| Forfatter |
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paradoksalt, jeg har det lige modsat, idet jeg, da jeg kom på Roskilde tidligere, ofte fandt mig tilnærmelsevis overvældet af kvalme. Men det kan naturligvis have andre årsager.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denzel4u skrev:
Har aldrig hørt en dipol højttaler, men det skal da prøves engang. Jamo har jo lavet en ret rost dipolhøjttaler som jeg klart skal have hørt på et tidspunkt.
Jeg deler noget højere oppe, jeg eksperimenterer pt. med 150 - 200Hz. Jeg bruger en Holm Acoustics DSPre som forforstærker, den kommer med det hele indbygget. Den er lidt dyr i anskaffelse, men i betragtning af hvad den kan, så synes jeg næsten den bliver billig. Jeg bruger den som delefilter, derefter bruger jeg højttalerkorrektionen til at sørge for at alle enhederne er i fase og til sidst bruger jeg rumkorrektionen til at justere frekvensgangen. Hvis jeg ikke brugte digital korrektion, ville jeg aldrig kunne få den 21" til at spille linieært i det kabinet.
Kabinettet er lukket, opbygget i en sandwich af 26mm Nyatoh hårdtræ og 22mm MDF. Kabinettet er afstivet med en matrixkonstruktion der tager fat i sider, top og bund. Jeg bruger et sæt IcePower ASX2 630W monoblokke til at drive dem. Det er selvbyg og fandt dem inde på KSB markedet. Jeg har sammenlignet dem med med mine Pass Labs 600.5ere der driver hovedhøjttalerne, og de er bestemt ret habile.
Hvad er fordelene/ulemperne ved henholdsvis 15 eller 18"?
|
|
|
15" syntes jeg gør det fornuftigt.. den kan man dele lidt højre oppe end 18.. men en 18 " bliver alting bare så stort ... personligt kunne jeg aldrig drømme om at dele over 100 hz men en 18" syntes også det er helt vildt højt at dele dine 21 " var det mig gik jeg ikke over 80hz.. og lod en 12" pa bass mellem tone tage over .. fra 80 til 1200 hz ..... det er det jeg vil prøve i mit setup.. hvad har du af mellemtone __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt om et discotek engang (mener ikke det var i Danmark), hvor folk blev syge og dårlige. De brugte lang tid på at finde ud af hvorfor, for det var ikke grundet det de indtog, og deres lydanlæg rullede af hvor normalt PA gør. Alligevel måler de rummet ud med måleudstyr, og finder ud af at ved 5 Hz er et højt peak. Det var mærkeligt for hvor kom det fra? For det var ikke anlægget. Man finder så til sidst ud af at de kan følge lyden igennem en ventilations skagt, hvor lyden derigennem bliver forstærket op, skagten munder ud i blæser motoren for enden, der sjovt nok drejer med samme frekvens, så var problemet løst.
Det er lidt sjovt hvad lyd er i stand til, og hvor meget det kan indflyde på folk!! __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
glemte at nævne det før . det er et dipol setup jeg arbejder på.. skal man sige noget om dipol højtaler .. så er det noget bøvl at få til at spille bare lidt godt .. men når det lykkes , har jeg ikke hørt nogen kabinet højtaler der bare komme tæt på.. på den rigtige side at 100,000 kr ..
|
|
|
Enig ;-) Er super glad for mine. Jeg ville ikke bytte med noget som helst andet. De giver den sprødeste og fedeste gengivelse af trommer og et super skønt anslag. Bassiden er også kanon fed idet dipol højtalere er noget mere præcise efter min mening.... men de er dog ekstremt følsomme på placering i rummet. 10 cm til den ene side kan betyde at bassen dør.... det er utroligt. /Anna
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denzel4u skrev:
| Har aldrig hørt en dipol højttaler, men det skal da prøves engang. Jamo har jo lavet en ret rost dipolhøjttaler som jeg klart skal have hørt på et tidspunkt. |
|
|
Ja Jamo R909 skal høres! Den er super sprød. Jeg er i hvert fald super glad for den...
Denzel4u skrev:
Jeg deler noget højere oppe, jeg eksperimenterer pt. med 150 - 200Hz.
|
|
|
I det gamle setup delte jeg noget længere nede idet mine subkasser ikke var så "musikalske" op i registeret. Det er altid et tradeoff... også alt efter hvilken mellemtone der er tale om. Hvilken rum korrektion anvender du? Jeg havde både i det gamle setup og i det nye et par grimme peaks / lows som jeg gerne vil have udjævnet. ikke for at hugge tråden :-) /Anna
|
| Til top |
|
| |
Denzel4u Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mellemtone varetages af et sæt B&W800Dere, jeg synes såmænd de gør det ganske udemærket  Grunden til at jeg deler lidt højt, er at subwooferne, i mine øre, sagtens kan følge med op i registret. Man kan så at sige ikke høre hvor de slutter og hovedhøjttaleren begynder. Men man lærer så længe man lever og vil da prøve med an lavere delefrekvens her i eftermiddag. Jeg anvender Holm Acoustics DSPre, der er indbygget rumkorrektion. Jeg har også anvendt Lyngdorf, både forforstærkerne og RP1eren. Jeg synes ikke at Lyngdorf var istand til at integrere subwooferne lige så godt som DSPre'en gør. Bassen blev aldrig rigtig integreret og den slap aldrig helt fri af rummet. Dertil er der også væsentlig flere optioner man kan bruge til at integrere subwooferne med i DSPre'en, Lyngdorf var mere en black box.
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denzel4u skrev:
Min mellemtone varetages af et sæt B&W800Dere, jeg synes såmænd de gør det ganske udemærket
|
|
|
Se, dét tror jeg på :-)
Denzel4u skrev:
| Grunden til at jeg deler lidt højt, er at subwooferne, i mine øre, sagtens kan følge med op i registret. |
|
|
Yep det tror jeg også der er mange subs der kan, mine de gamle var bare ikke særlig gode til det... så det varierer nok meget fra setup til setup...
Denzel4u skrev:
Jeg anvender Holm Acoustics DSPre, der er indbygget rumkorrektion. Jeg har også anvendt Lyngdorf, både forforstærkerne og RP1eren. Jeg synes ikke at Lyngdorf var istand til at integrere subwooferne lige så godt som DSPre'en gør. Bassen blev aldrig rigtig integreret og den slap aldrig helt fri af rummet. Dertil er der også væsentlig flere optioner man kan bruge til at integrere subwooferne med i DSPre'en, Lyngdorf var mere en black box.
|
|
|
Det er super god feedback. Jeg vil helt klart lige søge lidt ekstra info om DSP ;-) Takker... /Anna
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige nu er jeg i gang med at bygge forstærker samt filter .. jeg vil bruge ground sound delefilter .. den kan det hele .. har en forstærker til hver enhede.. men derværre er jeg ikke kommer så langt så det er det jeg bruger .. det kom lige et hus køb i vejen så det står meget stille lige nu . glæder mig vildt meget til at komme i gang igen..
dler du med 24 db på de kæmpe subs
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
annabassand skrev:
lille_smed skrev:
glemte at nævne det før . det er et dipol setup jeg arbejder på.. skal man sige noget om dipol højtaler .. så er det noget bøvl at få til at spille bare lidt godt .. men når det lykkes , har jeg ikke hørt nogen kabinet højtaler der bare komme tæt på.. på den rigtige side at 100,000 kr ..
|
|
|
Enig ;-) Er super glad for mine. Jeg ville ikke bytte med noget som helst andet. De giver den sprødeste og fedeste gengivelse af trommer og et super skønt anslag. Bassiden er også kanon fed idet dipol højtalere er noget mere præcise efter min mening.... men de er dog ekstremt følsomme på placering i rummet. 10 cm til den ene side kan betyde at bassen dør.... det er utroligt.
/Anna
|
|
|
oki dine er meget følsomme det syntes jeg ikke mine er .. hvordan står dine tilforhold bag og side væge __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Fedt at dine ikke er så placeringsfølsomme...
Jeg kan ikke lige måle helt nøjagtigt ud her hvor jeg sidder lige nu, men det er noget med ca. 1 meter fra bagvæggen og ca. 1,20 - 1,30 meter fra sidevæggen vil jeg tro... men det er ret tydeligt hvis vi flytter dem bare 5-10 cm frem/tilbage/til siderne ...
Under demo i et andet rum var de ikke nær så placeringsfølsomme som de har vist sig at være derhjemme. De spiller på langs i en forholdsvis stor stue... det er et rigtigt "dumt" rum at indrette lydmæssigt - det viste de gamle højtalere også tegn på.
/Anna
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
beskriv lige rummet ..
mit er 40m2 5x8 meter jeg spiller også på langs . men i modsat ende eng højtalerne har jeg sat stof op 2 cm fra vægen på nogel rammer .. det gør at rumme ikke spiller så meget med ..
|
| Til top |
|
| |
Chris Cornell Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg hører musik skal der ikke være for meget bas - men det er en helt anden snak når jeg ser film. Transformers skal kunne mærkes i gulvet  __________________ Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bas fra ca. 60Hz og ned til de 20Hz skal vel bare være en naturlig linær ting til udvidelse af lydbilledet. Ikke for meget og ikke for lidt. Præcis som de andre enheder vi sammensætter  Der er virkelig megen musik i de nedre regioner som aldrig kommer frem i små HT konstruktioner. Elsker selv kontra bas og orgel og der skal altså en sub eller 2 til - før instrumenterne lyder og føles rigtige.
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
beskriv lige rummet .. mit er 40m2 5x8 meter jeg spiller også på langs . men i modsat ende eng højtalerne har jeg sat
stof op 2 cm fra vægen på nogel rammer .. det gør at rumme ikke spiller så meget med ..
|
|
|
Hej igen, så er jeg kommet hjem og har lavet nogle præcise målinger:
Rummets bredde er 4,61m og længde er 7,72m.
Højtalerne spiller på langs af rummet og har følgende placering:
107 cm fra bagmuren og 125 cm fra sidevæggene.
Lytte positionen er i mellem 3,80-3,40 meter fra væggen alt efter musik...
Højtalerne har toe-in med 15 grader...
Jeg vil gerne høre hvis du har nogle råd til optimal placering. Jeg kan hurtigt sætte en gang tape på tæppet og teste en anden placering :-)
Mvh
Anna
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@annabassand. Er der kun ca. 2m mellem højttalerne? I så fald skal du nok rykke tættere på eller placere højttalerne tættere på sidevæggene.
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
@annabassand. Er der kun ca. 2m mellem højttalerne? I så fald skal du nok rykke tættere på eller placere højttalerne tættere
på sidevæggene.
|
|
|
Jeg ville også gerne have lidt mere luft mellem dem, men det er min oplevelse at de mister bund hvis jeg flytter dem tættere på væggen. Da der
ikke er noget kabinet er de måske lidt sværere at placere end andre højtalere... men jeg skal måske lige lege lidt med væg afstanden igen - evt
kombineret med at de kommer tættere på bagvæggen også...
Mvh
Anna
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
annabassand skrev:
Mik112 skrev:
|
@annabassand. Er der kun ca. 2m mellem højttalerne? I så fald skal du nok rykke tættere på eller placere højttalerne tættere på sidevæggene.
|
|
|
Jeg ville også gerne have lidt mere luft mellem dem, men det er min oplevelse at de mister bund hvis jeg flytter dem tættere på væggen. Da der ikke er noget kabinet er de måske lidt sværere at placere end andre højtalere... men jeg skal måske lige lege lidt med væg afstanden igen - evt kombineret med at de kommer tættere på bagvæggen også...
Mvh Anna |
|
|
Det synes jeg er en god ide. Prøv at få ca. 3m mellem højttalerne som start. Du skal også prøve at vinkle lidt mellem lytteprøverne . Evt flytte dem lidt frem eller tilbage i længde-aksen
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
i teroien skulle dine højtaler give mere bas hvis den kommer helt op af vægen .. da den kun kan kortslutte for og bagsde på den ene side .. men basse kan komme til at lyde mere ulden .. hvad har du af beklædning i det lytte run på væg loft gulv..
annabassand skrev:
lille_smed skrev:
beskriv lige rummet .. mit er 40m2 5x8 meter jeg spiller også på langs . men i modsat ende eng højtalerne har jeg sat
stof op 2 cm fra vægen på nogel rammer .. det gør at rumme ikke spiller så meget med ..
|
|
|
Hej igen, så er jeg kommet hjem og har lavet nogle præcise målinger:
Rummets bredde er 4,61m og længde er 7,72m.
Højtalerne spiller på langs af rummet og har følgende placering:
107 cm fra bagmuren og 125 cm fra sidevæggene.
Lytte positionen er i mellem 3,80-3,40 meter fra væggen alt efter musik...
Højtalerne har toe-in med 15 grader...
Jeg vil gerne høre hvis du har nogle råd til optimal placering. Jeg kan hurtigt sætte en gang tape på tæppet og teste en anden placering :-)
Mvh
Anna |
|
|
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Det synes jeg er en god ide. Prøv at få ca. 3m mellem højttalerne som start. Du skal også prøve at vinkle lidt mellem lytteprøverne . Evt flytte
dem lidt frem eller tilbage i længde-aksen |
|
|
Tak for tippet. Jeg har lige gjort forsøget igen i går... men desværre er resultatet det samme som sidst jeg lavede mere plads mellem højtalerne.
Der er stadig god fokuseret forscene efter at de er flyttet, men af en eller anden årsag mister vi endnu mere bund/anslag i det dybe område når de
flyttes. Jeg roder lidt videre med placering de næste dage...
/Anna
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
i teroien skulle dine højtaler give mere bas hvis den kommer helt op af vægen .. da den kun kan kortslutte for og bagsde på den ene side .. men
basse kan komme til at lyde mere ulden .. hvad har du af beklædning i det lytte run på væg loft gulv..
|
|
|
Jeg startede lige endnu et placeringsforsøg i går og vil lige i løbet af de næste dage prøve at placere højtaleren tæt på muren, men jeg tror nu
ikke der kommer så meget godt ud af det.
Vi har ikke nogen speciel beklædning - det er i stuen de står. Der er malerier på væggene og godt med møbler, reoler med indhold etc...Det er
helt klart rummet vi har problemet med...
/Anna
|
| Til top |
|
| |