Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: bækner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har gang i 600 CD´er og 400 LP´er jævnligt. Min erfaring med topklasse Pickup og SACD/CD (synes jeg selv ):

CD er fint, hvis optagelsen er lavet ordentligt. Det er den ikke altid; ofte må man trækkes med svær kompression,
og så er bækkener (sådan staves det, drenge) og piano nogle af de første instrumenter, der står af. Men en
UKOMPRIMERET CD eller SACD (ligemeget) klarer det fint. Mikrofonteknik er måske en medskyldig hos dette
vanskelige instrument?
LP: mange optagelser fra før 1975 er præget af overstyring. Vi, der har optaget vore egne spole- og kassettebånd,
ved hvordan det lyder: ikke godt. Men en godt optaget LP kan være himmelsk.   
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
thuekay skrev:
Jeg syntes at have oplevet at bækkener bliver gengivet mere realistisk af aluminium/titaniums domer
end de gør af silke domer og lignende. Meget generelt selvfølgelig.

De hårde metaldomer kan klinge af sig selv, idet selve dome materialet har minimal dæmpning. Kan det være det , du
hører?

Mvh Ulrikmm

Det skal jeg ikke kunne sige. Det lyder bare mere rigtigt i mine ører. Der er mere skarphed og metal-klangen bliver gengivet bedre. Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk.

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Fedt at der er så mange titler på SACD ;-)
Til top Vis annabassand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af annabassand

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk.

Silkedomer har større egendæmpning, hvilket hos de gode modeller kan øge opløsningsevnen.
Men gode metaldomer kan også være med.

Generelt kan de fleste hyppigt anvendte materialer resultere i gode OG dårlige enheder, hvadenten vi taler alu,
pap, kevlar, polypropylen eller AlO2. Beryllium er så dyrt, at de fleste designere sørger for et ordentligt motorsystem
inden de tømmer bankkontoen på membranen

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
thuekay skrev:
Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk.

Silkedomer har større egendæmpning, hvilket hos de gode modeller kan øge opløsningsevnen.
Men gode metaldomer kan også være med.

Generelt kan de fleste hyppigt anvendte materialer resultere i gode OG dårlige enheder, hvadenten vi taler alu,
pap, kevlar, polypropylen eller AlO2. Beryllium er så dyrt, at de fleste designere sørger for et ordentligt motorsystem
inden de tømmer bankkontoen på membranen

Okay. Jeg er ikke helt inde i de forskellige materialers egenskaber må jeg indrømme.

Det er bare hvad jeg har lagt mærke til. Mine HT har alu membran og der lyder bækkener ret godt synten jeg

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror helt sikkert at materialets (domer el. fx bånddiskanters) egenlyd kan framhæve (måske til fordel) en ønsket lyd. Nu har jeg lyttet på en del bånddiskanter, og mange af dem er meget lyse måske lidt skarpe i lyden. Det er vel der bækkenerne kommer til rette i deres udtryk. De sidste højttalere jeg lyttede på var nogle Piega højttalere. Det skulle siges af de har de bedste bånd i verdenen, om det er rigtigt, skal jeg nok ikke bedømme for de diskanter er i mine øre ekstremt ubehagelige skarpe, og jeg slukkede for CDen med det samme i butikken... men bækkenerne... De var der, er du gal...

Øvre frekvensregistre synes jeg oftere og oftere kommer bedst til rette i horn, for deres lækre åbenhed. men jeg synes også mine Neo Pro 5I bånd lyder fantastisk. (Måske man skulle hornlade dem) hehe

Martin

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
jeg synes også mine Neo Pro 5I bånd lyder fantastisk. (Måske man skulle hornlade dem) hehe

Kopmbinationen af bånd og horn er et ægteskab indstiftet i himlen! Vi får båndets fremragende impulsgengivelse, nu med belastbarhed og ordentlige lydtryk!

Bortset fra det har jeg hørt Troels Gravesens Waveguide/Horn-ladede Audax 34mm silkedome.
Det er  a b s o l u t  den bedste diskantgengivelse, jeg nogensinde har hørt. En enestående kombination af "krop" og opløsningsevne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes