| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
en stak krydsfiner, et lenco værk og en rega rb300 arm, samlet ca. 1.5-1.800 kr. og du vil aldrig mere mangle bas, dynamik og spilleglæde - du skal aldrig skifte rem og der er ikke noget der ikke kan ordnes med en hammer  Da man aligevel skal vende pladen når den er færdig er automatik helt overflødig - fuldt på lige fod med fjernbetjeninger der blot gør folk til sofakartofler
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg som nybegynder ville lade thorensen være. Den er en fremragende pladespiller - efter min mening klart bedre end end rega. Men den har flydende ophæng, og det kan være noget skab at rode med. En thorens td 160 er bestemt ikke blandt de værste hvad det angår, men alligevel. Jeg har selv haft regaer. den første pladespiller, som rigtigt begejstrede var en planar 2, men blev med tiden lidt træt af den. Mange er dog rigtigt glade for dem. Skulle jeg vælge noget i dag som nybegynder ville jeg nok vælge en sl-1200/1210. Den er bygget som en tank, holder bare, og spiller ret godt. Om den er bedre end en thorens eller en rega er nok en smagssag. Men den bliver nok ikke nem at finde inden for budgettet. Mit alternativ som nybegynder ville nok være en rega - der er sgu ikke så meget der kan gå i stykker på sådan en, og så spiller den glimrende. Jeg synes at det er pengene værd at gå efter en 3'er på grund af den bedre arm.
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
en stak krydsfiner, et lenco værk og en rega rb300 arm, samlet ca. 1.5-1.800 kr. og du vil aldrig mere mangle bas, dynamik og
spilleglæde - du skal aldrig skifte rem og der er ikke noget der ikke kan ordnes med en hammer Da man aligevel skal vende pladen når den
er færdig er automatik helt overflødig - fuldt på lige fod med fjernbetjeninger der blot gør folk til sofakartofler
|
|
|
Det endte faktisk med at jeg faldt over en Lenco L75 på kbs, så nu står den og ser fin ud i stuen
Den ser faktisk rigtig godt ud, alderen taget i betragtningen, og da jeg ikke lige har en høvlebænk i kælderen, kommer der nok ikke ny plint på
foreløbig.
Armen har jeg ingen anelse om hvad er for en  men PUen er en næsten ny Grado Black
Igen tak til alle for deres indspark, det har været til stor hjælp
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg mangler stadig en riaa før jeg kan høre min lille pladesamling.
Jeg synes det er svært at finde en brugt til omkring 500,- ville det være en forbandet skam at bruge pengene på en ny?
Både Cambridge, Nad og Project har en til 600,- hvor får ma mest for pengene? jeg kan se at Nad'en og Project'en både tager MM og MC hvilket
måske kan være meget rart til evt. fremtidsændringer
Iøvrigt er jeg kommet frem til at armen er en original Lenco, men jeg ved ikke og den har et navn
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt mig en Cambridge 540P, og den er jeg ret glad for. 540Peren tager dog kun MM, skal du have begge dele er 640P måske et bud - jeg har dog valgt den lille da det er meget usandsynligt at jeg skal ud og have en MC PU indefor nærmere fremtid. Giv den et lyt hvis du kan, og hvis ikke - ja, så havde jeg nok taget chancen alligevel  __________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
Hej igen
Jeg mangler stadig en riaa før jeg kan høre min lille pladesamling.
Jeg synes det er svært at finde en brugt til omkring 500,- ville det være en forbandet skam at bruge pengene på en ny?
Både Cambridge, Nad og Project har en til 600,- hvor får ma mest for pengene? jeg kan se at Nad'en og Project'en både tager MM og MC hvilket
måske kan være meget rart til evt. fremtidsændringer
Iøvrigt er jeg kommet frem til at armen er en original Lenco, men jeg ved ikke og den har et navn
Mvh |
|
|
Du kan æse en masse om lenco og hvad delene hedder her http://www.lencoheaven.net/forum/index.php resterne af det gamle lenco-lovers - armen på l75 er nok det svageste punkt, men kan blive forbedret - den har knivlejer i gummi og er di slidt er det ikke godt men kan reperares nemt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dig for NAD Riaa'er. Jeg er pt tvunget til at spille på en, da jeg ikke lige har andet. Men det er som at ligge en dyne
over hver højtaler. Jeg har ikek cambridge, men den skulle efter sigende være glimrende, og kan findes til under 500.
Spiller forresten selv på Lenco __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket rb, det kommer jeg helt sikkert til at bruge
Lou:
Er din Lenco også helt original, eller har du lavet nogle mods på den? hvilken PU bruger du?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| ...men REGAens elendige betjening har gjort begge gange jeg havde en sådan at den røg ud. Betjeningen er simpelt hen uacceptabel dårlig, den passer ihvertfald ikke til mine præferencer. |
|
|
"Uacceptabel dårlig"? Dens betjening svarer til 99% af pladespiller-udbuddet, faktisk er den en af de simpleste. Ingen automatik, nej, og det kunne da være udmærket om den hoppede op af rillen når den var færdig - men jeg vil nu hellere have 100% manuel operation i stedet for noget der kan gå i stykker 
Så jeg vil også mene at i den billige ende er Rega en af kongerne - halv- eller fuldautomatik bør man kun gå efter hvis man ABSOLUT ikke kan undvære det, man kommer alligevel ikke i nærheden af CD-afspillerens betjeningsmuligheder.
Pro-Ject ligger også i ligaen, men jeg ville foretrække Rega. En Denon 47 eller 57 ville dog nok ikke være et dårligt køb, men 23'eren ville jeg finde for "ranglet".
At begynde at restaurere en Lenco tror jeg kun er for dem der virkelig gerne roder med det - ikke for den der bare vil høre musik.
Som billig RIAA har jeg også indtryk af at Cambridge leverer noget godt, mens NAD'erne er lidt mere tvivlsomme. Kan den kun tage MM gør det bestemt ikke noget - så er MC sparet væk, og i den nævnte prisklasse køber man alligevel ikke MC. Ellers kan brugtmarkedet af og til byde på LA Audio RIAA til 1.000 (den er go'), Trichord Dino (lidt dyrere), eller Dali RIAA (må ikke koste mere end 1.000).
Mange synes en Tekni-Fi K1 er god (500 kr.), men for nemheds skyld kunne Rega's egne pickup'er fint komme i spil hvis armen er en Rega RB300 (standard på Rega Planar 3), for så er der 3 monteringshuller der overflødiggør yderligere justeringer. Ellers synes jeg Goldring G1042 lyder godt, deres helt nye modeller er sikkert også gode. Som nævnt så glem MC i første omgang - skal prisen være "rigtig" er man bedst på vej med MM.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
wymax - en lenco er altså nem at skrue på uden en ingeniøruddannelse en hifg out put mc kan give masser glæde - jeg har selv helt uden problemer kørt med den forgholdsvist stive DL110 på den originale lencoarm Er helt enig med dig omkring automatik - overvurderet en project phonobox er slet ikke så tosset som mm riaa jeg hatr ikke hørt den grado black jensiman fik med i købet sammen med lencoen men mon ikke den gør det fint
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv købt en Cambridge 640p brugt til 500,- efter at have lånt en 540 hjem og fandt ud af at de var opbygget indvendigt forskelligt og jeg syntes at 640 lyder bedre selv om den har mc som jeg ikke bruger da den er for lav i styrke så der bruger jeg en Ortofon T20 som passer fint til mine moving-cool pick-upper, og hvad angår 640p så gør den det rigtigt godt til prisen om det så er 500,- eller 1000,-kr. og så med nogle gode signal kabler bruger selv Campact kabel som jeg syntes køre godt sammen i mit setup. MVH.1966
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
Tak for linket rb, det kommer jeg helt sikkert til at bruge
Lou:
Er din Lenco også helt original, eller har du lavet nogle mods på den? hvilken PU bruger du? |
|
|
Nej det er den ikke. Jeg har lavet de klassiske mods, Plint og arm. Min arm er en Formular IV, mest musikalske arm jeg
nogensinde har hørt! God med højkompliante pickupper. Jeg har haft en SME 3009, som også er rigtig god med Lenco, men
den her er bare bedre, men den minimere valget af pickups.
Du kan se den i min tråd, i min signatur:) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| wymax - en lenco er altså nem at skrue på uden en ingeniøruddannelse |
|
|
Ups! Mit ellers normalt halv-skarpe falkeøje overså at Jensiman har købt en Lenco Men ja, at bygge en konstruktion ind i en plinth af DIY karakter er ikke så svært, jeg gør det selv - men man skal gide og også have mod og værktøj til det.
r-l-b skrev:
| en hifg out put mc kan give masser glæde - jeg har selv helt uden problemer kørt med den forgholdsvist stive DL110 på den originale lencoarm |
|
|
Enig - dem glemte jeg, high output MC er en fin mellemløsning, men jeg betragter dem som værende MM når vi snakker RIAA og belastning For den ukyndige kan det dog være svært at gennemskue, specielt hvis man ser en annonce for en Van den Hul MC pickup der fås i både high og low output udgave - men high'en er altså stadig kun "rigtig" MC 
r-l-b skrev:
| jeg hatr ikke hørt den grado black jensiman fik med i købet sammen med lencoen men mon ikke den gør det fint |
|
|
Standen/alderen må afgøre det. Men om ikke andet så er den en ok start.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| jeg hatr ikke hørt den grado black jensiman fik med i købet sammen med lencoen men mon ikke den gør det fint |
|
|
Standen/alderen må afgøre det. Men om ikke andet så er den en ok start.[/QUOTE]
Undskyld, jeg sidder jo med foden i munden her... Der står jo at den er næsten ny 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Standen/alderen må afgøre det. Men om ikke andet så er den en ok start. |
|
|
Undskyld, jeg sidder jo med foden i munden her... Der står jo at den er næsten ny  [/QUOTE]  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal man passe på med det der, man kan vist komme rigtigt galt afsted
Jeg fik at vide at Grado'en var ca 1md. gammel, og justeret hos Audio Consult, og jeg synes egentligt den lyder rigtigt fint.
Jeg kunne ikke vente flere dage/uger på at noget godt dukkede op på brugtmarkedet, så jeg udnyttede TC's fødselsdagstilbud og købte en billig
Project. Hvilket jeg ikke har fortrudt indtil videre (det var vist også sådan én sælger havde tilsluttet), og jeg tror det matcher fint til resten af mit
Low-end anlæg.
Som sagt er det længe siden jeg har haft en grammofon selv, og jeg er også positivt overrasket over lyden. Det swinger bare
Jeg skal dog lige vænne mig til en knap så dynamisk gengivelse, men det er ikke noget der genere ... endnu. Ellers må jeg jo bare smide en anden
arm på og en stor tung plint
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Hermann. skrev:
| ...men REGAens elendige betjening har gjort begge gange jeg havde en sådan at den røg ud. Betjeningen er simpelt hen uacceptabel dårlig, den passer ihvertfald ikke til mine præferencer. |
|
|
"Uacceptabel dårlig"? Dens betjening svarer til 99% af pladespiller-udbuddet, faktisk er den en af de simpleste. Ingen automatik, nej, og det kunne da være udmærket om den hoppede op af rillen når den var færdig - men jeg vil nu hellere have 100% manuel operation i stedet for noget der kan gå i stykker 
Så jeg vil også mene at i den billige ende er Rega en af kongerne - halv- eller fuldautomatik bør man kun gå efter hvis man ABSOLUT ikke kan undvære det, man kommer alligevel ikke i nærheden af CD-afspillerens betjeningsmuligheder.
|
|
|
Når jeg lægger en plade på, virker automatikken så armen lydløst går ind og pick uppen går ned det rigtige sted alt efter om det er en lp eller single. Det er da fornemt med den fine mekanik, det giver ihvertfald mig lyst til at høre vinylen. Egentlig er målet vel en betjening som den B&Os tangential pladespillere har, hvor de også er integreret med resten af anlægget, men det er svært idag, da pladesp. er et niche produkt. Denon har repeat knap, samt knapper der elektrisk kan flytte armen frem eller tilbage over pladen, - smukt.
Derfor har betjeningen af anlægget også betydning, og REGA er simpelt hen for ringe. Det er så dårligt at det ihvertfald hos mig, skaber irritation, og så får jeg ihvertfald ikke hørt vinylen, men hører istedet CD hele tiden. Derfor er automatik hos mig et must. At andre har det anderledes er selvfølgelig helt iorden.
Når det er så svært at finde pæne eksemplarer af en pladespiller som Denon DP 47f, hænger det nok sammen med at der stadig er en efterspørgsel efter dem, og Denons pladespillere har ry for god lyd og stor holdbarhed. Fra ny kostede en REGA 3 og en DENON 47 det samme i slut firserne nemlig 3000,-, idag er Denon'en væsentlig dyrere.
Det er iøvrigt forkert at 99 % af de nye modeller er manuelle. Thorens har flere nye modeller med automatik, ligesom denon og technics også har pladespillere med Halv/hel automatisk betjening. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Automatik kan være meget imponerende og rart, hvis man føler behov for det.
Jeg synes nu den manuelle betjening ved en grammofon er en del af charmen, og hvis afspileren kunne vende pladen for mig, ville jeg synes at dét
var irriterende, jeg kan f..... godt selv, og jeg gør det med stor fornøjelse
B&O er måske målet for nogen, men bestemt ikke for alle. Hvis det var betjeningsvenlighed jeg var ude efter havde jeg kigget efter en Squeezebox
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Wymax skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Standen/alderen må afgøre det. Men om ikke andet så er den en ok start. |
|
|
Undskyld, jeg sidder jo med foden i munden her... Der står jo at den er næsten ny 
|
|
|
 [/QUOTE]
Nu ikke så næsvis (fodvis?) Desuden bruger jeg ikke briller! 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|