau eller er det en bytter?

Mvh. Morten

Send en mail til Ashley James (ashley(a)avihifi.com) fra AVI. Det lyder ikke normalt. Mine siger ikke lyde, n�r de spiller h�jt. Undtagen dem der skal v�re - og de lyder godt!

Jeg har skrevet til ham og fundet ud af lyden fremkommer da der strømmer luft gennem hullerne ved de optiske stik. Ashley mener det kan være fordi basrefleksportene kan være stoppet til af for meget dæmpemateriale, og det er jo præcis det jeg undrede mig over i en tidligere post. Han sagde jeg skulle prøve at skubbe dæmpematerialet væk fra porten. Det hjalp i et lille stykke tid, men lufttrykket inde i højttaleren skubbede bare dæmpematerialet tilbage i røret. Nu venter jeg på svar fra ham om hvad jeg så kan gøre ved det.
Er der nogen af jer der kender til det problem?

Morten

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 27 April 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte de småkasser på hifi-udstillingen i november i København, og til trods for at det foregik i et mindre hotelværelse, var jeg forbløffet over, hvor godt de lød. Nu kan jeg desværre ikke huske, om de blev født af en iPod eller en mac, mens der kan vel ligge andet end mp3 på en iPod, afhængig af, hvad man beslutter sig for.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
Jeg hørte de småkasser på hifi-udstillingen i november i København, og til trods for at det foregik i et mindre hotelværelse, var jeg forbløffet over, hvor godt de lød. Nu kan jeg desværre ikke huske, om de blev født af en iPod eller en mac, mens der kan vel ligge andet end mp3 på en iPod, afhængig af, hvad man beslutter sig for.

Joo, det kan der da, men man er jo så tvunget til at bruge den analoge udgang og iPod'ens DAC i stedet for den indbyggede i AVI'en

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 28 April 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

OK, så klog er jeg ikke på det.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
terp2004 skrev:
MortenJ skrev:
Hej alle (igen)

Mvh. Morten

Jeg har skrevet til ham og fundet ud af lyden fremkommer da der strømmer luft gennem hullerne ved de optiske stik. Ashley mener det kan være fordi basrefleksportene kan være stoppet til af for meget dæmpemateriale, og det er jo præcis det jeg undrede mig over i en tidligere post. Han sagde jeg skulle prøve at skubbe dæmpematerialet væk fra porten. Det hjalp i et lille stykke tid, men lufttrykket inde i højttaleren skubbede bare dæmpematerialet tilbage i røret. Nu venter jeg på svar fra ham om hvad jeg så kan gøre ved det.
Er der nogen af jer der kender til det problem?

Morten

Det lyder til, at du har fået en "mandagsmodel" eller lignende. For jeg har godt nok ikke oplevet eller læst om det før - du må jo spille sindsygt højt, siden der kommer luft igennem de små optiske porte bagpå?! Det sker jo desværre engang imellem, især når der bliver produceret og solgt så mange af dem. Ifølge Ashley er fejlraten stadig minimal. Men du kan altså nemt åbne bagpladerne ved at skrue dem af. Du kan derefter fjerne eller justere lidt på dæmpematerialet.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 30 April 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har med mine et problem med forbindelsen mellem det optiske kabel og indgangen. På den måde, at lyden forsvinder pludseligt kan forsvinde. Der kommer igen lyd når jeg tager fat i det optiske kabel. Det lyder, som om forbindelsen er ustabil, nogle gange så meget, at lyden hakker konstant.Det synes jeg er ret underligt. Jeg har skrevet til Ashley og spurgt, hvad årsagen til dette er. Hans svar er her:

Optical cables either work or not so i suspect it's nothing to worry about, just make it's plugged in.

OK, så skal jeg vel konkludere, at mit optiske kabel ikke virker, eller mere korrekt: Det virker kun noget af tiden. Det virker ulogisk. Der kommer jo konstant lys ud gennem stikket.

Jeg må hellere prøve et andet kabet, bare for at dobbelttjekke. Hvilke kabler bruger i andre ?

Det må jo ikke have for store stik med de små huller i bagpladen.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvad og hvordan har du koblet til dine ADM9.1?

Hvis du f.eks. bruger Airport Express som "bindeled" kan den være skyld i afbrydelserne. Har selv haft problemer med forbindelsen mellem min Mac Mini og min AE, der stod i et andet rum. Det gav sig udslag i korte og længere pauser i musikken. AE er ikke verdens mest stabile opfindelse, men virker ganske fint hos mig nu.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Terp2004

Jeg bruger ikke airport ekspres. Jeg bruger en mac mini - denne er tilsluttet via mini toslink - optisk kabel - adm9.1. Altså ingen trådløs overførsel. Skærer det lige ud i pap:

adm9.1----optisk kabel-----mini toslink-----mac mini

Synes, det lyder ulogisk, at et optisk kabel ikke kan holde signalet. Det må være enten eller!!!

Har også været udefor her igår, med et elvis costellonr. hvor der ingen bas var overhovedet, men masser af forvrængning. Lød som om, basenheden var stået af. Prøvede næste dag at skifte over til den anden optiske indgang. Gæt engang. Yes, der spillede den igen bas. Har dog ikke haft tid til at dobbeltchekke. Men underligt. Jeg får ikke tid før søndag med at fejlsøge. Måske har jeg en mandagsmodel.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Du kan undgå toslink-ministoslink-konverter med dette kabel, men det kræver, at du max har brug for to meter kabel. Ved ikke, om det kan have noget med dette at gøre.

Hvilket program afspiller du lyd med? Hvis det er iTunes, skal du slå lydregulering fra, så du ikke kan skrue op og ned for lyden via mac, men kun via fjernbetjeningen til ADM9.1. Det har jeg i hvert fald læst et sted en gang. Husker ikke lige hvor. 

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Yep

Bruger itunes og har slået alt fra.

mice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Er først lige stødt på din tråd.... interessant snak.

Før jul siden skiftede jeg mit gode men mærkelige sæt (B&W CM2 og Classic 6.6) ud med et par AVIer. Jeg må sige, at jeg også oplevede et klart tab af bas. Men det havde også koster 3 forsøg med forstærker før jeg fandt classic'en der kunne drive en ordentlig bas ud af de små CM2'ere

Jeg havde så heldigvis også investeret i AVI suben, og den sætter nogenlunde tingene på plads, hvis man undlader at høre musikken alt for stille, og den har den fantastiske effekt at enhver film bliver en helt ny rystende oplevelse.

Jeg sidder lige og hører Clapton og jeg kan ikke genkende, det du siger om at lyden ikke kommer ud af boxen. Alt i alt synes jeg det er meget formfuldendt. Kun bassen og stortrommen er lidt langt væk... må hellere skrue lidt op :)

-Michael

Til top Vis mice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mice

skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2003
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle, genopliver lige denne her tråd, da jeg på nuværende tidspunkt har lånt et sæt fra Streamtech.dk, med henblik på at skulle erstatte mine Avance Sig. 8 mkIII. Desværre kan jeg nikke genkendende til alle de symptomer som MortenJ har oplevet med sine ht'ere. Det kan vel være de spiller mere 'korrekt' bas, deraf følelsen af at den mangler, eller lyder anderledes end det jeg er vant til. MEN, det er altså umuligt at få noget som helst bas ud af en kasse på under 10liter, det kan ikke fysisk lade sig gøre. Dernæst gør mængden af dæmpemateriale det ikke bedre for oplevelsen, at det rutcher rundt derinde, og opstruerer luftgennemstrømningen gennem basporten, og tilmed puster små stumper når man spiller højt. Og nej, jeg spiller ikke overdrevet højt, men fyldet indeni, ligger løst og kan arbejde 'af sig selv' pga af basenheden, og det ser jeg som en decideretfejlkonstruktion, eller hastværk. Må indrømme, jeg finder den øvre ende af skalaen (frekvens) som lækker, men samtidig ret spids. Bruger SB, og har rippet i FLAC, men synes virkelig ikke det kan være rigtig jeg skal lede efter 'de bedst indspillede' for at det er tåleligt at høre på, dertil stikker diskanten for meget, eller også er det ubalancen fra den 'fraværende bas'? Lyden kommer simpelthen ikke ordentlig ud af kassen, det hele foregår 'indeni', virkelig frustrerende.....indtil videre.
Noget positivt, er at jeg finder ideen, betjeningen, letheden, rigtig lækker, men jeg er virkelig skuffet over de små brølere undervejs. Alternativt er det at invistere i en DacMagic, og en ordentlig forstærker som prismæssigt kan konkurrere med en komplet AVI-løsning m. tilhørende sub.
Er desværre ikke sønderlig imponeret over lyden. Kan være man skal vente på de laver en større model, evt 2½-3vejs som kan spille over hele registreret.
Kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer, gode som dårlige omkring min observation, da det kan være jeg bare er hysterisk og skal vænne mig noget mere til dem? Skal siges jeg har haft dem i snart to dage, men var stort set skuffet fra jeg satte dem til, og det er ikke blevet meget bedre. Opstillingsmæssigt er det selfølgelig heller ikke optimalt, da de står på an lang skænk, og ikke dertilegnede standere. Men udover det, så er der ikke ngoet som kan ødelægge lyde i så høj en grad at bassen f.eks. forsvinder.
Nå, jeg vil vente på input, hvis der er nogen, fra jeg andre ejere eller nogen med erfaringer omkring disse AVI'er :-)
God weekend!
Til top Vis skum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skum

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej Skum

Du har helt ret i, at man nok aldrig vil få samme fornemmelse fra en fysisk lille højttalere som fra en større. Det er ikke store gulvhøjttalere, du skal sammenligne med, mener jeg. Hvis du vil have gulvhøjttalerlyd, så er det gulvhøjttalere, du skal købe. Rigtig mange vil sikkert kunne leve med AVI9.1, selvom de er vant til gulvhøjttalere. Og nogle vil endda synes, ADM9.1 lyder utroligt meget bedre end deres gamle gulvhøjttalere. Men det er klart, at hvis du har gulvhøjttalere af en vis kvalitet, så vil du savne noget.

Jeg vil anbefale ADM9.1 til folk, der af den ene eller anden grund vil have en reol/standerhøjttaler. Den kan sagtens erstatte mangen en gulvhøjttaler, men det må jo altid komme an på en prøve.

Jeg tror ikke, du vil ændre mening om ADM9.1-lyden. Muligvis vil du blive mere vant til den, men du skal nok ikke gøre dig forhåbninger om at den ændrer sig.

Jeg er utroligt glad for mine ADM9.1. Lyden er en kraftig forbedring ift. mit gamle Thule-anlæg med Mission gulvhøjttalere. Og funktionaliteten ift. cd'er er ubeskrivelig.

Bassen er stram og lyden utroligt detaljeret. Det er sådan, jeg kan lide den - og i modsætning til dig, synes jeg ikke, højttalerne ødelægger "dårlige" indspilninger. Jeg har hørt betragtningen før, men jeg har simpelthen ikke stødt på problemet endnu (og jeg har da 10.000 tabsfri numre i iTunes).

Du er selv inde på nogle alternativer. Jeg har ikke selv prøvet dem, men masser herinde fra. Hvis du har flere penge, så har Lyngdorf lavet nogle forstærkere med indbygget dac (eller noget der ligner). Har hørt en enkelt til 25.000 kr., der lød skidegodt med en par store, dyre gulvhøjttalere.

Held og lykke!!

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

skum skrev:
Hej alle, genopliver lige denne her tråd, da jeg på nuværende tidspunkt har lånt et sæt fra Streamtech.dk, med henblik på at skulle erstatte mine Avance Sig. 8 mkIII. Desværre kan jeg nikke genkendende til alle de symptomer som MortenJ har oplevet med sine ht'ere. Det kan vel være de spiller mere 'korrekt' bas, deraf følelsen af at den mangler, eller lyder anderledes end det jeg er vant til. MEN, det er altså umuligt at få noget som helst bas ud af en kasse på under 10liter, det kan ikke fysisk lade sig gøre. Dernæst gør mængden af dæmpemateriale det ikke bedre for oplevelsen, at det rutcher rundt derinde, og opstruerer luftgennemstrømningen gennem basporten, og tilmed puster små stumper når man spiller højt. Og nej, jeg spiller ikke overdrevet højt, men fyldet indeni, ligger løst og kan arbejde 'af sig selv' pga af basenheden, og det ser jeg som en decideretfejlkonstruktion, eller hastværk. Må indrømme, jeg finder den øvre ende af skalaen (frekvens) som lækker, men samtidig ret spids. Bruger SB, og har rippet i FLAC, men synes virkelig ikke det kan være rigtig jeg skal lede efter 'de bedst indspillede' for at det er tåleligt at høre på, dertil stikker diskanten for meget, eller også er det ubalancen fra den 'fraværende bas'? Lyden kommer simpelthen ikke ordentlig ud af kassen, det hele foregår 'indeni', virkelig frustrerende.....indtil videre.
Noget positivt, er at jeg finder ideen, betjeningen, letheden, rigtig lækker, men jeg er virkelig skuffet over de små brølere undervejs. Alternativt er det at invistere i en DacMagic, og en ordentlig forstærker som prismæssigt kan konkurrere med en komplet AVI-løsning m. tilhørende sub.
Er desværre ikke sønderlig imponeret over lyden. Kan være man skal vente på de laver en større model, evt 2½-3vejs som kan spille over hele registreret.
Kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer, gode som dårlige omkring min observation, da det kan være jeg bare er hysterisk og skal vænne mig noget mere til dem? Skal siges jeg har haft dem i snart to dage, men var stort set skuffet fra jeg satte dem til, og det er ikke blevet meget bedre. Opstillingsmæssigt er det selfølgelig heller ikke optimalt, da de står på an lang skænk, og ikke dertilegnede standere. Men udover det, så er der ikke ngoet som kan ødelægge lyde i så høj en grad at bassen f.eks. forsvinder.
Nå, jeg vil vente på input, hvis der er nogen, fra jeg andre ejere eller nogen med erfaringer omkring disse AVI'er :-)
God weekend!

Du er enten ekstremt hysterisk eller meget krævende. Det sidste tror jeg ikke rigtigt på efter at du har nævnt, hvad dit anlæg består af.

Jeg har haft både gulv- og standerhøjttaler i den tunge ende, og lad os bare sige at AVI'erne gør det godt. Jeg skrottede faktisk hele mit hundedyre anlæg til fordel for ADM9.1, da jeg faktisk følte at jeg fik samme performance til langt mindre penge (og plads). Min GyroDec har ikke lydt bedre...

Hvis du kan finde et anlæg i samme prisklasse som AVI'erne, og som spiller bedre end AVI'erne, så tager jeg hatten af...Men selvfølgelig har vi alle forskellige behov og præferencer.

De negative ting du nævner i dit indlæg, har jeg ikke stødt på endnu.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes