Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basenheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Spolen må næsten sidde der som en form for modstand for at kontrollere udsvingene, mere end som frekvensbestemmende
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Spolen må næsten sidde der som en form for modstand for at kontrollere udsvingene, mere end som frekvensbestemmende

Kredsen der i PH's konstruktion er koblet til slaven's svingspole har til formål at være medbestemmende for hvodan slaven arbejder

Hvis man kortslutter en svingspole, vil det bremse enheden, hvis man bestemmer hvordan "kortslutningen" arbejder - kan man definere tingene bedre ( i teori'en )

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Sønnen skrev:

Kredsen der i PH's konstruktion er koblet til slaven's svingspole har til formål at være medbestemmende for hvodan slaven arbejder

Hvis man kortslutter en svingspole, vil det bremse enheden, hvis man bestemmer hvordan "kortslutningen" arbejder - kan man definere tingene bedre ( i teori'en )

Ja netop vil enheden bremses ved at kortslutte den ene svingspole
Og derfor også det egentlige spørgsmål >

Hvordan vil enhed nummer 2 opføre sig i forhold til enhed nummer 1.

Kommer der stort set den samme energi ud af svingspole nummer 2 som der puttes ind i svingspole nummer 1 på samme enhed ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Der er lavet højtalere hvor den ekstra basenhed kun bruges til at virke/kompencere for den egentlige basenhed egenressonans
Jeg mener den ekstra bas var koblet via en LCR kreds eller som en akti dle af denne kreds
Duelund legede med og mange kender hans tidlige 3vejs med 2 forskellige basser
Primare havde en commerciel højtaler
Ascolta var et forsøg på at opnå det samme, men på akustisk vis, mere eller mindre heldigt
Enheden på egenressonansen har som regel været lidt større

Som sagt brugte HighFidelitys Satelit en bas med dobbeltspole, med den ene svingspole koblet via en filterkreds

Kan være andre kan forklare det mere korrekt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Infinity benyttede også 2 svingspoler..! hvor de satte en form for EQ på den ene, for at få dem til at gå dybt i små kabinetter...! desværre noget der ofte resulterede i en grim reaktion fra delefilteret, som kunne aflive selv store forstærker med enorme overarme men det blev ligesom deres bånd et vare mærke, som særligt det japanske marked ville have... tjaa hvad gør man ikke for marketing...?? de kunne jo bare vælge en enhed der kunne køre i kabinet designet

ikke helt sikker, men der var vist også i den stil på Dali skyline 2000.. ved ikke om det var på den endelige version, men det var på prototypen.

PS: Infinity`s her watkins.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Infinity benyttede også 2 svingspoler..! hvor de satte en form for EQ på den ene, for at få dem til at gå dybt i små kabinetter...!
desværre noget der ofte resulterede i en grim reaktion fra delefilteret, som kunne aflive selv store forstærker med enorme overarme

Infinitys dobbeltspole (=Watkins) enhed udnyttede jo bare en impedanssænkning til at øge spændingsfølsomheden i bassen -
ligesom når man laver en 8 ohms HT med to parallelkoblede 8 ohms basser (=4ohm) - så får man større spændingsfølsomhed
i bassen på bekostning af større strømafgivelse.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Hmm, min umiddelbare reaktion på tegningen er, at der jo blot er tale om parallelkobling af to enheder. Deres niveau vil så blot afhænge af deres impedans/følsomhed. Dobbeltspolede enheder er, efter min mening, en noget overflødig øvelse - medmindre man, som i et tilfælde jeg personligt kender til (ikke mindst da jeg har designet boksen, og bygget skidtet), vil udnytte en gammel stereoeffektforstærker til en surroundsub... Så kan de to kanaler trække hver sin svingspole.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil investere i 2 enheder med dobbelt svingspole og prøve at se og måle mig frem til, om det der kommer ud af svingspole nummer 2 på enhed 1 giver omtrent det samme som at koble enheden direkte på kablerne.

Hvis man stort set kan bremse enheden helt ved at kortslutte svingspole nummer 2, så må effekten der kommer ud af den også næsten være lige så stor som det der driver svingspole nummer 1.

Det bliver sjovt at se hvordan enhed nummer 2 kommer til at opføre sig i forhold til enhed nummer 1 som jo er den der giver strøm og spænding til enhed nummer 2.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Ja jeg vil investere i 2 enheder med dobbelt svingspole og prøve at se og måle mig frem til, om det der kommer ud af svingspole nummer 2 på enhed 1 giver omtrent det samme som at koble enheden direkte på kablerne.

I så tilfælde har du overført strømmen 100% trådløst, da der ingen elektrisk forbindelse er. Der er meget store tab i membran, svingspole og ophæng, så du får ikke et 1:1 resultat.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Sønnen skrev:

I så tilfælde har du overført strømmen 100% trådløst, da der ingen elektrisk forbindelse er. Der er meget store tab i membran, svingspole og ophæng, så du får ikke et 1:1 resultat.

Jeg vender tilbage til dig når jeg har lavet lidt forsøg og målinger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes