Emne: Pass & Avalon ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
... __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
... __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I parellelle rum (som de fleste bor i) vil reflektionerne fra bagvæggen reflekteres til frontvæggen,og diffusere det oprindelige signal = go stil at dæmpe frontvæggen også..
Når det er sagt,bør man dæmpe de øvre flader,i rum der er kørt i kip imo.
|
| Til top |
|
| |
kbsp Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
mn1974 skrev:
hej Pierre,du er da vist vældig kreativ, selvmalede diffuseringsgardiner, hvis det hedder sådan, rockwool bag på billeder -
synes at du kommer med nogle meget ekle og brugbare løsningsforslag til forbedring af akkustikken.Vil også tilslutte mig koret, det ser skidegodt ud! |
|
|
Ja det gælder om at være kreativ, når man ikke har et rum kun til hifi  |
|
|
Goddag Pierre
Den kunstneriske diffuserende væg ser jo helt fantastik ud!!!
Lad os nu se på din kreativitet... eller hvad vi nu skal kalde det...
30. maj skrev du til mig vedrørende mine højttalere, som jeg satte til salg dagen før: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156268
men senere viste det sig, at det slet ikke var mine højttalere du var interesseret i, men mine diffusorer på væggen!
Du fik følgende svar:
http://vmacoustics.dk/index3.html under VM DIFFUSOR
Jeg har malet dem med vandbaseret maling fra Sadolin. Brug IKKE spraymalling eller andet med opløsningsmidler...
Hvert modul er hængt op på 2 søm uden hoveder (klippet af efter de slået i) og hvert hjørne af hvert modul er forsynet med et lille stykke dobbeltklæbende
tape.
Når min annonce ovenfor udløber kan man finde originalbilledet her:
Ja, det er nydeligt, rolige dæmpede farver, så man fokuserer helt på den musikalske begivenhed.
vmacoustics havde ingen erfaring med at male diffusorerne og kendte ej heller til købere, der havde malet dem.
Sadolin har en super god hjemmeside til farvesammensætning, og jeg & konen var helt tilfredse med en farvesammensætning lavet af Sadolin. Mine hvide
paneler er iøvrigt malede i en creme/råhvid farve, igen som forslået af Sadolin. Så ros og tak til Sadolin, det vil jeg alligevel ikke tage æren for.
1. marts var vi færdig med at male alle panelerne (9 på hver sidevæg, hvor de skal sidde for optimal virkning), og Lars Matthiesen ved vmacoustics fik som
ønsket et billede tilsendt af resultatet. Nogen der vil se en kopi af mailen?
Og med "vi" mener jeg naturligvis min dejlige smukke kone og jeg selv. Ja faktisk fortjener min kone al æren, hun stod for størstedelen af malearbejdet. Og hun
har fået den største buket blomster fra xxxxxflora.
Ja, jeg bliver vred, når nogen stjæler mit arbejde, og høster frugterne.
Dårlig moral i min verden. Jeg ville ha' henvist til rette ejermand, når roserne væltede ind.
Men tak til Lars ved vmacoustics for fantastisk service, og for at hjælpe uvidende mig på vej til et bedre akustisk miljø i mit lytterum.
Hvad Lars har fortalt mig, og hvad min erfaring også er, så har diffusorerne den egenskab, at de får rummet til at virke akustisk større end det faktisk er.
Endvidere, når panelerne stables ovenpå hinanden, så rækker panelerne længer ned i frekvensområdet (men aldrig til egentligt basområde, som jeg har forstået
det). Panelerne kommer i par, og er spejlet og pakket ind i hinanden. Sat korrekt op ved siden af hinanden, skal de vende således at mønsteret er rigtigt på
tværs af 2 paneler. Man vil se, at mønsteret er forskudt en halv gang på det ene panel i forhold til det andet. Ikke noget jeg havde lagt mærke til, hvis Lars ikke
havde nævnt det.
Endnu engang tak til Lars Matthiesen ved vmaoustics! Fantastisk service og vejledning!
Nej, jeg har ingen aktier i vmacoustics, jeg får INGEN penge eller anden bestikkelse, og jeg kender ikke Lars privat eller på anden vis.
Vedrørende mine absorbenter, så vil jeg selv ved lejlighed poste et billede og beskrivelse af, hvordan de skal skrues sammen. Bare sådan at vi har det med
ophavsmanden på plads fra starten!
Farvel Pierre og god jagt efter det du kan bruge...
PS! Diffusorerne skal først og fremmest placeres der, hvor 1. reflektion er mellem højttalerne og lyttepositionen, da disse reflektioner ankommer meget
kort tid efter den direkte lyd fra højttalerne, og dermed har størst indflydelse på resultatet. 1. reflektion vil sige siddevægge, loft & gulv. Et sofabord mellem
højttalere og lytteposition er mindre heldigt...
Dernæst er det en meget god idé at placere diffusorer bag lyttepositionen, og til sidst på væggen bag højttalerne. Ja, tag ikke mine ord for det, men spørg rette
vedkommende.  __________________ /Kim
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
jensmarius skrev:
|
Helt enig. Det er stadig alt for bart, og alt for lidt dæmpet. Noget der i den grad virker på akustikken er store planter, det kunne også skabe lidt liv og varme i en for mig at se kold og klinisk stue. Store stueplanter gør underværker på flere måder.
Venligst jens
|
|
|
Halløjsa klaphat, nu syntes jeg du skal finde et andet sted lege. Dine nedværdende kommentarer omkring min indretning osv kan du godt fise af med.
|
|
|
Tror ikke du skal tage det så personligt Pierre.
Stilen er da til den kliniske side, men p***e flot.
Når man indretter på den minimalistiske måde gør basstraps og diffusors det jo ud for bløde tunge møbler og mangekantede tingester. Jeg tror bare der skal rigtig mange traps og diffusors til før det batter. Man kan sige det er et spørgsmål om kilo og overflade og i grove træk har den med flest kilo og overfladen den bedste akkustik.
Jeg har netop siddet og nørdet med en målemikrofon og blev fælt skuffet over efterklangstiden her i stuen, og det til trods for 3-4 gange så meget på væggene, fuldt gulvtæppe, spær i loftet, stor hjørnesofa, sækkepude osv.
Med andre ord tror jeg ikke du skal være bange for at dit rum er overdæmpet.
mvh.
Anders
vh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
jjsilverstone skrev:
Jeg har kommenteret før. Og jeg undskylder tonen !!!!
Men jeg må altså råbe med i koret...diffusere er til bagvæggen.
Derudover...fy for pyffer... det ser godt ud !!!!! Opskriften kan læses...og tak for det !!
Meeeen....de der bass diffusers ligner stadigvæk .....hmmm...det er ikke godt.
Med Venlig Hilsen Jan Jepsen |
|
|
Ang diffusering på frontvægen, så er det altså brugt rigtigt meget i korrekte akustik rum eller hvad man nu skal kalde dem. Dette rum er fx. blevet kåret som et af verdens bedste lytte rum og hvad sidder der på frontvægen. Diffusere 

Det gør der sørme også her 

Og hov, hvad med dette rum

og så lige et til 

Alle disse rum er lavet med S.M.T.`s produkter og lavet efter alle kunstens regler. Så at i mener at diffusere ikke høre til på frontvægen, det vil jeg så lade de "profesionelle" om at bestemme 
|
|
|
Meget gennemført, specielt det sidste billede.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbsp skrev:
PS! Diffusorerne skal først og fremmest placeres der, hvor 1. reflektion er mellem højttalerne og lyttepositionen, da disse reflektioner ankommer meget
kort tid efter den direkte lyd fra højttalerne, og dermed har størst indflydelse på resultatet. 1. reflektion vil sige siddevægge, loft & gulv. Et sofabord mellem
højttalere og lytteposition er mindre heldigt...
Dernæst er det en meget god idé at placere diffusorer bag lyttepositionen, og til sidst på væggen bag højttalerne. Ja, tag ikke mine ord for det, men spørg rette
vedkommende.  |
|
|
Bingo! Enten skal energien absorberes eller også skal den spredes, så der er mindst mulig energi fra den direkte reflekterede lyd. Den reflekterede lyd vil jo komme ude af fase i forhold til den direkte lyd. Nu har jeg selv dipoler, og her giver diffusorer på frontvæggen god mening, hvis det er det første tiltag jeg gør (overvejer skift fra absorbent til diffusor). Nu har jeg linesource, hvilket jo ikke spreder så godt vertikalt, men et tæppe mellem højttaler er klart nummer 2 tiltag. 3die tiltag ville være sidevæggen (og her har jeg en udfordring, da jeg har en dør på venstre side og et vindue i højre). 4. tiltag ville sandsynligvis blive absorbenter i hjørnerne (her hjælper Room Perfect lidt med at tage det værste i forvejen, så boom er ikke umiddelbart et problem). 5. tiltag ville blive diffusorer i loft. Uanset hvad, synes jeg det er rart der er nogen der skænker rummet en tanke, for det er nok successkriterie #1 for god lyd. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
kbsp skrev:
PS! Diffusorerne skal først og fremmest placeres der, hvor 1. reflektion er mellem højttalerne og lyttepositionen, da disse reflektioner ankommer meget kort tid efter den direkte lyd fra højttalerne, og dermed har størst indflydelse på resultatet. 1. reflektion vil sige siddevægge, loft & gulv. Et sofabord mellem højttalere og lytteposition er mindre heldigt... Dernæst er det en meget god idé at placere diffusorer bag lyttepositionen, og til sidst på væggen bag højttalerne. Ja, tag ikke mine ord for det, men spørg rette vedkommende.  |
|
|
Bingo!
Enten skal energien absorberes eller også skal den spredes, så der er mindst mulig energi fra den direkte reflekterede lyd. Den reflekterede lyd vil jo komme ude af fase i forhold til den direkte lyd. Nu har jeg selv dipoler, og her giver diffusorer på frontvæggen god mening, hvis det er det første tiltag jeg gør (overvejer skift fra absorbent til diffusor). Nu har jeg linesource, hvilket jo ikke spreder så godt vertikalt, men et tæppe mellem højttaler er klart nummer 2 tiltag. 3die tiltag ville være sidevæggen (og her har jeg en udfordring, da jeg har en dør på venstre side og et vindue i højre). 4. tiltag ville sandsynligvis blive absorbenter i hjørnerne (her hjælper Room Perfect lidt med at tage det værste i forvejen, så boom er ikke umiddelbart et problem). 5. tiltag ville blive diffusorer i loft.
Uanset hvad, synes jeg det er rart der er nogen der skænker rummet en tanke, for det er nok successkriterie #1 for god lyd.
|
|
|
Uanset hvad, synes jeg det er rart der er nogen der skænker rummet en tanke, for det er nok successkriterie #1 for god lyd.
Enig, nu har jeg jo set og oplevet Pierres "værk", skal ikke gøre mig klog på om det er den mest optimal placering, men nu kan jeg ikke forstille mig andre steder i stuen hvor de kunne placeres, så enten er diffuserne placeret mellem højtalerne som nu eller så er der ingen diffusor i rummet. Lydmessigt gør de en forskæld til det bedere, så alt i alt er der tale om fremgang __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kbsp skrev:
Pierre skrev:
mn1974 skrev:
hej Pierre,du er da vist vældig kreativ, selvmalede diffuseringsgardiner, hvis det hedder sådan, rockwool bag på billeder - synes at du kommer med nogle meget ekle og brugbare løsningsforslag til forbedring af akkustikken.Vil også tilslutte mig koret, det ser skidegodt ud! |
|
|
Ja det gælder om at være kreativ, når man ikke har et rum kun til hifi 
|
|
|
Goddag Pierre
30. maj skrev du til mig vedrørende mine højttalere, som jeg satte til salg dagen før: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156268
men senere viste det sig, at det slet ikke var mine højttalere du var interesseret i, men mine diffusorer på væggen!
Du fik følgende svar: http://vmacoustics.dk/index3.html under VM DIFFUSOR Jeg har malet dem med vandbaseret maling fra Sadolin. Brug IKKE spraymalling eller andet med opløsningsmidler...
Hvert modul er hængt op på 2 søm uden hoveder (klippet af efter de slået i) og hvert hjørne af hvert modul er forsynet med et lille stykke dobbeltklæbende tape.
Ja, det er nydeligt, rolige dæmpede farver, så man fokuserer helt på den musikalske begivenhed.
vmacoustics havde ingen erfaring med at male diffusorerne og kendte ej heller til købere, der havde malet dem. Sadolin har en super god hjemmeside til farvesammensætning, og jeg & konen var helt tilfredse med en farvesammensætning lavet af Sadolin. Mine hvide paneler er iøvrigt malede i en creme/råhvid farve, igen som forslået af Sadolin. Så ros og tak til Sadolin, det vil jeg alligevel ikke tage æren for.
1. marts var vi færdig med at male alle panelerne (9 på hver sidevæg, hvor de skal sidde for optimal virkning), og Lars Matthiesen ved vmacoustics fik som ønsket et billede tilsendt af resultatet. Nogen der vil se en kopi af mailen? Og med "vi" mener jeg naturligvis min dejlige smukke kone og jeg selv. Ja faktisk fortjener min kone al æren, hun stod for størstedelen af malearbejdet. Og hun har fået den største buket blomster fra xxxxxflora.
Ja, jeg bliver vred, når nogen stjæler mit arbejde, og høster frugterne. Dårlig moral i min verden. Jeg ville ha' henvist til rette ejermand, når roserne væltede ind.
Men tak til Lars ved vmacoustics for fantastisk service, og for at hjælpe uvidende mig på vej til et bedre akustisk miljø i mit lytterum. Hvad Lars har fortalt mig, og hvad min erfaring også er, så har diffusorerne den egenskab, at de får rummet til at virke akustisk større end det faktisk er.
Endvidere, når panelerne stables ovenpå hinanden, så rækker panelerne længer ned i frekvensområdet (men aldrig til egentligt basområde, som jeg har forstået det). Panelerne kommer i par, og er spejlet og pakket ind i hinanden. Sat korrekt op ved siden af hinanden, skal de vende således at mønsteret er rigtigt på tværs af 2 paneler. Man vil se, at mønsteret er forskudt en halv gang på det ene panel i forhold til det andet. Ikke noget jeg havde lagt mærke til, hvis Lars ikke havde nævnt det.
Endnu engang tak til Lars Matthiesen ved vmaoustics! Fantastisk service og vejledning! Nej, jeg har ingen aktier i vmacoustics, jeg får INGEN penge eller anden bestikkelse, og jeg kender ikke Lars privat eller på anden vis.
Vedrørende mine absorbenter, så vil jeg selv ved lejlighed poste et billede og beskrivelse af, hvordan de skal skrues sammen. Bare sådan at vi har det med ophavsmanden på plads fra starten!
PS! Diffusorerne skal først og fremmest placeres der, hvor 1. reflektion er mellem højttalerne og lyttepositionen, da disse reflektioner ankommer meget kort tid efter den direkte lyd fra højttalerne, og dermed har størst indflydelse på resultatet. 1. reflektion vil sige siddevægge, loft & gulv. Et sofabord mellem højttalere og lytteposition er mindre heldigt... Dernæst er det en meget god idé at placere diffusorer bag lyttepositionen, og til sidst på væggen bag højttalerne. Ja, tag ikke mine ord for det, men spørg rette vedkommende.  |
|
|
Hej KBSP. Jeg forstår godt din harme over den KREATIVE PIERRE, men er slet ikke overrasket. Han er godtnok en plattenslager. Fører sig frem som den KREATIVE, og så viser det sig at ideen faktis er tyvstjålet fra en der ER kreativ. Moral kender den fyr da vist ikke til. Og dejligt at der er kommet en på banen der ved noget om akustik, absorbers og diffusers. Men ingen skal komme og fortælle kreative Pierre noget om akustik og plasering af diffusers, og da slet ikke at han har plaseret hans helt forkert, for det har han. Nej det han gør,er fluks at finde nogle fantastiske billeder på nettet han mener legitimerer hans egen, eller er det nu også hans egen, i stedet for at lytte til til nogen der har styr på det. Har man kun diffusers på den ene væg, skal de selvføldig plaseres på væggen bag sweet spot. Det siger jo sig selv.
Venligst Jens
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
| Hej KBSP. Jeg forstår godt din harme over den KREATIVE PIERRE, men er slet ikke overrasket. Han er godtnok en plattenslager. Fører sig frem som den KREATIVE, og så viser det sig at ideen faktis er tyvstjålet fra en der ER kreativ. Moral kender den fyr da vist ikke til. Og dejligt at der er kommet en på banen der ved noget om akustik, absorbers og diffusers. Men ingen skal komme og fortælle kreative Pierre noget om akustik og plasering af diffusers, og da slet ikke at han har plaseret hans helt forkert, for det har han. Nej det han gør,er fluks at finde nogle fantastiske billeder på nettet han mener legitimerer hans egen, eller er det nu også hans egen, i stedet for at lytte til til nogen der har styr på det. Har man kun diffusers på den ene væg, skal de selvføldig plaseres på væggen bag sweet spot. Det siger jo sig selv.
Venligst Jens
|
|
|
Du har godt nok et horn i siden på Pierre. Hvad har manden egentlig gjort dig?
Hvad du mener om hans stue, hans akustik eller om hvorvidt han eller andre er kreative vil jeg ikke blande mig i overhoved.
Men for pokker hvor har du dog en nedladende, negativ og ubehagelig måde at skrive på.
Jeg synes man ser et tydeligt mønster i alle de tråde du "bidrager" i. Altid mavesurt, negativt og giftigt.
Hvorfor er du egentlig her på forum? Du kan jo tydeligvis ikke lide andre mennesker. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
kbsp skrev:
Pierre skrev:
mn1974 skrev:
hej Pierre,du er da vist vældig kreativ, selvmalede diffuseringsgardiner, hvis det hedder sådan, rockwool bag på billeder - synes at du kommer med nogle meget ekle og brugbare løsningsforslag til forbedring af akkustikken.Vil også tilslutte mig koret, det ser skidegodt ud! |
|
|
Ja det gælder om at være kreativ, når man ikke har et rum kun til hifi 
|
|
|
Goddag Pierre
Du fik følgende svar: http://vmacoustics.dk/index3.html under VM DIFFUSOR Jeg har malet dem med vandbaseret maling fra Sadolin. Brug IKKE spraymalling eller andet med opløsningsmidler...
Hvert modul er hængt op på 2 søm uden hoveder (klippet af efter de slået i) og hvert hjørne af hvert modul er forsynet med et lille stykke dobbeltklæbende tape.
vmacoustics havde ingen erfaring med at male diffusorerne og kendte ej heller til købere, der havde malet dem. Sadolin har en super god hjemmeside til farvesammensætning, og jeg & konen var helt tilfredse med en farvesammensætning lavet af Sadolin. Mine hvide paneler er iøvrigt malede i en creme/råhvid farve, igen som forslået af Sadolin. Så ros og tak til Sadolin, det vil jeg alligevel ikke tage æren for.
1. marts var vi færdig med at male alle panelerne (9 på hver sidevæg, hvor de skal sidde for optimal virkning), og Lars Matthiesen ved vmacoustics fik som ønsket et billede tilsendt af resultatet. Nogen der vil se en kopi af mailen? Og med "vi" mener jeg naturligvis min dejlige smukke kone og jeg selv. Ja faktisk fortjener min kone al æren, hun stod for størstedelen af malearbejdet. Og hun har fået den største buket blomster fra xxxxxflora.
Ja, jeg bliver vred, når nogen stjæler mit arbejde, og høster frugterne. Dårlig moral i min verden. Jeg ville ha' henvist til rette ejermand, når roserne væltede ind.
Men tak til Lars ved vmacoustics for fantastisk service, og for at hjælpe uvidende mig på vej til et bedre akustisk miljø i mit lytterum. Hvad Lars har fortalt mig, og hvad min erfaring også er, så har diffusorerne den egenskab, at de får rummet til at virke akustisk større end det faktisk er.
Endvidere, når panelerne stables ovenpå hinanden, så rækker panelerne længer ned i frekvensområdet (men aldrig til egentligt basområde, som jeg har forstået det). Panelerne kommer i par, og er spejlet og pakket ind i hinanden. Sat korrekt op ved siden af hinanden, skal de vende således at mønsteret er rigtigt på tværs af 2 paneler. Man vil se, at mønsteret er forskudt en halv gang på det ene panel i forhold til det andet. Ikke noget jeg havde lagt mærke til, hvis Lars ikke havde nævnt det.
Endnu engang tak til Lars Matthiesen ved vmaoustics! Fantastisk service og vejledning! Nej, jeg har ingen aktier i vmacoustics, jeg får INGEN penge eller anden bestikkelse, og jeg kender ikke Lars privat eller på anden vis.
Vedrørende mine absorbenter, så vil jeg selv ved lejlighed poste et billede og beskrivelse af, hvordan de skal skrues sammen. Bare sådan at vi har det med ophavsmanden på plads fra starten!
|
|
Hej KBSP. Jeg forstår godt din harme over den KREATIVE PIERRE, men er slet ikke overrasket. Han er godtnok en plattenslager. Fører sig frem som den KREATIVE, og så viser det sig at ideen faktis er tyvstjålet fra en der ER kreativ. Moral kender den fyr da vist ikke til.
Det er da vist ret tydeligt at høre du ikke kender Pierre. Hvorfor fan*** har du så stort et problem med Pierre? Hvad har han gjort dig ! Tror du ikke bare du skulle klappe kaje ! Det kan godt være at diffusernes
måde at hænge på, men maling rundt om osv., ikke er Pierres idé, men det
han han heller ikke ligefrem postuleret at det er, så slap dog lige
lidt af. Og dejligt at der er kommet en på banen der ved noget om akustik, absorbers og diffusers. Men ingen skal komme og fortælle kreative Pierre noget om akustik og plasering af diffusers, og da slet ikke at han har plaseret hans helt forkert, for det har han. Nej det han gør,er fluks at finde nogle fantastiske billeder på nettet han mener legitimerer hans egen, eller er det nu også hans egen, i stedet for at lytte til til nogen der har styr på det. Har man kun diffusers på den ene væg, skal de selvføldig plaseres på væggen bag sweet spot. Det siger jo sig selv.
Venligst Jens Det siger sgu da ikke sig selv at de skal hænge på bagvæggen ! Jeg har selv diffusere bag mine højttalere og ved du hvad. Det virker !!! Jeg har brugt mine ører. Og der er jo åbenbart også andre, som har brugt tid og penge på akustik, som mener at de også kan gavne bag højttalerne. Men du har jo selvfølgelig det perfekte lytterum med diffusere på bagvæggen, det siger jo sig selv sådan som du fører dig frem.
|
|
|
@KBSP: Det ser også rigtigt godt ud ved dig med de diffusere. Må vi se
resten af dit lytterum ? __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Enig, nu har jeg jo set og oplevet Pierres "værk", skal ikke gøre mig klog på om det er den mest optimal placering, men nu kan jeg ikke forstille mig andre steder i stuen hvor de kunne placeres, så enten er diffuserne placeret mellem højtalerne som nu eller så er der ingen diffusor i rummet. Lydmessigt gør de en forskæld til det bedere, så alt i alt er der tale om fremgang |
|
|
Nu mener jeg ikke at jeg har sagt, at det umuligt kunne have en indvirkning, med den placering. Det er bare ikke der jeg ville sætte ind først, men nu kender jeg jo heller ikke hele Pierre's stue. Han har sikkert samme problem som undertegnede, og har en dør på den ene sidevæg og et vindue på den anden. Der er jeg ret sikker på at konens liberale holdning vil blive sat på prøve, skulle man ønske at gøre noget ved reflektionen.  I den position som Pierre's diffusor væg har, spredes den sekundære reflektion (lyd som reflekteres fra bagvæg mod frontvæggen og derefter mod lyttepositionen). Med den møblering, er jeg 100% sikker at Pierre i hvert tilfælde har foretaget en kæmpe forbedring af rummet, da han investerede i DAAD absorbenterne, og væggen er ganske sikkert ikke uden effekt heller. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
| Det siger sgu da ikke sig selv at de skal hænge på bagvæggen ! Jeg har selv diffusere bag mine højttalere og ved du hvad. Det virker !!! Jeg har brugt mine ører. Og der er jo åbenbart også andre, som har brugt tid og penge på akustik, som mener at de også kan gavne bag højttalerne. Men du har jo selvfølgelig det perfekte lytterum med diffusere på bagvæggen, det siger jo sig selv sådan som du fører dig frem.
|
|
|
Formålet med en diffusor er at bryde reflektionen op. At sprede den, således at energien som reflekteres direkte mod øret eller en anden reflekterende væg mindskes. Derfor giver det mere mening at dæmpe bagvæggen (en primær reflektion) fremfor bag ved højttalerne (med mindre man har dipole højttalere). Et lille forsøg hvor en makker med et spejl bevæger sig rundt i lytterummet, mens du befinder dig i lyttepositionen: Spejlet placeres mod vægge og andre flader i rummet, og der hvor du fra lyttepositionen kan se dine højttalere reflekteret i spejlet, giver det størst mening at dæmpe. Men uanset hvor diffusoren placeres, vil den have en virkning, men du får altså mest gavn af at koncentrere dig om de primære FØR du behandler sekundære reflektioner. En del af den lyd som reflekteres af bagvæggen, sidevæggen, gulv og loft modtager du jo tidsforskudt, i forhold til signalet fra højttalerne. Du kan selv gætte dig til hvad det gør for rumopfattelsen. Og nej, mit lytterum er langtfra perfekt. Dertil er fruen sgu' for sippet.  __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
thuekay skrev:
| Det siger sgu da ikke sig selv at de skal hænge på bagvæggen ! Jeg har selv diffusere bag mine højttalere og ved du hvad. Det virker !!! Jeg har brugt mine ører. Og der er jo åbenbart også andre, som har brugt tid og penge på akustik, som mener at de også kan gavne bag højttalerne. Men du har jo selvfølgelig det perfekte lytterum med diffusere på bagvæggen, det siger jo sig selv sådan som du fører dig frem.
|
|
|
Formålet med en diffusor er at bryde reflektionen op. At sprede den, således at energien som reflekteres direkte mod øret eller en anden reflekterende væg mindskes. Derfor giver det mere mening at dæmpe bagvæggen (en primær reflektion) fremfor bag ved højttalerne (med mindre man har dipole højttalere). Et lille forsøg hvor en makker med et spejl bevæger sig rundt i lytterummet, mens du befinder dig i lyttepositionen: Spejlet placeres mod vægge og andre flader i rummet, og der hvor du fra lyttepositionen kan se dine højttalere reflekteret i spejlet, giver det størst mening at dæmpe. Men uanset hvor diffusoren placeres, vil den have en virkning, men du får altså mest gavn af at koncentrere dig om de primære FØR du behandler sekundære reflektioner. En del af den lyd som reflekteres af bagvæggen, sidevæggen, gulv og loft modtager du jo tidsforskudt, i forhold til signalet fra højttalerne. Du kan selv gætte dig til hvad det gør for rumopfattelsen.
Og nej, mit lytterum er langtfra perfekt. Dertil er fruen sgu' for sippet. 
|
|
|
Tak for det. Ved dog godt alt dette i forvejen, elles ville jeg slet ikke snakke med om det  Den eneste første reflektion som ikke er dæmpet eller diffuseret herhjemme er loftet. Både gulv, sidevægge og bagvæg har fået en kærlig omgang for længe siden. Loftet er dog også prøvet, men det så simpelthen for åndssvagt ud ift. forskellen. Du skal jo huske på at en højttaler ikke kun spiller lige frem, så den lyd som rammer væggen bagved højttalerne er ikke kun anden reflektion men også direkte lyd fra højttalerne (Første reflektion). Derfor er denne position også super vigtig. Diffusionen bag mine højttalere gav da også en rigtig god virkning som var over forventning. Og når man går rundt med en spejl kan man altså også se højttalerne når man holder det op mod væggen bag højttalerne I mine øjne (og ører) er denne position bag højttalerne lige så vigtig som de andre første reflektioner. (Ja, jeg mener det er en første reflektion.) __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men nu må jeg blande mig. I skulle prøve at være i den virkelige verden, hvor du får besked på dine højttalere kan være.
Vi taler ikke koner, kærester eller andet rak.
Nej kære venner, du kan være der hvor flest fans kan "se" stjernen.
Og så er det lige meget hvor meget du vil det bedste. For lydens skyld.
Vi sidder vel alle og evaluerer forskellige studiers arbejde. De fleste er ok.
Hvad er det vi vil ???
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jjsilverstone skrev:
Undskyld, men nu må jeg blande mig. I skulle prøve at være i den virkelige verden, hvor du får besked på dine højttalere kan være.
Vi taler ikke koner, kærester eller andet rak.
Nej kære venner, du kan være der hvor flest fans kan "se" stjernen.
Og så er det lige meget hvor meget du vil det bedste. For lydens skyld.
Vi sidder vel alle og evaluerer forskellige studiers arbejde. De fleste er ok.
Hvad er det vi vil ???
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen |
|
|
Hvad mener du ? __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Du skal jo huske på at en højttaler ikke kun spiller lige frem, så den lyd som rammer væggen bagved højttalerne er ikke kun anden reflektion men også direkte lyd fra højttalerne (Første reflektion). Derfor er denne position også super vigtig. Diffusionen bag mine højttalere gav da også en rigtig god virkning som var over forventning.
Og når man går rundt med en spejl kan man altså også se højttalerne når man holder det op mod væggen bag højttalerne I mine øjne (og ører) er denne position bag højttalerne lige så vigtig som de andre første reflektioner. (Ja, jeg mener det er en første reflektion.)
|
|
|
Hvis du stiller en højttaler ud i haven (hvis du har en), så der ikke er en bagvæg der reflekterer, hvor stort et energiindhold tror du så du har ved frekvenser over 2000 Hz (naboens brokkeri itæller ikke med), hvis du lytter bag ved højttaleren? Ikke særlig meget. Med andre ord er langt størstedelen af den lyd du opfatter bag ved højttaleren (specielt ved højere frekvenser), reflekteret fra bagvæggen og andre flader, når vi snakker dagligstuer. Med andre ord er frontvæggen altså ikke der JEG ville sætte ind FØRST, hvis ikke det var fordi jeg har dipoler. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
thuekay skrev:
Du skal jo huske på at en højttaler ikke kun spiller lige frem, så den lyd som rammer væggen bagved højttalerne er ikke kun anden reflektion men også direkte lyd fra højttalerne (Første reflektion). Derfor er denne position også super vigtig. Diffusionen bag mine højttalere gav da også en rigtig god virkning som var over forventning.
Og når man går rundt med en spejl kan man altså også se højttalerne når man holder det op mod væggen bag højttalerne I mine øjne (og ører) er denne position bag højttalerne lige så vigtig som de andre første reflektioner. (Ja, jeg mener det er en første reflektion.)
|
|
|
Hvis du stiller en højttaler ud i haven (hvis du har en), så der ikke er en bagvæg der reflekterer, hvor stort et energiindhold tror du så du har ved frekvenser over 2000 Hz (naboens brokkeri itæller ikke med), hvis du lytter bag ved højttaleren? Ikke særlig meget. Med andre ord er langt størstedelen af den lyd du opfatter bag ved højttaleren (specielt ved højere frekvenser), reflekteret fra bagvæggen og andre flader, når vi snakker dagligstuer. Med andre ord er frontvæggen altså ikke der JEG ville sætte ind FØRST, hvis ikke det var fordi jeg har dipoler.
|
|
|
Det ændrer stadig ikke ved at jeg oplevede STORE forbedringer på lyden ved at sætte dem op  Nu er jeg så heldig at jeg har et stykke til bagvæggen, så hjernen har meget nemmere ved at sortere disse reflektioner fra end hvis jeg havde siddet tættere på denne. I mit rum gav det meget mere at regulere på væggen bag højttalerne end på bagvæggen. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, han har gjort rigtig meget ved sit rum. Bla. en stor diffuser bag højttalerne. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|