janils skrev:
|
Mener afgjort selvbyg kan betale sig .... men lad være med at beregne en alt for høj timeløn. Tag som som en fornøjelse.
Mit største projekt hidtil var kopier af Audio Note Kegon. Den koster næsten en ½ million færdig. Mine kopier er lavet til monotrin med originale Audio Note dele, black gate, Audio Note kondensatorer, sølvkabler, NOS rør m.v. Strømforsyningen er faktisk væsentligt mere kompleks end originalen. Eneste sted der er sparet er udgangstrafoen som "kun" er kobber - ikke sølv som originalen. Samlet pris lige over 30.000,- .... med andre ord er der sparet ca. 470.000,-. Selv om det tog langt er der stadig til en god timeløn 
Sidst men ikke mindst har de spillet fremragende de sidste 14 år!
|
|
|
Seriøst at bygge sådan noget, men det er heller ikke et typisk selvbygger projekt.
De originale er sikkert også håndsamlede, de de jo nok ikke er lavet i særligt mange eksemplarer - prisen taget i betragtning.
30K er heller ikke noget ret mange selvbyggere ofre på projektet, ofte er det byggesæt eller meget simple konstruktioner.
Jeg husker de jeg i sin tid bygge ace-hornet, den gang fik man meget lyd for små penge, da der kun var en enhed i hver og fabrikkerne ikke kunne arbejde så rationelt som nu. De par hundrede man kan spare i dag er ikke noget at råbe hurrar for. Måske kan man bygge et sæt velspillende acehorn i dag for 1000-2000, men det kan man faktisk få en del højtaler for og så er de pænere færdiglavede.
John
|