Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er SUB nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
 TIL HR  M.M.M.
Der findes meget få højtalere der kan gå ned til eks 20Hz + - 2dB.
Derfor er sub en god ide. og helst to.
det koster mindre. fronthøjtalere jeg igennem tiden har set der bare kommer i nærheden er ikke til at betale.
carsten

En subwoofer ér en hurtig og nem og billig måde at komme til 20-25 Hz på -ingen tvivl! (har selv været der nogle gange

Men som her, hvis et ønske om at nå 20 Hz er til stede, så er man jo også nået til at punkt der siger, at man nu har stillet krav til en ønsket højttaler om at kunne nå 20 Hz. så må man også priotere i hvilket omfang, og hvordan man skal kunne nå de 20 Hz, og i hendhold til hvor godt det totale resultat skal være. Er det en passiv gulvstående højttaler? eller er det ved hjælp fra en en sub? Det er op til den enkeltre.

De kan godt koste lidt. Alt koster noget, det kan man ikke slippe uden om. Men for at hive min pointe frem, var det for at merkere jeg ikke troede at Daniels højttalere var for små til at gengive bund. Men det er da klart at hvis jeg ikke fik det fulde udbytte af dybden over fronterne ville jeg også føle mig snydt. Så vidt jeg ved er EFL bare en opdeling af frekvenssporet i reciveren, hvor du så også gerne har nogle justeringsmuligheder i forbindelse med det.

MVH: Martin

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Daniels: Syntes bare at der var linket til en bash på de 1000 i 4ohm. Uanset tror jeg ikke du går galt i byen med
1000aspérne. De har helt vild kontrol over bassén. Der er ihertfald ingen probelmer for mine med at følge med en SvS
PB12+/2. Og har også et 500a modul liggende der skal bruges til en sub når jeg engang opgradere enhederne i min SvS. Så
håber jeg bare det også kan følge med.

Janils: Du er sikker på at din bd/dvd mixer sub-sporet ind i frontkanalerne? Så vidt jeg har kunne finde ud af er det kun de
færreste dvdére der gør det. Var det ihvertfald for et par år siden. Ellers havde jeg ikke selv investeret i surround.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:

Janils: Du er sikker på at din bd/dvd mixer sub-sporet ind i frontkanalerne? Så vidt jeg har kunne finde ud af er det kun de
færreste dvdére der gør det. Var det ihvertfald for et par år siden. Ellers havde jeg ikke selv investeret i surround.

Mvh. l´Blundt

Tja - et godt spørgsmål, men der sker afgjort noget i forhold til "small". Jeg kører p.t. med en BDP-LX91 fra Pioneer. Deres top BD afspiller. Må spørge Pioneeer - de må vel vide det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

@l´Blundt
Tror det link der var, var til nogle OAudio BASH plateamps, og de var "kun" på 500W/4Ohm, 325W/8Ohm.

Men vil også gå efter de 1000ASP'er som første prioritet. Vil bare ikke betale de summer flere producenter vil have for modulerne
Indtil videre bruger jeg nogle selv-byg Zappulse, de klarer det også til nøds. Om ikke andet går det i testfasen.

@lassencad
Det er ikke så svært at ramme 20Hz med en højttaler - når man bruger aktivt filter. En Velodyne SMS-1 gør arbejdet utroligt nemt. Der hvor problemerne kommer, er når der skal noget SPL til. Så skal enhederne dimensioneres derefter, og effekten skal være der.

En subwoofer løser ikke alle problemer. Rigtigt mange af de middel subwoofere (5-6k kr.) jeg har målt på, kom aldrig i nærheden af fornuftigt output ved 20Hz. Der er desværre gået inflation i ordet "subwoofer". Tænk bare på en Fona/Elgiganten/etc. reklame... Der er ikke meget subwoofer og de "subwoofere" de sælger.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Daniels: Ja så husker jeg da vist helt forkert. Men mener nu at have set nogen et eller andet sted på nettet, som var til at betale.
Hvis du skal bruge nogle aspére til at teste lidt på et tidspunkt kan vi måske finde ud af noget. Så kan jeg også få en lytter Så smider du bare en pm.

Janils: Det burde du næsten tjekke. Kan jo ikke have du går glip af noget af den dejlige bass. Min egen Pioneer dvd kan ihvertfald ikke. Gør den det ikke har du jo endnu en undskyldning for at bygge noget nyt

Mvh. l´Blundt

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

En subwoofer løser ikke alle problemer. Rigtigt mange af de middel subwoofere (5-6k kr.) jeg har målt på, kom aldrig i nærheden af fornuftigt output ved 20Hz. Der er desværre gået inflation i ordet "subwoofer". Tænk bare på en Fona/Elgiganten/etc. reklame... Der er ikke meget subwoofer og de "subwoofere" de sælger.
Helt Enig.
Mine subs er på 18" kan levere 115dB ved 20Hz det er der ikke ret mange HIFI fronthøjtalere der kan ikke mig bekendt. Men en god grund til mine subs KAN er at enheden kan flytte sig 3".
carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

@l´Blundt
Det tilbud kan jeg godt finde på at hænge dig op på.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det gør du bare. Så satser jeg måske lidt på at prøve din Zappulse af imens Og skal du selv bruge den har jeg da også
reserve-Ice til fronterne

Mvh. l´Blundt

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg mener "small" plejer at betyde at højtalere skæres ved 80 Hz og resten ledes til subwooferen, som THX standarten anbefaler. Med 3-vejs højtalere burde man snildt kunne høre, når alt under 80 Hz fjernes.

Large betyder, så vidt jeg ved, fuldt frekvens spektre for den givne kanal, men ikke nødvendigvis, at subkanalen også gengives her. Jeg er dog 90% sikker på, at når subkanalen slås fra, så mixes signalet enten på fronterne (såfremt de står til large) eller i andre tilfælde på alle højtalere, der står til "large".

Men igen er jeg også en af de skråsikre.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Jeg mener "small" plejer at betyde at højtalere skæres ved 80 Hz og resten ledes til subwooferen, som THX standarten anbefaler. Med 3-vejs højtalere burde man snildt kunne høre, når alt under 80 Hz fjernes.

Large betyder, så vidt jeg ved, fuldt frekvens spektre for den givne kanal, men ikke nødvendigvis, at subkanalen også gengives her. Jeg er dog 90% sikker på, at når subkanalen slås fra, så mixes signalet enten på fronterne (såfremt de står til large) eller i andre tilfælde på alle højtalere, der står til "large".

Men igen er jeg også en af de skråsikre.

ved small indstiller man selv delefrekvensen hvor subben skal tage over for den givne højttaler. Ved large er der ganske rigtigt fuldt signal på alle kanalerne (eller i hvert fald teknisk mulighed for det, om producenterne benytter det skal jeg ikke kunne udtale mig om). Det er klart en fordel at indstille sine højttalere til small og indstille frekvensen dér hvor den pågældende højttaler ikke kan følge med mere. Hvis alle højttalere sættes til large vil subben kun spille LFE signalet. Muligheden for double bass kan jeg ikke rigtigt se hvad skal gøre godt for. Nogle receivere har mulighed for at have forskellige højttalerindstillinger alt efter hvad der bliver spillet. Mine fronter står til small i surround, men til large i stereo. Jeg har så double bass på stereo med high pass filter på subben ved omkring 45Hz hvor fronterne mister pusten en smule.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Nu om dage kaldes alt, hvad der sendes ud i en subwoofer, LFE. Mange fabrikanter gør det osse. Teknisk set er det ikke korrekt...

Et traditionelt digitalt Dolby/THX - you name it, surround system har 5 (fem) kanaler. En center, to fronter, to bagkanaler (jeg vil for simplificeringens skyld udelade nyere systemer med flere surround-kanaler). Altså, 5 lydkanaler på indspilningssiden. Det lille .1 har kun relevans på afspilningssiden - nemlig, at surroundforstærkeren ved en given frekvens (standard 80 Hz.) opdeler signalet således, at frekvenser under lægges sammen til ét signal, til subben (det bliver så mono), frekvenser over sendes ud i de fem højtalere vis á vis lydsporene. Dette sker via et digitalt filter i forstærkeren. Dette kan man gøre, men det forlanges ikke.

LFE er derimod et ekstra lydspor på en DVD, Lav Frekvens Effekt spor. Sporet fungerer kun under 120 Hz (teknikerne deler det i reglen under de 80 Hz.), og blev vist indført for at give de lavfrekvente effektlyde lidt mere dynamik. LFE-lydsporet befinder sig altså på indspilningssiden, uafhængigt af, hvordan man indstiller sit anlæg.

Det betyder, at de andre kanaler sagtens kan indeholde lavfrekvens, uden om LFE-sporet! Og, at højtalere, der kan klare 'LARGE' godt, måske gengiver bedre end en sub det meste af tiden. For at få lidt mere rumleri i bunden, kan man så køre en sub, der kun tager sig af LFE-sporet, når det er påkrævet, uden at spolere den generelle gengivelse i bunden...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Så der er altså tale om at man mangler lyd-informationer, hvis man ikke bruger LFE udgangen?

Det er det jeg også har læst andre steder.

Har bemærket et andet problem:
Ofte når jeg ser film, vil jeg gerne have mere output i bassen. Det er lidt mere besværligt, når bassen styres af fronthøjttalerne. Så længe jeg bruger en SMS-1 til at styre bassen, kan jeg lave flere programmer, specielt til musik og film. Men planen er ikke at bruge SMS-1'eren til de endelige højttalere, når musikken skal spille. Den er ikke fleksibel nok til at indgå som aktivt delefilter i en højttaler. Den er glimrende til subwoofere dog... Men det vil jeg så helst undgå at skulle have ud over.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Så der er altså tale om at man mangler lyd-informationer, hvis man ikke bruger LFE udgangen?

Det er det jeg også har læst andre steder.

Har bemærket et andet problem:
Ofte når jeg ser film, vil jeg gerne have mere output i bassen. Det er lidt mere besværligt, når bassen styres af fronthøjttalerne. Så længe jeg bruger en SMS-1 til at styre bassen, kan jeg lave flere programmer, specielt til musik og film. Men planen er ikke at bruge SMS-1'eren til de endelige højttalere, når musikken skal spille. Den er ikke fleksibel nok til at indgå som aktivt delefilter i en højttaler. Den er glimrende til subwoofere dog... Men det vil jeg så helst undgå at skulle have ud over.

jeg kunne ikke forestille mig andet end at LFE bliver mixet ud på fronterne i de fleste tilfælde, det er så måske ikke nødvendigvis en fordel

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Citat Daniels: "Så der er altså tale om at man mangler lyd-informationer, hvis man ikke bruger LFE udgangen?"

Nej, ikke såvidt jeg véd! Som Brasch siger, modtager fronterne osse signalet, når de er indstillet til LARGE. Brugen af subben er kun for at tilføre lidt ekstra subbas, for effektens skyld. Et par gode fronter, med god dybbas, kan være lidt for diskrete i effektsammenhæng - så tilfører man det ekstra med subben. Som så heller ikke behøver at være superpræcis i lyden - den bliver så en effekt, ikke musikhøjtaler, lidt firkantet sagt.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

OK.

Vil da også mene det lyder fint i min hjemmebio.
Min SMS-1 måler mit bassystem til linært ned til 15Hz, før de inbyggede filtre skærer af. Må oven i købet skrue en del ned for bas under 40Hz, for det ikke lyder for buldrende.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 20 Maj 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Min SMS-1 måler mit bassystem til linært ned til 15Hz.
Godt nok noget af en påstand. Respekt
carsten

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Min SMS-1 måler mit bassystem til linært ned til 15Hz.
Godt nok noget af en påstand. Respekt
carsten

såfremt forstærkeren i subben er kraftig nok er det heller ikke det største problem med diverse sub equalisere, men at bygge en sub der bare sådan lige smutter ned på 15Hz når(hvis) det bliver nødvendigt er nærmest umuligt uden at kassen bliver enorm

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 21 Maj 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har en tone generator der går fra 0- 20000Hz hvis Hr daniels giver et besøg vil jeg meget gerne afprøve den  de subs. Det skal selvfølgelig være ved samme lydtryk som når der spilles musik.
carsten

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

@lassencad
Tjaa... Jeg kan jo kun sige hvad SMS-1'en registrere.

Der er tale om to 150 liters kabinetter på hver 110kg (uden enheder). I hvert kabinet sidder der en Eton 13" bas.

Jeg har lavet en test-CD med toner fra 20Hz til 20KHz, og ved 20Hz med højt output, kan jeg ikke umiddelbart høre noget, men hele rummet vibrere og man får det underligt i mellemgulvet - så jeg har ingen anden opfattelse af det, end at de spiller meget dybt, og også under 20Hz med pænt output.

At få en fornuftig basenhed til at spille linært ned til 20Hz med aktivt filter (og en stærk forstærker), har aldrig været så svært. Det er volumen, der er problemet. Enheden skal virkelig have noget power, for at kunne levere varen.

F.eks. har jeg også en lille subwoofer jeg har lavet for sjov skyld, med en Scan-Speak 23W enhed. Den spiller også nemt ned til 20Hz, men outputtet er begrænset. Målingerne er foretaget med både en SMS-1 og et Audyssey-XL system.

Har ikke lige fået rigget mit måleudstyr til, så jeg kan lave yderligere målinger.

Skulle du endnu ikke være overbevist, stiller jeg gerne op til praktisk test.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2009 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

Hører den slags absurde baskonkurrencer ikke hjemme i bilverdnen?

Men, det er jo slet ikke umuligt - husk, at rummet næsten uvægerligt vil hæve niveauet ved de laveste frekvenser .

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes