Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Musicus! En 12" enhed i et værelse på godt 15 m2 skulle nok kunne rykke temmeligt meget - især med en kraftig amp som den omtalte Hypex. Sidstnævnte kan jo osse hæve frekvenser i bunden v.h.a. equalising, om nødvendigt.
Jeg foreslår, at du i første omgang blot genbruger subben som den er, med Hypex'en spændt for. Så kan du bedre vurdere, hvad du evt. har brug for at forbedre ved lyden. At enheden oprindeligt er en bilenhed gør den ikke i sig selv uegnet til brug i hjemmet - det afhænger af enhedens egenskaber, ikke mere eller mindre tilfældige prædikater.
Det er desværre lidt bøvlet at beregne bokse med slaveenheder - men, princippet er det samme som basrefleks, så det kan lade sig gøre. Kender man slavens egenresonans + ækvivalente volumen, kan man regne sig frem til resonansen i en given boks (svarende til Helmholzresonansen).
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Tak for de mange svar, det har fået mig lidt på sporet af, hvad jeg skal/vil med den. 
Det skulle være denne slave der er i
http://www.tymphany.com/830548
Det kan godt være den ikke kan få hele mit værelse til at ryste, jeg husker den bare som en ret vild sub, men det var selvfølgelig også i en bil (varevogn). Mener vi målte trykket der inde en gang, det var så vidt jeg husker ca. 125db med åbne døre og en meget underdimensioneret forstærker, der falde ud pga overload. Vi fik dog senere en anden forstærker i 
Ja, jeg vil gerne have et fedt tryk i mit værelse, så ma virkelig kan mærke det, men det skal selvfølgelig også lyde ordentligt, så det hele ikke bare mudrer sammen.
Problemet med at få den testet på en stor forstærker er, at jeg ikke er noget delefilter til den. Det er en af grundene til, at jeg gerne vil lave en aktiv. Der har jeg delefilter og en masse ande indstillingsmuligheder + jeg er sikker på, at den altid har kraft nok 
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en surroundforstærker, kan du bruge delefilteret deri. Blot en tanke hvis du hurtigt vil teste subwooferens formåen.
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen så kunne du godt invistere i noget aktiv sub  Men som de andre siger, start med at prøve i den kasse den står i, det kan jo være du er tilfreds med den som den er
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har desværre ingen surroundforstærker. Jeg har knap nok en stereoforstærker der er noget værd :( det skal jeg have når jeg får pengene.
OK.. Tror jeg skal have mig en forstærker, så jeg kan få lavet den til en aktiv sub og så må vi se om den skal laves om der efter.
Hvad siger i til den Hypex ds 4,0 ?
http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=61&p roducts_id=481
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en Reckhorn ?
Der er lige noget med den basenhed - er det en dobbeltspole? det er uhyggeligt lave impedanser iflg specs
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
# Musicis: Nej.. Det er ikke en dobbeltspole....
Det er vel bare pga. det er en bilenhed.. er de ikke altid 4 ohm?
Ok fedt med den hjemmeside.. Der kan spares lidt, 2350 dkk med moms + et par 100 i fragt... ( Er det ikke en holandsk hjemmeside ? )
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo det er hollandsk og fragten er sikkert billigere fra holland end i DK med post danmark
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he.. sikkert  og de behandler nok også pakkerne bedre
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En subforstærker har normalt filtre indbygget, undtagen de billigste modeller. Hypex og Reckhorn skulle have de fornødne filtre .
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er denne reckhorn... Jeg kender intet til den og havde aldrig hørt navnet før...
I siger at den hypex ds 4,0 er "fin nok". Men hvor ligger den henne af? Ligger den lige på grænsen til at kunne klare det, eller har den meget overskud ?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
Hvordan er denne reckhorn... Jeg kender intet til den og havde aldrig hørt navnet før...
I siger at den hypex ds 4,0 er "fin nok". Men hvor ligger den henne af? Ligger den lige på grænsen til at kunne klare det, eller har den meget overskud ?
|
|
|
Uden at kende kombinationen vil jeg tror den har rigeligt at give af.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hypex'en skulle bestemt kunne klare jobbet. Reckhorn har den fordel, at den har sit eget kabinet. Hypex'en skal indbygges i enten subben, eller alternativt i en boks for sig selv.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK...
Hvordan sætter man enhederne til sådan en Hypex ? Kan man sætte 2 enheder til en Hypex ? Sådan den ene køre højre side og den anden kører venstre ? Eller vil de kører parallelt?
I siger jo at en 12" ikke er nok til at lave bas man kan mærke, så vil undersøge om jeg kan skaffe en til. Men det bliver nok svært, efter som de ikke laves mere 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Hypex kan godt trække to 8 Ohms i parallel. Selvfølgelig kan man mærke en kraftig 12"! Hypex'en er en monoamp, der skal to til stereo - hvilket er unødvendigt ved en lav delefrekvens.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK så hvis jeg anskafer mig en mere, der er ligesom den jeg har nu, vil den hypex ds 4,0 så kunne trække dem, begge 2, eller skal jeg op og have en hypex ds 8,0? Den skal jo virkelig have krafter, til at få disse i ordentlige svininger, hvis det samtidig skal lyde ordentligt.
Jeg ville gerne have dem til at slå lidt mere end disse, hvis det kan lade sig gøre
http://www.youtube.com/watch?v=XpLJj3BwLLc&feature=relat ed
Jeg tror dette er lidt mere end de kan klare i længere tid, tror de forvrænger, men ved det jo ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=wjMZ3hJAsyE&feature=relat ed
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu.. Start nu med den 12" 830515 du har, jeg tror slet ikke du får behov for en til. I sin tid havde jeg 2 stk. af dem på mit kollegieværelse.
De sad hver i et 21" liter lukket kabinet og stod placeret i hjørnerne af rummet. Til at trække dem havde jeg en ældre lidt lungesvag (ikke særlig strømstærk) forstærker på ca. 2x100 W, men det spillede altså røvhøjt!!
En slave konstruktion med den enhed og et DS4.0 modul mener jeg bør kunne spille mere end rigelig højt til de fleste.
To stk. af dem i parallel vil jeg IKKE anbefale. Impedansen på den enhed er så lav at de færreste forstærkere vil kunne trække det, en DS 8.0 vil sikkert ikke bryde sig om det. Så hellere en DS 4.0 til hver enhed, det er meget bedre. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle den ikke kunne lide det? Er altså helt ny inden for denne branche, så ved ikke helt hvad du mener...
Det bliver bare noget dyrere, hvis jeg skal have 2 ds 4,0 istedet for en ds 8,0
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohms lov er som følgende: u = r * i volt = modstand * amperer effekt er givet ved P = u * i watt = volt * amperer Hvis modstanden halveres skal der sparkes mange flere amperer afsted for at opnå samme effekt. Man kan vist se det direkte ud fra ohms udvidede lov - hvis ikke jeg tager meget fejl. Når man siger at en forstærker er strømstærk, er det typisk fordi den kan afgive store mængder strøm (mange amperer), og derved trække selv højttalere med lav impedans. Det er dog de færreste forstærkere der er glade for at arbejde alt for langt under 4 ohm. Ved at sætte dine 2 enheder i parallel vil der derfor være chance for at hverken forstærker eller enheder kommer til sin ret, da forstærkeren sandsynligvis ikke kan afgive nok amperer. Samme problematik ses ofte i forbindelse med brokobling af forstærkere, selvom de kan yde den dobbelte effekt i watt kan de kun trække de samme antal amperer som før brokoblingen og derved er intet vundet hvis problemet ligger i for lav impedans. Kort og godt; der er chance for at forstærkeren ikke kan smide nok amperer afsted.
__________________ Dennisfrie.dk
|
Til top |
|
|