Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Dynaco Stereo 70 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Næh der sidder en lille trafo i hjørnet af kabinettet langt fra signalkablerne.

Hilsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Endnu en update.

Jeg prøvede lige på - pas 3'eren - at skifte den sure gamle netledning til en kraftig ditto med jord.

Og ja - der er en god jord i min kolonihave, som er målt med en proff Eurotester.

Det hjalp. Væk er brummet og samtidigt virkede det, som om af rummet på mine skiver ligsom

er vokset. Instrumenterne klinger bare mere naturligt og ligetil - bare herligt.

Venligst

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Endnu en update.

Jeg prøvede lige på - pas 3'eren - at skifte den sure gamle netledning til en kraftig ditto med jord.

Og ja - der er en god jord i min kolonihave, som er målt med en proff Eurotester.

Det hjalp. Væk er brummet og samtidigt virkede det, som om af rummet på mine skiver ligsom

er vokset. Instrumenterne klinger bare mere naturligt og ligetil - bare herligt.

Venligst

Herligt  Der er ikke noget bedre, end sådan en aha-forbedring.

Har du også tjekket at fasen er ok? Det kan give lidt også...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

hej

ja jeg har monteret fasen rigtigt på trafoen, så der skulle vist ikke være noget at tage fejl af.

Nye telefunkenrør har også hjulpet.

Hilsen

Medlem skrev:
jesper olsen skrev:

Endnu en update.

Venligst

Herligt  Der er ikke noget bedre, end sådan en aha-forbedring.

Har du også tjekket at fasen er ok? Det kan give lidt også...

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 06 August 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

det må bare spille så super ...

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu må det være tid at ruske i denne tråd igen.

Jeg er lidt i tvivl om en af omskifterne på min PAS 3 preamp.

Det drejer sig om Blend Swith (mono-stereo) omskifteren.

http://www.curcioaudio.com/pas_mnl.pdf

Som jeg forstår det er indstillingen til venstre stereo, som så gradvist blander kanalerne sammen

for så til sidst at blive til mono.

Am i right??

Nogen der har prøvet, at lave en bypas på den og evt har pillet de sidste filtre fra?

Hilsen

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 22 September 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

det virker da, til at det er sådan det fungerer (baseret på hvad jeg har læst i den pdf du linker til)

hvorfor vil du gerne bypasse den? hvis du bare beholder den helt til venstre så bevarer du jo kanalerne hver for sig...

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ja men der er lidt udfald fra knappen en gang imellem. Det er nok slidtage mon ikke?

Der er også lidt knas med tapesløjfen i ny og næ.

Jeg ville bare diskret og uden ødelægelse koble de to funktioner fra.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

det er forståeligt nok, men jeg synes du skal være sikker på, at det ikke kan renses væk før du går igang...
min SA-8100 havde en død phono kanal, men efter 4 omgang kontaktrens og noget nær 5 timers arbejde spiller den nu, i
den ene side...
p***e irriterende, men også rart at jeg ved, det er kontakten og ikke et eller andet inde i apparatet der er ved at
eksploderer...
så bare 5 timer mere, og så skulle den synge...   

ang. hvordan du kobler den fra, er her min amatør teori på hvordan det fungere... (jeg har ikke kigget i manualer eller
noget, bare siddet og tænkt)
hvis du vil koble funktionen fra, er der vel to af pins'ne på potmeteret, som skal loddes sammen istedet for at være loddet
på potmeteret...
jeg kunne forestille mig, at begge systemer, nemlig stereo og mono, er opbygget indeni og du bare langsomt "fader" imellem
de to systemer... ved at dreje på potmeteret...
hvad der teknisk sker i potmeteret må så være at forøge en modstand i stereo systemet, indtil det afbrydes...
samtidigt med at der formindskes en modstand i mono systemet...

så ved at lodde potmeteret ud af stereo systemet, ville du kunne spille ren stereo...

men det er bare en teori... en fuldstændig uprofessionel amatør tanke, og med mindre du kigger på det og tænker "ja,
selvfølgelig er det sådan det hænger sammen!" - vil jeg ikke begynde at foretage et indgreb
men idet jeg har skrevet ide, er der sikkert en eller anden radiokyndig der begynder at skyde mig ned, og så kan du jo
belejligt benytte dig af personens ammunition til hvordan det rigtigt skal gøres...

så skyd løs alle sammen!

mvh.
Søren

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hey der!

Pas nu på med alt det kontaktrens - så der ikke går ild i skidtet.

5 timer med kontaktrens - stakkels stakels Pioneer. Den må da snart overgive sig over for Sørens kontaktrenshelvede og begynde at virke igen

Omskifteren på pas'en er ikke et potmeter men en af de der omskiftere med 5 funktioner fyldt med kugler og alskens knas.

Nå  jeg får nok rodet med dyret ved lejlighed.

Hilsen

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

jeg lader selvfølgelig pioneeren stå og tørrer efter hver omgang hvorefter jeg tester...
den burde snart give op for mig... men må indrømme det er en værdig modstander jeg har fundet mig...
men imens den står og tørrer kan man jo så rense og tørrer af, så den fremstår smuk og fin...
det er en smuk maskine...

det lyder mærkeligt med omskifteren, eller rettere det lyder som en fornuftig måde at lave det på, men det gør det hele lidt sværere...
kan du indsætte et billede af selve omskifteren, så kan jeg prøve at give et kig...?

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

lige en tilføjelse, det er nok samme type omskifter der sidder som kanalvælger i mine pioneer recieverer...
disse skal igen bare have en masse kontaktrens, typisk hvis de sjældent har flyttet sig...

jeg har en lille teori ang. netop dette, baseret på min SA-8100
da jeg fik den, virkede alle kanaler, undtagen phono 2 og aux 2...
dette virker mærkeligt, da der fx. er en fælles riaa del mellem de to phono indgange....
jeg tænkte derfor at problemet nok sad i omskifteren, og denne skulle derfor have en omgang rens.
efter noget arbejde, kunne jeg hører skrattende musik i phono 2 kanalen, men nu, skrattede den også i phono 1...
efter lidt mere arbejde blev lyden igen klar i phono 1 og phono 2 i venstre side...
grunden til at phono 2 og aux 2 ikke virkede var altså fordi de ikke var blevet brugt og omskifteren aldrig var blevet sat på
dem, derfor havde der samlet sig en masse snask på kontaktfladerne...
hvad der er sket, er nok at hvad end der har siddet af snask og oxidering, på kontaktfladerne er blevet blødet op af
rensevæsken, hvorefter jeg har skøjtet det rundt. Idet jeg ikke arbejdede nok, var der stadig noget tilbage på fladerne og
de skal altså renses endnu mere...

så prøv igen med rensevæsken, det kan være det giver pote!

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

will Do

Hilsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nå så er der news.

Fik idag nos-mullard til min ST70.

Jeg havde jo selv 3 gode originale EL34 og manglede bare et.

Så kontaktede en venlig sjællænder mig og en byttehandel kom i hus.

Jeg erhvervede mig 2 ekstra mullard EL34 rør med samme typekoder (rx2) som mine egne.

Efter montering og biasjustering lugtede der først brændt og støvet, men efter et sagligt øjeblik

bredte varmen sig i stuen.

Jeg må sige at de besider en charme der er svær at overhøre. Stemmerne især - lyder mere

autentiske og det hele bliver lidt mere nærværende. Nu er det så at jeg skal høre om en ting.

De oprindelige rør (mine) har to (ved ikke hvad de hedder) topringe inde i toppen af rørene

hvorimod mine nyerhvervede rør kun har en ring.

Er der forskel?

Ja men hvilke betydning har det?

Alle 4 rør er desuden udmålt og machet. Jeg kan ikke høre forskel imellem kanalerne - om den

ene kanal lyder bedre end den anden.

God aften.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Så kom der dælme EL34 Telefunkenrør i maskineriet idag. De er mere slanke i lyden men samtidigt strammere i bassen. Jeg ved ikke rigtig om jeg synes de er bedre end Mullardrørene men godt lyder de da. Transformerbrummet er væk efter de gamle rør er puttet i - underligt??

Belaster nyere rørtyper mon forstærkeren hårdere?

Samtidigt er 'knas'synderen på pas 3 pre-ampen fundet - Det var tape sløjfen der gav anledning til det og den blev derfor bypasset.

Vi nærmer os Niavana nu!

Jeg undrer mig over at andre Dynaco ejere ikke melder ind her. Jeg kan da ikke være den eneste her i landet der har mod på at beskrive mine oplevelser.

Her mine nye rør:

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Så kom der dælme EL34 Telefunkenrør i maskineriet idag. De er mere slanke i lyden

Det passer vel med, at rørene også er mere slanke

Jeg tror det er Mühlhausen rør du har fået - ikke Telefunken. Telefunken købte ligesom Siemens mange EL34'ere i Mühlhausen.

Citér:
Belaster nyere rørtyper mon forstærkeren hårdere?

Ikke hvis du justerer bias så de trækker samme tomgangsstrøm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg kan skimte et Telefunken mærke på det ene rør, men måske er jeg blevet snørret

alligevel?

Muhlhausen var det ikke ham den største løgnhals i verden?

Anyway - rørene er købt som telefunkenrør og hvis du ikke mener de er rigtige burde jeg måske

gøre indvendninger?

Sælger forsikrede mig om at det var tele.....rør - og de spiller stadig himmelsk

Venligst

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Hmm jeg kan skimte et Telefunken mærke på det ene rør, men måske er jeg blevet snørret alligevel?

Der har også været Telefunken logoer på dem - de solgte dem jo.

Citér:
Muhlhausen var det ikke ham den største løgnhals i verden?

Nej, det var Münchhausen

Citér:
Anyway - rørene er købt som telefunkenrør og hvis du ikke mener de er rigtige burde jeg måske gøre indvendninger?

Hvis der er store prisforskelle, ja måske. De rør du har er fra VEB Röhrenwerk Mühlhausen (DDR) - de kaldes tit RFT rør. Du kan se mange billeder af dem her: http://www.jogis-roehrenbude.de/EL34-Story/EL34-Story-Seite4 .htm

Citér:
Sælger forsikrede mig om at det var tele.....rør - og de spiller stadig himmelsk

Det er også glimragende rør - Telefunken har bare ikke lavet dem selv.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg fik tusket halvdelen af beløbet tilbage fra sælger- så det var bare fedt.

Hvad er forskellen iøvrigt på de originale og ditto østgermanske?

Hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Hvad er forskellen iøvrigt på de originale og ditto østgermanske?

Det er to helt forskellige konstruktioner - de har ikke meget tilfælles. Telefunken begyndte på et tidspunkt (som mange andre) at købe EL34'ere i Østtyskland. Kvaliteten var glimrende, og østtyskerne solgte dem til dumpingpriser for at få fat i hård valuta...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes