| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine egne DIY højtalere spiller lige så godt og på nogen punkter bedre end flere af de ret kostbare "HighEnd" højtalere jeg har hørt - på et tidspunkt hvor de var til salg blev jeg budt 3000kr 
Læste lige om en fyr som havde brændt sine Tannoy af, og han ville have hjælp til at bygge en lækker højtaler
Mens snakken gik, var han klogt nok ude og høre på alternativer og selv i 20.000kr klassen fandt han ikke noget som kunne erstatte hans Tannoy, så han besluttede at købe et par nye enheder - jeg formoder det var coaxial enheder
Det betyder ikke nødvendigvis at de Tannoy er specielt gode, men fortæller dog lidt om hvad mange færdighøjtalere er værd - jeg har ALDRIG ejet andet end DIY højtalere og kommer aldrig til det, der findes alt for mange spændende måder at designe en højtaler på, og de findes som regel ikke commercielt
Men det er klart at man skal tænke sig godt om inden man kaster en formue i et drømme project, som måske alligevel ikke bliver andet end middelmådigt - en god højtaler bør baseres på design og velvalgte komponenter, og gerne billige
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus, hvor lang tid har det taget dig at opnå den erfaring. Jeg ser tit folk, der tror at man bare lige køber et par highend enheder. Så skal de bare ind i en kasse, og så spiller det. Hov vi glemte lige filtret. Lad mig lige spørge på hifi4all, hvordan jeg laver et filter til de her enheder.
MVH
|
| Til top |
|
| |
vægter Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
det er godt at der er nogle der opgiver sit højtaler projekt 
så man kan købe nogle billige endhedder
jeg synes at de gør-det-selv- foretninger tar alt for meget for endhederne
at det ikke kan betale sig at bygge 
og det kan bedre betale sig at købe brugt __________________ MVH Vægter
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu røber jeg måske min alder, men min "karriere" startede for 35år siden, men der byggede jeg udelukkende horn - måske derfor at mine ører er så kritiske
For omkring 10år siden fik min hifi interesse ny næring, da jeg stødte ind i en person med enorm stor viden - og mine første flervejs højtalere blev født, med hjælp
De sidste fem år har jeg på egen hånd "studeret" delefilterets mysterier, ikke exstremt men nok til at få lidt forståelse af hvad der sker
Jeg vil sige at det er en stor hjælp med en god læremester og mentor - men der skal også samles viden, og der må man nok erkende at internet åbner meget store muligheder som ikke har været mulige før - en helt ny verden med så mage muligheder at det ofte er svært at vælge
Mine forstærkere har også altid været selvbyg - og jeg bygger dem stadig uden at ane hvad jeg laver, sådan da - et sundt og velbygget design kan sagtens hamle op med meget dyrt grej
Jeg må nok sige at jeg ofte undrer mig når "begyndere" starter med det sværeste uden overhovedet at have gjort noget forarbejde
Andre, quote "hvordan laver jeg ....." ....... der er ikke noget at se og det vil være bedre at lave en tråd med dine spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo nok an på, hvad man mener med "betaler sig".
Der er da meget sandhed i, at der findes utallige ht-DIY projekter, som er ganske forfejlede. Men der findes altså også en hel del, som er endog særdeles vellykkede
Rent prismæssigt kan et "almindeligt" ht-DIY projekt godt betale sig, hvis man ved, hvad man har med at gøre. Men det kræver - som flere andre påpeger - at delefilteret bliver lavet rigtigt, så man skal enten selv have den viden eller have adgang til den. Når jeg siger "almindeligt", er det fordi, Andres eksempel tidligere i tråden med indkøb af magneter for næsten 35.000 kr. er noget usædvanligt.
Men noget andet er, at man som selvbygger har fuldstændigt frie hænder mht. design. Det betyder, at man både udseendemæssigt og lydmæssigt kan designe en højttaler, der i så høj grad som muligt passer til det rum, den skal spille i. Set ud fra dette synspunkt kan det absolut også betale sig! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
vægter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=39400
prøv at bygge et sæt to-vejs der lyder lige så godt som dem her eller bedre
og se hvad de løber op i ?
det er for dyrt at købe delene i gør-det -selv butikerne __________________ MVH Vægter
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ??
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
| Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ?? |
|
|
Jo, hvis det drejer sig om at få mest vellyd per krone. Men nej, hvis det drejer sig vellyd og indsigt per krone
|
| Til top |
|
| |
vægter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
| Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ?? |
|
|
jo jeg synes det er fair
man skal nok tænke på hvad det løber op i og hvad man for ud af det __________________ MVH Vægter
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
En AurumCantus VM2 til 10.000kr. for et sæt i mageløs finish - nok svært at gøre bedre, hvis ellers den kan spille så skal man nok kun bygge selv hvis det er fordi man ikke kan lade være - men hvis det kun er for at få en god højtaler skal man nok tænke en ekstra gang
Men jeg har dog et interessant project med en 12" bas og en 3" fuldtone, og prisen vil være små 3000kr - en 2vejs med power men kan ikke love noget endnu
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Mine egne DIY højtalere spiller lige så godt og på nogen punkter bedre end flere af de ret kostbare "HighEnd" højtalere jeg har hørt - på et tidspunkt hvor de var til salg blev jeg budt 3000kr 
|
|
|
Det skal være glæden ved diy der driver værket, de 3000 kr. er vel handelsværdien på et fuldstændigt ukendt projekt og navn (røde hoveder eller ej)
Spiller lige så godt som high-end højttalere skriver du ? Er det dig selv der syntes det eller har du også opbakning fra andres ører ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jakob5_10 skrev:
|
|
Jo, hvis det drejer sig om at få mest vellyd per krone. Men nej, hvis det drejer sig vellyd og indsigt per krone
|
|
|
Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad?? __________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
vægter Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
Kjeldsen skrev:
Jakob5_10 skrev:
|
|
|
|
|
Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad??
hej selv om du køber brugte endheder
kan du sagtens købe en god højtaler for 7100 kr
prøv og se om du kan finde en brugt højtaler der ligner det du vil bygge og se om det kan betalle sig |
|
|
__________________ MVH Vægter
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er personligt ikke et sekund i tvivl om det bånd jeg og Eriek har fremstillet. Med en bred margin slår overall, alle kommercielle bånd.Har det så kunne betale sig. Næ vi har brugt så lang tid og penge på det, at det først vil ske hvis vi begyndte at sælge af dem. For om noget kan betale sig handler om kroner og ører. Men det det har givet mig på det personlige plan, kan ikke gøres op i penge.
MVH
|
| Til top |
|
| |
audiomaster Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Slettet! den slags sprogbrug må du godt holde dig for dig selv /Zorglub] Selvfølgelig er det, det værd! Det er jo sjovt, og der er det hobbyen går ud på! __________________ audiomaster - audiomaster - audiomaster
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
vægter skrev:
Jakob5_10 skrev:
Kjeldsen skrev:
[QUOTE=Jakob5_10]Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ?? |
|
|
|
|
|
Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal
brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad??
hej selv om du køber brugte endheder
kan du sagtens købe en god højtaler for 7100 kr
prøv og se om du kan finde en brugt højtaler der ligner det du vil bygge og se om det kan betalle sig |
|
|
[/
QUOTE]
nu er jeg ikke så velbevandret udi brugt markedet så jeg har problemer med at vurdere hvad der e.v.t. kan sammenlignes med mit projekt som
er
dette?? mit projekt
Den samlet totalpris ender et sted mellem 10-11 tusinde kroner __________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiomaster skrev:
|
[Slettet! den slags sprogbrug må du godt holde dig for dig selv /Zorglub] Selvfølgelig er det, det værd! Det er jo sjovt, og der er det hobbyen går ud på!
|
|
|
Om det er ment i sjov eller ej. Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt for en idiot.
MVH
|
| Til top |
|
| |
audiomaster Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
audiomaster skrev:
|
[Slettet! den slags sprogbrug må du godt holde dig for dig selv /Zorglub] Selvfølgelig er det, det værd! Det er jo sjovt, og der er det hobbyen går ud på!
|
|
|
Om det er ment i sjov eller ej. Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt for en idiot.
MVH
|
|
|
Undskyld, men jeg blev vist bare lidt forsrækket over at du siger selvbyg IKKE betaler sig. Jeg synes det er noget bøvl at sige sådan. __________________ audiomaster - audiomaster - audiomaster
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
nu er jeg ikke så velbevandret udi brugt markedet så jeg har problemer med at vurdere hvad der e.v.t. kan sammenlignes med mit projekt som
er
dette?? mit projekt
Den samlet totalpris ender et sted mellem 10-11 tusinde kroner
|
|
|
Tjaa, jeg er heller ikke så velbevandret udi det her, men umiddelbart udfra enhederne at dømme, skal du vel sammenligne det med noget af det bedste  . Hvis jeg havde evner til at arbejde med træ på den måde, ville jeg straks kaste mig over sådan et projekt! Det har jeg desværre ikke  . __________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiomaster skrev:
Andre skrev:
audiomaster skrev:
|
|
|
|
MVH
|
|
|
Undskyld, men jeg blev vist bare lidt forsrækket over at du siger selvbyg IKKE betaler sig. Jeg synes det er noget bøvl at sige sådan.
|
|
|
Hvis vi fraregner gamle tiders byggesæt hvor man kun skulle skrue enheder og filter i kassen så har Andre`ret, med mindre man er "udlært" i fuskerfaget og glemmer alt om tidsforbruget.
Hvis mislykkede og afskrevne projekter, lager af alt muligt, værktøj og måleudstyr medregnes så er det alt andet end billigt. Har man en fuldbefaren bekendt der gider hjælpe og køber man billige enheder kan Andrés påstand da godt modbevises, men man skal ikke kaste sig ud i det store selvbyggercirkus for at spare penge
|
| Til top |
|
| |