Emne: pladespillere for begyndere. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
Hermann. skrev:
Mortus skrev:
A127 skrev:
|
De er betvivler dette, er udvidende og bør lave sin research, inden man anbefaler junk til høre og venstre.
|
|
|
Skarp udmeldning. Man kan altså ikke
1. købe en god pladespiller (ny) for under 10.000 kr?
2. købe en god pladespiller, af et mærke der ikke er født i 70'erne, eller på anden måde sværger til 70'er design?
(3. opdrive en god project-pladespiller??)
|
|
|
Det var da en af de mest tåbelige og dybt godnat indlæg set længe
Jeg så igår i den lille Hifi klubben i Århus at de havde Denons dyre stående. Den koster 2499 er ny og skulle kunne opfylde noget nært ethvert behov for vinyl aflytning, og så har den den indlysende fordel at den er fuldautomatisk. Modellen hedder Denon DP 300f
Jeg har hørt denne, og den er fremragende.
Prøv lige at forholde jer til trådstarters problem. Det er altså kun de mest troende fra vinylsekten der kan finde på at diskutere pick up valg og armmasser på hypotetiske konstruktioner. Det er de samme tågehorn der i ramme alvor kan finde på at hævde at en Rega er brugervenlig. For dem skal det åbenbart være besværligt og brugerfjendsk at høre vinyl. Ovenstående fine Denon, viser at det behøver det aldeles ikke at være.
|
|
|
Hvilke et af indlæggene hentyder du til?
Jeg er helt enig i, at de meget tekniske finesser ved pladespillere i første omgang er uinteressante for en nybegynder. Af samme årsag er Denon-modellen ovenfor også et godt bud.
Jeg synes dog ikke at betjeningen af Denon'en er nævneværdigt mere brugervenlig end fx Project eller Rega. Med mindre man taler om en pladespiller der selv kan vende pladen og starte afspilning, så synes jeg ikke det kan være afgørende om den er automatisk eller ej. Man skal vel stadig rejse sig og bevæge sig hen til pladen? Om man så også lige skal løfte nålen kan ikke være afgørende i min optik.
Hvad der derimod synes afgørende er lydkvaliteten. Det bør, efter min mening, simpelthen være det eneste parameter man går frem efter (også) når man køber pladespiller, måske design som sekundært parameter. I den kategori vil jeg stadig tillade mig at mene, at Denons nuværende modeller lader en del tilbage at ønske, ifht fx Rega el Project. Det er mine personlige erfaringer, og har efterhånden lyttet på en del. Trådstarter må selvfølgelig selv afgøre, hvilke parametre han vægter, og ud fra det selv finde sin egen model.
|
|
|
Ja, det er og bliver trådstarter, der vægter betydningen af de enkelte parametre. Og det han vægter som værende det vigtigste for ham, bør andre ikke forsøge at nedgøre! At komme med alternativer er altid godt, men at skrive "(lydkvaliteten) simpelthen være det eneste parameter man går frem efter" duer ikke. Alting er et kompromis. Man skal bare altid være klar over konsekvenserne.
At ofre lidt på lyd for til gengæld få lidt komfort, virker helt ok for mig. Jeg har selv en pt inaktiv Rega, men husker da gerne tilbage på de dage, hvor jeg havde (næsten 30 år siden) en fuldautomatisk pladespiller. Dette automekaniske spil, havde et eller andet over sig. Jeg synes, at det var en større tilfredsstillelse, end ved håndkraft at placere armen rigtig i den yderste rille.
Men - HVER SIN LYST!!!
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo netop derfor jeg skriver, at det er MIT vigtigste parameter, og understreger, at trådstarter ikke nødvendigvis er af samme holdning. Der var ikke skyggen af nedgørelse i mit indlæg - det sporer jeg derimod i Hermanns tilsvarende...?
EDIT: Det er i øvrigt helt rigtigt, at skifte mellem 33 og 45 rpm på project og rega er meget besværligt. Det skal man tage med i sine overvejelser, og er min eneste seriøse anke for så vidt angår brugervenlighed
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
|
Det er jo netop derfor jeg skriver, at det er MIT vigtigste parameter, og understreger, at trådstarter ikke nødvendigvis er af samme holdning. Der var ikke skyggen af nedgørelse i mit indlæg - det sporer jeg derimod i Hermanns tilsvarende...?
EDIT: Det er i øvrigt helt rigtigt, at skifte mellem 33 og 45 rpm på project og rega er meget besværligt. Det skal man tage med i sine overvejelser, og er min eneste seriøse anke for så vidt angår brugervenlighed
|
|
|
Undskyld, jeg havde en anden opfattelse af dit indlæg.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| jeg kunne godt bruge en til min extreme bløde kiseki (modificeret) |
|
|
Så køb en Mørch-arm med grønt armrør
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Mortus skrev:
|
|
|
|
Undskyld, jeg havde en anden opfattelse af dit indlæg.
|
|
|
Det er ok, vi er jo åbenbart enige
For lige at specificere ovenstående, så er de modeller jeg tænker på hhv Rega p2, Project debutIII eller Project rpm1. De er alle til at overkomme prismæssigt - personligt foretrækker jeg nok Projects modeller, men det har folk vel efterhånden regnet ud..
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 30 Maj 2009 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er jo den, at der ikke er sket noget afgørende inden for pladespillere de sidste snart 30 år - tværtimod.
De nutidige spillere er for 99% vedkommende forsøg på at skabe en forretning på et område med begrænset marked, forsøg på at proucere noget de kan tjene på, med få midler. Hif-Fi magasinerne tørster efter nyheder som kan bibeholde omsætningen, opsamler enhver historie med nyt og forvandler det til "state-of-the-art".
Vil man vinyl, må man tilbage til dengang vinyl var hvad man lyttede til, dengang cost-no-issue, specs og kvalitet var på toppen af listen. Ultimo 70, primo 80 da vinyl toppede, da pladespilleren toppede.
Det er utopi at tro, at man idag med det lille vinyl marked på nogen måde kan komme op på hvad der blev produceret da vinylen var på toppen. Derfor er en brugt vinylspille fra dengang vinyl toppede at foretrække fremfor nutidig simila, uanset mærke, glimmer, piano lak, letvægtsarme og hvad man nu markedsføre sig med, Rega og andre smart markedsført junk, det er stadig simili - en skygge af de rigtige vinylspillere.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Maj 2009 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 - nu er du lige lovlig totalitær at høre på og derudover er det også til dels noget sludder du skriver!
Der laves mange fine pladespillere i dag og der tænkes også i nye materialer - materiale som ikke fandtes den gang Vinyl var det "eneste" hifi-medie
Selv spiller jeg på en pladespiller fra 1954, med en arm og pickup der er konstrueret i 1962 så det kan ikke påstås at jeg er vintageforskrækket, men jeg mener ikke man bør se ned på de løsninger som fx Rega, ClearAudio, Kuzma, Amazon med flere har begået de senere år
Din diminutive samling af blot 250 vinyl plader giver dig næppe heller en baggrund end sige sammenligningsgrundlag for at udråbe dig selv til messias i denne debat så skru lidt ned for din retorik og lyt til noget musik istedet - ikke mindst for trådstarterens skyld
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well written, r-l-b.
Hvis man nu vil bruge den mærkelige logik fra A127, så kan man vel omvendt forestille sig, at vinylproducenterne først nu virkelig er tvunget til at skabe value-produkter for at kunne overleve - modsat i gamle dage hvor der ikke fandtes konkurrence fra cd, mp3 osv..? Dette argument siger selvfølgelig intet direkte om kvaliteten af moderne pladespillere - det er også mere for at påpege, at A127's argumentation ej heller fortæller noget direkte om vintagepladespilleres kvalitet.
Når alt kommer til alt drejer det sig om hvad der spiller bedst inden for ens givne krav og behov - jeg ville personligt ikke bytte min rpm 5 mod en sl-1200
Anyway, jeg håber trådstarter kan navigere i alle de indlæg og finde noget brugbar information
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 30 Maj 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
I seneste nr af "HiFi Choice" anmeldes en pladespiller til over 1 million kroner
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nedenståede er skrevet uden ønske om at lyde rabiat, men tonen skred måske lidt undervejs  Tja, nu spiller jeg jo som sagt på en Technics SL-10. Det eneste problem som jeg har med den afspiller, som altså spiller fremragende til prisen, er at udvalget af nye pickuper er lidt for nemt at overskue. Til gengæld er betjeningskomforten aldeles uovertruffe - kun overgået af en SL-15, som altså kan programmeres med afspilningsrækkefølge på samme måde som en CD afspiller. Derudover spiller den meget meget fint. Jeg har en kammerat som netop har opgraderet fra en Nottingham Analogue Ace Space til NA Dais. Siden de glade Ace Space dage har han udtrykt stor begejstring for lyden fra min SL-10 og aldrig lagt skjul på at han mente den var et ekstraordnært fund til de 1000kr den havde kostet. Det som A127 siger, i ord som nok er en anelse udiplomatiske, er at der var en tid hvor no-compromise udviklingsprojekter faktisk førte til massemarkedsprodukter der kunne sælges til menneskepenge alene fordi markedet var så stort. De selvsamme produkter kan idag købes for en slik og i et enkelt unikt tilfælde, sl-1200, altså også som nyproduceret. Der muligt at prisklassen omkring 4.5k, som en Project RPM 5 koster, er et magisk vendepunkt hvor et enkelt eller to af de mest strømlinede (læs: skrabede, simple, nøgterne, nørdede) moderne afspillere begynder at spille musik på niveau med de bedre af de gamle giganter - dette er mit gæt, mest fordi r-l-b tidligere har vist sig som en utroligt vidende person. Men i prisklasserne under er der nok ikke meget der konkurrerer med et velbevaret ældre eksemplar eller en brugt sl-1200 - jeg tror ganske enkelt ikke på det.
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske jeg bare har til gode at høre en sl-1200 i et ordentligt setup, og ordentligt konfigureret. Der er alligevel påfaldende mange der taler meget pænt om den, og det er alligevel et stykke tid siden jeg sidst har haft mulighed for at lytte på en..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan prøve at læse "mirlands" tråd om hans setup - han havde en der var pimpet med alt det gode i hifimæssig betydning - og han skiftede kun fordi han fik en Kuzma til ½ pris
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nærmere 1/3 del af nyprisen endda (inkl. Kuzma XL PSU).
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at samle op, måske var indlæget lidt udiplomatisk, men meningen er reel nok, beklager hvis mit indlæg måtte støde nogen.
Vintage er mange ting og ikke nødvendigvis den hellige gral, her må man også navigere, mellem nostalgi, brugt er brugt og ikke nyt, de der forsøgte men fejlede, monumenter, mange forsøgte med direct drive, de fleste fejlede. Mange bruge Technics komponenter ved direct drive. Min første "rigtige" spille var et SME Plinth 2000 system, Sony værk, med SME 3012 II early arm, Stanton EEE, flot var den, men lyden gik i plinten, larm fra værket, remmen etc, det fungerede bare ikke, solgte og gik over til CD.
Fik sidste år igen blod på tanden, CDérne begyndet at fejle og de gamle vinyler i kælderen trak, købte en Lenco L-75 USB på nettet , blev sendt tilbage, besøgte en hi-fi butik som stolt fremviste en Rega .... et chock. Overvejde en Thorens 165, indtil jeg faldt over denne 1200. Foretog en komplet research, en spille fra 78, sprit ny ... svarer til at Marantz 2252B stadig produceres, eller en chevrolet corvette 1958 stadig fås fra ny til 1958 pris. Kan forsikre at den blev bestilt med det samme, tænk hvis de stoppede produktionen inden man kunne sikre sig en sprit ny - som TrouthSpinner skriver, unikt.
Setup:
SL-1200 bruger mellem-masse arm, dvs man skal finde en PU der passer, ikke fordi armen på en SL-1200 er dårlig, tværtimod genial, men fordi det skal matche. egentlig skal man se på hele kæden, helst analogt fra nål til membran, PU skal opgså passe til forstærker og HT - har pt en sok i porten på L100A idet skæringens 33 går lige igennem. En AT-120E er hvad de fleste anbefaler. Startede med en billig PU, skift til AT-120E var som at gå fra under dynen til live. Til sammenligning, lyder eksempelvis CD Grand Funk, Closer to Home, som under dynen ift vinylen.
Men, det besynderlige er ingen sælger den, måtte ind på Vesterbrogade for at se den live, en brugt DJ spille de havde stående. På trods der er solg 3mill eksemplarer er den sjælden som en pink giraf, ingen vil åbenbart af med den - undtagen i reklamerne, hver gang de spiller musik er spillen ... en SL-1200 .. der går næsten ikke en uge uden man ser en SL-1200 i TV, på den ene eller anden måde.
Derfor tillader jeg mig at være aldeles udiplomatisk med denne SL-1200.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
|
Well written, r-l-b.
Hvis man nu vil bruge den mærkelige logik fra A127, så kan man vel omvendt forestille sig, at vinylproducenterne først nu virkelig er tvunget til at skabe value-produkter for at kunne overleve - modsat i gamle dage hvor der ikke fandtes konkurrence fra cd, mp3 osv..? Dette argument siger selvfølgelig intet direkte om kvaliteten af moderne pladespillere - det er også mere for at påpege, at A127's argumentation ej heller fortæller noget direkte om vintagepladespilleres kvalitet.
Når alt kommer til alt drejer det sig om hvad der spiller bedst inden for ens givne krav og behov - jeg ville personligt ikke bytte min rpm 5 mod en sl-1200
Anyway, jeg håber trådstarter kan navigere i alle de indlæg og finde noget brugbar information
|
|
|
så kan man vel omvendt forestille sig, at vinylproducenterne først nu virkelig er tvunget til at skabe value-produkter for at kunne overleve
Sådan fungere verden desværre ikke - salgsvolumen er afgørende for hvor mange udviklingskroner en producent kan tillade sig at smide ind, med det begænsede marked for vinyl idag, kommer man ikke i nærheden af omgangshøjde med de ressourcer man anvendte da vinylen var på toppen. Når man hertil releaser en ny model hvert år ( der skal jo være noget nyt at berette ) er substans begrænset. Bemærk at der er ganske få seriøse bud, her tænker jeg på direct drive, som er en kostbar teknologi at mestre. Som jeg ser det satser man 90% på en rimelig arm og resten på pianolak.
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127
fra et af dine egne links:
The SL-1200 has three problems with its power supply a) the transformer mechanically hums and this is audible through
the cartridge, b) the transformer has an electromagnetic field also audible though the cartridge, and c) the existing power
supply dips on some motor demands giving variable and poor dynamics to the feedback system.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127
Du har i tidernes morgen haft en Sony i SME plint der ikke fungerede for dig - og så her inden for et par år har du været fjollet nok til at købe en USB pladspiller (fred være med det alle kan begå fejl) du har forkastet en Rega ved fremvisning ? øh.. og du har overvejet en entry level Thorens 165 og så har du uden synderlig kildekritik kastet dig over internettet for at finde frem til at Technics 1200 skulle være den hellige gral - du har tilmed overset at selvsamme kildemateriale fremfører betydlige mangler ved det elektriske system, du er ikke nåt frem til de anmeldelser som beskrive 600 kroners armen som middelmådig og centerlejets underdimensionering.
før du har gjort dig flere personlige erfaring med fx mellemhjulere som thorens 124, lenco l75, garrad 301-401 - remtrukne værker som Linn, Rega, systemdeck, kuzma, thorens 125/126/160 super, the funkfrim, Clear Audio ---bla bla bla så hold for trådstarterens - din egens og ikke mindst alle andres skyld op med at fremfør din begrænsede erfaring med pladespillere som kategorisk og eviggyldig sandhed.
så en gang til - fint du er glad for 1200 - og ja den er god til prisen - men det er mange andre pladespillere også så tag en slapper
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
A127
The SL-1200 has three problems with its power supply a) the transformer mechanically hums and this is audible through the cartridge, b) the transformer has an electromagnetic field also audible though the cartridge, and c) the existing power supply dips on some motor demands giving variable and poor dynamics to the feedback system. |
|
|
Det er derfor at Sound Hifi laver en ekstern PSU.
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Halo8 skrev:
A127
The SL-1200 has three problems with its power supply a) the transformer mechanically hums and this is audible through
the cartridge, b) the transformer has an electromagnetic field also audible though the cartridge, and c) the existing power
supply dips on some motor demands giving variable and poor dynamics to the feedback system. |
|
|
Det er derfor at Sound Hifi laver en ekstern PSU.
|
|
|
Det er jeg klar over, men min pointe var, at når nu pladespilleren er så perfekt og gennemtænkt. Hvorfor skulle det så være
nødvendigt med en ekstern PSU? __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|