Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er SUB nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@AV Precision
Det er lidt forskellige ting, der diskuteres i denne tråd.

Mit oprindelig spørgsmål var jo om man mistede "informationer" ved at undlade en subwoofer. Ud fra hvad du skriver, så er det muligt man gør, da LFE kanalen ikke sikkert er blandet ind i signalet til fronterne med sine 10dB forstærkning. Det afhænger af processor
Forstået korrekt?

Nemlig.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

For mig er der gået lidt nørderi i det, så det er blevet en slags teknisk-mission, at få højttalerne til at spille linært til 20Hz.

Hvor vidt det rent faktisk benyttes til hifi eller surround, det tager jeg ikke rigtigt stilling til her... Men ved godt det er begrænset med information, der er under 25-30Hz.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Daniels: Der er bare det ved det at når det endelig er der og anlægget kan gengive det giver det nogenlunde "halvdelen" af det samlede indtryk af musikken. Forstået på den måde at når først man har haft det, så mangler der noget seriøst vigtigt når ikke det er der længere.

Mht. nørderi så er det da helt sikkert grunden til at jeg hænger her

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Det er også min oplevelse.

Har man først vænnet sig til det, er det svært at gå ned i niveau...

Og nu jeg har muligheden for at have kæmpe-højttalere stående, så skal den da benyttes

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Det er ekstremt lidt musik der kommer derned under 30-40 hz. De 25 hz man evt. hører eller fornemmer er i langt de fleste tilfælde undertoner af omkring 50 hz og derfor ikke dominerende i den forstand, men det giver en fornemmelse af headroom og det er dejligt.

Ikke at det kan direkte sammenlignes, men til livekoncerter laver man typisk et lowcut omkring 50hz på master eq, og det er sjældent jeg personligt åbner for freq. under 60-80 hz på både stortromme, toms, bas. Men igen afhænger det også af mange ting som baggear, gates, og comps. 

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Og akustik, gætter jeg på?

Jeg er glad for min sub nu - men i mange år havde jeg stor fornøjelse af højtalere, der ikke gik ret dybt. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Har også haft små højttalere i en del år. Men nu er jeg blevet afhængig af store højttalere...

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

NEHusker skrev:

Det er ekstremt lidt musik der kommer derned under 30-40 hz. De 25 hz man evt. hører eller fornemmer er i langt de fleste tilfælde undertoner af omkring 50 hz og derfor ikke dominerende i den forstand, men det giver en fornemmelse af headroom og det er dejligt.

Ikke at det kan direkte sammenlignes, men til livekoncerter laver man typisk et lowcut omkring 50hz på master eq, og det er sjældent jeg personligt åbner for freq. under 60-80 hz på både stortromme, toms, bas. Men igen afhænger det også af mange ting som baggear, gates, og comps. 

Ja, man kan hurtigt støde ind "problmer" når det kommer til de helt store stereo/pa-anlæg men jeg synes stadig det er svært at komme med en generelt bud hvor man kan sige low-cut skal ligger hos de enkelte instrumente, det er jo alt afhænig hvad man står med i hænderne, og hvor man afvikler, men om ikke andet er det generelt svære for PA at arbejde under 50-60 Hz med niveau, og man kan også undgå mange problemer ikke mindst ved at lade instrumenter "rulle af" tidligere.

Men derhjemme er en anden sag, mange studie indspilninger har tit den lækre bund under 50 Hz med, som mange instrumenter kan gengive, hvis de får lov.

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at live og studie er to forskellige verdener.

Ikke for at smadre diskussionen med live lyd snak, så er der anlæg derude der er fuldt ud i stand til at levere den bund og det er lækkert at lege med. Superfedt hvis man kan ramme en eller anden form for hifilyd på jazz eller akustisk musik. Men da jeg for noget tid siden havde den ære at lave FOH for Xzibit måtte jeg trods at det er elektronisk musik, have lowcut på 50hz. MEN, derudover boostet 65hz efter master comp på en Waves Maxx BCL.

Jeg er totalt arbejdsskadet hvad angår hifi, så jeg burde ikke blande mig. Jeg skal helst ha top og bundkasser og så står jeg altid op og hører musik. Desværre er WAF nær 0 grænsen hvad angår kabinetter og spl, så jeg er selv på udkig efter en mere "normal" løsning der kan levere.

Men vi har vel lov til at ha en mening

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes