Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: pladespillere for begyndere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:

kan man få en ny automatisk pladespiller der passer på mit bugdet. Isåfald hvilken model bør jeg kigge på. Umidbart syntes jeg kun jeg kan finde manuel pladespillere til priser under 3000.-

Vil også gerne købe brugt men jeg har ingen anelse om hvad jeg skal kigge efter. Jeg er bange for jeg nok ville være for naiv.

Du kan finde MANGE fuldautomatiske pladespillere (nye) inden for dit budget. Prøv at se på Thorens og Dual.

Thorens:
http://www.thorens.com/turntables/drives/td-158.html

Dual:
http://www.alfredfehrenbacher.de/Dual-Phono/Produkte/43.html ?lang=en

Begge mærker kan evt. købes her:

http://www.phonophono.de/Ythorens_td158.php3?Kennung=

Jeg kender ikke stedet og har ikke handlet der, men det var det første link, jeg fandt, og det kan give dig en indikation af prisniveauet.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
jduro skrev:

kan man få en ny automatisk pladespiller der passer på mit bugdet. Isåfald hvilken model bør jeg kigge på. Umidbart syntes jeg kun jeg kan finde manuel pladespillere til priser under 3000.-

Vil også gerne købe brugt men jeg har ingen anelse om hvad jeg skal kigge efter. Jeg er bange for jeg nok ville være for naiv.

Du kan finde MANGE fuldautomatiske pladespillere (nye) inden for dit budget. Prøv at se på Thorens og Dual.

Thorens:

Dual:

Jeg kender ikke stedet og har ikke handlet der, men det var det første link, jeg fandt, og det kan give dig en indikation af prisniveauet.

NEJ !!!

Købte selv en Lenco 75-USB, det værste platic l... , blev sendt tilbage med det samme. Så snart der står USB eller "recorder" betyder det en køb og smid væk spille, en éngangs spille der lige skal overleve kopiering af dine vinyl til CD.

Som jeg ser det, er der to fornuftige valg med substans til et budget på 2 - 3.000. En brugt vintage til omkring en tusse, automatisk/manuel. Eller en ny vintage ( eller næsten ny ) fra Technics SL1200.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
r-l-b skrev:

Halo8 skrev:
r-l-b skrev:
Halo8 - det nytter ikke at sammenligne en 1210 med en systemdek - det er to forskellige
spille stilarter og
hvor udseendet er med systemdecket er krafter og overskyd nok med 1210eren - sælger skriver at det er en vinyl tallerken
der er på - det er acryl! - Så vidt huskes skal man have tallerkenen af for at skifte hastighed ligesom på rega

Jeg sammenligner ikke, men forsøger blot at belyse, at der er andre og bedre muligheder (imho). Det står vel næppe
mejslet i sten at det skal være en fuldautomatisk, eller tager jeg fejl? Enhver kan vel lære at betjene en pick-up lift, eller
hvad? Trådstarter spurgte til råds om en pladespiller inden for beløbet 2000 - 3000 kr og det mener jeg at have forsøgt at
give et fornuftigt bud på.
Det er korrekt at Systemdek IIX har manuelt skifte mellem 33 og 45 omdrejninger, ønsker man automatisk hastigheds
omskiftning findes det på Systemdek IIXE.
Det kan så undre at man i et hifi forum går ud og anbefaler en pladespiller som bliver leveret med en "scratching" pick-up
uden end at kommentere dette.

Ja den schratch pickup morede også mig - men så ved man at man skal have en ny PU fra starten af - Men
derudover er der ingen automatik så vidt jeg ved på en 1210 - det er jo ikke automatik at mak kan trykke på en knap for at
vælge hastighhed frem for at skulle have tallerkenen af. Det var således ikke for at starte en krig og jeg skal derfor beklage
hvis min udmelding var lidt brysk Halo8 - sådan var det ikke ment

Ahemn.. Blev vist også selv lidt medrevet

Bed også mærke i denne scratch PU, måske det er en privat der ville lege og blev træt af at lege scratch. Helt klart en forsøg/besøg værd. Har han en kvitering, og er den som ny, tyder det på en privat., en god handel ?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Sikkert et godt bud men så skal man ikke lytte til denne her efter at have købt:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=118166

Nej helst ikke, er lige så glad for nul baggrundsstøj på den jeg har  

Men det undre at man gang på gang trækker nogle spillere uden substans frem, som eksempelvis denne Systemdek IIX , når man for samme penge kan få det optimale i substans, kvalitet og lyd. Jeg formoder det skyldes uvidenhed.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Halo8 skrev:
Sikkert et godt bud men så skal man ikke lytte til denne her efter at have købt:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=118166                

Nej helst ikke, er lige så glad for nul baggrundsstøj på den jeg har  

Men det undre at man gang på gang trækker nogle spillere uden substans frem, som eksempelvis denne Systemdek IIX ,
når man for samme penge kan få det optimale i substans, kvalitet og lyd. Jeg formoder det skyldes uvidenhed.

Undskyld min uvidenhed men hvad lægger du i ordet "substans"? Du er åbenbart meget betaget og flittig bruger af
udtrykket, så jeg vil gerne have det forklaret dybere.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

pas nu på i ikke kommer op at skændes

Substans tror jeg a127 bruger om den masse, kraft og ydelse der ligger bag en 1210er

en 1210 har jo et moment på 5 kg pr cm2 hvor en elekstikdreven pladespiller typisk har et moment på under 0,5 kg pr cm2

Deudover er der vel 5-8 kg resonansdæmpet gummi i en 1210er

kort sagt er der bundtræk hele vejen og e 1210 stor ikke tilbage for noget men leverer en bund solid lyd

et systemdek vil ikke kunne gengive en voldsom og meget dynamisk klassisk koncert med samme atack og substans som en 1210 (vel og mærke med en god arm og ditto pickup) - til gengæld har jeg oplvet at elastik pladespillere kan gengive både kammermusik, kvindelige røster og ikke bastunge jazz ensampler med mere finesse og føling end fx en 1210 og dens forgænger 1100

men A127 gør måske nok en fejl i at kritisere at systemdecket bliver nævn - står du i mudder til halsen kan det jo godt være at en Jepp er fedest men køre du lystigt af sted til fortryllende musik kan en alfa spider være noget mere passende

så Halo8 og A127 - for trådstarterens skyld - lav evt en ny tråd hvor i kan tage elestik kontra dd op

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
sd2100 skrev:
jduro skrev:

Thorens:

Dual:

NEJ !!!

Købte selv en Lenco 75-USB, det værste platic l... , blev sendt tilbage med det samme. Så snart der står USB eller "recorder" betyder det en køb og smid væk spille, en éngangs spille der lige skal overleve kopiering af dine vinyl til CD.

Som jeg ser det, er der to fornuftige valg med substans til et budget på 2 - 3.000. En brugt vintage til omkring en tusse, automatisk/manuel. Eller en ny vintage ( eller næsten ny ) fra Technics SL1200.

Hvor står der noget om USB, plastik og Lenco i de link, jeg sendte?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Substans er i mit ordforråd, produktkvalitet, at produktet er et resultat af R&D med et vidst teknologisk stade, at der er en række features, at plinthen eksempelvis ikke er en lakeret spån eller plast plade, men kram, at knapper er kram og ikke junk, at motoren er kram, og ikke en lille billig motor limet på en spånplade, at armen kan hæves og sænkes, at der er aftageligt headshell, at armindstillinger er let og holder positionen, at låget holder positionen når man sætter det, at man ikke skal skifte hastighed ved en lang procedure, at det holder mange år - det er substans.

Man skal ikke forvente at få substans for under 10.000 fra nyt. Meget af det der koster over 10.000 har end ikke substans, men er et monument - ofte med ordet "project" i produktnavnet der antyder det det er , et lav-teknologisk project produceret i få stk antal til en pris derefter. Der er mig bekendt kun én producent tilbage fra 70érne, SL-1200 serien produceres stadig, fordi ingen har overgået den, fordi der er solgt i over 3 millioner eksemplarer, fordi R&D og produktions tools er betalt for længe side, den burde koste 15.000 og ikke 3.500, det kostede Technics en formue tilbage i 78 at udvikle den ultimative hi-fi spille, i en tid hvor vinyl var det man hørte - i en tid hvor specs og kvalitet var øverst på listen med hård konkurrence i toppen,  medmindre vinylen bliver mainstream igen, vil ingen overgå 1200 serien af den simple årsag, at det er for kostbart at udvikle en spille af denne kaliber.

De er betvivler dette, er udvidende og bør lave sin research, inden man anbefaler junk til høre og venstre.

Vil man ha brugt er her en liste over hvad man kan gå efter, udover naturligvis andre som eksempelvis Marantz, Pioneer spillere fra den tid hvor kram var kram:

http://www.vintagetechnics.stereomanuals.com/turntables/turn tables2.htm

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:

Der er nu officiel import af Dual pladespillere, der vistnok alle er automatiske:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2136&zoneid=1

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Her en review på en Dual, ser ud til der er en vis substans, men prisen er 1.200 USD, dvs 6-8.000 kroner.

http://www.positive-feedback.com/Issue37/dual.htm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Den dual pladespiller er ikke 6-8000 værd og armen binder en til højkompliante (bløde) pickupper 

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

jeg kunne godt bruge en til min extreme bløde kiseki (modificeret)

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Den dual pladespiller er ikke 6-8000 værd og armen binder en til højkompliante (bløde) pickupper 

Om den er pengene værd, ved jeg ikke og udtrykket "højkompiante (bløde) pickupper" forstår jeg ikk'. Kunne man få en lille forklaring?

I konklussionen skriver anmelderen: "Recommended for those who need semi-automatic convenience..........." og så nogle forbehold vedr. pickuppen. Dette tilbyder eks. Pro-Ject og Rega ophovedet ikke. 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

r-l-b skrev:

Om den er pengene værd, ved jeg ikke og udtrykket "højkompiante (bløde) pickupper" forstår jeg ikk'. Kunne man få en lille forklaring?

I konklussionen skriver anmelderen: "Recommended for those who need semi-automatic convenience..........." og så nogle forbehold vedr. pickuppen. Dette tilbyder eks. Pro-Ject og Rega ophovedet ikke. 

bløde/højkompliante pickupper kræver meget lette arme

90% af Moving Coil pickupper er lavkompliante/stive og duer kun på en mellemtunge til helt tunge arme.

Ved at købe den Dual binder man sig til de relativ få bløde pickupper der er tilbage på markedet hvoraf størstedelen ligger i segmentet under 500 kr.

At bruge 8000 på en ny pladespiller og så kun kunne bruge relativ ringe Pickupper virker ikke klogt, om der er automatik eller semiautomatik er ikke nogen god kompensation for ringe lyd

For de penge Dual koster kan du få en Rega med en fed MC pickup og heraf følgende meget bedre lyd

det med bløde og stive pickupper på forkerte arme medfører at man får dålig sporing og at der opstår uhensigtsmæssige resonanser i setuppet der kraftig forvrænger lydkvaliteten - den rigtige pickup til den rigtige arm er 90% af en godt pladespiller setup

Ortofons OM 30 og 40 er nu ganske gode men slet ikke der hvor fede MC pickupper er lydmæssigt

edit: Jeg har haft den omtalte DUAL - den lød hæderligt men materialekvaliteten mindede om en pladespiller til 1500 og ikke 6-8.000

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Dual 505 (i dens forskellige udgaver) er en "gammel kending" der har fulgt Rega 2/3, Revolver, Ariston og andre kendte travere op igennem 80'erne og frem.

Man kan sikkert finde en test af 505-3 i et eller andet HiFi & Elektronik nr.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
sd2100 skrev:

r-l-b skrev:

bløde/højkompliante pickupper kræver meget lette arme

90% af Moving Coil pickupper er lavkompliante/stive og duer kun på en mellem til tung arm.

Ved at købe Den Dual binder man sig til de relativ få bløde pickupper der er tilbage på markedet hvoraf størstedelen ligger i segmentet under 500 kr.

At brug 8000 på en ny pladespiller og så kun kunne bruge relativ ringe Pickupper virker ikke klogt, og der er automatik eller semiautomatik ikke nogen god ompensation for ringe lyd

For de penge Dual koster kan du få en Regar med en fed MC pickup og heraf følgende meget bedre lyd

det med bløde og stive pickupper på forkerte arme medfører at man får dålig sporing og at der opstår uhensigtsmæssige resonanser i setuppet der kraftig forvrænger lydkvaliteten - den rigtige pickup til den rigtige arm er 90% af en godt pladespiller setup

Ortofons OM 30 og 40 er nu ganske gode men slet ikke der hvor fede MC pickupper er

Nu er vi også oppe i et niveau, hvor jeg ikke tror trådstarteren er henne. Jeg forstod trådstarten således, at han ville igang med lp på en billig og UKOMPLICERET måde. Derfor henviste jeg i sin tid Dual og Thorens. r-l-b, jeg er ikke i tvivl om, at det du skriver er rigtigt, men er det det, trådstarter ønsker?

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

De er betvivler dette, er udvidende og bør lave sin research, inden man anbefaler junk til høre og venstre.

Skarp udmeldning. Man kan altså ikke

1. købe en god pladespiller (ny) for under 10.000 kr?

2. købe en god pladespiller, af et mærke der ikke er født i 70'erne, eller på anden måde sværger til 70'er design?

(3. opdrive en god project-pladespiller??)

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
A127 skrev:

2. købe en god pladespiller, af et mærke der ikke er født i 70'erne, eller på anden måde sværger til 70'er design?

Det var da en af de mest tåbelige og dybt godnat indlæg set længe

Jeg så igår i den lille Hifi klubben i Århus at de havde Denons dyre stående. Den koster 2499 er ny og skulle kunne opfylde noget nært ethvert behov for vinyl aflytning, og så har den den indlysende fordel at den er fuldautomatisk. Modellen hedder Denon DP 300f

Jeg har hørt denne, og den er fremragende.

Prøv lige at forholde jer til trådstarters problem. Det er altså kun de mest troende fra vinylsekten der kan finde på at diskutere pick up valg og armmasser på hypotetiske konstruktioner. Det er de samme tågehorn der i ramme alvor kan finde på at hævde at en Rega er brugervenlig. For dem skal det åbenbart være besværligt og brugerfjendsk at høre vinyl. Ovenstående fine Denon, viser at det behøver det aldeles ikke at være.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Mortus skrev:
A127 skrev:

Det var da en af de mest tåbelige og dybt godnat indlæg set længe

Jeg så igår i den lille Hifi klubben i Århus at de havde Denons dyre stående. Den koster 2499 er ny og skulle kunne opfylde noget nært ethvert behov for vinyl aflytning, og så har den den indlysende fordel at den er fuldautomatisk. Modellen hedder Denon DP 300f

Jeg har hørt denne, og den er fremragende.

Prøv lige at forholde jer til trådstarters problem. Det er altså kun de mest troende fra vinylsekten der kan finde på at diskutere pick up valg og armmasser på hypotetiske konstruktioner. Det er de samme tågehorn der i ramme alvor kan finde på at hævde at en Rega er brugervenlig. For dem skal det åbenbart være besværligt og brugerfjendsk at høre vinyl. Ovenstående fine Denon, viser at det behøver det aldeles ikke at være.

Hvilke et af indlæggene hentyder du til?

Jeg er helt enig i, at de meget tekniske finesser ved pladespillere i første omgang er uinteressante for en nybegynder. Af samme årsag er Denon-modellen ovenfor også et godt bud.

Jeg synes dog ikke at betjeningen af Denon'en er nævneværdigt mere brugervenlig end fx Project eller Rega. Med mindre man taler om en pladespiller der selv kan vende pladen og starte afspilning, så synes jeg ikke det kan være afgørende om den er automatisk eller ej. Man skal vel stadig rejse sig og bevæge sig hen til pladen? Om man så også lige skal løfte nålen kan ikke være afgørende i min optik.

Hvad der derimod synes afgørende er lydkvaliteten. Det bør, efter min mening, simpelthen være det eneste parameter man går frem efter (også) når man køber pladespiller, måske design som sekundært parameter. I den kategori vil jeg stadig tillade mig at mene, at Denons nuværende modeller lader en del tilbage at ønske, ifht fx Rega el Project. Det er mine personlige erfaringer, og har efterhånden lyttet på en del. Trådstarter må selvfølgelig selv afgøre, hvilke parametre han vægter, og ud fra det selv finde sin egen model.

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

lad os nu lige holde en god tone herinde ----

------------

at komme ind på det med pickup/arm problematikken synes jeg er ok i det tilfælde hvor han rådes til at købe en ret dyr pladespiller der vil låse ham til en bestemt type - oftest kedlige - pickupper!

-------------

Rega er betjeningsvenlig hvis man kun kører 33 - skal man også køre 45 er det træls

-------------

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes