Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 03:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: DAC og hovedtlf.forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Claus-dk:

Hm, jeg ved ikke, om man kan sige, at V8'erens indbyggede DAC er ringe. V-Dac'en i sig selv er jo relativt dyr i fht. V8'eren, når man tænker på, det kun er en DAC og ikke hovedtlf.forstærker med rør og hvad ved jeg, som V8'eren ellers er.

kolind:

RME ADI-2 står til 5.285,- hos Musikhuset Aage Jensen, men kan fås for 499 euro hos Thomann i England (= 3.700 kr. + 60 pr. til forsendelse).

TC Konnekt 24D står til 3.295,- hos Aage, men man kan lige så godt vælge modellen mindre, som hedder TC Konnekt 8. Der er ingen ADAT-udgang eller DSP-effekter indbygget, men ellers er det præcis samme lydkort. Konnekt 24D koster 369 euro hos Thomann UK (= 2.750 kr. excl. porto)

Om det mest fornuftige er, at sammenligne lydkortene hørt over en forstærker, ved jeg såmænd ikke, det er vel smag og behag. Jeg hører som regel musik via mine hovedtlf., så derfor var det mest relevant for mig, at lytte via hovedtlf.

Det med rent signal ud forstår jeg ikke?

***

Ellers var jeg inde i Hi-Fi Klubben igen i dag og lytte til Cambridge DacMagic sådan for alvor. Jeg sammenlignede med en NAD cd-afspiller til 3.500 kr. DacMagic'en gør, at detaljerne i lyden kommer bedre frem, og bassen får måske også en anelse ekstra punch, men forskellen er simpelthen for lille til, at jeg vil lægge 2.000 kr. for DacMagic. Min oplevelse af V-Dac'en var som sagt, at den helt soleklart gav lyden mere punch og power. Her var der tydelig hørbar forskel på, om V-Dac'en var koblet i systemet eller ej, fordi der bare kom så meget mere smæk på stortrommer og bas. Sådan oplevede jeg det ikke mht. Cambridge DacMagic'en.

Lyttede i øvrigt også til Cambridge 840C og NAD M5 cd-afspillerne.

Ingen af dem imponerede i fht. prisen, synes jeg.

Det skal dog siges, at jeg var ved at være træt, da jeg nåede dertil, hvilket selvfølgelig også kan spille ind på opfattelsen af lyden. Sådan er det jo.

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kunne læse prøvede du en CDafspiller som spillede på samme niveau ??

Den er heller ikke elendig, men den er altså ikke noget at råbe hurra for..

Jeg synes bare at  man skal købe en xcan for forstærkeren og se DACen som en extra mulighed, men primært bruge den via linein, USB signalet er heller ikke særligt højt, så den skal virkelig skrues højt op når man kører fra USB, ikke noget problem, den kan sagtens trække..

Jeg ælsker min Xcan, det må du endelig ikke være i tvivl om, den er et supergodt køb og så videre..
Det er også derfor en mellem klasse DAC er så ærgelig..

Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 909
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Om det mest fornuftige er, at sammenligne lydkortene hørt over en forstærker, ved jeg såmænd ikke, det er vel smag og behag. Jeg hører som regel musik via mine hovedtlf., så derfor var det mest relevant for mig, at lytte via hovedtlf.

Det jeg mener er naturligvis også en hovedtelefonsforstærker som f.eks en Creek eller whatever man måtte have lyst til at spænde efter.. Ikke en højtalerforstærker..

Edit: Min tanke er lidt henaf at lydkortet jo også bare er en kilde ligesom en cd-afspiller er, og der er man jo også et skarn hvis man bruger den eventuelt indbyggede hovedtelefonsudgang i stedet for en dedikeret forstærker..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg som ejer af en Compass lige skyde ind at der i mine ører på ingen måde må sammenlignes med en Dacmagic selvom prisen umiddelbart kunne invitere til en sådan øvelse. Der er virkelig lysår imellem, men der er jo heller ingen decideret hovedtelefonforstærker i Dacmagic'en - ikke mere end i den cd-afspiller du sammenlignede med.... Desuden slår ad1852 den Wolfsson der er i Dacmagic'en i de fleste test jeg har set. Men den største forskel er den indbyggede hovedtelefonforstærker og i mindre grad de generelt bedre komponenter i Compass'ens øvrige kredsløb.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Ham min bekendte kan godt skaffe Compassen i EU.

Men du har ret i at DACen i xcan jo ikke kan være lige så god som DACs der koster det samme og det forstår jeg også, synes bare at det er lidt synd for Xcanejere der aldrig oplever den med andet end USB, de går glip af meget..

Du mener at DACen i en Compass er bedre end den i DACmagic ?? bare lige for at være helt sikker. Altså som ren DAC..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 197
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Claus:
Kan man få at vide, hvor i EU man kan købe Compass, og vil det blive billigere end at købe i Kina?
Kan man også få andre Audio-gd produkter?

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at Dave har de GDprodukter folk ønsker at køb, jeg tror ikke du sparer noget, men der er et sted du kna henvende dig hvis du løber ind i bøvl..

Han har adresse i Irland, jeg skriver lige og hører om jeg må linke til ham....

Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jeg havde glemt du kendte ham Dave... For jeg har lige bestilt en 19MK3 hos Kingwa
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Så bruger du bare lidt mindre på portoen og lidt mindre på varen så det går sikkert nogelunde lige op..
Kinwa er også en rar og pølidelig fyr.
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ja han virker sådan 

Men damn han er ikke god til engelsk.

Men glæder mig nu til at høre hvordan sådan en dac i denne klasse lyder, den skulle jo være et fund til prisen. Desværre skulle usb delen ikke være så god, da han er nærrig med at købe en licens til en bedre usb omformer... 25k usd er jo ingenting
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Nej Kingwa er sgu ikke meget bevendt på engelsk - jeg måtte opgive at købe nogle custom ps-dele, men hans engelsk er dog bedre end mit kinesisk, så det er svært at pege fingre
Men jeg gad godt høre den dac du køber der. Hvad er det for noget med en anden usb licens? Bruger han eller nogle andre andet end pcm270x/pcm290x. Jeg kender ikke andre umiddelbart til nogen der er bedre - men enlighten me... jeg synes det virker skidt at skulle bruge en chip til en så vigtig funktion, når den kun koster 4 usd. Der må findes bedre og det er vel et voksende marked med usb dac's.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg læste inde på head-fi at åbenabrt findes der mnage forskellige måder at implementere usb på. Man kan vælge en løsning som involverer drivere m.m. også kan man vælge nogen som ikke gør, og åbenbart kræver de rigtigt gode af dem en dyr licens som de ikke har hos gd.

Jeg fik selv dette svar fra Kingwa:
USB input apply PCM2707, it only support to 16bit/48khz input.
Coxial apply DIR9001, support to 24bit/96khz input.

Også sagde han at usb indgangen lød som en cdafspiller i den lavere ende, og at 19MK3 anvender den samme som i Compassen og så at jeg skulle bruge Coax indgangen da den er af en helt anden kaliber

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1460
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Ja 16/48 er det bedste man kan få ud af driverløse usb implementationer og er også det iBasso D10 kan levere i usb mode mens coax/spdif indgangen
teoretisk kan klare 24/192 men kun er testet til 24/96. Bedre usb opløsning kræver specielle drivere som typisk kun findes på pro/semipro lydkort.

__________________
Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Ja 16/48 er det bedste man kan f� ud af driverl�se usb implementationer og er ogs� det iBasso D10 kan levere i usb mode mens coax/spdif indgangen
teoretisk kan klare 24/192 men kun er testet til 24/96. Bedre usb opl�sning kr�ver specielle drivere som typisk kun findes p� pro/semipro lydkort.


Du mener eksterne lydkort ik?

Men skidt jeg må prøve med coax ud fra mit bundkort, se om det er bedre end det var på Zhaolu for nogen år siden
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Audiotrak har også deres egen chip, men nu er det jo ikke konverteringen der betyder så meget for lyden :)  
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg undres bare over at jeg ikke har set andet end 270x og 290x brugt som usb-receiver. Kører selv min compass via optisk af sikkerhedsgrunde (elektrisk afkobling) fra mit HT Omega lydkort. Der er jo ikke mange af os der hører andet end 44.1/16 alligevel, så begrænsningen på de 48/16 ville jeg også mene var ligegyldig. Men det er vel recieveren der styrer timingen videre fra usb, som efter sigende ikke er så stabil som de "rigtige" streaming formater.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hmm kan godt være det, Kingwa siger bare at køre via usb ikke er så godt, så må man vel tro ham.

Heldigvis har jeg Coax ud på mit bundkort, så jeg kan sælge mit lydkort så jeg kan få skrabet lidt penge ind til at betale for Dac´en, også kan jeg bruge det optiske ind fra min Squeezebox
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jamen går det, jeg synes at have fået fortalt masser af gange at den coax et onboard lydkort har er ringere end den på et godt lydkort ??

Med hensyn til GD dele så kan min bekendte i Irland skaffe stort set hele sortimentet, der er dog nogle ting der er for tunge og ved dem vil portoen blive for dyr, men ser i noget i er interesseret i på GDs side, så send mig en PM og i får hans email..
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2515
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Det er den i princippet også, men de rå data er de samme (via asio). Men nu må jeg se, jeg beholder alligevel mit lydkort indtil jeg har fået Dac´en så kan jeg lige se om jeg kan høre forskel
For i sin tid med min Zhaolu kunne jeg høre en forskel, men nu er alle komponenterne anderledes så kan være resultat også er. 
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Heldigvis har jeg Coax ud på mit bundkort

Har ikke så meget forstand på det, men er der ikke stor risiko for støj når den er elektrisk forbundet direkte til mobo?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes