Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Kristensen skrev:
Spændende diskussion i har gang i - men har i egentlig tænkt over følgende:
Tråden blev startet 23. februar 2004 af en person som ikke længere er velkommen i forummet

Noget gennemgående for alle indlæg er at i bruger personlige holdninger som argumenter - kan man det?
Det er jo grundlaget for en god diskussion at parterne har forskellige holdninger til emnet, så kan man jo ikke bruge holdninger som argumenter...

Pladder...selvfølgelig kan man bruge holdninger som argomenter. Det er jo det der gør det sjovt at have en diskussion eller "snak" om tingene. Jeg betvivler ikke at der er andre på sitet, og endda i denne tråd som kender meget mere til emnet end jeg. Men derfor kan jeg jo godt have en holdning til nogle ting og dem skal jeg selvfølgelig "lufte. Om ikke andet så for selv at blive klogere.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Købe grej er simpelthen for kedeligt, også lydmæssigt

Det er et tolkningsspørgsmål som så mange andre af slagsen!!

Der er lige så mange derude der selv tror at de er gode til at flikke højttalere sammen - ofte er det desværre en trist forestilling. Det går galt så snart de blander "jeg kan gøre det hele bedre selv"-holdningen ind i det - den adskiller sig klart fra dem der benytter "Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan gøre det bedre"-holdningen. Her er der sommetider noget imellem med potentiale...

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal man have lov til at lufte sine meninger, men helt grundlæggende kan man ikke bruge sine holdninger som argumenter - det vil
være det samme som at sige: "det er det bedste, fordi jeg siger det basta".

Men hatten af for diskussionen, den er vigtig! Det kan jo være det skaber tanker omkring hvordan man bruger sine penge, og det er jo godt nok!

Det var nu også mest det med at Jonas Bojer ikke længere må skrive indlæg jeg fandt morsomt

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

musicus skrev:

Der er lige så mange derude der selv tror at de er gode til at flikke højttalere sammen - ofte er det desværre en trist forestilling. Det går galt så snart de blander "jeg kan gøre det hele bedre selv"-holdningen ind i det - den adskiller sig klart fra dem der benytter "Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan gøre det bedre"-holdningen. Her er der sommetider noget imellem med potentiale...

Da jeg i sin tid kom ind på DIY. efter at have lavet div. "med byg" kit. og (med held) lavet forbedringer og modefikationer på disse, for at prøve at komme nogle kompromisser og anke punkter til livs i en ellers udemærker konstruktion eller konstruktioner, så tænkte jeg da.....  OK!  lad mig prøve HELT fra bunden.....  HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE??

Jeg blev snart klogere!! 

Indkøbt blev nogle af de fineste enheder, magentil hvad der sad i praktisktaget alle de konstruktioner jeg så'n rigtigt er faldet for. (Scen Speak) og ligeledes de aller dyreste og bedste komponenter mm.

Div. literatur havde gennem årene blevet læst igennem, vedrørende elementer højtaler byg og ikke mindst principper vedrørende kabinet bygning mm.

Der blev luret af hvad der var spændende ellers på markheder, godt og berømmet mm. og hvorfor det!?

SÅ! gik jeg igang med at designe og bygge efter alle kunstens regler!..  85 kg. 2½ gulv højtaler med diskant, mid, i lukket kammer og bas i besrefleks.

Bitumen dæmpning, sand i bunden sanwich konstruktion, viskose elastisk speciel lim, fåre uld, sølv kabler, WBT terminaler, difraktions dæmpende filt, matrix afstivning, kraftig gods tykkelse mm.

Der stor de så!..  og SÅ tjaaa... Sådan og Loudspeaker design cook book gav filter løsning og tomme finger regler for det ene og det andet.

Et filter blev beregnet og "smedet" sammen..

DET LØD AF H****** TIL!!     

Og det blev det ved med et par år!! mens der desperat blev prøvet alle typer filtre mm. (nogle gange i mindre grad end andre gange, hvad der gjorde at jeg dog ikke gav op!)

Så kom der måle grej ind i mit DIY. liv (adgang til dette)

NU! skete der sgu nogel løbet af få meåneder begyndte det sgu at spille og jeg kunne sætte mine andre højtalere i kælderen!...

Stadig var der laaaaaaang vej til hvad jeg ønskede og gode færdig konstruktioner med samme kvalitets stumper og enheder mm.

Men langsomt, stille og roligt kom jeg der op af..

Nye enheder kunne testes, medefikationer på disse blev mulig gjort osv..

Og pludslig en skøn dag, lød det sgu lige så godt som min hidtidls referance. (efter 5 år.)

Og det var jo DET! der fra begyndelsen var målet.

Så begyndte jagten for at komme af med de få små anke punkter og kompromisser der var lydmæssigt i forhold til hvad jeg finder optimalt, i forhold til referancen.

Et par år. tog det så... så spillede de stadig lige så godt på de fleste områder (altså en match) MEN! på nogle få områder der hidtils havde stukket i ørene (små ting dog, men ikke desto mindre!) var den nu forbedrede og derfor samlet set lige en tand bedre..

(Da havde hele processen dog kostet det samme som disse referancer kostede at "bare" købe færdige   )

Men jeg kunne jo IKKE! købe nogle alligevel der var uden de små ankepunkter jeg havde haft!...  så det hele var det værd!..

SÅ! skulle der laves noget der var lige et trin bedre og støre, NU var de sgu blevet for små og jeg kunne ikke komme vidre med det koncept og den størelse, og opnå den lyd oplevelse jeg nu havde som referance..

Men nu var der ikke længere en decideret højtaler referance at arbejde sig hend i mod, nej nu var det en størelsels mæssig kategori og en speciel oplevelse.. der kan opleves fra mange forskellige højtaler af lidt støre type mm. dog med vidt forskellig klang.. jeg ville have den klang jeg havde fået på plads, bevaret men scaleret op!...

Ikke nogen nem opgave...

Vi snakker om hvad man oplever fra store højtalere som B&W 801, JMLab Utopia samt Wilson og den slags...

Ikke KÆMPE! lyd fra kæmpe systemer, (de største fra Wilson & JMLab mf.) men en noget støre lyd end man kan få fra en mellem stor gulv højtaler den typiske 1 til 1,5m. høj og smal sag)med 6½ til 8" enheder som så ofte ses.

OG! så min nye passion! lukket system! (tryk kammer) som jeg fik efter have hørt et sådant systems fantastiske kontrol, impulsvillighed mm.

Bassen ikke under 10" (eventuelt 2 stk.) helst en god 12" (15" kan mit rum ikke bære, det er testet! 12" er lige på grænsen!!)

OG det skulle tage ydderligere 5 år. (til i dag) 

Og NU spiller de sgu! og giver MIG hvad ingen andre højtalere i størelsen kan!.. (ingen jeg hellere nogensinde får råd til ellers!) 

Målet er nået!..

Hvor svært ku det være??? 

MEGET!!!!!!

12 - 13 år i alt!....

Så til potencielle DIY. entusiaster...  bemærk lige det!!  12 - 13 år!!!!!!!!!

Men skal være bidt af det og kunne virklig lide det og brænde for det! ellers opnår man intet der når hvad du kan købe lige her og nu til sokke holderne!...

Men kaster man sig ud i det og holder ved! er eller kan "græsset" være grønt på den anden side af den meeeeegt lange vej!...

Jeg har nu noget der spiller som JEG vil det! kompromisløst! og i en kvalitet og størelse jeg ellers ikke ville kunne komme i nærheden af, og et koncept der faktisk ikke rigtig kan fås helt magen til... koncept / størelse og lydmæssigt..

Man bør gå ind i det med ydmyghed! for det ER svært at gøre profferne det efter!.. at overgå dem endnu svære og ikke noget man lige gør!..

Og økonomien set over lang sigt mm.???  snak IKKE om det!... uha!... ku ha en B&W801 D stående for DE penge det har kostet de sidste 12 - 13 år. MEN! se... det vil jeg IK!..  neeeej  NU vil jeg kun den jeg HAR!...  om jeg så havde pengene til en sådan B&W eller anden i samme prisklasse....

Der er da stadig plads til forbedringer og jeg vil ikke sige at de er BEDRE end før omtalte "referancer" koncept/størelsels mæssigt!.. men de er sgu der oppe og gnuppe skuldre efterhånden!.. og det gør det HELT som jeg ønsker det, uden kompromisser! det JEG! er koncept manden bag dem, og ikke en anden! hvad det jo altid er når man køber færdigt! her skal man finde et koncept / klang mm. udtænkt og udviklet af en anden person og en andens øre mm. og man skal så finde en konstruktør / firma der falder i "hak" med ens "smag" og opfattelse.. med så få kompromisser som muligt!....  (ikke altid en nem opgave)

NOT SO! her! her er det mig der bestemmer all the way!... no compromise!..  I DO IT MY WAY!

Dette dog inden for nogle referance rammer og prncipper andre da også deler med mig eller som jeg deler med andre, på deres egen måde, her taler jeg om klang balance, frekvensgang mm. jeg har bare min helt egen måde at opnå det på.. selvfølgelig vil der uvilkårligt være ligheder med andre konstruktioner mm. jeg har jo ik just opfundet en helt ny lyd/klang... men fundet en af mange løsninger / bud jeg finder det rigtige og mest troværdige i mine øre

Man må dog (for de flsete) leve med at finishen ofte IKKE når samme højder som B&W, Dali Euforia, Wilson, JMLab, GamuT eller Sonsufaber & lignende!...

Det kan blive VIRKLIG fornet! men aldrig helt!... (med mindre man virklig er dygtig eller får prof. hjælp?)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Ronin skrev:

musicus skrev:

Da jeg i sin tid kom ind på DIY. efter at have lavet div. "med byg" kit. og (med held) lavet forbedringer og modefikationer på disse, for at prøve at komme nogle kompromisser og anke punkter til livs i en ellers udemærker konstruktion eller konstruktioner, så tænkte jeg da.....  OK!  lad mig prøve HELT fra bunden.....  HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE??

Jeg blev snart klogere!! 

Indkøbt blev nogle af de fineste enheder, magentil hvad der sad i praktisktaget alle de konstruktioner jeg så'n rigtigt er faldet for. (Scen Speak) og ligeledes de aller dyreste og bedste komponenter mm.

Div. literatur havde gennem årene blevet læst igennem, vedrørende elementer højtaler byg og ikke mindst principper vedrørende kabinet bygning mm.

Der blev luret af hvad der var spændende ellers på markheder, godt og berømmet mm. og hvorfor det!?

SÅ! gik jeg igang med at designe og bygge efter alle kunstens regler!..  85 kg. 2½ gulv højtaler med diskant, mid, i lukket kammer og bas i besrefleks.

Bitumen dæmpning, sand i bunden sanwich konstruktion, viskose elastisk speciel lim, fåre uld, sølv kabler, WBT terminaler, difraktions dæmpende filt, matrix afstivning, kraftig gods tykkelse mm.

Der stor de så!..  og SÅ tjaaa... Sådan og Loudspeaker design cook book gav filter løsning og tomme finger regler for det ene og det andet.

Et filter blev beregnet og "smedet" sammen..

DET LØD AF H****** TIL!!     

Og det blev det ved med et par år!! mens der desperat blev prøvet alle typer filtre mm. (nogle gange i mindre grad end andre gange, hvad der gjorde at jeg dog ikke gav op!)

Så kom der måle grej ind i mit DIY. liv (adgang til dette)

NU! skete der sgu nogel løbet af få meåneder begyndte det sgu at spille og jeg kunne sætte mine andre højtalere i kælderen!...

Stadig var der laaaaaaang vej til hvad jeg ønskede og gode færdig konstruktioner med samme kvalitets stumper og enheder mm.

Men langsomt, stille og roligt kom jeg der op af..

Nye enheder kunne testes, medefikationer på disse blev mulig gjort osv..

Og pludslig en skøn dag, lød det sgu lige så godt som min hidtidls referance. (efter 5 år.)

Og det var jo DET! der fra begyndelsen var målet.

Så begyndte jagten for at komme af med de få små anke punkter og kompromisser der var lydmæssigt i forhold til hvad jeg finder optimalt, i forhold til referancen.

Et par år. tog det så... så spillede de stadig lige så godt på de fleste områder (altså en match) MEN! på nogle få områder der hidtils havde stukket i ørene (små ting dog, men ikke desto mindre!) var den nu forbedrede og derfor samlet set lige en tand bedre..

(Da havde hele processen dog kostet det samme som disse referancer kostede at "bare" købe færdige   )

Men jeg kunne jo IKKE! købe nogle alligevel der var uden de små ankepunkter jeg havde haft!...  så det hele var det værd!..

SÅ! skulle der laves noget der var lige et trin bedre og støre, NU var de sgu blevet for små og jeg kunne ikke komme vidre med det koncept og den størelse, og opnå den lyd oplevelse jeg nu havde som referance..

Men nu var der ikke længere en decideret højtaler referance at arbejde sig hend i mod, nej nu var det en størelsels mæssig kategori og en speciel oplevelse.. der kan opleves fra mange forskellige højtaler af lidt støre type mm. dog med vidt forskellig klang.. jeg ville have den klang jeg havde fået på plads, bevaret men scaleret op!...

Ikke nogen nem opgave...

Vi snakker om hvad man oplever fra store højtalere som B&W 801, JMLab Utopia samt Wilson og den slags...

Ikke KÆMPE! lyd fra kæmpe systemer, (de største fra Wilson & JMLab mf.) men en noget støre lyd end man kan få fra en mellem stor gulv højtaler den typiske 1 til 1,5m. høj og smal sag)med 6½ til 8" enheder som så ofte ses.

OG! så min nye passion! lukket system! (tryk kammer) som jeg fik efter have hørt et sådant systems fantastiske kontrol, impulsvillighed mm.

Bassen ikke under 10" (eventuelt 2 stk.) helst en god 12" (15" kan mit rum ikke bære, det er testet! 12" er lige på grænsen!!)

OG det skulle tage ydderligere 5 år. (til i dag) 

Og NU spiller de sgu! og giver MIG hvad ingen andre højtalere i størelsen kan!.. (ingen jeg hellere nogensinde får råd til ellers!) 

Målet er nået!..

Hvor svært ku det være??? 

MEGET!!!!!!

12 - 13 år i alt!....

Så til potencielle DIY. entusiaster...  bemærk lige det!!  12 - 13 år!!!!!!!!!

Men skal være bidt af det og kunne virklig lide det og brænde for det! ellers opnår man intet der når hvad du kan købe lige her og nu til sokke holderne!...

Men kaster man sig ud i det og holder ved! er eller kan "græsset" være grønt på den anden side af den meeeeegt lange vej!...

Jeg har nu noget der spiller som JEG vil det! kompromisløst! og i en kvalitet og størelse jeg ellers ikke ville kunne komme i nærheden af, og et koncept der faktisk ikke rigtig kan fås helt magen til... koncept / størelse og lydmæssigt..

Man bør gå ind i det med ydmyghed! for det ER svært at gøre profferne det efter!.. at overgå dem endnu svære og ikke noget man lige gør!..

Og økonomien set over lang sigt mm.???  snak IKKE om det!... uha!... ku ha en B&W801 D stående for DE penge det har kostet de sidste 12 - 13 år. MEN! se... det vil jeg IK!..  neeeej  NU vil jeg kun den jeg HAR!...  om jeg så havde pengene til en sådan B&W eller anden i samme prisklasse....

Man må dog (for de flsete) leve med at finishen ofte IKKE når samme højder som B&W, Dali Euforia, Wilson, JMLab, GamuT eller Sonsufaber & lignende!...

Det kan blive VIRKLIG fornet! men aldrig helt!... (med mindre man virklig er dygtig eller får prof. hjælp?)

mvh.

Ikke for at hænge nogen ud, men jeg tror du har helt ret, meget DIY er noget skrammel, "byggesæt" eller ej. Dog vil jeg sige at jeg har set ekesmpler herinde som jeg er dyb af forundring overfor, i alle tilfælde hvad angår udseende og det som folk har lagt i det. Men tror man at man kan "banke noget sammen" på en weekend, så skal man nok reviderer sin opfattelse. Det har jeg i alle tilfælde fundet ud af ved at følge med i de fede projekter som folk har haft kørende. Og af samme grund skal jeg heller ikke have gang i noget som helst i den retning. Det har jeg ikke hverken hænder eller tålmodighed til, omend jeg ville ønske at det forholdte sig anderledes.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Når jeg siger at købegrej er kedeligt er det selvfølgelig relateret til egen person, og selvfølgelig lidt en provokation

Men personligt har jeg det sådan at jeg SKAL have noget at skrue i

Jeg VIL selv justere mine forstærkere når det kræves

Jeg vil have mulighed for at nusse med mine højtalere når jeg keder mig

Og når jeg synes det ikke kan blive bedre, venter nye projecter

Så, jo JEG ville kede mig med købegrej

Og jeg ved at jeg hele tiden LÆRER nye ting som åbner nye døre

Jeg mener absolut at DIY er SUNDT, en aktiv kreativ og udviklende proces og ikke kun at sidde med sin slappe vom og nyde sit anlæg 

Om så det er design fra bunden eller bygning af KIT elller cloner, er mig fuldstændig underordnet og jeg mener ikke det ene er bedre end det andet

Vi kender alle billedet af en 6 årig knægt som fanger sin første meget lille fisk med kæp, korkprop og orm - det er ikke avanceret fiskeri, men knægten er nok mere begejstret over sin fangst end den drevne laksefisker nogen sinde bliver 

OG så må jeg erkende jeg ikke har økonomi til at betale det grej der skal til for at tilfredsstille mine krav 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Når jeg siger at købegrej er kedeligt er det selvfølgelig relateret til egen person, og selvfølgelig lidt en provokation

Men personligt har jeg det sådan at jeg SKAL have noget at skrue i

Jeg VIL selv justere mine forstærkere når det kræves

Jeg vil have mulighed for at nusse med mine højtalere når jeg keder mig

Og når jeg synes det ikke kan blive bedre, venter nye projecter

Så, jo JEG ville kede mig med købegrej

Og jeg ved at jeg hele tiden LÆRER nye ting som åbner nye døre

Jeg mener absolut at DIY er SUNDT, en aktiv kreativ og udviklende proces og ikke kun at sidde med sin slappe vom og nyde sit anlæg 

Det kan jeg erklære mig fuldstændigt enig i, læring er en god ting, uanset om det så handler om hifi eller andet! Jeg mener bestemt at det er sundt ,at skille tingene af for at lære hvordan de er bygget. Eller at prøve sine egne konstruktioner og mods.

Det jeg anker over, er når "folk" siger at det sagtens kan svare sig og at man kan spare 1000vis af kroner på gør det selv... Pengene bør ikke være motivationen!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

"Det var nu også mest det med at Jonas Bojer ikke længere må skrive indlæg jeg fandt morsomt "

jeg kan ikke se det morsomme - det er da tragisk at sitet kører så stram politik at der ikke er plads til uenighed!

jeg gad godt se slowons kommentarer i tråden her - ingen herinde har bygget flere singleendede effekttrin,og lur mig om det ikke er fordi det er umagen værd - der er andet DIY end højttalere...

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

"Det var nu også mest det med at Jonas Bojer ikke længere må skrive indlæg jeg fandt morsomt forum/smileys/smiley2.gif"> "

jeg kan ikke se det morsomme - det er da tragisk at sitet kører så stram politik at der ikke er plads til uenighed!

Det har jo ikke noget med stram politik at gøre at Jonas Bojer blev udelukket, for han lagde da om nogen ikke fingre imellem når han blev
kritiseret på hans holdninger. Så vidt jeg husker er dette site ikke det eneste der ikke tolererede den form for sprogbrug og yderligt gående
holdninger.

At hans tråd lever endnu, ca. 950 dage efter start er lidt sjovt. Diskussionen stopper aldrig, og vi brugere vil altid have forskellige syn på diy
kontra færdige produkter. Nogle er til det ene og andre det andet - og mange et sted midt imellem!

Men for at vende tilbage til dit synspunkt på stram site-politik, så kan man jo godt "tale" i en ordenlig tone. Man har jo ikke mere ret fordi man
sviner andre til og bruger FED skrift!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

JO MAN HAR SÅ!!!!!!

OG ISÆR NÅR INDLÆGENE FYLDER 4675linjer!!!!!!!!

MartinBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge jer i det med hjemmebyg højttalere. Det er dristigt at kaste sig ud i, og pengepungen skal være i orden (i længden). Det er om ikke næsten umuligt at bygge noget der bare ligner den lyd man får fra de fabriksbyggede højttalere. Forstærkere derimod synes jeg er en helt anden sag, meen det er også hammersvært. Audio er ufattelig teoretisk og kan drille nok så meget. Jeg arbejder på Eastsound (hvis nogen spiller guitar, er det der Carl Martin guitarpedalerne bliver bygget), de går tit og leger med forskellige prototyper af pedaler og det er en helt viden for sig selv, bare det at få den til at virke uden den siger uønskede lyde.. duff, duff, duff ;)

Jeg er også helt enig i det med DIY det er skide sjovt og lærerigt. Så skidt pyt med man måske ikke får helt det samme for pengene. Er der nogen herinde der er så gode til svagstrøm de har konstrueret deres forstærker selv? Med hensyn til kredsløbet altså... Man kan jo altid købe et byggesæt, følge anvisningen og samle det. Det er da også sjovt, men det andet er da den største udfordring. Det vil jeg i hvert fald prøve mig ad med engang. Jeg har en drøm om at blive noget inden for svagstrømskunsten.

Nu har jeg gamle The end MKIII forstærkere som jeg har haft i 10 år og de lyder hammerfedt, dog trænger lytterne vist til en udskiftning. Nogle gange når jeg spiller højt kan kontakten på effektforstærkeren godt finde på at blinke lidt, og det har den ikke altid gjort. Så skal der vidst også softstart i.

Til top Vis MartinBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinBC

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

hejsa alle

Ville egentligt blot sige,<at hvis man ønsker at nå the very end af high end så er der ingen anden vej ind selvbyg. Verdens uden diskution bedste ( og dyreste) systemer er selvbyg (delefilter baskab.). Et langt stykke hen af vejen er hifi smag og behag. Dog ikke alt og hvis man vil have det ultimative kan det ikke købes som færdigbyg. Inden nogen tror at jeg prøver at være smart eller højrøvet vil jeg gerne sige at det ikke er mit formål. Jeg er her som alle andre ( forhåbentligt) for at dyrke min hobby og lære og lære fra mig. Uden at sige at følgende er dårligt eller middelmådigt har enheder som scanspeak, focal osv deres begrænsninger iforhold til at skabe naturtro lyd. Det kommer sig af at den type enheder eks. ikke har hurtig nok sigetider og magnetsystemerne ikke er tilstrækkelige. Der findes ting som er voldsomt meget bedre ( Og endnu mere dyrt) derude. Min pointe er blot at selvfølgelig svarer selvbyg sig. Det er af den vej at man finder forskelle på enheder, kabinetter kabler og komponenter og deres fælles samspil. Det er i den sidste ende også vejen til at lære at høre den sidste definitive forskel på det som er tæt er tættere på det naturtro, for at tro at der findes noget som helst hifi produkt som ikke farver lyden er en drøm. Håber i alle kan ta dette inlæg som noget posetivt. Jeg vil helt ikke have en på hovedet

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Man skal altid have i taknerne, at ALLE færdig køb højtalere er skabt af ande og på deres premisser og efter DERES opfattelse af hvordan det skal lyde og være mm.

De har deres meninger der sætter ders begrænsninger.

Der er også næsten altid komercielle interesser involveret!

Hvad slæger bedst og mest?

Hvilke er målgruppen for disse og disse højtalere?

Hvor meget kan man tillade sig at tage for det? (konst pris kontra profit og mulig afsæt)

Altså en masse kompromisser økonomisk og slags mæssigt! økonomi ig indtjening spiller stort set indf på alt.

Dette med undtagelse af få specielle yderst begrænsede "Statement" modeller der nu og da af nogle laves. (som kun få har råd eller plads mm. til)

Der er utrolig mange hensyn at tage når man er komerciel producent.

Derfor er næsten alle komercielle højtalere og grej, altid et og andet sted et kompromis, det bedste der kan opnås inden for de rammer dette giver)

Disse rammer og hensyn behøver DIY. folk IKKE at tage hensynt til, økonomien kan dog i nogle tilfælde sætter rammer og begrænsninger så klart, men mange kan jo i princippet sagtens ofre et par hundrede tusinde over en mange årig periode på udvikling og byg af et og andet system eller grej, her er ingen tidsmæssige kompromisser eller rammer!  den "nye" model skal ikke være færdig INDEN xxxxx???   for at kunne sælges og få investeringen ind igen!..

OG DET! er jo lige DET! komercielt, skal investeringen i tid og udvikling og konstruktion jo hjem, samtidig med fortjeneste, forhandler avancer mm.

Alt noget DIY, springer nemt og let hend over, tilgængeld så er de enkelte stumper så lidt dyre for DIY.. "manden" da der ikke købes i "bulk"

DIY. "manden" kan også designe højtaleren 100% uden hensyn til ander og komercielle interesser og om det skal kunne sælges, begå sig i reklamer eller fange folks øjne mm. her gælder kun LYDEN! og et design samt finish men SELV! skal kunne lide og leve med!..

Komercielle produkter, især højtalere designes så de skal kunne lyde godt og begå sig næsten over alt og under alle forhold / lytterum.. hvilket IKKE! er muligt!  man må så enten lave noget all around. (der så aldrig exelere på noget punkt og bestemt ikke det hele, men kun opnår middelmådighed) eller også laves de til at spille optimalt i et optimalt lytterum ( lyddødt og eller et rum fastsat af producenten!..

Endnu noget DIY. ikke behøver at bekymre sig om, man kan faktisk lave det så det spiller 100% der hvor det skal stå! altså skræddersyet til det individuelle rum!.. (en umulighed for alm. komercielle højtalere)

Så medmindre ens mag og opfattelse stemmer 100% overens med producenten's og ens lytterum er identisk med det højtaleren er lavet til fra producentens side og hos producenten og tunes optimalt tiul dette?? opnår man aldrig 100% potencielle fra dem!.. (uden en TacT eller Lyngdorf eller lignende.. og selv her med ikke helt alligevel!)

At finde en komerceel højtaler hvor der ingen kompromisser mellem hvad man ønsker og hvor dens akl spille i forhold til producentens fastsatte rammer, er enten umuligt eller ufatteligt dyrt og kun forund de få!..

HVOR MANGE HER! der har komercielle højtalere kan ærligt sige at de spiller NO COMPROMISE! som ønsket på alla måder? og at de var 100% hvad de ønskede og at der absolut ikek er plads til forbedringer, at der ikke er forcer og svagheder der skal opveje hinsnden op en fornuftig måde, altså et kompromis et og andet sted?? (om ikke så i størelse, finish eller design!??)

Aller disse problemer har man som DIY. ikke! (men så har man så mange andre dog!  )

Men kun via DIY. kan det ultimative og kompromisløse opnås (men igen kun med fornøden indblik, viden, vilje, tid og indsats samt ikke mindst økonomi mm.)

Var jeg stinkende rig, ville jeg stadig ikke købe komercielt! men enten selv bygge eller få bygget noget ultimativt! kompromisløst, tilpasset hvor jeg bor og mine øre!.. og så uden de økonomiske begrænsninger jeg nu har og har haft og som har dikteret det jeg nu har.)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
HVOR MANGE HER! der har komercielle højtalere kan ærligt sige at de spiller NO COMPROMISE! som ønsket på alla måder? og at de var 100% hvad de ønskede og at der absolut ikek er plads til forbedringer, at der ikke er forcer og svagheder der skal opveje hinsnden op en fornuftig måde, altså et kompromis et og andet sted?? (om ikke så i størelse, finish eller design!??)
Det kan jeg, jeg har lige netop den lyd jeg vil have! Uden hensyntagen til økonomi, ville jeg benytte samme højttalere i mit stereo setup! at der så er andre småting der skal små justeres inden det er perfekt er jo bare herligt 

Clausemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2004
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

hvad blev der egentligt af jonas boyer!?!!?

Til top Vis Clausemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clausemand

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Clausemand skrev:

hvad blev der egentligt af jonas boyer!?!!?

Han blev hældt ud herfra.
Han begyndte så at skrive på h&s, men er ligesom kørt i remisen for en tid tror jeg.
Han er lige flyttet og har fået børn, kone, hamster og Webergrill.
Det tager vist lidt tid tror jeg. Så der er ikke så meget fra hans tastatur for tiden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er her heller ikke så tit, og havde da også nogle småture med Jonas B.

Men hvorfor blev han hældt ud? er der et afgørende slag eller noget?

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Det var vist noget med et spejl monteret på en sko så han kunne kigge op under skørterne hvor ingen andre kunne. Men lad det nu ligge i den her tråd! ellers bliver den bare lukket 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab!!!!!!!!
Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

kanon tråd, der bliver rigtig taget fat i selvbyggeri.

jeg har altid tænk på at prøve at lave et sæt kompakt højtaler som kun skal bruges til computeren, så det ikke har de storer krav, men jeg ville aldrig springe ud i det uden at have læst stakke af information og hjælp man nu kan få. før jeg overhovedet har planer om at begynde at bestille nået, har fundet nogle højtaler som jeg kan leve med lyd mæssigt indtil der bliver penge, til at prøve nået nyt. har fundet en højtaler som jeg synes har den rigtig lyd til mig(VA beethoven). spørgsmålet er bare om den stadig vil have det i det rum den kommer til at stå i når jeg engang får råd til dem.

kan forstå at ham jonas B. var oppe og vende nogle syns punkter engang imellem, og det skal der da ogs værer plads til, til en vis grænse.

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes