Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke Højtalere skal jeg købe (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
Nogen der eventuelt ved hvor man kan hører mk 150 serien i fuld surround opsætning nær Randers?

Prøv at kontakte Otto fra AV-Precision. Han holder til i Horsens.

http://www.av-precision.dk/1197217918.html
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

MK sound 'bor' i Århus. Måske er du heldig at du kan få lov til at lytte lidt hos dem

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Hej Martin.

Her er hvad jeg vil købe hvis jeg skulle have surround.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60258523

Min bror har et lignende setup i hans stue og det lyder fortrinligt!. Hvis du skal have endnu mere bass kan du erstatte bassen med en større, eller evt en dali helicon sub..

Og nej, det er ikke mig som har den der annonce i, heller ikke nogen jeg kender.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:

HJÆLP HJÆLP HJÆLP!!!

Jeg er fuldstændig på bar grund, mht. hvilke højtalere jeg skal ofre mine hårdt optjente penge på, da jeg snart skal lave en rigtig hjemmebiograf. Derfor vil jeg gerne hører jeres meninger og erfaringer om hvilke unstyr jeg skal have. Jeg har selv JBL i min nuværende hjemmebio setup og synes egentligt det er fint, men de fleste af jer herinde har selv Dali eller B&W. Er det så meget bedre end JBl :oS? Jeg har omkring 60.000 kr at gøre godt med til det 7.1 setup jeg skal have lavet. På receiver siden køber jeg den nye H/K 760 også kaldet 7550hd (us model)

Håber at få noget respons, så jeg kan blive lidt klogere på hvad jeg skal købe, så jeg ikke laver en fejl invistering.

Mvh Martin

mit forslag vil være:

et komplet Dali Mentor ht sæt, som spiller meget rent og helt tørt dynamisk

eller

Dynaudio Focus 220,200c,140,sub 500, hvis du vil høre alt både godt og skidt, spiller helt afsindigt godt hvis kildematrialet er godt, og vil helt klart være mit valg med de 60k du har til rådighed

jeg har selv et sæt Focus 220,Audience 122c,energy xlr, Dali s 1.5 sub,Focus 220 som klart er de bedste ht jeg har hørt til prisen, med det forbehold at de kræver meget af forstærkeren,og dårlige plader eller film er virkeligt dårlige på Fous

jeg ville ønske jeg havde 60k så jeg kunne gå hele vejen med Focus serien

b

musicc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Prøv at lyt til infinity. De er i "familie" med jbl. Men spiller efter min mening lidt mere detaljeret og neutralt. Har selv Classia modellen til front.. Men det er ikke så dyrt..

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst din tråd, der er en ting der jeg syntes i overser, hvis du er glad for de jbl du har nu, hvorfor så ikke finde et bedere jbl sæt. Jbl laver højtaler i mange prislejer og kvaliteter, jeg er ret sikker på at du kan lave et fint sæt som sagtens kan hamle op med hvad er ellers er nævnt.

Jeg har set at audiovision i skive har bud på nogle af højtalerne i LS serien, et komplet sæt i denne serie kan sammensættes, det vil nok være mit forslag, har godt nok kun hørt LS 80 med harman forstærker i 2-kanals system. Link til data for JBL LS : http://www.jbl.com/home/products/series.aspx?SerId=LS&La nguage=ENG&Country=DK&Region=EUROPE

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
Pierre skrev:

MK systemet ville jeg helt klart gå efter til surround. Men husk på at det er mit ønske og at vi alle sammen har forskellige ting vi vægter i lyden.

Så du skal ud og lytte og lytte og lytte og så skal du lytte noget mere. Ja jeg ved godt det er hårdt arbejde, men det betaler sig

Problemet ligger lidt i at jeg bor i randers, og jeg tror de eneste forhandlere der sælger MK 150 serien, holder til på sjælland, det gør det lidt svært at lytte til hvordan de spiller. Tror jeg dropper ideen med at købe dali eller b&w da deres priser et for høje i forhold til hvad jeg får for pengene.

Mvh martin_p

Dårlig undskyldning  

Der er noget der hedder DSB, de køre rundt i hele Danmark. Jeg har lige kørt Danmark tyndt med DSB for at finde de helt rigtige højtaler. det kan betale sig, skal jeg lige hilse og sige

Men i Århus mener jeg at TapeConnection forhandler MK, det er omk 30-40 km fra dig, den lille rejse burde du tage.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Godmorgen alle sammen, og tak for alle de forskellige meninger og svar, jeg har fået i løbet af natten. Jeg tror turen går til århus en af de næste weekender, for at få en demo af MK 150 serien, da jeg har læst en masse godt om dem. Det skal dog stadig siges at jeg ikke har bestemt mig endnu, da jeg også har fået et godt øje til JBL's LS80 serie.

Jeg vil dog stadig gerne høre jeres meninger omkring emnet, hvis i har noget at tilføje eller erfaringer.

Mvh martin_p

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Btw der siges så tit at kvalitet og pris somregl følges ad, vil det sige at Jbl's dyreste LS80 højtalere er noget møg i forhold til alle de andre mærker i har forslået herinde på mit indlæg???? Jeg mener at have set dem til 11.000/stk og dem i forslår ligger godt over de 11.000kr stykket

Mvh martin_p

Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Er det nødvendigt at købe nyt ?

Ellers så se at få fat i brugt audiovector til dit surround.. Der er et helt sæt audiovector avantgarde sæt til salg som jeg postede link til længere oppe.. SKulle jeg have surround ville jeg vælge det. Det kan kun slå JBL med flere længder :)

Og så har du stadig 15000 tilovers til at købe et sæt audiovector avantgarde til baght. så du har 7.1 og ikke kun 5.1

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:

Btw der siges så tit at kvalitet og pris somregl følges ad, vil det sige at Jbl's dyreste LS80 højtalere er noget møg i forhold til alle de andre mærker i har forslået herinde på mit indlæg???? Jeg mener at have set dem til 11.000/stk og dem i forslår ligger godt over de 11.000kr stykket

Mvh martin_p

som nævnt så har audiovision tilbud i disse dage.

LS 80 : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9710

LS 60 : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9711

LS 1200p : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9713

Vil tro at hvis man kontaktede audiovision og spurgte efter en pris på at helt sæt. ( 2 stk LS  80 / 1 stk LS center / 1 stk LS 120p / 4 stk LS 40) så vil man kunne få det til en fornuftig pris.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
martin_p skrev:

Mvh martin_p

som nævnt så har audiovision tilbud i disse dage.

LS 80 : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9710

LS 60 : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9711

LS 1200p : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9713

Vil tro at hvis man kontaktede audiovision og spurgte efter en pris på at helt sæt. ( 2 stk LS  80 / 1 stk LS center / 1 stk LS 120p / 4 stk LS 40) så vil man kunne få det til en fornuftig pris.

Kunne godt ske det kunne lade sig gøre at få en god pris for det hele samlet, men vil stadig lige hører MK 150 serien inden jeg tager en endelig beslutning :)

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd :) Jeg er dog enig med et af de indlæg der blev skrevet i starten af tråden: Til bio-system i den prisklasse vile jeg ikke købe Dali/B&W/Audiovector osv.
Jeg har hørt M&K-systemet og jeg synes desværre ikke det er pengene værd. Synes hurtigt det kom til at lyde anstrengt og gav ikke den der "store" bio-fornemmelse.

Hvis jeg var dig ville jeg klart holde mig til noget JBL. Har hørt deres Array-serie (som godt nok er langt over dit budget) og det synes jeg er noget af det bedste bio jeg har hørt.
Jeg har desværre ikke selv hørt det endnu, men tror at LS-systemet som nogle andre foreslår vil gøre det rigtigt godt. Tror dog jeg ville finde en anden sub. Evt. denne: http://earthquakesound.dk/produkter/subwoofere/supernova-mkv -15.aspx

Du kan også læse lidt om JBL Performance series (PT800) - har fået fortalt at det gør det utroligt godt til bio også. Ved dog ikke om det er muligt at opkøbe i DK.

Men når du køber højttalere i den prisklasse synes jeg helt sikkert de fortjener nogle effektblokke i stedet for at blive drevet af en receiver - men det kommer vel senere hen :)

Ellers skal du køre den hele vejen som jeg har set nogle fra USA gør det: http://i191.photobucket.com/albums/z127/spinefixr/S5001503.j pg Det er ægte biografhøjttalere :) Det skal jeg have stående en dag når jeg har hus, have og kælder.. hehe.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

For at tilføje endnu et system jeg synes er værd at kigge på, så check Klipsch's THX system ud også. Ifølge mange på avsforum.com er det bedre end M&K's på samtlige punkter.

Nu skal jeg nok stoppe med forslag
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa...:

- Jeg er sikker på, at du skal lægge øre til JBL's LS System inden du beslutter dig fuldt ud...!!

Jeg ved, at vores lokale forhandler i Viborg har hele LS systemet, og sikkert kan overtales til at demonstrere med AVR745 og den nye HK BluRay. Desværre holder han ( bossen selv ) vist barsels-orlov på halvtid i øjeblikket, og det er klaaaart ham i butikken du skal ha' fat i. - så kontakt ham lige på mail, for at få en sikker aftale. Butikken hedder Sound2Vision, og deres hjemmeside er www.s2v.dk .

Mange mener, at JBL leverer "Den autentiske biograf-lyd", og LS'erne er med sine mellemtone og diskant - horn et godt stykke tilbage til rødderne. Selv har jeg K2 S4800 og K2 S9800SE stående - S4800'erne til salg, lidt overkill til baghøjttalere, det er sgu' en fornøjelse...

LS Serien..:  ( Derudover findes LS40 - StanderHT )
LS80 x 2 ( vejl. 24000 )
LS60 x 2 ( Vejl. 20000 )
LS Center ( Vejl. 7000 )
LS120P Sub x 2 ( Vejl 8000 / stk. ) <-- såvidtjeghusker...

Mon ikke der kan laves et hæderligt system-tilbud i en eller anden butik, det er da trods alt lidt penge der er tale om...!

JBLfan 

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hmmmm Jeg bliver mere og mere hooked på de Jbl højttalere.... De ser sgu da også lækre ud.

Mvh martin_p

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er nødt til at sige at uanset at de der andre JBL højttalere også ser fede ud, så er de helt sikkert lavet til hifi - og ikke til seriøs hjemmebio.
Beklager men der er altså temmelig stor forskel.

I hifi højttalere søger man så bred spredning som muligt, og så udstrakt en frekvensgang som muligt.
I en rigtig (hjemme) biograf højttaler søger man begrænset spredning, og koncentrerer dynamik formåen og headroom over 80Hz (hvorunder der jo per definition skal være en subwoofer). Det betyder ofte at der vælges lukket kabinet til satellitterne fordi det giver væsentlig mere præcis, og forvrængningsfri lyd, end at skulle forsøge at række frekvensgangen dybere ned end godt er med basrefleks, som man jo gør i 99% af alle hifi-højttalere.

I JBL HT sættet begrænser diskanthornet spredningen, og i M&K 150 er det de små filtpuder rundt om diskanterne der tage sig af det. Begrænset spredning betyder at man i væsentligt mindre grad får refleksioner fra vægge gulv og loft, og dermed lytter mere til højttalerne end til rummet. Det er klart det bedste til så detaljeret bearbejdede og producerede lyd-scener som der er i moderne film.
I alle hifi højttalere inklusive de andre JBL ( LS80) vil man ofte gerne få højttalerne til at 'koble' til rummet så lyden får en mere naturlig klang - så at sige arbejder sammen med rummet. Derfor søger man ikke at begrænse spredningen, i hvert fald ikke i det vertikale plan.

Jeg beklager men der er altså ikke noget højttalersæt der er lige godt til begge dele - hvis man vil have det ultimative må man vælge mellem enten hifi eller home cinema.

Hvis man alligevel vil have et sæt til 'det hele' så ender det ofte med hifi-versionen, og højttaler producenterne er flinke til at forsøge at lave center højttalere der matcher 'fronterne', men det er bare ikke det samme. Det er et misk-mask med fronter udviklet decideret til 2 kanals organisk musik, og en centerhøjttaler udelukkende fremstillet for at gøre sættet 'universelt' i stedet for 'målrettet' til biograf brug.

Hvis man er i tvivl om det kan være rigtigt, så lyt på M&K 150 i en seriøs opsætning bare een gang (...med filmklip - ikke musik!) på en messe eller hos en forhandler  - det er bare en helt anden dynamisk og præcis lyd end almindelig 2-kanals hifi.

Så Martin P - hvis du virkelig vil have det ultimative hjemmebiograf anlæg og du har pengene til det, så pas på at du ikke falder i hifi-fælden og vælger en mellemting. Do it all the way!

Selvfølgelig skal jeg ikke bestemme, men lyt lyt lyt, og dan din egen mening.
Jeg vil bare give dig mit besyv med.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Vinyljesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Hvilken receiver har du?

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Vinyljesper skrev:
Hvilken receiver har du?

Overvejer H/K nyeste avr 760 reciever eller en pioneer SC LX 81 reciever

mvh Martin_p

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Jeg er nødt til at sige at uanset at de der andre JBL højttalere også ser fede ud, så er de helt sikkert lavet til hifi - og ikke til seriøs hjemmebio.
Beklager men der er altså temmelig stor forskel.

I hifi højttalere søger man så bred spredning som muligt, og så udstrakt en frekvensgang som muligt.
I en rigtig (hjemme) biograf højttaler søger man begrænset spredning, og koncentrerer dynamik formåen og headroom over 80Hz (hvorunder der jo per definition skal være en subwoofer). Det betyder ofte at der vælges lukket kabinet til satellitterne fordi det giver væsentlig mere præcis, og forvrængningsfri lyd, end at skulle forsøge at række frekvensgangen dybere ned end godt er med basrefleks, som man jo gør i 99% af alle hifi-højttalere.

I JBL HT sættet begrænser diskanthornet spredningen, og i M&K 150 er det de små filtpuder rundt om diskanterne der tage sig af det. Begrænset spredning betyder at man i væsentligt mindre grad får refleksioner fra vægge gulv og loft, og dermed lytter mere til højttalerne end til rummet. Det er klart det bedste til så detaljeret bearbejdede og producerede lyd-scener som der er i moderne film.
I alle hifi højttalere inklusive de andre JBL ( LS80) vil man ofte gerne få højttalerne til at 'koble' til rummet så lyden får en mere naturlig klang - så at sige arbejder sammen med rummet. Derfor søger man ikke at begrænse spredningen, i hvert fald ikke i det vertikale plan.

Jeg beklager men der er altså ikke noget højttalersæt der er lige godt til begge dele - hvis man vil have det ultimative må man vælge mellem enten hifi eller home cinema.

Hvis man alligevel vil have et sæt til 'det hele' så ender det ofte med hifi-versionen, og højttaler producenterne er flinke til at forsøge at lave center højttalere der matcher 'fronterne', men det er bare ikke det samme. Det er et misk-mask med fronter udviklet decideret til 2 kanals organisk musik, og en centerhøjttaler udelukkende fremstillet for at gøre sættet 'universelt' i stedet for 'målrettet' til biograf brug.

Hvis man er i tvivl om det kan være rigtigt, så lyt på M&K 150 i en seriøs opsætning bare een gang (...med filmklip - ikke musik!) på en messe eller hos en forhandler  - det er bare en helt anden dynamisk og præcis lyd end almindelig 2-kanals hifi.

Så Martin P - hvis du virkelig vil have det ultimative hjemmebiograf anlæg og du har pengene til det, så pas på at du ikke falder i hifi-fælden og vælger en mellemting. Do it all the way!

Selvfølgelig skal jeg ikke bestemme, men lyt lyt lyt, og dan din egen mening.
Jeg vil bare give dig mit besyv med.

Hvad synes du så om Jbl's studio L serie, ville de være bedre i et biosetup end LS serien? Jeg kan nemlig godt  følge dig i hvad du mener med spredning af lyden. Synes sgu det her er mega svært...Hvad er din mening omkring forstærker valg, hvad har du selv?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes