| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@AV Precision Det er lidt forskellige ting, der diskuteres i denne tråd.
Mit oprindelig spørgsmål var jo om man mistede "informationer" ved at undlade en subwoofer. Ud fra hvad du skriver, så er det muligt man gør, da LFE kanalen ikke sikkert er blandet ind i signalet til fronterne med sine 10dB forstærkning. Det afhænger af processor Forstået korrekt? |
|
|
Nemlig. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er der gået lidt nørderi i det, så det er blevet en slags teknisk-mission, at få højttalerne til at spille linært til 20Hz.
Hvor vidt det rent faktisk benyttes til hifi eller surround, det tager jeg ikke rigtigt stilling til her... Men ved godt det er begrænset med information, der er under 25-30Hz.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels: Der er bare det ved det at når det endelig er der og anlægget kan gengive det giver det nogenlunde "halvdelen" af det samlede indtryk af musikken. Forstået på den måde at når først man har haft det, så mangler der noget seriøst vigtigt når ikke det er der længere. Mht. nørderi så er det da helt sikkert grunden til at jeg hænger her  Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også min oplevelse.
Har man først vænnet sig til det, er det svært at gå ned i niveau...
Og nu jeg har muligheden for at have kæmpe-højttalere stående, så skal den da benyttes __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ekstremt lidt musik der kommer derned under 30-40 hz. De 25 hz man evt. hører eller fornemmer er i langt de fleste tilfælde undertoner af omkring 50 hz og derfor ikke dominerende i den forstand, men det giver en fornemmelse af headroom og det er dejligt.
Ikke at det kan direkte sammenlignes, men til livekoncerter laver man typisk et lowcut omkring 50hz på master eq, og det er sjældent jeg personligt åbner for freq. under 60-80 hz på både stortromme, toms, bas. Men igen afhænger det også af mange ting som baggear, gates, og comps.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og akustik, gætter jeg på?
Jeg er glad for min sub nu - men i mange år havde jeg stor fornøjelse af højtalere, der ikke gik ret dybt.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også haft små højttalere i en del år. Men nu er jeg blevet afhængig af store højttalere... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEHusker skrev:
|
Det er ekstremt lidt musik der kommer derned under 30-40 hz. De 25 hz man evt. hører eller fornemmer er i langt de fleste tilfælde undertoner af omkring 50 hz og derfor ikke dominerende i den forstand, men det giver en fornemmelse af headroom og det er dejligt.
Ikke at det kan direkte sammenlignes, men til livekoncerter laver man typisk et lowcut omkring 50hz på master eq, og det er sjældent jeg personligt åbner for freq. under 60-80 hz på både stortromme, toms, bas. Men igen afhænger det også af mange ting som baggear, gates, og comps.
|
|
|
Ja, man kan hurtigt støde ind "problmer" når det kommer til de helt store stereo/pa-anlæg men jeg synes stadig det er svært at komme med en generelt bud hvor man kan sige low-cut skal ligger hos de enkelte instrumente, det er jo alt afhænig hvad man står med i hænderne, og hvor man afvikler, men om ikke andet er det generelt svære for PA at arbejde under 50-60 Hz med niveau, og man kan også undgå mange problemer ikke mindst ved at lade instrumenter "rulle af" tidligere.
Men derhjemme er en anden sag, mange studie indspilninger har tit den lækre bund under 50 Hz med, som mange instrumenter kan gengive, hvis de får lov. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at live og studie er to forskellige verdener.
Ikke for at smadre diskussionen med live lyd snak, så er der anlæg derude der er fuldt ud i stand til at levere den bund og det er lækkert at lege med. Superfedt hvis man kan ramme en eller anden form for hifilyd på jazz eller akustisk musik. Men da jeg for noget tid siden havde den ære at lave FOH for Xzibit måtte jeg trods at det er elektronisk musik, have lowcut på 50hz. MEN, derudover boostet 65hz efter master comp på en Waves Maxx BCL.
Jeg er totalt arbejdsskadet hvad angår hifi, så jeg burde ikke blande mig. Jeg skal helst ha top og bundkasser og så står jeg altid op og hører musik. Desværre er WAF nær 0 grænsen hvad angår kabinetter og spl, så jeg er selv på udkig efter en mere "normal" løsning der kan levere.
Men vi har vel lov til at ha en mening
|
| Til top |
|
| |