Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til ægte isobarisk højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Frekvensgang burde kunne klares med EQ'ing, og Q-værdi med passende kombination af amp og motorsystem. Servo kan muligvis gøre godt m.h.t. forvrængningen.

Men, jeg tror, at f.eks. en god rumkorrektion ville være et mere fordelagtigt sted at lægge indsatsen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Den Paradigm har jeg hørt, og den lyder godt, men stadig er jeg ikke klar til at konvertere. Jeg mener stadig det er noget knald, for den lyder ikke så godt at den nærmer sig de god subber jeg har hørt.

Men sådan er der jo så meget.

Hvilke subber ?

Ja sådan er der så meget, nogle vil ha bulder og brag, andre vil ha dyb ren bas
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Hvilke subber ?

Hvad har du hørt med feedback ? Udover den Servo 15

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Citat Sønnen: "Ja sådan er der så meget, nogle vil ha bulder og brag, andre vil ha dyb ren bas"

Klart - enhver, der er uenig med Sønnen i en teknisk vurdering, må nødvendigvis have en elendig hørelse...

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 15 Juli 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Citat Sønnen: "Ja sådan er der så meget, nogle vil ha bulder og brag, andre vil ha dyb ren bas"

Klart - enhver, der er uenig med Sønnen i en teknisk vurdering, må nødvendigvis have en elendig hørelse...

Det er der ingen der siger, men man kan jo kun gætte når der ikke bliver skrevet noget

Når det er sagt må jeg så sige at det kun er dipole subber jeg har hørt, som kan gå rigtig dybt uden unoder.
Og så er der selvfølgelig dem med feedback og rumtilpasning.

Men det kunne jo være interessant at høre hvilke subber Sund har hørt som er meget bedre og hvilke subber med feedback han har hørt som ikke var gode

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været på ferie i 8 dage, og kan se nogle hi jacker tråden. Vil I venligst kun komme med indlæg der vedrører mit projekt, eller som på en eller anden måde kan gavne mit projekt
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Godt spørgsmål! For mig lyder det stadig som om, de ikke har gennemtænkt fysikken bagved.

For år tilbage havde DynAudio en serie højtalere, hvoraf de største var konstrueret efter det såkaldte compoundprincip (de mindre benyttede akustiske ventiler). Den yderste, synlige enhed var en 300 mm, siddende ganske normalt med magneten vendt ind i boksen. I en vandret monteret skillevæg i boksen lige under 300 mm enheden var der så monteret en 222 mm enhed (Dynaudios bokse var på det tidspunkt 'omvendte', med bassen øverst og højtoner under denne). Den store enhed spillede altså en i en lille boks, hvis volumen blev gjort større af den mindre enhed - der så til gengæld spillede i en stor boks.

Meget smart - men præcis samme effekt kunne være opnået med manipulation af 300 mm enhedens parametre... Større membranmasse, ændringer i magnet/svingspolesystemet, o.s.v.
.....
Men, igen - hvorfor ikke bruge de resourcer på en enkelt enhed, hvorfor besværet med en ekstra amp & enhed?

(Jeg har af pladshensyn tilladt mig at klippe lidt i det oprindelige indlæg. Håber det er ok.)

Svaret kunne vel være kontrol. Øget membranmasse er lig med ringere kontrol over enheden. (Her er så en mulighed for, at ryge ud i den evige debat om "hurtig" bas.) Det er vel egentlig også det, der er hele grundlaget for, at man har eksperimenteret med diverse konstruktioner, frem for basenheder á la den ekstreme (og temmeligt upræcise) flamingoenhed, KEF i sin tid anvendte.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2009 kl. 04:17 | IP-adresse registreret  

Fint nok. Men, i en isobarisk konstruktion øger man jo netop membranmassen for at opnå dybere bas i et mere kompakt kabinet. Man øger så osse magnetstørrelsen for at bevare kontrollen. Og, man betaler med en lavere følsomhed.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Fint nok. Men, i en isobarisk konstruktion øger man jo netop membranmassen for at opnå dybere bas i et mere kompakt kabinet. Man øger så osse magnetstørrelsen for at bevare kontrollen. Og, man betaler med en lavere følsomhed.

Og man har i princippet fordelt motorkraften på to svingspoler, plceret på to forskellige steder på membranen (her tænker jeg på de to enheder som en). Jeg kan huske at en fransk producent (Reynould ?) lavede basenheder med 4 til 6 svingspoler på samme membran. Men, ingen tvivl om at en isobarisk konstruktion alt anden lige burde kunne genskabes med en enkelt enhed med samme parametre og forvrængningsmønster, opbrydninge mv.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Følsomheden burde være den samme som ved en enhed.

Dvs at man ikke for ekstra følsomhed ved den ekstra enhed, men er de koblet på samme forstærker vil der alt andet lige blive trukket dobbelt så meget strøm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Ved parallelkobling, ja. Spændingsfølsomheden bevares, men effektfølsomheden halveres. Og da denne sidste er et reelt udtryk for systemets følsomhed, er det den, man bør bide mærke i.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes