| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gang i 600 CD´er og 400 LP´er jævnligt. Min erfaring med topklasse Pickup og SACD/CD (synes jeg selv  ):
CD er fint, hvis optagelsen er lavet ordentligt. Det er den ikke altid; ofte må man trækkes med svær kompression,
og så er bækkener (sådan staves det, drenge  ) og piano nogle af de første instrumenter, der står af. Men en
UKOMPRIMERET CD eller SACD (ligemeget) klarer det fint. Mikrofonteknik er måske en medskyldig hos dette
vanskelige instrument?
LP: mange optagelser fra før 1975 er præget af overstyring. Vi, der har optaget vore egne spole- og kassettebånd,
ved hvordan det lyder: ikke godt. Men en godt optaget LP kan være himmelsk.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
thuekay skrev:
Jeg syntes at have oplevet at bækkener bliver gengivet mere realistisk af aluminium/titaniums domer end de gør af silke domer og lignende. Meget generelt selvfølgelig. |
|
|
De hårde metaldomer kan klinge af sig selv, idet selve dome materialet har minimal dæmpning. Kan det være det , du hører?
Mvh Ulrikmm |
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige. Det lyder bare mere rigtigt i mine ører. Der er mere skarphed og metal-klangen bliver gengivet bedre. Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at der er så mange titler på SACD ;-)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
| Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk. |
|
|
Silkedomer har større egendæmpning, hvilket hos de gode modeller kan øge opløsningsevnen.
Men gode metaldomer kan også være med.
Generelt kan de fleste hyppigt anvendte materialer resultere i gode OG dårlige enheder, hvadenten vi taler alu,
pap, kevlar, polypropylen eller AlO2. Beryllium er så dyrt, at de fleste designere sørger for et ordentligt motorsystem
inden de tømmer bankkontoen på membranen
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
thuekay skrev:
| Syntes tit at silkedomer el. lign bliver lidt for bløde at høre på til at det bliver helt realistisk.
|
|
|
Silkedomer har større egendæmpning, hvilket hos de gode modeller kan øge opløsningsevnen. Men gode metaldomer kan også være med.
Generelt kan de fleste hyppigt anvendte materialer resultere i gode OG dårlige enheder, hvadenten vi taler alu, pap, kevlar, polypropylen eller AlO2. Beryllium er så dyrt, at de fleste designere sørger for et ordentligt motorsystem inden de tømmer bankkontoen på membranen  |
|
|
Okay. Jeg er ikke helt inde i de forskellige materialers egenskaber må jeg indrømme.
Det er bare hvad jeg har lagt mærke til. Mine HT har alu membran og der lyder bækkener ret godt synten jeg __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror helt sikkert at materialets (domer el. fx bånddiskanters) egenlyd kan framhæve (måske til fordel) en ønsket lyd. Nu har jeg lyttet på en del bånddiskanter, og mange af dem er meget lyse måske lidt skarpe i lyden. Det er vel der bækkenerne kommer til rette i deres udtryk. De sidste højttalere jeg lyttede på var nogle Piega højttalere. Det skulle siges af de har de bedste bånd i verdenen, om det er rigtigt, skal jeg nok ikke bedømme for de diskanter er i mine øre ekstremt ubehagelige skarpe, og jeg slukkede for CDen med det samme i butikken... men bækkenerne... De var der, er du gal...
Øvre frekvensregistre synes jeg oftere og oftere kommer bedst til rette i horn, for deres lækre åbenhed. men jeg synes også mine Neo Pro 5I bånd lyder fantastisk. (Måske man skulle hornlade dem) hehe
Martin __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
| jeg synes også mine Neo Pro 5I bånd lyder fantastisk. (Måske man skulle hornlade dem) hehe |
|
|
Kopmbinationen af bånd og horn er et ægteskab indstiftet i himlen! Vi får båndets fremragende impulsgengivelse, nu med belastbarhed og ordentlige lydtryk! Bortset fra det har jeg hørt Troels Gravesens Waveguide/Horn-ladede Audax 34mm silkedome. Det er a b s o l u t den bedste diskantgengivelse, jeg nogensinde har hørt. En enestående kombination af "krop" og opløsningsevne.
|
| Til top |
|
| |