Emne: reperation af kantophæng på jbl 4412 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er rigtigt at onkel Tom er en god fortæller, men det er ikke ensbetydende med at det er den eneste sandhed der findes.
Jeg var i HFK før, under og efter begge historier kom frem, så jeg kender også lidt til tingene. Bl. a. hvorfor Audio Consult tabte den sag de anlagde, men som aldrig kom i omløb for den del af historien var ikke interessant at sprede. Det er jo surt at ens spin viser sig at være netop det - spin.
Og det er rigtigt at Kevin stod for Snell, efter Peters død, der effektivt forhindrede ham i at fortsætte sit arbejde, men Kevin havde allerede i lang tid deltaget i arbejdet med Snell's høøjttalere, faktisk siden markedsintroduktionen af Snell A, så han var godt inde i tingene. Men sådan er der jo så meget der kan spindes en ende over. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Historierne i denne sammenhæng opstod da HFK overtog Snell og JBL, noget skulle de tidligere importører og forhandlere jo fortælle deres kunder, når de spurgte ind til hvor deres produkter var blevet af, og hvorfor de ikke havde dem i programmet lænere.
Men sådan var det hver gang vi overtog et agentur, så myldrede det med de man i Texas kalder "tall stories" eller hjemme i Vendsyssel kalder "løwn".
De er sure, sagde ræven. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
snell blev ihvertilfælde noget andet efter peter snell,s død ,og man anlage en anden stil ,hvorfor man ikke kunne service på de originale snell ,havde måske noget at gøre med den konflikt der kørte mellem hfk og audio consult ,jeg følte mig dengang som snell ejer noget lost ,og skiftede snellerne ud med dynaudio højtalere ,det endte med en diskusion inde i hfk i kbh ,hvor jeg blev smidt ud af forretningen ,som ikke ville have noget med mine snell j at gøre ,jeg forstår stadig ikke hvorfor man ikke kunne skaffe et nyt sæt diskanter med filtre ,fra hfk side af ,og har vist siden haft et horn i siden på hfk
det er rigtigt nok at mega avance firmaerne havde meget svært ved at deres produkter blev solgt billigt ligepludselig ,og de spredte også mange rygter ,desværre er hifi brancen sådan at alle sviner hindanden til ,og taler dårligt om hindandens produkter
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og James B Lansing døde i starten af 40érne…! Så JBL har jo dybest set intet med JBL at gøre…???
Du må ikke vælge den nemme løsning mht. kun at få skiftet kanterne på dine JBLèr, og særligt ikke hvis de har været ude og skrabe på i magnet gabet.? På en JBÆL enhed sidder der også noget skum lige bagved center domen, og det er mere reglen at denne forsvinder før yderkanterne, det ligger som kager nede ved svingspolen, så du kan nemt skifte kanter, og så en dag risikerer at svingspolen brænder fast pga. noget gammelt snavs i svingspole gabet.
Mht. at overholde specifikationer..! så var 6-8 db tolerancer på de gamle basser acceptabelt, så det ville jeg ikke tænke så meget over… hvis det bare en gammel basenhed, det straks noget andet med JBL`s 035TI diskant, de skal nærmest tages 2 efter hinanden fra produktionsbåndet, for bare at lyde nogenlunde ens..
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
de har ikke været ude i ekstremer og skummet i den gennemborede magnet er intakt ,og spl målinger viser stor lineæritet ,der var en stor 15db boble ved delefrekvensen ved 800hz ,den er væk nu med de opgraderede og udmålte filtre filtre mmed jensen kondensatorer og valsede spoler ,o35 diskanterne er også renset invendigt for gummirester ,der sidder et stykke skumgummi bag domen som forvitrer ligesom ophænget i bassen ,næste projekt bliver da også at renovere diskanter ,skumgummiet i den gennemborede magnet er fjernet ,har masteret en punk cd som fik en pænt go hifi lyd .
skummet i basserne blev fjernet med et specielt konstrueret støvsuger rør, der var smalt nok til at komme ind bagfra ,og suge skummet væk uden at ødelægge enheden ,suge effekten var drastisk reduseret da jeg foretog operationen
basserne bliver reconet på et tidspunkt ,men indtil videre kører de fuldt tilfredstildende
og jbl stod for jbl helt frem til slutningerne af halvfemserne
min pointe med snell var bare at det der gjorde højtalerne så dyre og gode ,var den pertentlige udmåling af enheder og delefiltre ,sprang man en diskant var man nødt til at skifte begge diskanter og begge diskant filtre ,og opgive den snell kode der stod bag på enheden ,så fik man et identisk parret sæt med samme kode ,og specifikationer som det ødelagte sæt ,se det var en dyr og gennemført måde at lave tingene på
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|