Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er SUB nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst en masse jeg har kunnet finde omkring en subwoofers arbejde i et surround-system, men er ikke helt afklaret med nødvendigheden af denne.

Jeg har et sæt selv-byg fronthøjttalere (der stadig er under udvikling).
De er bestykket med 1x1" diskant, 2x7" mellemtoner, 1x13" øvre bas, 1x18" bas.

Det betyder at jeg har et KÆMPE bas overskud på mine fronthøjttalere.

Jeg vil derfor gerne have subwoofersignalet kørt ud på fronthøjttalerne - hvilket min surroundprocessor også sagtens kan.
Men så har jeg læst at nogen mener det ikke giver det fulde udbytte, da det fulde signal ikke skulle komme ud med mindre man har en subwoofer tilsluttet subwoofer-udgangen på processoren(?)
Det lyder underligt i mine ører, så kan det virkelig passe?

Alternativt kan jeg skifte rundt på kablerne til mine højttalere, så 18"'erne bliver tilsluttet subwooferudgangen direkte (selvfølgelig gennem amp), hver gang der skal ses film... Men det er ikke specielt praktisk.

Så kan man ikke bare deaktivere subwoofer i sit setup, og lade fronterne tage subwoofersignalet uden problemer?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan være mange holdninger til en subwoofer, men en subwoofer er kun til folk der har valgt at købe for små fronter i forhold til deres ønsket forbrug af dybde! Det tror jeg ikke er dit tilfælde Nu ved jeg ikke hvor dybt dine 18"ere går, men jeg kan ikke rigtig forestille mig bedre basgengivelse end nogle godt intergreret 18"ere med en naturlig liniær basgengivelse. Hvad en subwoofer kan gøre er buldre (og svær at få til at hænge sammen med resten af systemet)... det kalder nogen en form for "ekstra effekt". En sub er ikke magic, det er stadig bare svingninger I mit tilfælde har jeg stereo-subber, men mine fronter er skåret af, så mit system går fra 2vejs til 3vejs, elektronisk. -Sådanne kan man gøre det hvis det er.

Hvis du vil "føle" "den ekstra effekt" kan du jo prøve med nogle butshakers

Mvh. Martin

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Signalet er det samme, men der er nok nogen der ikke får samme oplevelse når det kommer gennem deres fronthøjttalere som når der er en aktiv sub på. Men det er nok fordi det giver en anden oplevelse med flere watt, så i de fleste tilfælde vil de få samme "bedre" oplevelse ved en større forstærker på fronterne, eller et sæt fronter der har lavere driftseffekt og som går dybere.

Med andre ord er forskellen en oplevelse der er præget af forskellen i grejet, ikke en teknisk forskel i signalet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det optimale må være 5 eller 7 ens højttalere i et surroundsetup, hvor alle er indstillet til "large" og subwoofer er indstillet til "no"(på denon, jeg ved ikke om det hedder det samme på andre mærker). Det stiller selvfølgelig store krav til lytterummet samt placering af højttalerne, der samtidig skal være i stand til at gengive hele frekvensgangen. Det er nok her de fleste får problemer med deres højttalere. Jeg ved ikke hvor mange der findes som er i stand til at gengive de helt lave frekvenser fra 10-20 hz og op uden et for stort fald i niveauet ved de dybe toner. Jeg har selv kørt med 12"+15" i front, 15" center for og bag, samt 10" bag, og mener bestemt at der er en fordel i at bassen bliver leveret fra alle sider frem for en sub. Mine højttalere kunne desværre kun spille ned til 30-40 hz, så jeg manglede bunden og den kom først da jeg fik en sub. Hvis ens højttalere kan gå ligeså langt ned som den sub man har er den overflødig i mine øjne(ører).
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror måske at det folk mener er at der forsvinder noget dynamik hvis du ikke bruger sub. Man skulle ihvertfald miste et par db dynamik hvis man ikke bruger enten center eller surround. Dette er med sd dolby og dts. Har ikke noget viden om de nye hd-formater på det område.

Udover det så er det vist klart sundere for pengepungen med en sub der går til under 20hz ved reference-niveau end med 5-7 højttalere der skal gøre det samme(og forstærkeri til det).
Med en sub behøver alle dine højttalere heller ikke blive eqét og/eller placeret præcist på det mest optimale sted i rummet, hvilket må siges at være en fordel for langt de fleste.
Yder mere så er det jo de færreste med surround der har brugt mere end et par tusinde på det. Og så er en sub jo endnu mere en nødvendighed end hvis man smider et par hundrede/millioner og flere tusinde timer efter den bedste performance.

Daniels: Du har ikke to indgange på forstærkerne til de 18"? For så kan du vel køre både fullrange og sub til dem samtidig.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan de 18" gå linært ned til ca. 15Hz(!!) Ja de er målt til det, uden det store roomgain, så de er ret voldsomme - Ikke PA.

Selv min Velodyne SMS-1 må skrue en del ned (!) for frekvenser under 30Hz, for ikke at give for meget bas.

En sjov detalje bare ved de Eton 13" jeg har, hvis jeg lader dem spille hele vejen ned:
Hvis jeg sætter en 20Hz tone på og skruer op, så kan man umiddelbart ikke høre noget, men man tydeligt mærke det, og taler man, lyder det som om der er vibrator på ens stemme. Lyder ganske sjovt.
Så når 18"'erne er helt afstemt, skulle de kunne gå ned til ca. 10Hz med fuldt niveau - og hvorfor skulle man gøre det? Fordi man kan

Men godt at høre, at der ikke er noget teknisk i vejen for det. Mente heller ikke der burde være, men havde læst nogle steder, hvor folk var i tvivl om, om der ikke blev skåret i signalet, hvis man ikke decideret brugte LFE kanalen.

@l´Blundt
Der er ikke to indgange på forstærkerne (er der forstærkere der har det?), men enhederne har dobbelt svingspole, så man kunne godt, teoretisk, give enhederne begge signaler samtidigt. Tror dog ikke i praksis det ville være en god ide.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Du skulle kunne få fuldt udbytte med det system, du kører med, Daniels. Jeg tror, at der er en del forvirring omkring LFE-begrebet, hvilket nok er årsagen til ideen om 'manglende udbytte'.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Ja, og man bliver i tvivl når andre lyder så skråsikre på hvad de siger

Men rart at høre, der er generel enighed om at der ikke er problemer i det.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du kender nogen, der har et rimeligt godt surroundsystem med en sub, kunne du jo lave en slags A/B test - prøve udvalgte brudstykker af film på begge systemer .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jo mere skråsikre postulater man møder, jo mindre viden og erfaring er det ofte baseret på.

En af  sunds love.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan være mange holdninger til en subwoofer, men en subwoofer er kun til folk der har valgt at købe for små fronter i forhold til deres ønsket forbrug af dybde!
SIKKE NOGET VRØVL.
JEG tror du af alle har brug for at læse dette.
Lyd & Højttalerbyg - 6. del artikelserie her på HI FI 4all.
det sætter en hel del på plads ang sub og især hva der ikke ER SUB og hvor meget der skal til før man har en ægte sub.

CARSTEN
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Men godt at høre, at der ikke er noget teknisk i vejen for det. Mente heller ikke der burde være, men havde læst nogle steder, hvor folk var i tvivl om, om der ikke blev skåret i signalet, hvis man ikke decideret brugte LFE kanalen.

@l´Blundt
Der er ikke to indgange på forstærkerne (er der forstærkere der har det?), men enhederne har dobbelt svingspole, så man kunne godt, teoretisk, give enhederne begge signaler samtidigt. Tror dog ikke i praksis det ville være en god ide.

Nu ved jeg jo ikke hvilke eller hvilken slags forstærkere du skal bruge til de 18", men troede egentlig det var noget i retning af en sub-plateamp hvor på jeg vil mene der er 2 indgange. I så fald kunne du jo have prøvet.

Du kan jo bare lave forsøget med sub og uden sub, når du en gang har fået samlet alle de enheder. Subs mangler du vist ikke

Mht. postulater så syntes jeg da der er en del i denne tråd, da meget af det ikke virker underbygget af tests og viden men nærmere antagelser. Medmindre vi snakker om hvad der er muligt i en højttaler og ikke hvad lyd-codecét er specificeret til. For en ekstrem nok højttaler kan jo flytte så meget luft man har brug for

Mvh. l´Blundt

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Ja, der kan være mange holdninger til en subwoofer, men en subwoofer er kun til folk der har valgt at købe for små fronter i forhold til deres ønsket forbrug af dybde!
SIKKE NOGET VRØVL.
JEG tror du af alle har brug for at læse dette.
Lyd & Højttalerbyg - 6. del artikelserie her på HI FI 4all.
det sætter en hel del på plads ang sub og især hva der ikke ER SUB og hvor meget der skal til før man har en ægte sub.

CARSTEN

Hej Carsten!

Først og fremmest tror jeg at du ved et uheld er kommet til at trykke på fed og understreget

Ja Lyd & Højttalerbyg - 6. del omhandler subwoofere. -hvad skal jeg lægge særlig vægt på når jeg læser dette? Min holdning til subwoofere har ikke ændret sig. Jeg kan også omformulere det citat du har medtaget: Subwoofer bruges der, hvor der er kommet en erkendelse af at ens fronter ikke går dybt nok. I artiklen står der også at det mest korrekte er at have 2 subwoofere (en i hver side) Hvad er efterhånden så forskellen, fra at have 2 stereo højttalere der går ned i samme dybde? som i Daniels tilfælde.

Det er helt fair nok at andre har andre holdninger Jeg er til 2,0 setup i fuld frekvens brede, det fylder lidt engang imellem, (det gør subwoofere også) sådanne er det bare. Subwoofere er bare svære at få til at hænge rigtig godt sammen med resten uden software.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

@l´Blundt
Jeg har en almindelig seperat effektforstærker til at drive 18"'erne. I starten benytter jeg en Velodyne SMS-1 til tests, men ellers bliver det aktivt filter over hele linien.
Men det kunne lige så godt have været en plate-amp, og jeg har da også overvejet ideen... Desværre kan jeg ikke rigtigt finde plateamps, der er kraftige nok til mit formål. Plateamps, der kan smide 1000W/8Ohm eller 1000W/4Ohm er ikke så almindelige . Overvejer ICE eller Crown her.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Daniels: Du kan da helt sikkert godt finde nogle på 1000 i 4ohm. Er der ikke linket til nogle i din tråd, tror nok det var, om netop sub-amps? Så er der jo selvfølgelig prisen som jo også skal kunne betales, desværre.
Men skal du bruge så meget power? Hvis det er store kabinetter, og åske endda portede, skal de jo ikke bruge så meget som en lille lukket.

Men du kan da sagtens lave forsøget med at bruge sub og uden. Eventuelt kører du bare subén på højttaleren når det skal være uden lfe-udgang. Det burde give et mere korrekt svar end alle svarene herinde, fra folk der ikke har gjort forsøget, mig selv ink.

Mvh. l´Blundt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har i flere år kørt med frontkanalerne indstillet til full-range og uden sub. Har ingen problemer med det, da mit bassystem nok er fuldt ud på højde med de fleste sub-woofere.

Men jeg kan godt følge dem der "mangler" et eller andet. Det er lidt den samme problematik, når man sige om en sub skal anvendes til musik eller surround. I det sidste tilfælde må den godt virke lidt mere imponerende og voldsom. Man giver den lidt ekstra boost nedefter så eksplosioner og andre effekter lyder sådan som de skal til en film. Med hifi skal det hele være mere korrekt.

Jeg har kompenseret lidt for denne imponatoreffekt ved at montere en ekstra sub-woofer til bagkanalerne (alm. 2 vejs systemer) samt butt-kickers under sofaen koblet til 0.1 kanalen fra DVD/BD afspiller. Det lyder forfærdeligt på musik, men ret imponerende når man ser Fifth Element eller Transformers.

Jeg har spekuleret på en anden måde at komme ud over dette lille problem på. Samtidig med at fronterne sættes på "large" tager man 0.1 signalet via en volumenkontrol og mixer det ind i hovedsignalet. Det er nemmest når man kører aktivt, men absolut muligt. Herefter kan man tilføje noget "Uumph" når der ses film, og slå det fra, når der skal høres musik.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Janils: Vil det sige at du kun bruger sub-kanalen til dine buttkickers? For så burde du jo miste rigtig meget.
Sub-kanalen giver jo ikke bare ekstra "uumph" men generere feks. en masse stemning og får adrenalinen til at flyde når det er påkrævet.

Mvh. l´Blundt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Janils: Vil det sige at du kun bruger sub-kanalen til dine buttkickers? For så burde du jo miste rigtig meget.
Sub-kanalen giver jo ikke bare ekstra "uumph" men generere feks. en masse stemning og får adrenalinen til at flyde når det er påkrævet.

Mvh. l´Blundt

Nej - subkanalen er også mixet ind i de 2 front baskanaler (aktivt system) vha. indstillingen "large" på DVD/BD.  Ellers vil jeg give det ret ... der ville mangle rigtigt meget.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

@l´Blundt
Mener ikke der er linket til nogen i en af mine tråde, der levere over 1000W/4Ohm (RMS).
Eneste jeg lige kan komme på er en fra Elemental Designs, der dog også virker ret potent. Den levere også 850W i 8 Ohm - og der er flere i et par fora, der bekræfter dette ved målinger (der er decideret film, hvor de viser målingerne udført - youtube fænomen ).

Grunden til jeg ønsker så meget effekt, er til dels det aktive filter med gain, men også ønsket om fuldstændig kontrol via overskud. Det er klart at valget står mellem 500 vellydende Watt og 1000 "dårlige" Watt, så er jeg glad for de 500W. Det er ikke effekten, der er det vigtigste her, mere en guide. Har også planer om at "slå til tåls" med mindre, men kunne godt bruge nogle B&O IcePower 1000ASP'er, der jo levere varen.

@janils
Din løsning har jeg også overvejet, og buttkickers har jeg også planer om. Ingen tvivl om at vi klart skelner mellem surround og musik her

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

TIL HR  M.M.M.
Der findes meget få højtalere der kan gå ned til eks 20Hz + - 2dB.
Derfor er sub en god ide. og helst to.
det koster mindre. fronthøjtalere jeg igennem tiden har set der bare kommer i nærheden er ikke til at betale.
carsten

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum