| Forfatter |
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hæ hæ ,jeg har selv tænkt mig at kate mig over speaker plans konstruktioner ,og lave et godt pa til vores band ,det er nogle fede ting han har lavet
ellers er der den gode gamle håndbog fra fane http://fedefrede.dk/guit/the%20fane%20handbook.pdf
der er et w horn der passer med pd1850
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
|
hæ hæ ,jeg har selv tænkt mig at kate mig over speaker plans konstruktioner ,og lave et godt pa til vores band ,det er nogle fede ting han har lavet
|
|
|
Jeps det er også hans plans jeg tager udgangspunkt fra. men undrer mig over han kan få over 104db SPL, når man i WinISD gør det samme som ham, og kun for 96db SPL.
Det er da lidt stof til eftertanke?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
|
Hmmm,
Nu skriver du godt nok techno, men hva' med impulsresponset. Prøv i din udregning at lave en impuls beregning. Ved båndpass er det måske ikke lige der systemet tager kegler! Du får mere akustisk effekt ud ved at sætte dem i br som også nævnt af de andre "gutter" i tråden 
F
DJ Green skrev
Jamen så er det jo at du så må hjælpe mig, for er ikke expert her ... hvordan laver jeg impuls beregning??
og "br" mener du nok som bass reflex, hvis jeg ikke er forkert på den.
|
|
|
Urghhh, jeg kender ikke det der WinISD. Jeg bruger et simpelt regneark der hedder Unibox408.xls og under en af fanebladene er der en figur som viser dit response. Du kan bruge det som en ide' til hvorledes bassen vil performe i forhold til andre konstruktioner. BR = basrefleks.
Dog må jeg sige, at efter at have hørt Holger4's JBL TCB'er (også en båndpas m. 2x18", 800l) for fuld udblæsning, synes der ikke, for mig, at være hørbart udtværing i tid .
Jeg bruger selv 2x18" i en br kasse og den er jeg egentlig imponeret over (er ellers mest til horn), men husk at gøre dine refleksrør store i diameter. Op på en 6 -> 8" eller hva' du kan få fat i. Konsekvensen er dog at røret bliver langt, så du skal lige vurdere om der er plads i det "bette" kabinet du vil lave . Jeg fornemmer du vil have gang i xmax på enhederne, så for lille rør med så stor en enhed, giver "prutte" lyde .
Hilsen F [/QUOTE] __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov:
Godt du nævner det med så store porte som muligt, for det var jeg ikke klar over. - men er også første gang jeg sådan rigtig giver mig igang med selvbyg 
Men grunden til også at jeg syntes at båndpass er godt, er at når jeg end dag skulle bruge den til fest, er enheden godt beskyttet mod øl spild, eller fodspark , og enda regn, hvis der skulle spilles udenfor, hehe
Kan faktisk rigtig godt lide Horn, specielt det fra speakerplans, den der med PD.1850, er tæt på bare at bygge den, men så er der 2 ting der stopper mig:
1: den er lige stor nok kassen 2: Den dør hurtigt efter de 50hz - og ville mende man skal minimum ned til 40hz når man høre eletronisk musik.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en 4. ordens BP til både musik og film. Synes, at den klarer sig rimeligt fint på impulser.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Jeg bruger en 4. ordens BP til både musik og film. Synes, at den klarer sig rimeligt fint på impulser. |
|
|
Ja okay, har du et indlæg hvor du har postet lidt bilelder, kunne da godt tænke mig at se din sub 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, det var der vist i sin tid... Men, det er ikke den højere kunst. Boksen er på ~80 liter ialt. Delt i to med en skillevæg, hvori enheden sidder. Den lukkede del af boksen er på ~45 liter, den åbne på ~35, afstemt til 45 Hz. med to 7 cm. porte (længden af portene husker jeg ikke, vist nogen & 20 cm.). Den klarer 28 - 75 Hz, -3 dB, uden EQ'ing. Den blev oprindeligt designet som en sub, der skulle kunne anvende effektforstærkere, der ikke havde equalising (så kan man genbruge gamle forstærkere, som ellers samler støv).
4. ordens BP bokse er nok det princip, der beskytter enheder bedst mod overbelastning i bassen.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon:
Ja måske jeg skulle lave nogle beregninger meg det type kabinet. For der hvor jeg er DJ på Arkaden i Odense, har de en Mach 182i dobbelt 18" i et 4 orden. båndpass, og den lyder rigtig godt: http://www.msag.uz/mach/m182ien.htm
Men så er det veld enheder til lukket kasser jeg skal bruge i et 4 orden??
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Jeg bruger en 4. ordens BP til både musik og film. Synes, at den klarer sig rimeligt fint på impulser. |
|
|
Hej,
Det er jeg sikker på den gør . "Lidt lang i spyttet", var den melding jeg fik, under en eftersøgning af JBL TCB subs, hos de folk der benytter dem som levevej. Og det nok i forhold til det absurde lydtryk de skal levere. Jeg hørte en båndpas hos Holger4 og det gjorde egentlig min forudtagethed noget til skamme.
Dog vil jeg lige nævne at i impulsresponse beregningen i det uniBox jeg bruger, er responset mere levende end for BR og lukket. Men igen, det er sgu' ørene der bestemmer og det var også kun ud fra en "lede" tråd til sammenligning af forskellige kasser (med samme enhed).
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
mollecon skrev:
|
|
Hej,
Det er jeg sikker på den gør . "Lidt lang i spyttet", var den melding jeg fik, under en eftersøgning af JBL TCB subs, hos de folk der benytter dem som levevej. Og det nok i forhold til det absurde lydtryk de skal levere. Jeg hørte en båndpas hos Holger4 og det gjorde egentlig min forudtagethed noget til skamme.
Dog vil jeg lige nævne at i impulsresponse beregningen i det uniBox jeg bruger, er responset mere levende end for BR og lukket. Men igen, det er sgu' ørene der bestemmer og det var også kun ud fra en "lede" tråd til sammenligning af forskellige kasser (med samme enhed).
Hilsen Flemming
|
|
|
Lige mine ord, folk kan sige meget, men jeg syntes også at der er noget over den lyd et båndpass system levere 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også tænkt på om det et godt stykke af vejen spiller ind at der de seneste år er kommet en del rigitg fine programmer til hjælp af beregning og simulering af basrefleks, som jo er grundlaget for bandpass Og at basrefleks efterhånden ER bedre end tidligere antaget, takket være nyere software
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 4. ordens BP er, ligesom alle andre bokse, afhængig af de betingelser, den tilbydes. Jeg benytter en lille 10" enhed, men boksen er stor i forhold til enheden. Det er et såkaldt 'optium' kabinet, hvor den lukkede del svarer til størrelsen på et lukket kabinet med Q = 0,7. Der er så placeret et Helmholz resonator kabinet foran, med samme resonans som det lukkede kabinet. Man får så tæt på 1½ oktav +/- 2dB - og der flyttes luft, betydeligt mere end enheden selv kunne klare. Jeg tror, at Q'et for min boks i praksis ligger omkr. 1, lidt højt, men OK, kompromisset taget i betragtning.
Man kan lave en mere impulsrigtig BP-boks ved at reducere kravet til frekvensomfang, f.eks. til 1 oktav. Det ville give mere smæk på . I parantes bemærket kom jeg i sin tid til at sætte "Master and Commander" på systemet på høj styrke (uden standardkomprimering ) - min surroundforstærker strejkede omgående, subben prøvede bare at vælte det hele... 
|
| Til top |
|
| |