ALT! købe hifi indeholder kompromisser af en og anden art!.. ( med mindre man udelukkende går efter div. firmaers prestige produkter der er MNO. og derfor for de fleste økonomisk uopnålige!!)
Jeg vil som DIY mand ikke påstå at jeg kan lave noget bedre eller endda lige så godt som eks. JMLab Grand Utopia eller Wisdom Audio Infinity eller B&WNautilus 800 & 801 eller andre top top højtalere der findes!! ( det har jeg ganske enkelt ikke resurser eller teknisk now how og ekspertise til!! )
MEN JEG HAR HELLER IKKE UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER RÅD TIL DISSE HØJTALERE!! SO WHAT!!!????
Det jeg har råd til kan jeg mere end matche og overgå!!.. og her i ligger humlen!!..
Jeg vil påstå at i begge ekstrem ender kan man som DIY. ikke være med!! først før omtalte ekstrem top modeller ( dette selv om Sten Duelund & hans dicible vil påstå at DET KAN MAN!!) det andet er de helt billige systemer! man kan ikke spare ved at bygge billigt!.. DIY bliver altid dyre end færdig køb i den billige diskount ende!.. og helt oppe i toppen kan man ganske enkelt kke teknisk være med.. man kan ikke få de nødvendige stumper og lave samme kompromisløse løsninger!.. men i mellem disse yder punkter kan man sagtense være med og endda overgå hvad man ellers kan købe til samme penge!!..
Snakker vi om højtalere til mellem 5000 og 50000 kr kan en erfaren DIY. mand sagtens matce eller overgå færdig produkter til samme pris investeret!!..
Men som sagt før jo højre man stræber jo mere tid, tålomdighed og viden samt ekspertise kræver det! og det tar tid og enrgi og vilje for at opnå den nødvendige viden og erfaring mm. så det er ikke noget man bare lige gør!!..
Og HER!! misforstår Jonas noget!! han snakker om at betale sig og om investeret tid!! og DET! er IKKE!! DET! DIY. drejer sig om!!.. ikke besparelser i tid og penge!!.. men om at bare SELV!! gøre det og den glæde ved dette!.. samt den kompromisløshed til prisen man kan tillade sig som DIY!!
Her skal man ikke tage hensyn til kost pris, kontra salgs pris, besværlighed ved at bygge, eller omvendt!! hvor hurtigt og nemt det skal være!.. her behøves ikke at spares noget sted!.. hverken i komponenter eller tid!! eller indsats og besvær!!
Alt noget ALLE!! fabrikanter går op i når vi snakker om mere buget venlige højtalere som ikke er prestige MNO modeller hvor alle inginøre og udviklere har fået frie hænder og tid!!..
Eks. en JMLab utopia højtaler kan måske!?? være svær at matche, men! en af deres lidt mere "buget" modeller stadig i en prisklasse der trækker tænder ud!! kan man sagtens!!...
Det samme gælder jo især eks. også ProAc!! se blot hvor mange "kloner" / kopier der findes af disse! og jeg har hørt nogle op mod origimalen!! og DER VAR INGEN FORSKEL!! og i nogle tilfælde lød kopien bedre!!...
Hvem siger at lige netop den givende producent af en og anden højtaler har "ret"??? og at hans fortolkning af hvordan det skal lyde og gøres er den helt rette!??? det er og bliver blot HANS!! opfattelse og løsning!! og den DU selv kan finde frem til kan være nøjaktig lige så god eller FOR DIG! og dine øre endda bedre!!..
Jeg har sjældent om nogensinde?? hørt en højtaler hvor der i lyden ikke var et og andet kompromis i forhold til hvad jeg opfatter som mest troværdigt / godt & rigtigt!!.. og mange gange tænker jeg hvis nu bare man ku få bassen fra denne og diskanten fra den anden og mellemtonen ra den tredie!! eller opløsningen fra en model kombineret med timingen og kontrollen / dynamikken i en anden og så dybden i bassen på noget helt tredie!!.. osv..osv... ( dette uanset pris!!)
Som DIY. har jeg netop denne mulighed for at sammen sætte KOMPROMISLØST!! efter hvordan jeg opfatter at det nu lyder mest rigtigt!..
( Stadig indenfor ramerne af en liniær gengivelse i det endlige resultat!!! for husk!! andet er farvning!!....)
Når de bedst lydende enheder og komponenter (efter min opfattelse og mine øre) er fundet! og sat i det optimalt og mest mulig kompromisløst byggede kabinet lige efter den optimale opskrigt / opskrifter!.. ( og her er der faktisk en del logik og videnskablig teknisk FAKTA! at holde sig til!! altså hvad angår kabinet konstruktion mm. ) så skal der tilstræbes en så liniær gengivelse som muligt fra den sammensatte kombi!! og dette gørse via delefilter teknik og enheds modefikationer mm. og først DA! har man noget brugbart!!..
Dette resultat bliver så meget mere kompromisløst end hvad man ellers kunne købe til samme penge og endda langt over!!..
Dette er en mulighed "plug and play" folket IKKE! har!.. de må ud og finde noget færdigt der lyder nærmest muligt hvad deres opfattelse af godt og rigtigt er!.. her er valget truffet for dem af en producent! og det man skal ud og finde er en 100% opfattelsels og filosofi match!! dette kan være svært og vil næsten altid betyde kompromisser! om ikke andet så af økonomisk kontra ydelse!!.. ( eller også mp man tilpasse eller lade sin opfattelse tilpasse den filosofi og opfattelse man nu finder bedst og nærmest ens egen!! )
Diy. folket behøver ikke dette!.. vi kan have nogle referancer ( ikke bare EN!) vi går efter som rette snor... og opnå 100% det vi drømmer om!.. både lyd - ydelse & udsende / design mæssigt!!.. INGEN! kompromis!!..
Jo bedre man er til det og jo mere erfaren man bliver og jo mere man går "ind" i det og kompromisløs man selv er i sine metoder mm. jo ditto højtalere får man!..
Og for nogle udmønter det sig i noget så ekstremt at dets lige ikke findes!! eks. Sten D & co... ( om det så ER! det ultimative og bedre end andres bud og endda mindre kompromisløses bud!! det er en opfattelsels sag! og efter min mening subjektivt og ganske "beside the point"! for dette indlæg!! men ingen tvivl om at de opnår noget de ikke kan finde og få på anden måde!!..)
For "plug ´N play" folk som eks. Jonas kan dette åbenbart være svært at forstå eller aceptere!.. (man andre fatter det da ganske godt!... men har bare ikke den fornødende tid, vilje og lyst!!)
Jeg kan da godt se at hvis man betaler flere hundrede tusinde for noget så er det noget af en kamel at sluge at en og anden hjemme i "garagen" eller kælderen skulle kunde matche eller overgå dette!!.. eller tage et gammelt produkt og tweake det til det matcher eller overgår helt nye og dyde produkter! endda som vedkommende selv har stående og dyrt købt!!.. ( nogle vil tage dette som et og andet nederlag! selv om jeg ik kan forstå hvorfor dog!??)..
Men DIY. folk ved bare bedre!!... vi ved hvad der er i det vi kaber, hvad det gør og hvorfor samt hvordan!... og lader os ikke imponere af det!... få om nogen kan gøre noget vi med den viden ikke kan!!... ( de fleste bruger alle samme stumper! ) så der er ikke noget magi eller voodoo over det selv om mange producenter gerne vil give udtryk her af! ( så klart!!)
Tænk lige på at 99.9% af alle producenter af hifi selv er startet som DIY. ( eks. Holfi, Densen, F-3 lyd / Audiovector, System Audio, LcAudio, mmf... )
Og som kloge hovder har sagt! DIY. folk ved bedre!! og har råd til at være kredsende!!..
Den der bestrider dette ved ikke bedre! og udtaler sig om noget vedkommende IKKE! ved noget om!!.. og ikke kan vide noget om! da de ikke har hørt det de udtsler sig om men måske kun enkelte mindre gode eksempler( som der sikkert findes masser af!?!) DIY. er en verden som hvis man ikke er inde i den ved man ikke nok om den!..
For at få den viden og indsigt skal man gå op i det! og gør man ikke det!.. sååååå..
mvh.