Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Mine egne DIY højtalere spiller lige så godt og på nogen punkter bedre end flere af de ret kostbare "HighEnd" højtalere jeg har hørt - på et tidspunkt hvor de var til salg blev jeg budt 3000kr

Læste lige om en fyr som havde brændt sine Tannoy af, og han ville have hjælp til at bygge en lækker højtaler

Mens snakken gik, var han klogt nok ude og høre på alternativer og selv i 20.000kr klassen fandt han ikke noget som kunne erstatte hans Tannoy, så han besluttede at købe et par nye enheder - jeg formoder det var coaxial enheder

Det betyder ikke nødvendigvis at de Tannoy er specielt gode, men fortæller dog lidt om hvad mange færdighøjtalere er værd - jeg har ALDRIG ejet andet end DIY højtalere og kommer aldrig til det, der findes alt for mange spændende måder at designe en højtaler på, og de findes som regel ikke commercielt 

Men det er klart at man skal tænke sig godt om inden man kaster en formue i et drømme project, som måske alligevel ikke bliver andet end middelmådigt - en god højtaler bør baseres på design og velvalgte komponenter, og gerne billige   

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

musicus, hvor lang tid har det taget dig at opnå den erfaring. Jeg ser tit folk, der tror at man bare lige køber et par highend enheder. Så skal de bare ind i en kasse, og så spiller det. Hov vi glemte lige filtret. Lad mig lige spørge på hifi4all, hvordan jeg laver et filter til de her enheder.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hej

det er godt at der er nogle der opgiver sit højtaler projekt

så man kan købe nogle billige endhedder

jeg synes at de gør-det-selv- foretninger tar alt for meget for endhederne

at det ikke kan betale sig at bygge 

og det kan bedre betale sig at købe brugt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Ja, nu røber jeg måske min alder, men min "karriere" startede for 35år siden, men der byggede jeg udelukkende horn - måske derfor at mine ører er så kritiske

For omkring 10år siden fik min hifi interesse ny næring, da jeg stødte ind i en person med enorm stor viden - og mine første flervejs højtalere blev født, med hjælp

De sidste fem år har jeg på egen hånd "studeret" delefilterets mysterier, ikke exstremt men nok til at få lidt forståelse af hvad der sker

Jeg vil sige at det er en stor hjælp med en god læremester og mentor - men der skal også samles viden, og der må man nok erkende at internet åbner meget store muligheder som ikke har været mulige før - en helt ny verden med så mage muligheder at det ofte er svært at vælge

Mine forstærkere har også altid været selvbyg - og jeg bygger dem stadig uden at ane hvad jeg laver, sådan da - et sundt og velbygget design kan sagtens hamle op med meget dyrt grej

Jeg må nok sige at jeg ofte undrer mig når "begyndere" starter med det sværeste uden overhovedet at have gjort noget forarbejde

Andre, quote   "hvordan laver jeg ....." ....... der er ikke noget at se og det vil være bedre at lave en tråd med dine spørgsmål 

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo nok an på, hvad man mener med "betaler sig".

Der er da meget sandhed i, at der findes utallige ht-DIY projekter, som er ganske forfejlede. Men der findes altså også en hel del, som er endog særdeles vellykkede

Rent prismæssigt kan et "almindeligt" ht-DIY projekt godt betale sig, hvis man ved, hvad man har med at gøre. Men det kræver - som flere andre påpeger - at delefilteret bliver lavet rigtigt, så man skal enten selv have den viden eller have adgang til den. Når jeg siger "almindeligt", er det fordi, Andres eksempel tidligere i tråden med indkøb af magneter for næsten 35.000 kr. er noget usædvanligt.

Men noget andet er, at man som selvbygger har fuldstændigt frie hænder mht. design. Det betyder, at man både udseendemæssigt og lydmæssigt kan designe en højttaler, der i så høj grad som muligt passer til det rum, den skal spille i. Set ud fra dette synspunkt kan det absolut også betale sig!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=39400

prøv at bygge et sæt to-vejs der lyder lige så godt som dem her eller bedre

og se hvad de løber op i ?

det er for dyrt at købe delene i gør-det -selv butikerne

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ??

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:
Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ??

Jo, hvis det drejer sig om at få mest vellyd per krone. Men nej, hvis det drejer sig vellyd og indsigt per krone

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

jo jeg synes det er fair

man skal nok tænke på hvad det løber op i og hvad man for ud af det

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

En AurumCantus VM2 til 10.000kr. for et sæt i mageløs finish - nok svært at gøre bedre, hvis ellers den kan spille  så skal man nok kun bygge selv hvis det er fordi man ikke kan lade være - men hvis det kun er for at få en god højtaler skal man nok tænke en ekstra gang

Men jeg har dog et interessant project med en 12" bas og en 3" fuldtone, og prisen vil være små 3000kr - en 2vejs med power men kan ikke love noget endnu

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Mine egne DIY højtalere spiller lige så godt og på nogen punkter bedre end flere af de ret kostbare "HighEnd" højtalere jeg har hørt - på et tidspunkt hvor de var til salg blev jeg budt 3000kr

Det skal være glæden ved diy der driver værket,  de 3000 kr. er vel handelsværdien på et fuldstændigt ukendt projekt og navn (røde hoveder eller ej)  

Spiller lige så godt som high-end højttalere skriver du ? Er det dig selv der syntes det eller har du også opbakning fra andres ører ?  

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jakob5_10 skrev:

Jo, hvis det drejer sig om at få mest vellyd per krone. Men nej, hvis det drejer sig vellyd og indsigt per krone

Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad??

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:
Kjeldsen skrev:

Jakob5_10 skrev:

Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad??

hej selv om du køber brugte endheder

kan du sagtens købe en god højtaler for 7100 kr

prøv og se om du kan finde en brugt højtaler der ligner det du vil bygge og se om det kan betalle sig

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er personligt ikke et sekund i tvivl om det bånd jeg og Eriek har fremstillet. Med en bred margin slår overall, alle kommercielle bånd.Har det så kunne betale sig. Næ vi har brugt så lang tid og penge på det, at det først vil ske hvis vi begyndte at sælge af dem. For om noget kan betale sig handler om kroner og ører. Men det det har givet mig på det personlige plan, kan ikke gøres op i penge.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

[Slettet! den slags sprogbrug må du godt holde dig for dig selv /Zorglub] Selvfølgelig er det, det værd! Det er jo sjovt, og der er det hobbyen går ud på!

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

vægter skrev:
Jakob5_10 skrev:
Kjeldsen skrev:

[QUOTE=Jakob5_10]Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en brugt højtaler med et diy projekt med nye enheder eller ??

Jeg har f.eks ved at købe brugte enheder "kun" brugt 7100.- istedet for de 12800.- som jeg skulle have givet fra ny!! Efter min mening så skal
brugte højtalere sammenlignes med diy med brugte enheder eller hvad??

hej selv om du køber brugte endheder

kan du sagtens købe en god højtaler for 7100 kr

prøv og se om du kan finde en brugt højtaler der ligner det du vil bygge og se om det kan betalle sig

[/
QUOTE]
nu er jeg ikke så velbevandret udi brugt markedet så jeg har problemer med at vurdere hvad der e.v.t. kan sammenlignes med mit projekt som
er
dette?? mit projekt

Den samlet totalpris ender et sted mellem 10-11 tusinde kroner

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

audiomaster skrev:

[Slettet! den slags sprogbrug må du godt holde dig for dig selv /Zorglub] Selvfølgelig er det, det værd! Det er jo sjovt, og der er det hobbyen går ud på!

Om det er ment i sjov eller ej. Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt for en idiot.

MVH 

audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
audiomaster skrev:

Om det er ment i sjov eller ej. Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt for en idiot.

MVH 

Undskyld, men jeg blev vist bare lidt forsrækket over at du siger selvbyg IKKE betaler sig. Jeg synes det er noget bøvl at sige sådan.

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

nu er jeg ikke så velbevandret udi brugt markedet så jeg har problemer med at vurdere hvad der e.v.t. kan sammenlignes med mit projekt som
er
dette?? mit projekt

Den samlet totalpris ender et sted mellem 10-11 tusinde kroner

Tjaa, jeg er heller ikke så velbevandret udi det her, men umiddelbart udfra enhederne at dømme, skal du vel sammenligne det med noget af det bedste .

Hvis jeg havde evner til at arbejde med træ på den måde, ville jeg straks kaste mig over sådan et projekt! Det har jeg desværre ikke .

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

audiomaster skrev:
Andre skrev:
audiomaster skrev:

MVH 

Undskyld, men jeg blev vist bare lidt forsrækket over at du siger selvbyg IKKE betaler sig. Jeg synes det er noget bøvl at sige sådan.

Hvis vi fraregner gamle tiders byggesæt hvor man kun skulle skrue enheder og filter i kassen så har Andre`ret, med mindre man er "udlært" i fuskerfaget og glemmer alt om tidsforbruget.

Hvis mislykkede og afskrevne projekter, lager af alt muligt, værktøj og måleudstyr medregnes så er det alt andet end billigt. Har man en fuldbefaren bekendt der gider hjælpe og køber man billige enheder kan Andrés påstand da godt modbevises, men man skal ikke kaste sig ud i det store selvbyggercirkus for at spare penge

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes