Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 06:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY 2x150W monoblokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
musicius - Det lyder godt nok til at du ved hvad du taler om :).

Vil bare meget gerne vide hvad det er der foregår (:

Ah, sådan til husbehov

De mere komplicerede ting kan jeg ikke forklare dig

Jeg foretrækker blot det enkle

Og når jeg kan konstatere at forstærkeren trods en forholdsvis enkel forsyning alligevel er helt i top, så ligger konklusionen jo lige for

Skal vi anskue det lidt mere kompliceret er der noget som hedder PSRR(power supply ripple rejection)
Enkelt sagt er det forstærker designets evne til at "ignorere" ripple fra forsyningen
Eller sagt mere korrekt, forstærker trinnets immunitet overfor forsynings ripple/støj
Jeg kan muligvis have en forstærker som er meget stærk på det felt, men jeg ved det ikke
Og om det egentlig er et reelt problem eller "salgsgas" ved jeg heller ikke

Det er også lærerigt at studere hvordan Nelson Pass bygger sine berømte FirstWatt forstærkere
Meget enkel traditionel forsyning, billige komponenter - og alligevel siges de at være i den absolutte top
Nelson Pass har længe prøvet at forklare folk at det er forstærker designet som afgør resultatet, og at ordinære "billige" industrielle komponenter er lige så gode som dyre speciel komponenter

Faktisk er de dyre audiofile sager ofte ikke andet industrielle komponenter som er blevet relabelled  med fin guldskrift - med andre ord fup og fiduser

Prøv at tage en gammel almindelig rød Wima eller Rifa poly kondensator
Mal en rigtig fin sort med flot guldskrift
Når folk ser kondensatoren vil jeg garantere dig at de også tydeligt kan høre forskel
Og jeg er ikke stort bedre og falder garanteret selv i med begge ben

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
FlexQ skrev:

Ah, sådan til husbehov

Og når jeg kan konstatere at forstærkeren trods en forholdsvis enkel forsyning alligevel er helt i top, så ligger konklusionen jo lige for

Skal vi anskue det lidt mere kompliceret er der noget som hedder PSRR(power supply ripple rejection)
Enkelt sagt er det forstærker designets evne til at "ignorere" ripple fra forsyningen
Eller sagt mere korrekt, forstærker trinnets immunitet overfor forsynings ripple/støj
Jeg kan muligvis have en forstærker som er meget stærk på det felt, men jeg ved det ikke

Det er også lærerigt at studere hvordan Nelson Pass bygger sine berømte FirstWatt forstærkere
Meget enkel traditionel forsyning, billige komponenter - og alligevel siges de at være i den absolutte top
Nelson Pass har længe prøvet at forklare folk at det er forstærker designet som afgør resultatet, og at ordinære "billige" industrielle komponenter er lige så gode som dyre speciel komponenter

Faktisk er de dyre audiofile sager ofte ikke andet industrielle komponenter som er blevet relabelled  med fin guldskrift - med andre ord fup og fiduser

Når folk ser kondensatoren vil jeg garantere dig at de også tydeligt kan høre forskel

sjovt du lige nævner Nelson, han bruge ofte C-R-C filtere i forsyningen

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Sagen om modkobling eller ej er en gammel skrøne som for længst er aflivet af folk som virkelig har forstand på det
Man skal bare ikke bruge modkobling til at rette op på en syg forstærker
Brugt rigtigt skader lidt modkobling ingenting
At forstærkere uden modkobling generelt lyder bedre er en misforståelse 

Så vidt jeg ved vil der i ethvert design være indbygget en vis lokal modkobling

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

sjovt du lige nævner Nelson, han bruge ofte C-R-C filtere i forsyningen

Jeg sidder lige og læser en lidt ældre artikel hvor Pass faktisk taler FOR brugen af chokes i forsyningen
Så nu er forvirringen vist total 

Måske det lige skal tages med at når vi taler Pass(diy) så handler det mest om "små" klasseA - jeg har hørt påstået(MachMat) at specielt klasseA forstærkere nyder godt af lidt modstand i forsyningen

Til klasse AB bør forsyningen nok være lidt "hurtig" - og til klasseD måske "lynende hurtig", som feks switchmode

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Se nu boys, nu kommer der jo noget diskussion der er til at bruge til noget :D

musicus skrev:
FlexQ skrev:

Ah, sådan til husbehov

Det er jo let at sige når man har erfaringen, men når man som mig bare virkelig gerne vil ud og have så meget info som muligt, og lære meget, så kan man bare ikke rigtig stille sig til tåls med postulater :P. Hvis du forstår?

Jeg kender skam godt psrr, og ved godt at den er uhyggelig høj på lm38-serien. Men jeg kan stadig undre mig, og som du selv siger så kan det jo være salgsgas. Mit argument for at det er, er således:

Vi ved at vores maximum output amplitude er en funktion af et uliniært led og en forsyning der kan levere den nødvendige energi og spænding til den ønskede amplitude. men hvad nytter det hvis forsyningen dykker så snart vi får brug for store mængder strøm? Det er jo egentlig hvad lytterne jo basalt gør, de sørger jo for at forsyningen ikke dykker når strømforbruget går op. Det kan man jo ikke rigtig kompensere for? Og hvis forsyningen dykker når strømforbruget går op, pga. manglende afkobling i forsyningen, så vil signalet jo blive klippet da forsyningsspændingen ikke går så højt som "amplitude ind * A".

Det kan jeg sagtens forestille mig, det er også nogenlunde det jeg gør, indtil videre har alle de komponenter jeg har kostet mig en rund 500las :)

http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cabl es-vs-a-coat-hanger

Og musicius kan du ikke smide mig link til den artikkel?

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:

Og musicius kan du ikke smide mig link til den artikkel?

http://www.passlabs.com/

http://www.passdiy.com/pdf/articles/powersupply.pdf har ikke læst den grundigt, men virker lidt overfladisk

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-57509.html

ca. midt på siden er der måske et par links der kan bruges til noget

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes