Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 19:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY 2x150W monoblokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

God dag i tråden, og sikke en respons der er kommet, jeg er næsten overvældet.

Først vil jeg lige påpege at da jeg ikke har postet nogen form for diagrammer, så kan ingen egentlig gøre sig nogen ideer om hvordan mit kredsløb egentlig hænger sammen.

Er det noget vi kan blive enige om?

Godt nok er jeg ikke noget geni på området, ej heller er jeg fremmed overfor en loddekolbe. Men godt der imellem vil jeg mene.
Jeg har brugt al den viden jeg har, og prøver at kombinere den i et forsøg på at lave noget jeg syntes om. Jeg har skrevet herinde, for at dele mine oplevelser med jer, og ligegledes for at få gode råd og vejledning fra jer som har erfaring eller på anden måde har ideer til projektet.

Noise

Det er en fin idé, men jeg vil få problemer med at skulle trække lange forsyningsledninger imellem de to spoler, derfor vil jeg godt prøve at få et godt flow igennem kabinettet. Men jeg vil lige have din idé i mente når jeg sætter mig ned og kigger på det igen. For som skrevet før, så er jeg i slemme pladsproblemer :P

Jan_Stevns

Jep, jeg er ganske overbevist om at det er en god idé. For drosselspolen kommer ikke til at sidde direkte på ensretterne, den kommer til at sidde efter en 1+mF kondensator, det er noget af det jeg vil lege med, for at se hvornår jeg opnår den bedste lyd.
Jeg er godt klar over at jeg kan komme i problemer med strøm respons i forsyningen.
Men da spolerne sidder så tidligt i den, vil den store mængde kapacitet i forsyningen gøre godt for det. For den strøm der skal trækkes kan trækkes direkte på den store kapacitet som sidder efter spolerne og ikke før. Man kan argumentere at opladningen af kondensatorerne sker igennem en DC-mæssig modstand, men da trafoerne er viklet af 1.6mm kobbertråd, ligger dc modstanden utroligt lavt. Jeg vil lige se om jeg ikke lige kan få lånt et milli ohm meter for at få den præcise modstand, så kan jeg lige poste det maksimale spændingsfald over den ved max strømtræk.

Nrik

Mange tak, jeg købte kabinettet af sundance herinde fra, og jeg syns også det er et scoop :)
Og du har ret, det er EI kerner de drosselspoler er lavet i, og nej, de er ikke lagt skiftevis som en transformator, og ja, E og I delene er adskilt af et meget tyndt ikke-elektrisk-ledende materiale :).

Jeg har faktisk overvejet det, men mine print er desværre så dybe at de vil række op over kanten så, så det er desværre ikke nogen mulighed.

Jeg sætter virkelig pris på jeres input.

Og så må jeg hellere også lige poste et diagram over forsyningen, så der ikke er flere misforståelser (:

C24 til C32 er ultra low esr.
C3 og C4 er nogle lytter udviklet specielt af ECler til deres PAM serie af effekt forstærkere, de er speccet LOW ESR, hvilket sjældent ses i den størrelse.
C5 til C12 er Phillips caps, ikke noget specielt.
C15 til C23 er Nichicon GQ, ikke ultra billigt, men heller ikke high end.
Og så har jeg ikke tegnet de mindre kondensatorer på, for jeg er ikke nået til at finde ud af hvilke der skal bruges i den størrelse endnu. Men kommer tid kommer sted (:.

Håber det kan bringe lidt lys over sagen (:

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det jo et C-L-C filter alligevel

no sweat - gi den gas

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Det er fordi at, som jeg skrev, at de ledninger er på ingen måde noget jeg skal bruge til andet end bare at se hvordan jeg skal indrette ampen.
De 1mF lytter bliver loddet direkte på ensretteren.

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Jamen så er det jo et C-L-C filter alligevel

no sweat - gi den gas

Det har jeg bestemt også tænkt mig (:.

Havde lige en kammerat forbi med et kalibreret multimeter. Og det viser under 0.2Ohm DC modstand igennem spolerne (:

hov, ved 25A strømtræk giver det et spændingsfald på 5V, det er en kende bekymrende. Det er bestemt noget jeg vil kigge nærmere på når jeg får det hele monteret op.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg også lige ordnet softstart kredsløbet.

Både inrush-current-limiter og MUTE på hver kanalje.

Nu skal jeg bare have taget mig sammen til at lave printet :P

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Lige en lille detajle. Med den strømforsyning du er ved at lave, har du vel ikke tænkt dig at bruge den lille afbryder på fronten ? 

Du får helt sikkert brug for en softstart af en art. Så den skal du også finde plads til. Hvis du bare tænder direkte, brænder du sikringerne af hver gang. ( og den lille afbryder siger bare "floff" og smelter)

mvh.

Jeg glemte helt at kommentere det, du har selvfølgelig ret, dette er ikke nogen power afbryder, men jeg er ret glad for hvordan det ser ud, så jeg tror sq at jeg bruger den, men som en switch til et on/off relæ.
Men det kan jo være farligt, efterhånden får jeg en ret pæn DC modstand ind i kredsløbet.

0.2Ohm i spolerne, 0.1Ohm i inrush relæerne, og så 0.1ohm mere hvis jeg skal have et on/off relæ.

Godt nok kommer on/off relæet på AC siden af trafoen, men alligevel. Må hellere skrive det i min "to/do" liste :)

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Du mangler lige den vigtigeste del af softstart, med en 750va trafo skal der være strømbegrænsning på primærsiden.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

Du mangler lige den vigtigeste del af softstart, med en 750va trafo skal der være strømbegrænsning på primærsiden.

Ah ja, self, men her kommer jeg en kende til kort, skal det bare være en termistor, eller skal der samme kredsløb på som efter trafoen?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
phoeniks skrev:

Ah ja, self, men her kommer jeg en kende til kort, skal det bare være en termistor, eller skal der samme kredsløb på som efter trafoen?

ja du kunne godt bruge samme kredsløb, en 220ohm 20watt modstand og et delay på 2-5sekunder skulle gøre det. faktisk ville jeg ikke have relæer på +/-forsyningen.

et DC filter på primær for at undgå brum er sikkert også en god ide. 

edit: man kan selvfølgeligt også bruge thermistor, men personligt bruger jeg dem kun til konstrutioner der har et rimelig konstant forbrug.

http://www.gesensing.com/downloads/datasheets/920_325a.pdf

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
FlexQ skrev:
phoeniks skrev:

ja du kunne godt bruge samme kredsløb, en 220ohm 20watt modstand og et delay på 2-5sekunder skulle gøre det. faktisk ville jeg ikke have relæer på +/-forsyningen.

et DC filter på primær for at undgå brum er sikkert også en god ide. 

Det lyder som en god idé, så slipper jeg for en DC modstand i forsyningen.

Men hvorfor vil du have et DC filter på primær? Og i så fald, hvilken type filter?

Btw., tak for din tid (: Altid godt med gode input :).

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

her er et par eksempler DC (blocking) filtere

http://forums.klipsch.com/forums/t/115107.aspx

DC fra lysnettet får ringkernetrafoer til at brumme.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Først vil jeg lige påpege at da jeg ikke har postet nogen form for diagrammer, så kan ingen egentlig gøre sig nogen ideer om hvordan mit kredsløb egentlig hænger sammen.

Nope -  at du ikke har postet et diagram, kan på ingen måde betyde at vi andre ikke kan begynde at tænke selv.  'Så andre kan såmænd sagtens gøre sig alle mulige (og umulige) forestillinger  ;)

FlexQ skrev:
Jep, jeg er ganske overbevist om at det er en god idé. For drosselspolen kommer ikke til at sidde direkte på ensretterne, den kommer til at sidde efter en 1+mF kondensator, det er noget af det jeg vil lege med, for at se hvornår jeg opnår den bedste lyd.

Uha ja -  det er helt fair at man prøver noget, og eksperimenterer sig frem -  mine erfaringer siger mig bare et det er en dårlig ide - men hvad ved jeg da også om tingene ;)

Hvis du vil lave en 2 x 150w forskrækker - er det en pæn mængde strøm der skal luffes gennem de drosselspoler - det kan give kedelige bivirkninger *1

de forstærkere jeg har puslet med - trækker uden større bekymring +/- 45 Ampere -  prøv at regne på den betydning det giver -  drosselspoler er testet og fundet værdiløse i min verden

*1 En drosselsple er notorisk imod enhver ændring i strømtrækket....

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

her er et par eksempler DC (blocking) filtere

http://forums.klipsch.com/forums/t/115107.aspx

DC fra lysnettet får ringkernetrafoer til at brumme.

Det ser bestemt spændende ud, og kan da også se at de er brugt i nogle fornemme forstærkere, men jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan de virker?

jan_stevns skrev:

FlexQ skrev:

Nope -  at du ikke har postet et diagram, kan på ingen måde betyde at vi andre ikke kan begynde at tænke selv.  'Så andre kan såmænd sagtens gøre sig alle mulige (og umulige) forestillinger  ;)

FlexQ skrev:

Uha ja -  det er helt fair at man prøver noget, og eksperimenterer sig frem -  mine erfaringer siger mig bare et det er en dårlig ide - men hvad ved jeg da også om tingene ;)

Hvis du vil lave en 2 x 150w forskrækker - er det en pæn mængde strøm der skal luffes gennem de drosselspoler - det kan give kedelige bivirkninger *1

de forstærkere jeg har puslet med - trækker uden større bekymring +/- 45 Ampere -  prøv at regne på den betydning det giver -  drosselspoler er testet og fundet værdiløse i min verden

*1 En drosselsple er notorisk imod enhver ændring i strømtrækket....

Kan du ikke fortælle om dine oplevelser med drosselspoler? Hvad er det der sker siden det ikke spiller max?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Kan du ikke fortælle om dine oplevelser med drosselspoler? Hvad er det der sker siden det ikke spiller max?

med de drosselspoler vi legede med steg forvrængningen betragteligt - det kunne vi spore tilbage til at forsyningsspændingen til effekttrinnet fik en ripple på over 5 volt

Når vi kortlsuttede drosselspolerne sank ripplespændingen til 0,2-0,3 volt, det kan lyde som meget, men vi snakker altså om strømtræk så det vil noget, og selv på en yderst kompetent forstærker vil man kunne måle rippel, når den arbejder,  alt andet er imod naturlovene

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

FlexQ skrev:

med de drosselspoler vi legede med steg forvrængningen betragteligt - det kunne vi spore tilbage til at forsyningsspændingen til effekttrinnet fik en ripple på over 5 volt

Når vi kortlsuttede drosselspolerne sank ripplespændingen til 0,2-0,3 volt, det kan lyde som meget, men vi snakker altså om strømtræk så det vil noget, og selv på en yderst kompetent forstærker vil man kunne måle rippel, når den arbejder,  alt andet er imod naturlovene

Hmm, det undrer mig bare, for jeg lavede en psu, satte en 100W 3.3Ohms modstand på, og lod det hele koge lidt, målte først med, og så uden drosselspole, og må sige at drosselspolen gjorde på daværende tidspunkt sit job godt.

Men kan du ikke smide mig et hint til hvor jeg skal lede, for vil virkelig gerne til bunds i hvorfor drosselspoler er en skidt idé, evt. noget læsestof?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Hmm, det undrer mig bare, for jeg lavede en psu, satte en 100W 3.3Ohms modstand på, og lod det hele koge lidt, målte først med, og så uden drosselspole, og må sige at drosselspolen gjorde på daværende tidspunkt sit job godt.

Hvad i alverden vil du måle med den opstilling ?

FlexQ skrev:
Men kan du ikke smide mig et hint til hvor jeg skal lede, for vil virkelig gerne til bunds i hvorfor drosselspoler er en skidt idé, evt. noget læsestof?

hmm - jeg ved egenligt ikke hvad det skal være -  hvis det ikke er rimeligt indlysende hvorfor en drosselspole ikke er synderligt optimal, er det jo lidt at kæmpe mod vejrmøller.

Udstyr til at måle forvrængning er heller ikke noget, der hører til normale husholdninger,  så uden det må man jo forlade sig på det der sidder på begge sider af hovedet,  og lytte sig frem - det kommer man nu (faktisk) også meget langt med - problemet er nok mest når man undres over hvorfor ting er som de er... 

Når mange top notch fabrikanter - kører med en pokkers masse parallel koblede lytter, og også en del ditto udgangsbolcher, er det sjældent uden grund,  så der er du på sporet af noget, med en række mindre lytter

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst flere artikler som klart nøgternt og objektivt klarlagde hvorfor chokes IKKE virker med transistor effekt
Jeg har ikke gemt artiklerne, men de var helt utvetydigt ikke til at tage fejl af, så der var ikke nogen grund til at gemme dem
Jeg mener faktisk det var i en debat i en tråd her, men nogle år siden
Men problematikken er mere kompliceret end som så, og ihvertfald ikke så enkel som at det modstanden i spolen
Mætning af kernen er et reelt problem, men der er lidt mere i det end det
Jeg husker så alligevel ikke de nøjagtige detaljer
Andet end at "bevisførelsen" var yderst saglig og grundig, lavet af yderst kompetente mennesker

Så du bliver nok bare nødt til at tage det for gode varer hvad der bliver sagt nu

Noget andet er alle de forskellige små kondensatorer du har i forsyningen
Jeg tror nok jeg ved hvorfor du mener de skal være der, og kender også teorierne bag, som dog ikke er særlig velfunderende
Sådant et arrangement kan gøre mere skade end gavn
HVIS du insisterer på dens slag vil en enkelt lille kondensator måske være på sin plads
Men den helt rigtige type og værdi kan kun findes ved grundige målinger på forsyningen
En lille poly kondensator skal fjerne forsyningens eventuelle højfrekvens rippel, meget præcist som en kirurgkniv, og ikke andet
Alt andet har stor risiko for negativ effekt
Det er konstateret af nogen af de ypperste hjerner inden for forstærker design

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke lave forsygningen reguleret ?
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Det er kompliceret
Men en moderne switchmode forsyning kunne måske bruges, hvis der ikke er brug for voldsomme strømtræk(som feks kraftig sub med eq)

Jeg bruger ikke andet end god trafo, dobbelt "broer" med i alt 8stk switch dioder, og et enkelt par lytter, pr mono trin - og intet andet, og det virker perfekt
I hvertfald godt nok til at mine monotrin lammetæver alt andet de har været op imod
Jeg kan ikke se nogen grund til at komplicere unødvendigt
Man skal bare sørge for en fornuftig opbygning
Med korte forbindelser er det ikke engang nødvendigt med særlig kraftige ledninger heller

Og please, lad nu være at bruge højtalerkabel til strømforsyning, men brug ganske almindelig solidcore kobbertråd, som feks fra noget el installations kabel
Jeg bruger gerne fortinnet kobbertråd i en "strømpe"

Jeg har ikke direkte testet tingene, men at de er brugt i en forstærker som spiller suverænt godt er tydeligt nok for mig

Spiller det godt bliver det ikke bedre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

musicius - Det lyder godt nok til at du ved hvad du taler om :).

Så det bliver prøvet først når jeg lige får lavet de nye forstærker print. Det er jo ret let kun at bruge de store lytter ;).

Men har du ikke bare en anelse om hvilken gren jeg skal kigge på af det, er det spolens evne til at slå tilbage der kan dræbe musikken eller noget i den dur? Nogen har nævnt noget om den induktans som forstærkeren ser ind i, i forsyningen (det har jeg svært ved at tro da en trafo har en pæn induktans?).

Vil bare meget gerne vide hvad det er der foregår (:

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes