Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Som lykkelig indehaver af et par Duelund højttaler, så kan man ikke købe et par højttaler, der kommer bare op på siden af dem i kvalitet.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Grado
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Bemærk at Jonas tog imod tilbudet om en blindtest af DIY mod et fabriksprodukt. Det skal blive spændende at høre om resultatet

- G

Til top Vis Grado's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grado

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sven Palvig]Som lykkelig indehaver af et par Duelund højttaler, så kan man ikke købe et par højttaler, der kommer bare op på siden af dem i kvalitet.[/QUOTE]

JA! det siger jo ALT!!!!!!   ik!!?

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det har jeg bemærket. Jeg får print sidst på måneden, så vil jeg melde tilbage.
Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Som lykkelig indehaver af et par Duelund højttaler, så kan man ikke købe et par højttaler, der kommer bare op på siden af dem i kvalitet.

Okay - det er måske også lidt nationalt énøjet !

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nørd.

Jeg har i årevis ledt efter god lyd i færdighøjttalere og stumper fra alverdens producenter, det har været både dyrt og middelmådigt.

Ingen af disse færdighøjttalere eller stumper kan være med når vi taler _kvalitetskomponenter_med_lydkvaliteten_som eneste udslagsgivende faktor.

Kun Duelundhøjttalere, filterkomponenter og voldsomt modificerede apparater fra den verden har været godt nok til mig og så er det jo heldigt at manden bor på en parallelvej her på Frederiksberg og at han har værksted kun få hundrede meter fra min bopæl, Hvor heldig kan man være? 

Lokalpatriotisme? naah...

Mvh. Jens/Modifix, - der næsten ikke tør bryde plastic'en på den næste CD/DVD/LP, for gad vide hvilke helt uafviselige"rytmiske forskelle"der viser sig herpå

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Jeg har i årevis ledt efter god lyd i færdighøjttalere og stumper fra alverdens producenter, det har været både dyrt og middelmådigt.

Ingen af disse færdighøjttalere eller stumper kan være med når vi taler _kvalitetskomponenter_med_lydkvaliteten_som eneste udslagsgivende faktor.

Hvilke højttalere har du lyttet på ?

VonSchweikert, VanderSteen, JM-Lab Utopia, Avalon ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det meste af det du nævner og meget andet, så meget at det vil komme for vidt at skulle nævne det hele.

Jeg er nu også ret  frisk på frikadellen når diverse forhandlere, privatfolk og fx. min*lokale HiFi-klub inviterer til lytteseancer (*jeg skriver indbydelserne!)

Mvh. Jens/Modifix, - der kan få direkte ond i hovedet af at tænke på alle de kompromis'er der indgås i"salgbarhedens"tjeneste..

http://herlevhifiklub.dk    - (jeg skal beklage den manglende opdatering..)

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Modifix ... med al respekt, så er Duelund højttalerne vel ikke DIY i traditionel forstand. Der er tale om en mand med en ekseptionel erfaring, og kompetance, og som så vidt jeg kan se har været med til at udvikle kommercielle konstruktioner (Gryphon).

Ud over det, så er det er det jo bare perfekt at du synes du har fundet det bedste af det bedste. Det er vel det vi alle sammen går efter.

SATMIT  

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

hm

jeg har nu hørt en del DIY der kan måle sige med meget dyre setup .

Husk det er DIY skyld der findes Hifi og HIGH og især update til dette .

Og ja der findes nok en CD12 derude til under 10k .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Ja Jensen,

Alt er vel startet i en garage ... også high-end.

Har selv bygget en del ... noget af det lød rigtigt godt ... andet mindre heldigt (er glemt), men fælles for alle projekter er at det kræver en god ide, masser af tålmodighed og ikke mindst inspiration fra andre - her er nettet herunder hifi4all en kæmpe kæmpe fordel. Man kan uden problemer dele viden med mennesker rundt om i verden.

Og hvis man ligesom mig ikke er stærk i teori mm. så skal det vel nævnes at et vellykket projekt også kræver en meget betydelig portion held.

SATMIT  

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

<Klip>

By now you, the hi-IQ gifted listener already understand  the journey we are on, and the relationship between process and perception. The process of hunting the dangerous animal, who can fight back, the heart throbbing excitement of the hunt, and killing the beast, taking out our knives and cleaning and preparing the meat and then creating the barbecue ritual transforms the flavor of this animals flesh. (It is tragic that many young men confuse the dating ritual with hunting dangerous wild game). What could taste better than sitting around a fire on a star filled night as you ripe chunks of barbecued   wild meat as it juices flows down your chin, as the smoke rises to the sky and you hear the drum beat? This feast is not “normal”, and by normal I mean.....”Honey, pick up a sirloin at the supermarket..I am watching the NFL game....and I will turn on the Weber grill”. Some men need more than normal when it comes to the taste of life and music.

The wild meat you kill and barbecue will taste much better than the finest restaurant served sirloin because your heart and soul is in your feast, and so it is with the single-ended tube amplifier you build.

Clearly there is a relationship between vulnerability, commitment and pleasure...the more you put yourself into an activity the more you get out, and that is as true for hunting, marriage, sports or your music system.

</Klip>

http://www.meta-gizmo.com/Tri/single-ended.html

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

ALT! købe hifi indeholder kompromisser af en og anden art!..  ( med mindre man udelukkende går efter div. firmaers prestige produkter der er MNO. og derfor for de fleste økonomisk uopnålige!!)

Jeg vil som DIY mand ikke påstå at jeg kan lave noget bedre eller endda lige så godt som eks. JMLab Grand Utopia eller Wisdom Audio Infinity eller B&WNautilus 800 & 801 eller andre top top højtalere der findes!! ( det har jeg ganske enkelt ikke resurser eller teknisk now how og ekspertise til!! )

MEN JEG HAR HELLER IKKE UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER RÅD TIL DISSE HØJTALERE!! SO WHAT!!!????

Det jeg har råd til kan jeg mere end matche og overgå!!.. og her i ligger humlen!!..

Jeg vil påstå at i begge ekstrem ender kan man som DIY. ikke være med!!  først før omtalte ekstrem top modeller ( dette selv om Sten Duelund & hans dicible vil påstå at DET KAN MAN!!) det andet er de helt billige systemer!  man kan ikke spare ved at bygge billigt!.. DIY bliver altid dyre end færdig køb i den billige diskount ende!.. og helt oppe i toppen kan man ganske enkelt kke teknisk være med.. man kan ikke få de nødvendige stumper og lave samme kompromisløse løsninger!.. men i mellem disse yder punkter kan man sagtense være med og endda overgå hvad man ellers kan købe til samme penge!!..

Snakker vi om højtalere til mellem 5000 og 50000 kr  kan en erfaren DIY. mand sagtens matce eller overgå færdig produkter til samme pris investeret!!..

Men som sagt før jo højre man stræber jo mere tid, tålomdighed og viden samt ekspertise kræver det! og det tar tid og enrgi og vilje for at opnå den nødvendige viden og erfaring mm.  så det er ikke noget man bare lige gør!!..

Og HER!! misforstår Jonas noget!! han snakker om at betale sig og om investeret tid!!  og DET! er IKKE!! DET! DIY. drejer sig om!!.. ikke besparelser i tid og penge!!.. men om at bare SELV!! gøre det og den glæde ved dette!.. samt den kompromisløshed til prisen man kan tillade sig som DIY!!

Her skal man ikke tage hensyn til kost pris, kontra salgs pris, besværlighed ved at bygge, eller omvendt!! hvor hurtigt og nemt det skal være!.. her behøves ikke at spares noget sted!.. hverken i komponenter eller tid!! eller indsats og besvær!!

Alt noget ALLE!! fabrikanter går op i når vi snakker om mere buget venlige højtalere som ikke er prestige MNO modeller hvor alle inginøre og udviklere har fået frie hænder og tid!!..

Eks. en JMLab utopia højtaler kan måske!?? være svær at matche, men! en af deres lidt mere "buget" modeller stadig i en prisklasse der trækker tænder ud!! kan man sagtens!!... 

Det samme gælder jo især eks. også ProAc!!  se blot hvor mange "kloner" / kopier der findes af disse! og jeg har hørt nogle op mod origimalen!! og DER VAR INGEN FORSKEL!!  og i nogle tilfælde lød kopien bedre!!... 

Hvem siger at lige netop den givende producent af en og anden højtaler har "ret"??? og at hans fortolkning af hvordan det skal lyde og gøres er den helt rette!??? det er og bliver blot HANS!! opfattelse og løsning!!  og den DU selv kan finde frem til kan være nøjaktig lige så god eller FOR DIG! og dine øre endda bedre!!..

Jeg har sjældent om nogensinde?? hørt en højtaler hvor der i lyden ikke var et og andet kompromis i forhold til hvad jeg opfatter som mest troværdigt / godt & rigtigt!!.. og mange gange tænker jeg hvis nu bare man ku få bassen fra denne og diskanten fra den anden og mellemtonen ra den tredie!! eller opløsningen fra en model kombineret med timingen og kontrollen / dynamikken i en anden og så dybden i bassen på noget helt tredie!!.. osv..osv... ( dette uanset pris!!)

Som DIY. har jeg netop denne mulighed for at sammen sætte KOMPROMISLØST!! efter hvordan jeg opfatter at det nu lyder mest rigtigt!.. 

( Stadig indenfor ramerne af en liniær gengivelse i det endlige resultat!!! for husk!! andet er farvning!!....)

Når de bedst lydende enheder og komponenter (efter min opfattelse og mine øre) er fundet! og sat i det optimalt og mest mulig kompromisløst byggede kabinet lige efter den optimale opskrigt / opskrifter!.. ( og her er der faktisk en del logik og videnskablig teknisk FAKTA! at holde sig til!! altså hvad angår kabinet konstruktion mm. )  så skal der tilstræbes en så liniær gengivelse som muligt fra den sammensatte kombi!!  og dette gørse via delefilter teknik og enheds modefikationer mm. og først DA! har man noget brugbart!!..

Dette resultat bliver så meget mere kompromisløst end hvad man ellers kunne købe til samme penge og endda langt over!!..

Dette er en mulighed "plug and play" folket IKKE! har!.. de må ud og finde noget færdigt der lyder nærmest muligt hvad deres opfattelse af godt og rigtigt er!.. her er valget truffet for dem af en producent! og det man skal ud og finde er en 100% opfattelsels og filosofi match!! dette kan være svært og vil næsten altid betyde kompromisser! om ikke andet så af økonomisk kontra ydelse!!.. ( eller også mp man tilpasse eller lade sin opfattelse tilpasse den filosofi og opfattelse man nu finder bedst og nærmest ens egen!! )

Diy. folket behøver ikke dette!.. vi kan have nogle referancer ( ikke bare EN!) vi går efter som rette snor...  og opnå 100% det vi drømmer om!.. både lyd - ydelse & udsende / design mæssigt!!..  INGEN! kompromis!!..

Jo bedre man er til det og jo mere erfaren man bliver og jo mere man går "ind" i det og kompromisløs man selv er i sine metoder mm. jo ditto højtalere får man!..

Og for nogle udmønter det sig i noget så ekstremt at dets lige ikke findes!! eks. Sten D & co...  ( om det så ER! det ultimative og bedre end andres bud og endda mindre kompromisløses bud!! det er en opfattelsels sag! og efter min mening subjektivt og ganske "beside the point"! for dette indlæg!! men ingen tvivl om at de opnår noget de ikke kan finde og få på anden måde!!..)

For "plug ´N play" folk som eks. Jonas kan dette åbenbart være svært at forstå eller aceptere!.. (man andre fatter det da ganske godt!... men har bare ikke den fornødende tid, vilje og lyst!!)

Jeg kan da godt se at hvis man betaler flere hundrede tusinde for noget så er det noget af en kamel at sluge at en og anden hjemme i "garagen" eller kælderen skulle kunde matche eller overgå dette!!.. eller tage et gammelt produkt og tweake det til det matcher eller overgår helt nye og dyde produkter! endda som vedkommende selv har stående og dyrt købt!!.. ( nogle vil tage dette som et og andet nederlag! selv om jeg ik kan forstå hvorfor dog!??)..

Men DIY. folk ved bare bedre!!... vi ved hvad der er i det vi kaber, hvad det gør og hvorfor samt hvordan!... og lader os ikke imponere af det!...  få om nogen kan gøre noget vi med den viden ikke kan!!... ( de fleste bruger alle samme stumper! ) så der er ikke noget magi eller voodoo over det selv om mange producenter gerne vil give udtryk her af! ( så klart!!)

Tænk lige på at 99.9% af alle producenter af hifi selv er startet som DIY. ( eks. Holfi, Densen, F-3 lyd / Audiovector, System Audio, LcAudio, mmf... ) 

Og som kloge hovder har sagt! DIY. folk ved bedre!! og har råd til at være kredsende!!..

Den der bestrider dette ved ikke bedre! og udtaler sig om noget vedkommende IKKE! ved noget om!!.. og ikke kan vide noget om! da de ikke har hørt det de udtsler sig om men måske kun enkelte mindre gode eksempler( som der sikkert findes masser af!?!) DIY. er en verden som hvis man ikke er inde i den ved man ikke nok om den!..

For at få den viden og indsigt skal man gå op i det! og gør man ikke det!.. sååååå..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg mike. (miju)

Som gør det selv mand har man tid, der svinder som producent. Der er så meget andet, der skal klares. Tiden er den pinedød nødvendige faktor, hvis man skal tænke nyt. Ellers ender det i kopier af en selv eller andre.

Tingene skal ud og pengene hjem - så får kvaliteten være som den er - ser det bare godt ud.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Tak til Miju og Duelund.

Jonas Bojer prøver - som sædvanlig - blot at sætte lus i skindpelsen.

DET ER SPILD AF TID AT PRØVE AT ARGUMENTERE MED HAM, FOR HAN ER EN INGENIØR-TYPE MED FASTLÅSTE MENINGER, OG FORSTÅR IKKE ET PLUK AF, HVAD DET VIL SIGE AT VÆRE EN ÆGTE ENTUSIAST!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

SÅDAN miju

Som DIY-man har man mulighed for at få det lige som man vil. Det er dog nødvendigt at man sætter sig ind i en hel del teori før man kaster sig ud i selv at bygge sit eget udstyr.

Kloner ER en god måde at sparer penge på, men det er meget sjovere at bygge noget som ingen andre har lavet før. Man har også mulighed for "stjæle" idéer fra forskellige konstruktion og blande dem.

Der er meget man kan få for penge, men den glæde man får ved høre at der kan kommer musik ud af de idéer man har arbejdet med i mange rigtig mange timer kan IKKE.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

Miju: "Det jeg har råd til kan jeg mere end matche og overgå!!.. og her i ligger humlen!!.."

Jup! lige præcis - som en fyr engang skrev i et læserbrev i "High Fidelity" (citeret efter min noget luvslidte hukommelse): "Når man tuner en Skoda er det for at kunne køre fra en Ford, ikke en Ferrari!" .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hehe,

Sådan et indlæg bringer da vist folk's pis i kog

Hvis der ikke fandtes DIY projekter ville jeg stadig have mine gamle Pioneer højttalere... Nu har jeg istedet en ProAC klon

Om den spiller bedre end andre færdigkøbte højttalere til 4.000 kroner er lidt ligemeget for mig... men jeg tvivler på der findes en der kan måle sig med den (nævn gerne en)

For mig er det den følelse af at de par "kasser" der står ved fjernsynet er noget jeg har skabt - at de ikke er perfekte gør ikke noget, det er mine

At bygge højttalere selv kan ikke anbefales i eksamenperioder - var oppe til aflsuttende eksamen og gik mere op i at bygge højttalere end læse til eksamen...

Siger lidt om at man bliver grebet af det

Hvis selvbyg ikke kan betale sig, burde en side som edbpriser.dk ikke eksistere - det er jo næsten kun DIY (prøv at kigge hvad en samlet computer koster og hvor meget du kan spare på at sætte delene sammen selv...)

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Tak til Miju og Duelund.

Jonas Bojer prøver - som sædvanlig - blot at sætte lus i skindpelsen.

DET ER SPILD AF TID AT PRØVE AT ARGUMENTERE MED HAM, FOR HAN ER EN INGENIØR-TYPE MED FASTLÅSTE MENINGER, OG FORSTÅR IKKE ET PLUK AF, HVAD DET VIL SIGE AT VÆRE EN ÆGTE ENTUSIAST!

hmm entuiast ? inge ofre vist mere på hifi og musik af tid og penge end jeg gør og tilsidesætter andre behov så entuiast er jeg i aller højeste grad men jeg har øre jeg benytter der er forskellen.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes