Ronin skrev:
musicus skrev:
Købe grej er simpelthen for kedeligt, også lydmæssigt  |
|
|
Det er et tolkningsspørgsmål som så mange andre af slagsen!!
Der er lige så mange derude der selv tror at de er gode til at flikke højttalere sammen - ofte er det desværre en trist forestilling. Det går galt så snart de blander "jeg kan gøre det hele bedre selv"-holdningen ind i det - den adskiller sig klart fra dem der benytter "Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan gøre det bedre"-holdningen. Her er der sommetider noget imellem med potentiale...
|
|
|
Da jeg i sin tid kom ind på DIY. efter at have lavet div. "med byg" kit. og (med held) lavet forbedringer og modefikationer på disse, for at prøve at komme nogle kompromisser og anke punkter til livs i en ellers udemærker konstruktion eller konstruktioner, så tænkte jeg da..... OK! lad mig prøve HELT fra bunden..... HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?? 
Jeg blev snart klogere!! 
Indkøbt blev nogle af de fineste enheder, magentil hvad der sad i praktisktaget alle de konstruktioner jeg så'n rigtigt er faldet for. (Scen Speak) og ligeledes de aller dyreste og bedste komponenter mm.
Div. literatur havde gennem årene blevet læst igennem, vedrørende elementer højtaler byg og ikke mindst principper vedrørende kabinet bygning mm.
Der blev luret af hvad der var spændende ellers på markheder, godt og berømmet mm. og hvorfor det!?
SÅ! gik jeg igang med at designe og bygge efter alle kunstens regler!.. 85 kg. 2½ gulv højtaler med diskant, mid, i lukket kammer og bas i besrefleks.
Bitumen dæmpning, sand i bunden sanwich konstruktion, viskose elastisk speciel lim, fåre uld, sølv kabler, WBT terminaler, difraktions dæmpende filt, matrix afstivning, kraftig gods tykkelse mm.
Der stor de så!.. og SÅ tjaaa... Sådan og Loudspeaker design cook book gav filter løsning og tomme finger regler for det ene og det andet.
Et filter blev beregnet og "smedet" sammen..
DET LØD AF H****** TIL!! 
Og det blev det ved med et par år!! mens der desperat blev prøvet alle typer filtre mm. (nogle gange i mindre grad end andre gange, hvad der gjorde at jeg dog ikke gav op!)
Så kom der måle grej ind i mit DIY. liv (adgang til dette)
NU! skete der sgu nogel løbet af få meåneder begyndte det sgu at spille og jeg kunne sætte mine andre højtalere i kælderen!...
Stadig var der laaaaaaang vej til hvad jeg ønskede og gode færdig konstruktioner med samme kvalitets stumper og enheder mm.
Men langsomt, stille og roligt kom jeg der op af..
Nye enheder kunne testes, medefikationer på disse blev mulig gjort osv..
Og pludslig en skøn dag, lød det sgu lige så godt som min hidtidls referance. (efter 5 år.)
Og det var jo DET! der fra begyndelsen var målet.
Så begyndte jagten for at komme af med de få små anke punkter og kompromisser der var lydmæssigt i forhold til hvad jeg finder optimalt, i forhold til referancen.
Et par år. tog det så... så spillede de stadig lige så godt på de fleste områder (altså en match) MEN! på nogle få områder der hidtils havde stukket i ørene (små ting dog, men ikke desto mindre!) var den nu forbedrede og derfor samlet set lige en tand bedre..
(Da havde hele processen dog kostet det samme som disse referancer kostede at "bare" købe færdige )
Men jeg kunne jo IKKE! købe nogle alligevel der var uden de små ankepunkter jeg havde haft!... så det hele var det værd!..
SÅ! skulle der laves noget der var lige et trin bedre og støre, NU var de sgu blevet for små og jeg kunne ikke komme vidre med det koncept og den størelse, og opnå den lyd oplevelse jeg nu havde som referance..
Men nu var der ikke længere en decideret højtaler referance at arbejde sig hend i mod, nej nu var det en størelsels mæssig kategori og en speciel oplevelse.. der kan opleves fra mange forskellige højtaler af lidt støre type mm. dog med vidt forskellig klang.. jeg ville have den klang jeg havde fået på plads, bevaret men scaleret op!...
Ikke nogen nem opgave...
Vi snakker om hvad man oplever fra store højtalere som B&W 801, JMLab Utopia samt Wilson og den slags...
Ikke KÆMPE! lyd fra kæmpe systemer, (de største fra Wilson & JMLab mf.) men en noget støre lyd end man kan få fra en mellem stor gulv højtaler den typiske 1 til 1,5m. høj og smal sag)med 6½ til 8" enheder som så ofte ses.
OG! så min nye passion! lukket system! (tryk kammer) som jeg fik efter have hørt et sådant systems fantastiske kontrol, impulsvillighed mm.
Bassen ikke under 10" (eventuelt 2 stk.) helst en god 12" (15" kan mit rum ikke bære, det er testet! 12" er lige på grænsen!!)
OG det skulle tage ydderligere 5 år. (til i dag)
Og NU spiller de sgu! og giver MIG hvad ingen andre højtalere i størelsen kan!.. (ingen jeg hellere nogensinde får råd til ellers!)
Målet er nået!..
Hvor svært ku det være??? 
MEGET!!!!!!
12 - 13 år i alt!....
Så til potencielle DIY. entusiaster... bemærk lige det!! 12 - 13 år!!!!!!!!!
Men skal være bidt af det og kunne virklig lide det og brænde for det! ellers opnår man intet der når hvad du kan købe lige her og nu til sokke holderne!...
Men kaster man sig ud i det og holder ved! er eller kan "græsset" være grønt på den anden side af den meeeeegt lange vej!...
Jeg har nu noget der spiller som JEG vil det! kompromisløst! og i en kvalitet og størelse jeg ellers ikke ville kunne komme i nærheden af, og et koncept der faktisk ikke rigtig kan fås helt magen til... koncept / størelse og lydmæssigt..
Man bør gå ind i det med ydmyghed! for det ER svært at gøre profferne det efter!.. at overgå dem endnu svære og ikke noget man lige gør!..
Og økonomien set over lang sigt mm.??? snak IKKE om det!... uha!... ku ha en B&W801 D stående for DE penge det har kostet de sidste 12 - 13 år. MEN! se... det vil jeg IK!.. neeeej NU vil jeg kun den jeg HAR!... om jeg så havde pengene til en sådan B&W eller anden i samme prisklasse....
Man må dog (for de flsete) leve med at finishen ofte IKKE når samme højder som B&W, Dali Euforia, Wilson, JMLab, GamuT eller Sonsufaber & lignende!...
Det kan blive VIRKLIG fornet! men aldrig helt!... (med mindre man virklig er dygtig eller får prof. hjælp?)
mvh.
|