Emne: AVI ADM 9.1 betragtninger ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Nu har jeg efterhånden haft mine i et halvt års tid og kan da lige komme med en opdateret stemningsrapport. Måske er det fordi jeg har vænnet mig til dem, eller fordi de bare skulle bruge meget lang tid på at blive spillet til, men jeg er blevet rigtig glad mine mine 9.1'ere. Jeg savner stadig noget bas en gang imellem, men det er vel hvad man kan forvente af så lille en højttaler. Jeg køber nok en sub når jeg får råd. Og så står de stadig på et par Ikea-skamler i et rum hvor akustikken er til grin, så kan nok hente lidt mere vellyd ud af dem når de en dag får bedre betingelser.
>>Skum: Beholdte du de 9.1'ere du havde til låns? Jeg tror problemet er at mange forventer at de små højttalere kan levere det samme som en stor gulvhøjttaler. Jeg læste et citat af Ashley James om 9.1'erne hvor han sagde at de egentlig spiller ligesom alle andre standerhøjttalere med en 6,5" enhed, bare med 300x (!?) mere kontrol. Det er altså ikke i frekvensområdet at de eksellerer men mere i præcision og dynamik.
Det jeg savner mest er nogle flere analoge indgange, men det er der heldigvis råd for. Er der nogen der kan anbefale en god omskifter? Vel egentlig bare en simpel forforstærker uden volumenkontrol. Den skal være billig, og jeg er klar på at samle noget selv hvis det er. Det kunne dog være rart hvis den kunne betjenes med fjernbetjening så jeg kan styre den med en multiremote engang i fremtiden.
/Morten
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fulgt tråden siden starten, da jeg på det tidspunkt gik i overvejelser om at skifte til 9.1'erne. Nu har jeg haft mine i 5 måneder og er overordentligt glad for dem!
Til at begynde med spillede jeg mine CD'er på en NAD 542 cd-afspiller via toslink, hvilket ikke var synderligt overbevisende "tynd kasse-lyd" , svag bas og lettere spids diskant. Jeg tilskrev det manglende tilspilning og gav dem en chance.
Jeg skiftede så NAD'en ud med en Cambridge 540D DVD-afspiller, hvilket meget overraskende gav et stort løft i lyden Jeg spillede på en DVD-afspiller og via samme toslink-kabel, men der var mere liv og "rigtighed" over lyden - det swingede bare bedre!
Efter et par måneder hvor jeg blev vant til lyden og de fik lov lov at blive brændt igennem, er jeg virkeligt blevet glad for dem! Jeg synes, at de "forsvinder", præcis som de skal. De spiller meget naturligt og upåtrængende, hvilket i min verden er tegn på, at alt er som det skal være - når man kan fokusere på musikken i stedet for teknikken, så er man nået rigtigt langt! For nogle uger siden smed jeg et sæt SD-feet under dem, hvilket gav lidt bedre fokus og mere "naturlighed/letflydenhed/antilyttetræthed" (jeg kan ikke det store hifi-superlativer).
Angående bassen, så synes jeg, at det er en smule naivt at forestille sig, at så små højttalere skal kunne spille reel bas! Det er nogle små kasser, som oven i købet er fyldt godt op af elektronik - ikke nogen stor volumen at forstærke bassen i. Desuden forventer folk vel sjældent, at et sæt konventionelle stander/reol/kompakthøjttalere kan spille overbevisende bas?! Jeg var, efter tilspilningstid, ganske imponeret over deres formåen i den nedre ende af skalaen - det var ikke særligt fysisk, men de går da imponerende dybt for så små et par højttalere - ikke desto mindre købte jeg efter en måneds tid subwooferen, som spiller rigtigt godt sammen med 9.1'erne! Den giver lige det ekstra i bunden, som man savner fra sine gulvhøjttalere.
|
| Til top |
|
| |
skum Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>Skum: Beholdte du de 9.1'ere du havde til låns? Jeg tror
problemet er at mange forventer at de små højttalere kan levere det
samme som en stor gulvhøjttaler. Jeg læste et citat af Ashley James om
9.1'erne hvor han sagde at de egentlig spiller ligesom alle andre
standerhøjttalere med en 6,5" enhed, bare med 300x (!?) mere kontrol.
Det er altså ikke i frekvensområdet at de eksellerer men mere i
præcision og dynamik.
Hej igen Altså, mine umiddelbare negative indtryk, specialet om de nedre regioner, holder jeg fast i. Dermed ikke sagt at det var et decideret irritationsmoment gennem hele ugen jeg lånte AVI'erne. Jeg vænnede mig til dem løbende. Men mine Avancer er altså også ulige konkurrence for dem, men opad til rendte de dem over ende, ingen tvivl om det. Jeg beholdte dem ikke nej, men jeg skal have et par. Brugervenligheden, alsidigheden, til trods for kun tre tilslutninger, gør at de passer til mine behov, så jeg skal ha' et par ved lejlighed, sidder dog lige og sveder over min specialeslutspurt, men når der er tid til 'leg' igen skal jeg invistere i et par, evt. med sub'en. Jeg sammenlignede toslink med coax-digi-indgangen, og der kunne jeg ikke høre forskel, selvom der skulle være forskel på upsamplingsfrekvensen, dertil er mine ører ikke skarpe nok. Sjovt nok, giver en SB via digital ud, virkelig en overhaling af lyden. SB'ens indbyggede analog udgang bliver virkelig afsløret som værende en del klasser under, og det er vel det fedeste ved de her AVI'er, at deres indbyggede digitale og analoge dele er til UG+. Der er INGEN støj på de analoge indgange, og der er 'headroom' nok til at jeg frygtede for at ting skulle falde ned fra hylderne. En anden ting som er vand på min mølle, er strømforbruget. Master-ht'eren, bruger ca. 10-11W ved standby, og den anden 8-9W, men man skal altså skrie godt op før end de sniger sig over 20W. Dvs, man samlet set kan have et komplet anlæg som suger SB (5W), AVI (20-30W) plus computer/nas, som i mt tilfælde er på ca 50W, ialt langt under 100W, det er vildt... grøn hifi er kommet! ;-) Men for lige at runde tingene lidt op, så SKAL det digitale materiale altså være iorden, min 320kbs mp3, men allerhelst FLAC eller andet lossless format, jeg synes de afslørede lavere komprimeringer så meget at jeg simpelthen ikke kunne holde ud af at høre på det i længden. Kunne dog blive nødt til at acceptere radiostreaming på 128kbs, da det er det højeste man kan få... Jeg må sige jeg er blevet omvendt, produktet lever op til mine (efter tid, overvejelser og indrømmelser) forventninger, og mere til... Hypen er berettiget! Slut herfra, skal transkribere....suk! God weekend!
|
| Til top |
|
| |
JepperDepper Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige blevet opmærksom på denne her højttaler, som jeg kan læse mig til, får meget meget ros. Jeg er på vej til at skifte mit gamle konfirmationsminianlæg ud, som har holdt i 15 år. Jeg har ikke haft det store behov for at høre høj musik og har det heller ikke nu. Jeg holder dog ikke mere til at se på en kassetteafspiller og en CD-afspiller uden mulighed for det helt store :-)
Jeg er på Apple bølgen med Macbook og iPhone, og ser nu mulighed for at høre musik igennem AVI ADM 9.1. Jeg vil tro, at jeg vil kunne leve med dem uden subwoofer til en start.
Jeg har som udgangspunkt mest brug for at høre musik, så forbindelsen til højttaleren skal først og fremmest gå via en airport express. Er der nogle af jer, der også har jeres TV koblet til? Jeg tænker der skal føres mange ledninger til højttalerne, jo flere ting, der skal kobles på. Og jeg har tænkt at hænge dem op på væggen, da jeg ikke lige kan se hvor jeg skal have et par standere stående i stuen. Er der nogle af jer, som har dem på væggen?
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JepperDepper skrev:
Jeg er lige blevet opmærksom på denne her højttaler, som jeg kan læse mig til, får meget meget ros. Jeg er på vej til at skifte mit gamle konfirmationsminianlæg ud, som har holdt i 15 år. Jeg har ikke haft det store behov for at høre høj musik og har det heller ikke nu. Jeg holder dog ikke mere til at se på en kassetteafspiller og en CD-afspiller uden mulighed for det helt store :-)
Jeg er på Apple bølgen med Macbook og iPhone, og ser nu mulighed for at høre musik igennem AVI ADM 9.1. Jeg vil tro, at jeg vil kunne leve med dem uden subwoofer til en start.
Jeg har som udgangspunkt mest brug for at høre musik, så forbindelsen til højttaleren skal først og fremmest gå via en airport express. Er der nogle af jer, der også har jeres TV koblet til? Jeg tænker der skal føres mange ledninger til højttalerne, jo flere ting, der skal kobles på. Og jeg har tænkt at hænge dem op på væggen, da jeg ikke lige kan se hvor jeg skal have et par standere stående i stuen. Er der nogle af jer, som har dem på væggen? |
|
|
De kan spille meget højt uden det går ud over lyden, så frygt ikke. Set up med AE med optisk kabel til ADM9.1 er klassisk. Har selv kørt med det. Skiftede dog, da det trådløse ikke funkede perfekt, da jeg bor i lejlighed med 1 mia. trådløse netværk i nærheden og alt for meget elektronisk støj. Nu har jeg en Mac Mini med optisk kabel direkte til dem. Mange (de fleste?) nyere fladskærme og harddiskoptager/dvd-afspillere etc har optisk lyd ud, så det er for så vidt bare et optisk kabel fra tv til højttalere. Der er to optiske indgange og en analog på ADM9.1 Du skifter nemt mellem dem med den medfølgende fjernbetjening. Jeg ville rigtig gerne have hængt mine på væggen, men har simpelthen ikke kunnet finde en ordentlig løsning. Da højttalerne er ganske tunge og fyldt med elektronik, så tør jeg ikke skrue eller bore i dem. Du kan finde nogle vægbeslag, hvor der ikke skrues, men som griber fat om og under, men de er herregrimme og lidt for skrøbelige til mig. Har selv sat mine på en reol, og det lyder helt ok. De er ganske placeringstaknemmelige.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
For dem som læser eller holder Euroman i hjemmet, er der faktisk en lille fin anmeldelse af ADM 9.1 i det seneste nummer af bladet.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folkens. Har I fundet en løsning til at hænge dem på væggen? Ellers kan jeg anbefale at I prøver at skrive til Ashley James fra AVI. Han er en super flink fyr der gerne hjælper med spørgsmål ang. deres højttalere og så svarer han normalt meget hurtigt. /Morten
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
Hey folkens. Har I fundet en l�sning til at h�nge dem p� v�ggen? Ellers kan jeg anbefale at I pr�ver at skrive til Ashley James fra AVI. Han er en super flink fyr der gerne hj�lper med sp�rgsm�l ang. deres h�jttalere og s� svarer han normalt meget hurtigt. /Morten
|
|
|
Spurgte Ashley om samme for ½ år siden. Eneste forslag var "klemmer" a la disse. Jeg søgte en del og fandt ingen, der levede op til mine æstestiske krav. Hvis du heller ikke synes, de beslag er pæne, så vil mit bedste bud være at montere hylder til højttalerne. There are wall brackets that clamp across the base of the speakers, though I don't know where to buy any.
It is probably best to contact and installation company and see if they can point you in the direction of a suitable supplier.
Kindest regards and best of luck
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
AudioMagic har wallbrackets, hvor der ikke kræves at man borer i højttalerne. http://www.audiomagic.dk/lw.aspx
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|