FlexQ skrev:
musicius - Det lyder godt nok til at du ved hvad du taler om :).
Vil bare meget gerne vide hvad det er der foregår (:
|
|
|
Ah, sådan til husbehov 
De mere komplicerede ting kan jeg ikke forklare dig
Jeg foretrækker blot det enkle
Og når jeg kan konstatere at forstærkeren trods en forholdsvis enkel forsyning alligevel er helt i top, så ligger konklusionen jo lige for
Det er jo let at sige når man har erfaringen, men når man som mig bare virkelig gerne vil ud og have så meget info som muligt, og lære meget, så kan man bare ikke rigtig stille sig til tåls med postulater :P. Hvis du forstår?
Skal vi anskue det lidt mere kompliceret er der noget som hedder PSRR(power supply ripple rejection) Enkelt sagt er det forstærker designets evne til at "ignorere" ripple fra forsyningen Eller sagt mere korrekt, forstærker trinnets immunitet overfor forsynings ripple/støj Jeg kan muligvis have en forstærker som er meget stærk på det felt, men jeg ved det ikke Og om det egentlig er et reelt problem eller "salgsgas" ved jeg heller ikke
Jeg kender skam godt psrr, og ved godt at den er uhyggelig høj på lm38-serien. Men jeg kan stadig undre mig, og som du selv siger så kan det jo være salgsgas. Mit argument for at det er, er således:
Vi ved at vores maximum output amplitude er en funktion af et uliniært led og en forsyning der kan levere den nødvendige energi og spænding til den ønskede amplitude. men hvad nytter det hvis forsyningen dykker så snart vi får brug for store mængder strøm? Det er jo egentlig hvad lytterne jo basalt gør, de sørger jo for at forsyningen ikke dykker når strømforbruget går op. Det kan man jo ikke rigtig kompensere for? Og hvis forsyningen dykker når strømforbruget går op, pga. manglende afkobling i forsyningen, så vil signalet jo blive klippet da forsyningsspændingen ikke går så højt som "amplitude ind * A".
Det er også lærerigt at studere hvordan Nelson Pass bygger sine berømte FirstWatt forstærkere Meget enkel traditionel forsyning, billige komponenter - og alligevel siges de at være i den absolutte top Nelson Pass har længe prøvet at forklare folk at det er forstærker designet som afgør resultatet, og at ordinære "billige" industrielle komponenter er lige så gode som dyre speciel komponenter
Det kan jeg sagtens forestille mig, det er også nogenlunde det jeg gør, indtil videre har alle de komponenter jeg har kostet mig en rund 500las :)
Faktisk er de dyre audiofile sager ofte ikke andet industrielle komponenter som er blevet relabelled med fin guldskrift - med andre ord fup og fiduser
Prøv at tage en gammel almindelig rød Wima eller Rifa poly kondensator Mal en rigtig fin sort med flot guldskrift Når folk ser kondensatoren vil jeg garantere dig at de også tydeligt kan høre forskel Og jeg er ikke stort bedre og falder garanteret selv i med begge ben
http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cabl es-vs-a-coat-hanger
|