Emne: Reparation af grej ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
NorthernMist skrev:
| Hmm, så har jeg nok sølet mine bukser. Jeg ventede ikke på svar inden jeg sleb dem... Smærgellærred korn 320... Hvad skal relæerne gøre godt for er de en del af en overbelastningssikring, eller hva'? Hvad ville der ske ved at koble dem ud af signalvejen? Jeg kan se, at de klapper, når jeg tænder forstærkeren.
Hilsen Jonas |
|
|
Sikkert ikke andet end du får et gevaldigt drøn i højttaleren når du tænder slukker __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . . eller når/hvis forstærkeren brænder af i udgangstrinnet, ryger højttalerne med i svinget.
Relæet sidder der for at beskytte og ikke, fordi det er et pænt relæ.
Der sidder helt sikkert noget elektronik, der måler DC på udgangen, og der måler udgangseffekt. Hvis disse ikke er indenfor visse rammer, så skal der beskyttes.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
NorthernMist skrev:
| Hmm, så har jeg nok sølet mine bukser. Jeg ventede ikke på svar inden jeg sleb dem... Smærgellærred korn 320... Hvad skal relæerne gøre godt for er de en del af en overbelastningssikring, eller hva'? Hvad ville der ske ved at koble dem ud af signalvejen? Jeg kan se, at de klapper, når jeg tænder forstærkeren.
Hilsen Jonas |
|
|
Sikkert ikke andet end du får et gevaldigt drøn i højttaleren når du tænder slukker
|
|
|
Relæet har normalt 2 funktioner. Det aktiveres først når LF-udgangen er i DC-mæssig balance efter nogle få sekunder. Derved undgåes det omtalte "drøn" i højttalerne. Desuden slår det fra hvis der opstår DC-fejl senere og derved beskyttes højttalerne mod DC. Det vil sige at hvis du bypasser relæet og der opstår fejl i forstærkeren kan du risikere at der ryger en del mere i forstærkeren og at du samtidig får ødelagt højttalerne. Det er altså ikke noget jeg vil anbefale.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget skægge betragtninger vedr. nødvendigheden af relæer ..., jeg er faktisk gået over/tilbage til den af mig selv bygget "bette" MF A1 (2x55W/8Ohm) bla. pga. at den ikke har relæ i udgangen, for det giver lige den/de sidste %% mht. detaljer & den hverken brager eller buldre ved tænd/sluk..., det kræver bare en symetrisk opbygget konstruktion, med udmålte komponenter..., ved tænd med signal på kan man lige nå at høre at spændingen til fortrinet stiger (niuvuet stiger), ved sluk med signal på fader den ud, for at lukke brat uden "DC" eller andre unoder, når spænding til fortrinet når under et vist niuvue ..., det gør jo heller ikke noget at den relativt er en kraftigere forstærker end Naka'en. ..., A1'eren har gennem mangemange år været brugt med den samme netsikring på 4AT uden power-transistor afbrændninger..., det viser at den A1 er og har været totalt stabil & lyden ? som en rør-forstærker uden deres unoder 
mht. til Naka'en så tror jeg ikke at selve kredsløbne (hoved printne) er til at brænde af selv ikke i en kortslutning ....., det der er det svage punkt er transformeren som relativt i forhold til resten af forstærkerens egenskaber er noget "mager" med sine 470WA ..., jeg har faktisk overvejet at få viklet en ny transformer som hvis pladsen udnyttes vil være på 1KW eller en smule mer' ..., kun Ampere' værdien øges..., dette vil resultere i at en PA-5E MKII som i praksis er kraftigere end "storbror" PA-7E MKII  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv! jeg er ved at afsløre for alvor, at jeg høre til i "byg selv" afdelingen af forummet  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
NorthernMist Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, OK. Jeg lader relæerne være i fred - det lyder rimelig meget som det klogeste. Jeg har fundet ud af, at det IKKE er relæet det er galt med, men igen en træt lodning ved en af modstandene, der var problemet. Den sad så tæt på relæet, at det var den, der brokkede sig, når jeg knipsede til relæet og ikke relæet 
Nu er spørgsmålet så om jeg har fået slebet platinen af det fuldt funktionelle relæ . Tager det mon skade af at blive slebet nogle gange med smærgellærred korn 320 let klemt fast mellem kontaktfladerne. Hvad tror I?
Tak og hilsen Jonas
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bom bom! hvis der ikke direkte er dybe "brænd mærke" på et relæ's flader...,
så ville jeg nok kun til at starte med benytte "Autosol" som slibemiddel, vel at mærke hvis jeg var tvunget til at slibe det..., eks. ELNA Att. som trænger til rensning..., der er det mere eller mindre død og pine forbudt at benytte andet end "tørrens" med en blød type serviet/WC papir/Køkkenrulle, og hvis det ukke er nok ? med en smule isopropanol alko.
Hvis den kanal som du har poleret har mere "hul i gennem" end inden,
så har dit arbejde øget Konduktiviteten.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|