| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Jeg er nødt til at sige at uanset at de der andre JBL højttalere også ser fede ud, så er de helt sikkert lavet til hifi - og ikke til seriøs hjemmebio. Beklager men der er altså temmelig stor forskel.
I hifi højttalere søger man så bred spredning som muligt, og så udstrakt en frekvensgang som muligt. I en rigtig (hjemme) biograf højttaler søger man begrænset spredning, og koncentrerer dynamik formåen og headroom over 80Hz (hvorunder der jo per definition skal være en subwoofer). Det betyder ofte at der vælges lukket kabinet til satellitterne fordi det giver væsentlig mere præcis, og forvrængningsfri lyd, end at skulle forsøge at række frekvensgangen dybere ned end godt er med basrefleks, som man jo gør i 99% af alle hifi-højttalere.
I JBL HT sættet begrænser diskanthornet spredningen, og i M&K 150 er det de små filtpuder rundt om diskanterne der tage sig af det. Begrænset spredning betyder at man i væsentligt mindre grad får refleksioner fra vægge gulv og loft, og dermed lytter mere til højttalerne end til rummet. Det er klart det bedste til så detaljeret bearbejdede og producerede lyd-scener som der er i moderne film. I alle hifi højttalere inklusive de andre JBL ( LS80) vil man ofte gerne få højttalerne til at 'koble' til rummet så lyden får en mere naturlig klang - så at sige arbejder sammen med rummet. Derfor søger man ikke at begrænse spredningen, i hvert fald ikke i det vertikale plan.
Jeg beklager men der er altså ikke noget højttalersæt der er lige godt til begge dele - hvis man vil have det ultimative må man vælge mellem enten hifi eller home cinema.
Hvis man alligevel vil have et sæt til 'det hele' så ender det ofte med hifi-versionen, og højttaler producenterne er flinke til at forsøge at lave center højttalere der matcher 'fronterne', men det er bare ikke det samme. Det er et misk-mask med fronter udviklet decideret til 2 kanals organisk musik, og en centerhøjttaler udelukkende fremstillet for at gøre sættet 'universelt' i stedet for 'målrettet' til biograf brug.
Hvis man er i tvivl om det kan være rigtigt, så lyt på M&K 150 i en seriøs opsætning bare een gang (...med filmklip - ikke musik!) på en messe eller hos en forhandler - det er bare en helt anden dynamisk og præcis lyd end almindelig 2-kanals hifi.
Så Martin P - hvis du virkelig vil have det ultimative hjemmebiograf anlæg og du har pengene til det, så pas på at du ikke falder i hifi-fælden og vælger en mellemting. Do it all the way!
Selvfølgelig skal jeg ikke bestemme, men lyt lyt lyt, og dan din egen mening. Jeg vil bare give dig mit besyv med. |
|
|
Jeg er både enig og uenig :) Til hjemmebio er en stor spredning på højttalerne at foretrække, men det kræver også, at man behandler akustikken i rummet. Der er store forskelle på hvordan akustikken skal være til musik-lytning og bio. Sidstnævnte skal have lavere efterklangstid. Så vil man opnå et meget større sweet-spot men samtidigt undgå de mange reflektioner fra vægge osv og derved få den meget præcise gengivelse du snakker om.
martin_p skrev:
Hvad synes du så om Jbl's studio L serie, ville de være bedre i et
biosetup end LS serien? Jeg kan nemlig godt følge dig i hvad du mener
med spredning af lyden. Synes sgu det her er mega svært...Hvad er din
mening omkring forstærker valg, hvad har du selv?
|
|
|
Jeg har selv haft Studio L højttalere og de er meget dynamiske, men LS-serien er generelt bedre højttalere. Det ville være dumt at "gå ned" til Studio L serien med dit budget. Men prøv at se på http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/thx-ultr a2.aspxDe er super følsomme og skulle efter sigende slå M&K af pinden. Det er horn-højttalere. Synes at have set nogle svenske priser som siger 12k pr. fronthøjttaler.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
| Hvad synes du så om Jbl's studio L serie, ville de være bedre i et biosetup end LS serien? Jeg kan nemlig godt følge dig i hvad du mener med spredning af lyden. Synes sgu det her er mega svært...Hvad er din mening omkring forstærker valg, hvad har du selv?
|
|
|
Jeg har ikke hørt JBL Studio L serie i et biograf setup, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men igen - det ligner at de først og fremmest er lavet til hifi.
Jeg anbefaler JBL HT serien og M&K150 fordi at jeg har hørt dem begge, og fordi at du nævner et budget der kan bære M&K erne.
Det er faktisk ikke svært - man skal bare ud og lytte før man træffer en bslutning. Det er faktisk sjovt.
Forstærkeren skal selvfølgelig kunne trække højttalerne, så gå efter minimum en af dit yndlingsmærkes 2-3 største modeller. Godt med power og en solid strømforsyning er det vigtigste.
Jeg har selv Pioneer VSX-LX51 (samme dekoder som SC-LX71/81), men bruger seaparat effektforstærker med elektronisk delefilter til mine hjemmebyg højttalere. Jeg må dog indrømme at jeg har fokuseret hifi lidt højere end hjemmebio i mit eget system. Men hvis jeg havde en kælder eller noget - kun til biograf, så så tingene anderledes ud. Så ville drømmesættet være M&K 150 med en Pioneer Susano foran.
Men først efter at jeg havde hørt det der Klipsch system som Jonas-H linker til. Det ser seriøst ud.
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm jonas, jeg tror jeg holder mig til JBL LS serien og så køber jeg en pioneer SC-LX81 reciever, det eneste der irretere mig er at LS baghøjttalerne er så f**king dybe, mon studio L baghøjttalerne vil spille godt sammen med LS front højttalerne?
Mvh martin_p
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
Hmmm jonas, jeg tror jeg holder mig til JBL LS serien og så køber jeg en pioneer SC-LX81 reciever,
det eneste der irretere mig er at LS baghøjttalerne er så f**king dybe, mon studio L baghøjttalerne vil spille godt sammen
med LS front højttalerne?
Mvh martin_p |
|
|
Tror også det vil give et fornuftigt resultat. Men synes du skal høre de systemer NriK snakker om inden du træffer dit valg.
(Tror dog ikke du kan høre HT-systemet, da det efter min viden ikke sælges i DK).
Mht. baghøjttaler, så er der forskellige meninger om dette. Jeg ville personligt aldrig lade baghøjttalere være så stor del af
højttalerbudgettet. I dit tilfælde synes jeg klart du skal prioritere en bedre sub end den i LS-serien i stedet. Tror ikke den
leverer en ordentlig bio-effekt.
Køber du 2xLS80 + 1xLS-center er det rundt regnet 28.000-30.000. (Kani kke huske priserne). Så ville jeg vælge en sub fra
Earthquake til ca 18.000 og så resten til bagkanaler. Det tror jeg vil give en imponerende biolyd!
Husk dog også som NriK siger, at overveje at opgradere til effektforstærkere med tiden. Man bliver hurtigt overrasket over
hvor meget effekt filmlyd egentligt kræver uden at det skal resultere i kompression.
Men som mange andre skriver: Ud og lyt! :)
|
| Til top |
|
| |
jduro Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin.
Hvis du ikke har besluttet hvad du skal have endu, kan jeg anbefale et kig på www.hififreaks.dk. Jeg har selv lige købt focal 1027s hos dem. Jeg fik en kanon service, og de kommer gerne ud og laver demo hjemme hos dig selv.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jduro skrev:
|
Hej Martin.
Hvis du ikke har besluttet hvad du skal have endu, kan jeg anbefale et kig på www.hififreaks.dk. Jeg har selv lige købt focal 1027s hos dem. Jeg fik en kanon service, og de kommer gerne ud og laver demo hjemme hos dig selv. |
|
|
Det er rigtig at de har gode priser på focal og at disse er framragende hifi højtaler, tror dog at jbl med deres "killer" bund vil være et bedere kompromi mellem 2 og multi kanals lyd. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være spændende at have så flot et beløb til rådighed. Der er mange gode forslag i tråden, men jeg vil gerne komme med et alternativt bud: Jamo D7, som du kan se i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7868
Sættet er et decideret hjemmebiosystem og kan fås for omkring 51kkr. hos av-connection. De har også sammensat forskellige pakker alt efter om man ønsker monopole eller dipole sidehøjttalere. Desuden kan man evt. vælge at lave et system med to subwoofere (7.2). så er der vist overskud nok i den dybe ende.
Fortsat god jagt.
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
den dag jeg står med 60k til min bio køber jeg det her bare for at give dig lidt at tænke over :)
http://emotiva.com/umc1.shtm
http://emotiva.com/xpa5.shtm
http://emotiva.com/ert83.shtm
http://emotiva.com/erm63.shtm
http://emotiva.com/erd1.shtm
emotiva laver en sub der meget snart skulle komme på markedet og så er du kørende :)
SVS laver også nogle meget gode subs hvis du ikke vil vente på emotiva :D
|
| Til top |
|
| |
HCC Udelukket fra forum

Tidl. Lydcentrum
Bruger siden: 25 November 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej og undskylder indblandingen i denne tråd .
går selv i tankerne med at købe pio LX-90 Susano og 9.2 setup med Pio KURO serie højtalere.
skal primært kun bruge til film.
Er det et OK valg at tage?? 
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
|
hej og undskylder indblandingen i denne tråd .
går selv i tankerne med at købe pio LX-90 Susano og 9.2 setup med Pio KURO serie højtalere.
skal primært kun bruge til film.
Er det et OK valg at tage?? 
|
|
|
Synes du skal oprette din egen tråd, så vi ikke overrumpler Martin_p's tråd. Men kender intet til Pioneers højttalere, sdå det kan jeg ikke udtale mig om. Mht. receiver ville jeg aldrig give så mange penge for en receiver. Har man et budget af den størrelse vil processor/effektblokke give langt bedre resultat.
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen tusinde tak for alle de gode råd, og links. Jeg har endnu ikke købt noget, men gir jer besked så snart jeg er går igang med indkøbene.
Kender i nogen fra østjyllands området, der har lavet deres egne hjemmebio'er man eventuelt kunne kigge forbi, for at få lidt inspiration, eventuelt hører deres systemer i action?
mvh martin_p
|
| Til top |
|
| |
Citation Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cinemagic.dk og komplett.dk har JBL LS serien til STÆRKT nedsatte priser, blot et hint!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin:
Meget interessant hvad de andre skriver, men det du bør huske er at højttaleren vil sikkert lyde anderledes hjemme ved dig, så efter at have lyttet til dem hos en forhandler så bør du også lytte til dem hjemme i din egen stue/rum. (Dvs. du bør låne dem med hjem, hvis det kan lade sig gøre.)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
|
Problemet ligger lidt i at jeg bor i randers, og jeg tror de eneste forhandlere der sælger MK 150 serien, holder til på sjælland, det gør det lidt svært at lytte til hvordan de spiller. Tror jeg dropper ideen med at købe dali eller b&w da deres priser et for høje i forhold til hvad jeg får for pengene.
|
|
|
Mon ikke de kan findes. Hvis du skal bruge 60 kilo på højttalere er det vel også værd at rulle en ur efter et lyt.
Også lige din sidste kommentar; Gider du uddybe den ? Basere du det på et lyt eller på hvad du kan læse dig frem til ?
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået lyttet til MK?
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige siges at hus købet først lige er kommet i hus :) hehe, og rummet der skal bruges til biograf er perfekt i størrelse, me valget af højttalere er ændret siden mit sidste indlæg. Valget er faldet på Miller & Kreisel istedet.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 11 September 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb dem DU syntes lyder bedst! så enkelt kan det opsumeres.
Det er DIG der vskal leve med og lytte til dem ikke nogen af os andre 
Så up af sofaen og ud og lyt til hvad der er blandt de der ligger inden for dine økonomiske rammer. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |