| Forfatter |
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
et lille udsnit af artiklen på aikenamps
The other important factor in setting the bias is to know the acceptable range of currents at which the tube can be safely operated, known as the "safe operating area" of the tube. Unfortunately, without some technical knowledge, you cannot usually look at a schematic or tube type and tell what the correct bias current range is. The manufacturer should provide a recommended bias current or range of currents for each particular amplifier. Unfortunately, this is not usually the case, as most manufacturers want you to have to buy their tubes which have been specially "matched" to the amp in question, usually at a high markup. Other manufacturers are merely copying existing designs, repackaging them, and don't know the correct way to bias an amplifier.
Some "gurus" will tell you that an EL34, for example, needs around 40mA of bias. This is inaccurate information, because it doesn't take into account the class of operation, or the plate voltages involved. For instance, an EL34, in class AB operation at 400V, might be biased at 40mA, while the same EL34 tube, used in a true class A circuit at 250V, might be biased at around 100mA.
A general rule of thumb is that class AB amplifiers are usually operated at no more than 70% of the maximum plate dissipation of the tube (to account for the higher dissipation that occurs under signal conditions), while true class A amplifiers generally run right at the maximum plate dissipation (the dissipation at full power is lower than the dissipation at idle in a true class A amplifier). For example, the aforementioned EL34 tube has a plate dissipation of 25W, so at 400V class AB operation, it should be biased no higher than (0.7 * 25/400) = 44mA. At 500V class AB operation, it should be biased no higher than (0.7 * 25/500) = 35mA. This doesn't mean you should automatically bias all tubes to 70% of max dissipation! They can be biased at any lower current if desired, and many people prefer a point of around 50% to 60% of the max plate dissipation, which contributes to longer tube life. In true class A operation at 250V, it should be biased no higher than (25W/250V) = 100mA. Note that a class A amplifier does not necessarily have to be run at the maximum ratings. You could design a true class A amplifier at lower plate voltages and higher currents, but there is a limit to how high the plate voltage can be without exceeding dissipation ratings, or having to go to class AB. There is also a limit at how high the plate or cathode current can be for a particular tube. A class B amplifier should be biased right at cutoff, or perhaps a few mA standing current, to minimize crossover distortion. Class B amplifiers usually have extremely high plate voltages in order to maximize the output power, so they must be biased right at cutoff to prevent over-dissipation at full power. If in doubt about the actual operating conditions of the circuit, call the manufacturer or refer servicing to a qualified amp technician.
Note that what most manufacturers pass off as "true Class A" or "pure Class A" push-pull operation is, in reality, merely cathode-biased class AB push-pull operation. If you use the class A biasing rules for these amplifiers, you may burn up the tubes. These amplifiers should be biased according to the class AB rule of thumb, but can sometimes be biased a bit hotter due to the larger voltage drop that occurs across the cathode resistor under full signal conditions. For example, if a push-pull amplifier using EL84 tubes is operated much above 250V, it is probably class AB, because you cannot get true class A operation at much higher plate voltages without exceeding the plate dissipation limits, unless you run a very high plate load impedance, which is not typically done. The operating point in a true class A amplifier is chosen to correspond to a point on the load line where the load line intersects the maximum plate dissipation curve in such a way as to provide relatively symmetrical swing at the output. This maximizes the output power before clipping and makes the amplifier relatively linear.
If you run an EL84 at 300V, for instance, the 12W plate dissipation limit requires you to bias the tube at a point where it will be in cutoff for a significant portion of the input cycle, if the load line intersects at or near the "knee" of the zero bias plate curve as it should, unless you run a very high load impedance which results in a relatively flat load line that intersects the plate curves at a very low point far from the "knee". This results in highly nonlinear operation at lower grid bias voltages (for example, the separation of grid bias curves is smaller from 0 to -4V than it is from -4V to -8V).
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
citat aiken amps
After biasing an amplifier, be sure to carefully look at the plates of the output tubes for any signs of reddish-orange glow, usually in the center of the plate, which is the large grey metal piece surrounding the tube elements. Don't confuse this with the normal filament glow. If you see signs of plate glowing, you have biased the amplifier too hot
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at el34 er opgivet til 25W for anode-tabet og 8W for skærmgitter-tabet...dog kan man ikke tillade sig at antage bias indstillet sådan at man opnår en effekt på 32W. Det vil højst sandsynlig overbelaste anoden idet der ikke pr definition afsættes 8W til skærmgitteret. Jeg ville nok gå efter 20W samlet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja 20watt = 45ma bias ved 437 volt så fabriks opgivelserne er vist pænt nøjagtige ,hold dig til de 45 ma ,over denne bias strøm nedsættes rørenes levetid betragteligt
så det er ikke for sjov skyld der står som der står i manualen til forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man skal drive det der rør med 33watt ,drejer det sig så ikke om en anden rørkobling end push pull ,jeg er ikke så meget inde i det der med forskelige måde at koble rør på ,men jeg er ikke afvisende for det er muligt ,det ligger uden for mit viden område
jeg er ikke teknikker men kok af profesion ,førtidspensionist nu med ødelagte lunger ,nu beskæftiger jeg mig med lydstudie ,jeg er også selv aktiv musiker i et metal/punk band som leas guitarist ,jeg satte mig ind i bias for at spare de 750kr det kostede at få det gjordt i en butik ,min laney rørtop (jcm800 type amp bruges af tommi iommi fra black sabbath)og nørd som man er ,sidder man og læsser ,om emnet alle aftener i en uges tid ,og begynder at få en forståelse for emnet ,jeg brugte soundcheck.dk,s forum for musikere ,fik meget hjælp der af søren alwan ,der er en stor videns tank omkring rør ,der er sgu ikke det han ikke ved ,og kan forklare det så man forstår det
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 13 Maj 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| hvis man skal drive det der rør med 33watt ,drejer det sig så ikke om en anden rørkobling end push pull |
|
|
Det er typisk med katodebias (katodemodstand og gitter 1 på 0V). Der kører man normalt med en ret hård belastning ved tomgang. Men hvorfor Philips anbefalede 26-32W ved jeg ikke - måske for at klemme så meget effekt ud som muligt, så de kunne få solgt rørene til forstærkerproducenterne  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske ,du skulle prøve tad el34bstr som er et forsøg på at efterligne mullard røret
tror de lyder kanont i en hifi forstærker ,koster 375 kr for en duo (2stk)
hvilket er et billigt eksperiment ,og dur det ikke kan man jo sælge rørene igen til en musikker ,de burde ikke være svære at sælge igen
bruger tad 12au7 ca 100kr og deres ecc83cz ca 100kr og rt030 hg7025 rør(e83cc) ca 150kr
tad rt030hg 7025 er pt mit ynglings 83 rør
alle rørene kan købes hos thomann.de og pyndt
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Der kommer rigtignok meget spændende frem. I grunden glædeligt at det rent faktisk gir go mening at holde sig inden for hvad de skriver i manualen (på hvad jeg har set benævnt som "et nyt sprog, beslægtet med engelsk.. ). TAD er prøvet, men fungerede ikke optimalt i min forstærker. God kontrolleret bas, men ikke så meget rum og glød som Electro Harmonics eller Svetlanaerne. Jeg har i øvrigt lige opdaget at Svetlanaerne gør det glimrende i pentodekobling, hvor EH lød kendeligt bedre i triodekobling. 20 w ekstra - helt gratis  . Ny vi snakker om rør, er der nogen der har erfaringer med de her: http://www.hotroxuk.com/genalex-gold-lion-kt77-10363-0.html \Karsten
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godtnok billigt for el34 NOS. Jeg mener at have læst de skulle være til den lyse side i lyden, men ellers glimrende ?
MHT indgang, bruger jeg nogen MCA triple mica ting - som spiller fremragende .
Tubeampdoctor, hvon ser det ud med ricikoen for at blive nubbet i tolden derfra. Synes det plejer at være noget bøvl fra staterne :-(
\KOF
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er det indre marked så jeg tror ikke der er noget med told internt i eu ,staterne ligger jo uden for eu ,ellers har pyndt.dk tad,s danske forhandler sikkert røret .de er ikke meget dyrere end tad ,har pyndt dem ikke tager de dem hjem fra tad
ja der er masser af nos rør derude på markedet og de koster ikke så meget
der er vist nogen på markedet der forsøger at udnytte folk ,og sælge dem hunde dyre rør ,som de har erhvervet for en slik
køber sylvania jan 6189 ecc82 type til min preamp i næste måned pris 250kr pr stk og det er et ultimativt millitær nos rør ,lyder kanont fedt ,bedre end telefunken syntes jeg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| ja der er masser af nos rør derude på markedet og de koster ikke så meget
...
køber sylvania jan 6189 ecc82 type til min preamp i næste måned pris 250kr pr stk og det er et ultimativt millitær nos rør ,lyder kanont fedt ,bedre end telefunken syntes jeg |
|
|
Er 250 kr. pr. stk. ikke hundedyrt?  De kan fåes til det halve - f.eks. på eBay...
Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, her f.eks.: http://cgi.ebay.com/5-x-JAN-5814A-tubes-(sub-for-12AU7A,-ECC 82)-_W0QQitemZ380124978427QQcmdZViewItemQQimsxZ20090518?IMSf p=TL090518169008r35136
25$ for 5 stk.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
250 kr er en ok pris på sylvania nos det er jan6189 ,og ikke de lidt dårligere jan 5814 varianter ,der er også stor forskel på jan (joint army navy)rør i lyden ,og igen bliver det personlig smag der afgører det
tad frasorterer også en del rør ,der ikke klarer kravene på målebænken ,det giver en lidt højere pris ,og meget bedre kvalitet ,da de tester alle rør individuelt
hurra for rørforstærkere ,man kan jo næsten selv konfigurere sin sound ,selvfølgelig inden for ampens begrænsninger
pyndt har vist også lidt mullard nos på lager men det er for dyrt http://www.pyndtshop.dk/index.php?cPath=58
de nye mullard er jo svetlana rør
phillips jan typer plejer også at kunne skaffes billigt
her er et link til en tysk rørpusher ,der har en del speciele ting og en masse ting til selvbyg
http://www.die-wuestens.de/
og deres lagerliste for rør http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| hurra for r�rforst�rkere ,man kan jo n�sten selv konfigurere sin sound ,selvf�lgelig inden for ampens begr�nsninger |
|
|
Ja, det er det sjove ved rør konstruktioner, det er rimeligt enkelt at afteste forskellige rør, og derved få helt forskellige lydbilleder. Og forøvrigt - da denne trå jo handler om bias justering, - også ændre forstærkerens lydbillede ved en simpel justering af bias strømmen.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemlig ,det er jo en dejlig hobby
fandt sylvania nos jan 6189 til 15euro hos en dansk forhandler ,det er sgu billigt bestiller et par stykker der ,tæskefedt rør til min croft preamp ,prøver for sjov skyld jj tesla som glenn croft foreslog ,dem har dantimax også
http://electronics.dantimax.dk/Accessories/Tubes/
bias er en sjov ting ,og skal stå lige i øjet ,jeg har ingen hifi rør poweramp endu ,men min guitar rørtop lyder kun fedt med den rigtige bias
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til EL34 vil jeg (stærkt) anbefale TAD EL34B STR Selected som udgangsrør. Disse rør spiller helt fremragende, og er aldeles pålidelige i drift. Jeg har i længere tid benyttet EL34B STR i en Lectron JH-50...og lyden har aldrig været bedre. Husk i øvrigt, at driverrør etc. er temmelig afgørende for lyden. Det er bestemt ikke kun udgangsrørene der bestemmer 'klangen'! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tad el34bstr sidder også i min guitartop da jeg også syntes det er ret godt ,det skulle være et forsøg på at lave en mullard klon/efterligning
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| tad el34bstr sidder også i min guitartop da jeg også syntes det er ret godt ,det skulle være et forsøg på at lave en mullard klon/efterligning |
|
|
Det er et glimrende rør. Men lidt billigere hvis du køber dem som Shuguang EL34-B. Den eneste forskel er silketrykket og klistermærket på soklen  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |