Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:
rattanhuset skrev:
ehb_elh skrev:

At lave Diy er jo en hobby, ligesom alle andre så det hele er jo bare smag og behag. det er min mening

Elh

Og jeg kan ikke være mere enig. Pengemessigt er det naturligvis en forholdsvis dyr hobby, men set i lyset af den glæde som folk der beskæftiger sig med det, for ud af det, så synes jeg ikke at det virker så slemt endda. Faktisk tror jeg, uden at vide det med sikkerhed, nogle ting godt kan betale sig at lave selv, først og fremmest højtalere. Feks har man her på sitet set selvbyggere lave højtalere til 20-30K som efter sigende skulle lyde som højtalere til flere 100K. Det må man sg da sige er en "deal" som vil noget

Hifi er bare en dyr "hobby" generelt.

Morten

Kan kun give jer ret, men så er det godt at en hobby ikke bliver målt i penge, men glæde!

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Om DIY. kan betale sig eller ej!?? tjaaa...

Check mine højtalere, de har stået i godt 25000 kr. alt i alt!.. og kvalitatvil lydmæssigt er der intet under det dobbelte der bare nærmer sig, og noget der kan nogenlunde matche, så snakker vi 3 - 4 gange prisen! (det er der koncensius om hos alle der har lyttet og de test og sammenligninger der er lavet! )

Om Man kan lide dem / lyden eller ej er smag og opfattelse, men kvalitativt! er der ikke noget at komme efter!!..

SÅ! JO! det har kunne betale sig!...

Hvis man altså ser bort fra det tidsmæssige og udgifterne til at nå der til, via eksperinemter, og ander højtalere mm. for så har de reelt set kostet 3 gange så meget løbet af de over 10 - 12 år. det har taget at nå der til.

DIY. KAN! i nogle tilfælde betale sig... og man kan opnå bedre resultater end man ville kunne for samme penge ved færdig køb!.. men det kræver tid, viden, erfraing mm. og DEN! kan koste mange genge det!.. og tager med de udgifter med, kan det aldrig komme til at betale sig økonomisk!

Så om DIY. BETALER sig (økonomisk set) er både et ja og nej..

Men man kan sagtnes rivalisere de færdige produkter selv i den højste klasse!.. (hvis man har den nødvendige tid og indsigt mm.) og man skal kunne lide det! og ikke bare gøre det for at prøve at spare!.. for DEN! går ikke eller kun sjældent!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Om DIY. kan betale sig eller ej!?? tjaaa...

Check mine højtalere, de har stået i godt 25000 kr. alt i alt!.. og kvalitatvil lydmæssigt er der intet under det dobbelte der bare nærmer sig, og noget der kan nogenlunde matche, så snakker vi 3 - 4 gange prisen! (det er der koncensius om hos alle der har lyttet og de test og sammenligninger der er lavet! )

Om Man kan lide dem / lyden eller ej er smag og opfattelse, men kvalitativt! er der ikke noget at komme efter!!..

SÅ! JO! det har kunne betale sig!...

Hvis man altså ser bort fra det tidsmæssige og udgifterne til at nå der til, via eksperinemter, og ander højtalere mm. for så har de reelt set kostet 3 gange så meget løbet af de over 10 - 12 år. det har taget at nå der til.

DIY. KAN! i nogle tilfælde betale sig... og man kan opnå bedre resultater end man ville kunne for samme penge ved færdig køb!.. men det kræver tid, viden, erfraing mm. og DEN! kan koste mange genge det!.. og tager med de udgifter med, kan det aldrig komme til at betale sig økonomisk!

Så om DIY. BETALER sig (økonomisk set) er både et ja og nej..

Men man kan sagtnes rivalisere de færdige produkter selv i den højste klasse!.. (hvis man har den nødvendige tid og indsigt mm.) og man skal kunne lide det! og ikke bare gøre det for at prøve at spare!.. for DEN! går ikke eller kun sjældent!!..

mvh.

75.000-100.000Kr og 10-12års arbejde 1time om dagen= 900.000kr så dine højttalere har kostet 1.000.000kr og de matcher jfr dine egen ord højttalere til 1/10del af det de har kostet... Og du har måske været heldig... Hvis dine er så gode som du giver udtryk for, jeg har hørt en del mere eller mindre vellykkede DIY højttalere. Så kan han jo sige at arbejdslønnen ikke skal med regnes, tjo men hvis man gør det for pengenes(besparelsens) skyld skal den da. Er det rent for hyggens skyld, så nej.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
75.000-100.000Kr og 10-12års arbejde 1time om dagen= 900.000kr så dine højttalere har kostet 1.000.000kr

Holy smock  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nu kan folk jo tage og bygge noget der er prøvet af, enten kits ved Dat, troelsgravesen, mine kits osv. Så kan det jo sagtens betale sig. Et kabinet kan købes færdig ved en snedker fineeret og alt for ca 2000kr pr stk. Så tager det altså kun en weekend og samle et sæt højttalere hvis man er grundig. Så kan det altså meget fint svare sig. Tag proac response 2.5 som eksempel. Den kan laves til ca 1/3 af prisen med snedker kabinetter og alt på en weekend, og troels har utallige kits på hans side klar til at blive lavet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

selvbyg er både sjovt og underholdende.og man skal ikke se det ud fra en pengemæssig betragtning.at man kan spare man skal gøre dety for hyggens skyld.

og man skal vide at man kan tabe en masse penge hvis man vil sælge for jeg selv kunne aldrig brømme om at købe selvbyg.for jeg aner ikke om det måler som det skal eller er laver rigtigt.

men sjovt er det jeg selv har noget selv byg som aldrig kommer til salg. 

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Købe grej er simpelthen for kedeligt, også lydmæssigt
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ser man på det hvad højtalerne har kostet som de står her og nu, alt andet set bort fra! så er det jo omkring 25000 kr.

Og Til DE penge er der ikke noget alternativ man skal over det dobbelte ja måske tre dobbelte!?

Men sætter man timeløn på og udviklings omkostninger, tidligere modeller og prototyper, fejlslagende kabinetter, spild materialer, fejl købte stumper, og alt det der, JA! så koster det lang langt mere end bare at købe nogle endda dyre gode højtalere!

På DEN! måde kan det på ingen måde betale sig!

Men hvor jeg nu gennem en udvikling der har strakt sig over 15 år. og 12 år. med aktiv byggen og eksperimenteren, så kan jeg for brøkdele af prisen, igen set bort fra timeløn, sagtens lave noget der MINDST matcher noget tilsvarende med samme enheder og stumper det lang, lang over hvad det koster mig at "flække" det sammen!... (det er ikke alle der kan det dog! det kræver de mange års erfaring og indblik samt praktiske ting, så som adgang til eller besidelse af måleudstyr mm.)

Men timeløn er IKKE en faktor i mine øjne! da det hele er hobby og fornøjelse! og det kan ikke gøres op i penge (løn)

Så igen kan DIY. betale sig! det bliver både et JA! og et NEJ!..  det kommer an på hvem man er og eller hvad man kan? og hvordan man ser på det..

Er man I DET! ?? så JA! det kan det!

Står man og skal starte fra bunden? så nej! der vil gå længe før det kommer til at kunne (hvis man når så langt?)

Diy. i form af "medbyg" af noget udviklet af andre, der så har taget det tunge sleb at udvikle det, samt de mange års vej her til at få noget brugbart ud af det, DET KAN betale sig ret ofte!..

Det er ikke sort & hvidt!..

Diy. gør man fordi man kan lide det og finder det facinerende samt brænder for det!.. og gør man det stærkt nok og længe nok! og ligger fornøden tid, indsats og energi samt vilje bag!?.. så KAN man komme til at opnå noget der matcher eller overgår meget af det man ellers for samme penge ville kunne købe færdigt.

mvh. 

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Ser man på det hvad højtalerne har kostet som de står her og nu, alt andet set bort fra! så er det jo omkring 25000 kr.

Og Til DE penge er der ikke noget alternativ man skal over det dobbelte ja måske tre dobbelte!?

Men sætter man timeløn på og udviklings omkostninger, tidligere modeller og prototyper, fejlslagende kabinetter, spild materialer, fejl købte stumper, og alt det der, JA! så koster det lang langt mere end bare at købe nogle endda dyre gode højtalere!

På DEN! måde kan det på ingen måde betale sig!

Men hvor jeg nu gennem en udvikling der har strakt sig over 15 år. og 12 år. med aktiv byggen og eksperimenteren, så kan jeg for brøkdele af prisen, igen set bort fra timeløn, sagtens lave noget der MINDST matcher noget tilsvarende med samme enheder og stumper det lang, lang over hvad det koster mig at "flække" det sammen!... (det er ikke alle der kan det dog! det kræver de mange års erfaring og indblik samt praktiske ting, så som adgang til eller besidelse af måleudstyr mm.)

Men timeløn er IKKE en faktor i mine øjne! da det hele er hobby og fornøjelse! og det kan ikke gøres op i penge (løn)

Så igen kan DIY. betale sig! det bliver både et JA! og et NEJ!..  det kommer an på hvem man er og eller hvad man kan? og hvordan man ser på det..

Er man I DET! ?? så JA! det kan det!

Står man og skal starte fra bunden? så nej! der vil gå længe før det kommer til at kunne (hvis man når så langt?)

Diy. i form af "medbyg" af noget udviklet af andre, der så har taget det tunge sleb at udvikle det, samt de mange års vej her til at få noget brugbart ud af det, DET KAN betale sig ret ofte!..

Det er ikke sort & hvidt!..

Diy. gør man fordi man kan lide det og finder det facinerende samt brænder for det!.. og gør man det stærkt nok og længe nok! og ligger fornøden tid, indsats og energi samt vilje bag!?.. så KAN man komme til at opnå noget der matcher eller overgår meget af det man ellers for samme penge ville kunne købe færdigt.

mvh. 

Kunne ikke være mere enig. Det e selvsagt klart at man ikke skal regne "timeløn" ud på en hobby. og lader man være med dét, så kan det betale sig i sidste ende, fordi man, som du siger, ofte kommer til at betale meget mere for et produkt i en forretning end man selv kan lave det til. Men det er klart at når det gælder DIY så kræver det en del indsigt i hvad man har gang i og det kan godt være svært at komme igang (det er i alle tilfælde min overbevisning) idét man skal have pladsen, tiden, værktøjet, ikke være montereret med 10 tommelfingre m.v. Så for at gå i gang med sådan et projekt koster det "opstartsgebyre", men i sidste ende har man sparet penge hvad enten man vælger at lave en C&V klon eller virkelig dyre kloner. Et andet interessant spørgsmål synes jeg næsten må være, om dem som feks bestemmer sig for at lave en eller anden klon, nogensinde får den til at lyde som den er "tiltænkt" af den rigtige produksent?

Jeg har set nogle vanvittige flotte eksemper her på sitet på DIY højtalere, som jeg virkelig ikke ville have noget imod at have stået bag ved og pryde min stye med. Men spørgsmålet er, om disse projekter bare tilnærmelsesvis kommer til at lyde som "de rigtige" originaler?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

kyhn skrev:
75.000-100.000Kr og 10-12års arbejde 1time om dagen= 900.000kr så dine højttalere har kostet 1.000.000kr

Holy smock  

Ja, jeg får sq kun 87 kroner i timen... Med lommeregner og andre hjælpemidler, så kan jeg jo nok regne ud at jeg skal arbejde til jeg bliver pensioneret for at nå det 

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hvordan får man "råd" til at sove , spise , gå i biffen osv , når der skal

beregnes timeløn på alt hvad man laver i fritiden .

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

min pointe er ikke at al ting skal gøres op i penge, men hvis man gør en given ting for at spare penge, mener jeg at man bør tage tiden med i betragtningen. Er det ren fornøjelse... jamen så fint nok, så er det jo heller ikke for at spare penge

f.eks; jeg saver brænde for at spare penge, jeg sparer f.eks 2000kr ved 15 timers arbejde, det giver mig en besparelse på 133kr/time tog jeg nu på arbejde i stedet ville jeg på 15 timer tjene f.eks 1500kr den totale besparelse er altså 500kr for at svede i 15 timer...

og tager jeg så Mikes betragtning, så har jeg 10år hvor det har taget dobbelt så lang tid og jeg har købt 1 kædesav og 10-15 kæder og 4 sværd samt utallige liter olie og benzin, så for mig har det alt i alt nok ikke været den stor besparelse... (faktisk nok nærmere penge op af lommen) Men alligevel er jeg nu glad for den erfaring jeg tilegnet mig, men gøre det for pengenes skyld, no way

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Man kan vel sige det er sundt
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Et andet interessant spørgsmål synes jeg næsten må være, om dem som feks bestemmer sig for at lave en eller anden klon, nogensinde får den til at lyde som den er "tiltænkt" af den rigtige produksent?

Jeg har set nogle vanvittige flotte eksemper her på sitet på DIY højtalere, som jeg virkelig ikke ville have noget imod at have stået bag ved og pryde min stye med. Men spørgsmålet er, om disse projekter bare tilnærmelsesvis kommer til at lyde som "de rigtige" originaler?

Er det overhoved det man ønsker som DIY.???  hvem siger at en og anden producent har mere "ret" med den lyd han / de har lavet end "du" eller en anden DIY. vil kunne få frem??

Hvis man er tilfreds med det opnåede, må det jo være godt nok! og så er man i mål!

For hvis det måler rimeligt godt, (filter fungere som det skal og ønsket mm.) samtidig lyder godt og musikalsk og ald det der lidt subjektive.

Der er all den opløsning, detaljer og perspektiv samt dynamik de givende enheder kan give.. (hvad opnås med et godt fundament = kabinet og design mm.)

Hvad er så forskellen på DIY. og det færdiglavede andet end klang og klang balancen? (og jeg har oplevet at der INGEN reel forskel var!)

Så, hvad enten man ønsker at klone (hvad der ikke altid dog er muligt grundet mange faktore) eller lave noget helt selv, så hvis det får det bedste ud af de anvendte enheder og stumper, så vil det sgu være på højde med hvad man ellers kan købe færdigt!

Det en dygtig DIY. mand kan kan være et lige så "rigtigt" bud på en løsning som hvad en og anden prof. producent laver..

Det er jo kun DERES bud på en løsning / lyd / gengivelse og eller fortolkning.

Hvem siger at B&W har mere ret end Dali eller disse begge to har mere ret end hvis du laver fornuftige kabinetter og putter de fineste enheder i, og måler samt lytter og bakser med det til filtret fungere ordentligt og rigtigt samt som tiltænkt og ikke mindst får det til at summere på en måde der lyder godt og rigtigt.. (hvad der jo ER kunsten i det) altså med andre ord, hvis du kan dit kram og ved hvad du laver og vil, og får det lavet, hvem siger så at andre prof. producenter er mere rigtigt på den end dig????

mvh.

mvh.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

rattanhuset skrev:

Et andet interessant spørgsmål synes jeg næsten må være, om dem som feks bestemmer sig for at lave en eller anden klon, nogensinde får den til at lyde som den er "tiltænkt" af den rigtige produksent?

Er det overhoved det man ønsker som DIY.???  hvem siger at en og anden producent har mere "ret" med den lyd han / de har lavet end "du" eller en anden DIY. vil kunne få frem??

Hvis man er tilfreds med det opnåede, må det jo være godt nok! og så er man i mål!

For hvis det måler rimeligt godt, (filter fungere som det skal og ønsket mm.) samtidig lyder godt og musikalsk og ald det der lidt subjektive.

Der er all den opløsning, detaljer og perspektiv samt dynamik de givende enheder kan give.. (hvad opnås med et godt fundament = kabinet og design mm.)

Hvad er så forskellen på DIY. og det færdiglavede andet end klang og klang balancen? (og jeg har oplevet at der INGEN reel forskel var!)

Så, hvad enten man ønsker at klone (hvad der ikke altid dog er muligt grundet mange faktore) eller lave noget helt selv, så hvis det får det bedste ud af de anvendte enheder og stumper, så vil det sgu være på højde med hvad man ellers kan købe færdigt!

Det en dygtig DIY. mand kan kan være et lige så "rigtigt" bud på en løsning som hvad en og anden prof. producent laver..

Hvem siger at B&W har mere ret end Dali eller disse begge to har mere ret end hvis du laver fornuftige kabinetter og putter de fineste enheder i, og måler samt lytter og bakser med det til filtret fungere ordentligt og rigtigt samt som tiltænkt og ikke mindst får det til at summere på en måde der lyder godt og rigtigt.. (hvad der jo ER kunsten i det) altså med andre ord, hvis du kan dit kram og ved hvad du laver og vil, og får det lavet, hvem siger så at andre prof. producenter er mere rigtigt på den end dig????

mvh.

mvh.

Hejsa..

Jeg tror du misforstår mig, eller os formulerer jeg mig ikke godt nok, what ever!

Men så skal jeg prøve på en anden måde.

Jeg siger bestemt ikke at det som en given produksent har tiltænkt sig af lyd for en hø'jtaler behøver at være det perfekte, snarer tvært imod... Bare se mange forskellige købe ht, de lyder da forfærdeligt, i alle tilfælde i mine ører...

Det som jeg mener er, at hvis jeg feks har hørt en eller anden svine dyr ht som jeg har forelsket mig i, men som jeg ikke har råd til at købe, så ville det ideele værre, at kunne lave den selv og få den til at lyde lige så godt, og selvfølgelig om muligt endnu bedre. Men kan man dét?

Generelt kan man sige som du er inde på, at uanset hvem der har bygget en ht, om det er DIY eller en eller anden fabrik, så er det jo kun et "bud" fra vedkommende på hvordan det KAN gøres, ikke nødvendigvis SKAL gøres

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Man kan vel sige det er sundt
Spørgsmåler er jo så om man kan gøre sundhed op i penge Jeg kender da mere end en politiker der prøver

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
miju skrev:

rattanhuset skrev:

mvh.

mvh.

Hejsa..

Jeg tror du misforstår mig, eller os formulerer jeg mig ikke godt nok, what ever!

Men så skal jeg prøve på en anden måde.

Jeg siger bestemt ikke at det som en given produksent har tiltænkt sig af lyd for en hø'jtaler behøver at være det perfekte, snarer tvært imod... Bare se mange forskellige købe ht, de lyder da forfærdeligt, i alle tilfælde i mine ører...

JA! precis! enten de!?t eller bare ikke lige helt i mål.. og et for stor kompromis til at leve med!..

Det som jeg mener er, at hvis jeg feks har hørt en eller anden svine dyr ht som jeg har forelsket mig i, men som jeg ikke har råd til at købe, så ville det ideele værre, at kunne lave den selv og få den til at lyde lige så godt, og selvfølgelig om muligt endnu bedre. Men kan man dét?

det KAN gøres i nogle tilfælede i andre er det overordentlig vanskligt om ikke umuligt!?

Generelt kan man sige som du er inde på, at uanset hvem der har bygget en ht, om det er DIY eller en eller anden fabrik, så er det jo kun et "bud" fra vedkommende på hvordan det KAN gøres, ikke nødvendigvis SKAL gøres

PRECIS!  lige min mening!

Ok..

Det kan være svært at klone eller kopiere exact en given højtaler, dette af flere grunde.

Nogle fabrikanter får speciel lavede enheder eller specielt modeficerede af slagsen (nogle gør det endda selv)

Og andre igen laver ganske enkelt selv deres enheder.

Der er højtalere lavet af specielle exotiske materialer, der kan være ganske svært eller næsten umuligt af gøre efter for alm. DIY. folk med begrænsede resurser, både teknisk, økonomisk mm.

I sådanne tilfælde er det overordentligt svært at ramme rigtigt og eller gøre det efter, hvis ikke ofte umuligt???. (uden tilgang på en og anden måde til disse specielle stumper mm.)

Eks. : JMLab, B&W og hjemligt Dynaudio mf. er nogle der er i "gør det hele selv" kategorien og som så ikke (ikke længere for JMLab & Focal's vedkommende og man kan heller ikke købe Dynaudio enheder til DIY. mere.) er sådan at kunne klone eller kopiere.

Mange højtalere er derfor af her omtalte grunde næsten umulige at gøre efter.

Man kan måske alligevel frembringe noget lige så godt og der lyder næsten på sammen måde, selv med andre materialer, komponenter og enheder mm. det er ikke en umulig tanke, men det er svært og kræver at man ved precis hvad man gør og skal gøre samt hvordan & hvorfor mm. samt ikke mindst selv kan modeficere og tweake div. enheder og stumper i den "rigtige" / ønskede retning.

En del andre højtaler fabrikanter nøjes dog med af få modeficeret enhederne på den måde at det begrænser sig til at få deres navn trykt på. (mindre justeringer i TS parametre med coating og lignende kan forekomme.

HER! er det muligt at decideret klone eller kopiere og komme meget tæt på originalen, ja i nogle tilfælde hele vejen. (ProAc er en af de mest kendte fabrikanter hvor dette har været muligt og yndet og det med stor sucess)

Fordi når det gælder at finde ud af hvilke stumper og hvordan delefiltret er lavet er det ikke så svært, nogle målinger på originalen vil for den erfarende fortælle hvor, hvad og hvordan. (delefrekvens, filter stejlhed og type mm.)

I nogle tilfælde er filter data tilgængeligt fra de der har kikket ind i originalen og set hvad der sidder og eventuelt målt lidt på det.

Ofte har jeg hørt div. kopier der faktisk lyder bedre end originalen her.

Men for at "bare" lige kopiere / klone en højtaler skal den være nogenlunde enkelt i kabinet materiale og udforming, samt de anvendte komponenter og enheder skal være tilgængelige.

Resten er op til evner og fingerfærdighed samt hvor meget tid og økonomi man vil ofre på det / kan ofre.

For i enkelte tilfælde kan det ikke økonomisk betale sig at lave en kopi / klone!.. det vil stort set koste det samme alt i alt.

Men i andre tilfælde kan man spare over det halve eller mere!

Jeg selv kom dog ikke ind i DIY. for at kopiere men for at FORBEDRE!

Jeg startede med en Audiovector 3 og så en 5 og så en HF275 ingen af den lød helt som jeg ville men kunne relativ nemt og enklelt bringes til at gøre det. (eller rettere så tæt på som nu muligt inden for givende rammer og begrænsninger)

Men når DET så var gjort kunne man jo ik rigtig komme vidre, og jeg gik efter at opnå en lyd oplevelse som man kun fik fra de rigtig store højtalere jeg ikke havde eller realistisk ku få råd til sådan lige her og nu..  ( de givende rammer fra andre producenters side skulle sprænges !! så slut med semi DIY. og med byg!) at vejen der til så har stort set kostet et par sæt af den slags highend højtalere, betalt lidt efter lidt over mange år er så en helt anden historie..

Men jeg ville helt op i det største og bedste highend men selv her var jeg ikke 100% tilfreds med de ting jeg hørte..

Den ene havde forcere her og der og en anden der og har osv... har faktisk kun oplevet meget meget få! der kom tæt på det i mine øre rigtige..

Og DET! har jeg gennem årene arbejdet mig gradvis frem til.

At kopiere / klone er bare ikke godt nok! det skal være bedre! og 100% kompromisløst i mine øre.

Dette har KUN DIY. formået at bringe mig i nærheden af i en grad der er aceptabel og tilfredsstillende.

mvh.

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Spændende diskussion i har gang i - men har i egentlig tænkt over følgende:
Tråden blev startet 23. februar 2004 af en person som ikke længere er velkommen i forummet

Noget gennemgående for alle indlæg er at i bruger personlige holdninger som argumenter - kan man det?
Det er jo grundlaget for en god diskussion at parterne har forskellige holdninger til emnet, så kan man jo ikke bruge holdninger som argumenter...

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev:
Spændende diskussion i har gang i - men har i egentlig tænkt over følgende:
Tråden blev startet 23. februar 2004 af en person som ikke længere er velkommen i forummet

Noget gennemgående for alle indlæg er at i bruger personlige holdninger som argumenter - kan man det?
Det er jo grundlaget for en god diskussion at parterne har forskellige holdninger til emnet, så kan man jo ikke bruge holdninger som argumenter...

Pladder...selvfølgelig kan man bruge holdninger som argomenter. Det er jo det der gør det sjovt at have en diskussion eller "snak" om tingene. Jeg betvivler ikke at der er andre på sitet, og endda i denne tråd som kender meget mere til emnet end jeg. Men derfor kan jeg jo godt have en holdning til nogle ting og dem skal jeg selvfølgelig "lufte. Om ikke andet så for selv at blive klogere.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg mener sagtens, man kan bruge sine holdninger som argumenter. Der er nogen der bygger selv, stor respekt for det, og der er nogen der køber færdiglavet, (som mig selv)stor respekt for det. Alt det vrøvl med timeløn, kan man da ikke bruge i en DIY debat.

vh. Henrik

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes