| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager at jeg må spørge dumt, men SL 1210 ligner en DJ-spille. Dvs. ikke noget som jeg umiddelbart ville ha' gættet på kunne komme i betragtning hos kræsne hifi entutiaster.
Så lige en gang til, til ære for mig: Spiller SL1210 virkelig så godt som fx Rega 3 og tilsvarende almindeligt værdsatte grammofoner?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
revoc - hvis 1210 har et svagt punkt er det armen - som altså er udmærket til dj-brug og dj-pickupper men som nok falder lidt igennem isen med bedre MC pickupper på spændt - den koster så heller ikke mere end 600 kr som reservedel Nu vel motoren er meget stærk - gangstabil massere moment - hvilket er fint til hifi brug centerlejet er måske lidt pjevset men når det er en ny som ikke har været brugt til dj brug kan det holde ligeså lang tid som en regas leje udseenedet snes jeg er det værste mens andre er vilde med det man kan få adaptere så der kan bruges andre arme fx regas stod jeg og skulle vælge mellen rega p3 og en 1210 ville jeg vlge 1210eren - men jeg har ikke hørt regas nye p3-24 så det er ikke helt fair overfor rega som sammen med 1210 hver for sig begge har holdt vinyl ved live i alle disse år efter de små væmmelige cders indtog på markedet for mere end 25 år siden spiler selv på garrard 301, thorens 124 og lenco alle mellemhjulere, samt på technics 1100 og revox b790 begge direkte drevne - jeg har forængst opgivet elekstiktrukne pladespillere - de har i mine øre ikke den dynamik jeg gerne vl have
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
sl-1210 er ikke oprindeligt bygget til dj's. Den blev oprindeligt udviklet til hjemmebrug, men havde så nogle kvaliteter, der gjorde at dj's over hele jorden tog den til sig som deres favourit-maskine. Det er ikke alle, som mener, at armen er så ringe endda. Nogen mener, at et nyt kabel i den gør underværker. Og så kan man købe utallige tweaks til den på nettet.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som tråden er gået kan jeg se at jeg for længe siden skulle ave foreslået en Technics SL-10.
Fabelagtigt god til prisen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae, og skal det absolut være automatisk er en beogram 8002 med en mmc2 eller mmc1 ikke at foragte
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
|
Beklager at jeg må spørge dumt, men SL 1210 ligner en DJ-spille. Dvs. ikke noget som jeg umiddelbart ville ha' gættet på kunne komme i betragtning hos kræsne hifi entutiaster.
Så lige en gang til, til ære for mig: Spiller SL1210 virkelig så godt som fx Rega 3 og tilsvarende almindeligt værdsatte grammofoner?
|
|
|
Spiller fremragende, er klippestabil og ser fantastisk ud.
Nåja, jeg har jo også sådan en.
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
Revoc skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Udseendet er jo som bekendt noget man ikke kan diskutere (og nå til enighed om) 
Men hvordan klarer den sig mod fx en Thorens 295 og en Rega 3 (som jeg formoder er på samme niveau)?
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
Zakken skrev:
Revoc skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Men hvordan klarer den sig mod fx en Thorens 295 og en Rega 3 (som jeg formoder er på samme niveau)?
|
|
|
Øh, det kan vist let misforstås. Det er Thorens og Rega'en jeg formoder er på samme niveau.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
|
|
|
|
SL-1200 MK2 er stadig ubestrideligt defacto standarden for hi-fi pladespillere. Lavet dengang specs var konkurrence parameter, dengang cost-no-issue stadig gjalt - man satte sig for at udvikle den ultimative hi-fi pladespiller uanset udviklings omkostninger. Producers stadig til en latterlig lav pris, produceres stadig fordi den er ultimativ, der er ikke mere at forbedre for en hi-fi spille, medmindre man vil over i hus altre til 20.000 +
Fås ikke bedre, der er lysår mellem en SL-1200 og enhver rega eller tilsvarende både mht produkt kvalitet, featues. Man skal op i en spille til 20.000 eller mere for at få bedre lyd. Holder evigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
Naturligvis med direct drive, ikke med elastik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
Zakken skrev:
Revoc skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thorens 295? En sl-1210 er i en helt anden klasse. I forhold til regaen er det nok mere en smagssag - men jeg ved godt hvad jeg ville vælge... Og købte man en armboard til en rb-300 arm, ja så...
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Revoc skrev:
Zakken skrev:
Revoc skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thorens 295? En sl-1210 er i en helt anden klasse. I forhold til regaen er det nok mere en smagssag - men jeg ved godt hvad jeg ville vælge... Og købte man en armboard til en rb-300 arm, ja så...
|
|
|
Thorens-295 er endnu en low cost junck project spille uden substans, features eller produktkvalitet. Byggesæt med Thorens navn på.
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ranlg&1120421948
Se på nærbilledet af armen - sikke noget junk.
Project = low cost, low quality, low technology byggsæt
Mht Rega 3, også en project spille, er den også i en helt anden klasse, junck, kun armen er hæderlig.
Naturligvis min subjective mening 
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sgu indrømme at jeg er rystet og det er lige før i har mig nede på teknisk knock out 
Der kan man bare se, hvor galt afmarcheret man kan blive, når man ikke har fulgt med på pladespillerfronten siden de seneste næsten 20 år.
Må dog indrømme at i har vakt min interesse for SL 1210'eren, men i guder, hvor er den meget lidt køn Man skal vist nærmest være dens moder for at synes den er køn 
Nå, men min Thorens 316 trænger til ny rem og ny pu i stedet for en Goldring der sidder der nu. Samtidig synes jeg antiskating systemet ligner noget bras. Derfor havde jeg tænkt at investere i fx en Rega 3, men da jeg har en del LP'ere og singler, så har jeg også kigget efter en grammofon med omskifter for 33/45.
Så mit spørgsmål er nu, hvis jeg finder en 1210'er, hvilken PU vil i så anbefale? Af musik hører jeg mest de gamle pop samt den mere melodiøse heavy fra 80'erne (AC/DC, Iron Maiden o.lign).
Jeg har en Projekt Riaa (vist entry modellen) samt en Bellari riaa som jeg anskaffede gennem fælleskøbet her på sitet.
Og så lige på falderebet: 1.000 tak for jeres gode råd. Det er sgu dejligt med så meget kvalificeret input (selvom det ændrer på mit verdensbillede) 
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at trætte jer, så vil jeg lige høre, om nogen her har en mening om fordele og ulemper i en sammenligning af 1210'eren og en Denon dpl 57?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gem bellarien men køb en 12 volt strømforsyning hos monacor til ca 4-500 kr og få fat i et bedre rør end det sovtjek der sidder i - så er du godt riaa kørende
ja 1210 er grim selv hvis man hælder den i den mahognikasse man kan købe i prøjsien -det hjælper dog lidt -
Jeg synes det er til grin at skulle løfte en paldetaleken af for at skifte hastighed ligesom det er uholdbart med "gafler" der skal føre en gummirem op og ned med slitage på remmen som uundgåelig konsekvens heraf.
tilbage til sammenligningen af de to pladespillere 1210 og dp 57 - ingen af dem er rigtig high end men de er begge rigtig gode performere - 1210 er stadig den mest robuste og dp57/59 har en meget avanceret arm som man nok skal have i erindring har 20 år på bagen og ikke en man selv kan reparere, men da armen er en del af denon'ens personlighed og kræver store armbevægelser at skifte ud hvis det overhovedet kan lade sig gøre er der mere reson i at købe en brugt 1210 fra en hifi entusiast og ikke en dj - skrotte armen - købe en armbase og kanlde en fed arm på - der findes en hel nasseindustri som køber rega arm og forbedre dem med kabler, lejer, kontralodder etc. - dog tror jeg sagtens du kunne lave et armboard selv og montore en gode gammeldags sme 3009 arm på den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en DP-57L. Den er ganske rigtigt ikke high-end. Og det er især armen som er problemet, værket er nemlig helt fint - og det har den jo til fælles med en 1210. Meen så ringe er den nu ikke. Sammenligningen med en 1210 ligger lige for. Det er rigtigt at en 1210 er mere robust, og stod jeg med valget mellem de to ville jeg vælge 1210.
En dp-57L har den fordel at den er halvautomatisk, og det passer mig fint lige nu at have sådan en stående som ekstra pladespiller - det er den jeg bruger, når jeg f.eks. lige vil høre en pladeside mens jeg laver mad og ikke har tid til at drøne ind og vende pladen, lige når den er forbi. Jeg har en signet tk7e pickup på for tiden, og den spiller helt fint. Men det er en vintage-pickup, der ikke produceres mere...
Det er ganske rigtigt ikke sådan lige at skifte arm på en dp-57L, men det er gjort. Man skal vist have skruet hænderne mere end almindeligt godt på for at kunne gøre det.
Jeg vil anbefale at investere i en mm-pickup, med mindre du også er parat til at investere i en god stepup. en audio technica, en af de nye ortofoner eller en goldring vil sikkert være en fin investering.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
|
Jeg må sgu indrømme at jeg er rystet og det er lige før i har mig nede på teknisk knock out 
Der kan man bare se, hvor galt afmarcheret man kan blive, når man ikke har fulgt med på pladespillerfronten siden de seneste næsten 20 år.
Må dog indrømme at i har vakt min interesse for SL 1210'eren, men i guder, hvor er den meget lidt køn Man skal vist nærmest være dens moder for at synes den er køn 
Nå, men min Thorens 316 trænger til ny rem og ny pu i stedet for en Goldring der sidder der nu. Samtidig synes jeg antiskating systemet ligner noget bras. Derfor havde jeg tænkt at investere i fx en Rega 3, men da jeg har en del LP'ere og singler, så har jeg også kigget efter en grammofon med omskifter for 33/45.
Så mit spørgsmål er nu, hvis jeg finder en 1210'er, hvilken PU vil i så anbefale? Af musik hører jeg mest de gamle pop samt den mere melodiøse heavy fra 80'erne (AC/DC, Iron Maiden o.lign).
Jeg har en Projekt Riaa (vist entry modellen) samt en Bellari riaa som jeg anskaffede gennem fælleskøbet her på sitet.
Og så lige på falderebet: 1.000 tak for jeres gode råd. Det er sgu dejligt med så meget kvalificeret input (selvom det ændrer på mit verdensbillede) 
|
|
|
Du er ikke alene fik selv et chock for nogle måneder siden da jeg vill købe en ny spille. I forretningen poå Østerbrogade viste de stolt en ***** der ville være hvad Ikea ville sælge hvis de fabrikerede pladespillere 
Havde for 25 år siden en SME 2000 Plinth system med SME 3012 II arm og hele smøren. Men den blev solgt fordi det aldrig rigtig fungerede, og gik over til CD. Du milde, hvad er der dog sket siden.
Købte en Lenco L-75 til 1.200 i en net shop, den så egentlig flot ud på billedet - udfra Lenco var et velrenomeret navn - men men 
en Lenco L-75 USB viste sig at være det værste plast bras, blev sendt tilbage med det samme. Så efter en Thorens 160 med SME 3009 arm - men faldt over denne Technics SL-1200 - som stadig fås fra ny - havde man dog bare vidst det for 25 år siden, alle de år med plader i kælderen.
Alle de CD jeg har købt som erstatning for de gamle plader viser sig at lyde som under dynen ift vinylen - har ikke hørt én CD siden jeg fik vinylen tilbage.
Problemet er man kan ikke se den live nogen steder - besøgte en pro shop for at se den live - har man set den live er man ikke i tvivl, det ultimative feinscmecher kvalitet og features. Til den absurte pris af 465 euro. Stadig defacto standarden inden for hi-fi pladespillere - fås i champagne sølv ( ikke kedelig sølv ) 1200, og sort 1210.
Nogen skrev om antiscating - der er intet på denne spille der er middelmådig kvalitet - alt er gennemtænkt, velfungerende og lavet i bedste materialer !
Her er links jeg fandt under min research, inkl PU der passer til pop og rock:
http://www.youtube.com/watch?v=x8JsJYjEqz0
http://www.vinylengine.com/technics-sl1200...rt-review.shtml ( dugfrisk review fra 2008 ) Han klager over armen sænkes momentant, det er ikke korrekt, armen sænkes langsomt.
http://www.arar93.dsl.pipex.com/mds975/Content/vinyl01.html
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?r...mp;3&4&
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200 ( har ovenikøbet sin egen side på Wikipedia )
http://www.panasonic.com/consumer_electron...o_sl1200mk2.asp
http://www.youtube.com/watch?v=BEEhs9YurAk...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iuRXIjrdvCs...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=AkVsHR_DrKQ...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CnVWlJTlgkA...feature=related
http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm ( modificere 1200 til den ultimative audiophile turntable )
http://pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=53774 ( modificere 1200 )
http://www.recordcase.de/technics-sl-1200-mk2_e.htm ( læg mærke til tilgængeligheden og priserne på spare parts )
http://www.coolgales.com/store/cart.php?ta...;category_id=32 ( PU AT-120E der passer til SL-1200 )
Hifi4all SL-1200 tråden:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44507&P N=1&TPN=35
( Begejstret - ja for søren da )
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er vist det man må kalde "en ode til 1210" a127 -- og langt hen af vejen kan jeg følge dig bortset fra at;
1. armen ikke lan tumle fx en denon 103 og det begrænser den en hel del for mig 2. den er efter min bedste overbevisning ganske enkel grim - rigtig grim -det unne afhjælpes hvis man ; a. kunne jeg slippe for det fjollede pickup lys pind b. kunne jeg slippe for strobo lyset og strobo markeringerne c. kunn jeg slippe for den cheap on off kanp oven på strobo lyset d. kunne jeg slippe for den skyde-fidus på højre side af tallarkenen
Derfor er det altså svært at skamrose den uanset hvor god og stærk den er ... Jeg har et værk stående som har en smadret arm - det har været brugt til mobil disco (klæbemærker sladre der om) men det har ingen mislyde og det starter perfekt og holde hastigheden - jeg overvejer at bygge en ny plint til den og få lavet om på kontakternes placering men genbruge den sorte gummi??base med værket dog intergreret i plinten - lykkes det kan det være at jeg vil følge dig - A127- og din lovprisning af 1210 men som den er nu ud af boksen - no way den ultimative pladespiller -
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke have noget imod at prøve en velholdt SP-10MkII. Hvis man kunne finde en pæn og velfungerende en til en OK pris en dag...
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
det er vist det man må kalde "en ode til 1210" a127 -- og langt hen af vejen kan jeg følge dig bortset fra at;
1. armen ikke lan tumle fx en denon 103 og det begrænser den en hel del for mig 2. den er efter min bedste overbevisning ganske enkel grim - rigtig grim -det unne afhjælpes hvis man ; a. kunne jeg slippe for det fjollede pickup lys pind b. kunne jeg slippe for strobo lyset og strobo markeringerne c. kunn jeg slippe for den cheap on off kanp oven på strobo lyset d. kunne jeg slippe for den skyde-fidus på højre side af tallarkenen
Derfor er det altså svært at skamrose den uanset hvor god og stærk den er ... Jeg har et værk stående som har en smadret arm - det har været brugt til mobil disco (klæbemærker sladre der om) men det har ingen mislyde og det starter perfekt og holde hastigheden - jeg overvejer at bygge en ny plint til den og få lavet om på kontakternes placering men genbruge den sorte gummi??base med værket dog intergreret i plinten - lykkes det kan det være at jeg vil følge dig - A127- og din lovprisning af 1210 men som den er nu ud af boksen - no way den ultimative pladespiller -
|
|
|
1) En AT-120E passer fint, ikke alle PU passer til alle arme.
2) Smag og behag - personligt synes jeg den er sej, med kvalitet som den gamle Marantz, kvalitet som ikke fås idag.
a) Det "fjollede" periskop stylus lys kan trykkes ned og gemmes - men er ganske anvendeligt om aftenen når pladen skal findes, når nålen skal inspiceres for støv.
b+c) Strobe lys og knap er vel detajleri ift resten - men et lille tweek print kan fås der slukker for trobelyset ved tryk på start/stop knappen. Faktisk ganske anvendeligt og praktisk - man letter låget ca 2 cm med venstre hånd, som samtidig drejer på stop knappen, højre hånd løfter armen, dvs hele processen med at stoppe, slukke og løfte armen gøres på ca 3 sekunter.
d) Skyde fidusen er tilovers, det må man leve med. Bruger den aldrig. Men gør det noget ?
Dine forbehold vedrører primært features du mener ikke bør være der - det er vidst første gang nogen klager over for meget extraudstyr Men vent til du har den i brug, så vil du se fordelene og forstå hvorfor de er der.
|
| Til top |
|
| |