Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY BoomBlaster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Ja, så opstår der endnu en af de der tråde med en hjemmelavet boomblaster.

Jeg har absolut ingen viden om det, og har bare kastet mig hovedkuls ud i opgaven. Jeg har indkøbt en AMP9-BASIC fra 41hz.com - den er ankommet, så er der lige udfordringen med at samle skidtet :D

Jeg har 4 enheder, 2*10" EarthQuake og 2 5 1/4 Peerless - er ikke bekendt med de præcise specifikationer - er klar over det kan bringe mig i problemer..

Forstærkeren er en 4*50W - det der egentlig er mit spørgsmål er, hvad der er bedst:
1 kanal til hver HT gennem hver deres delefilter, eller
2 kanaler der hver bliver parallelkoblet til et delefilter, som der så sidder 2 Ht i?

Har som sagt kastet mig hovedkuls ud i det, og er ikke engang sikker på, om forstærkeren kan trække det..

Planen er, at lave en 8-kantet kasse (lidt a´la JVC´en), med 1 HU, 2 front HT, og så en 10" sub i hver side...

Og lige en ting mere. De to basser kan vidst ikke gå længere op end 300HZ - hvordan fremskaffer man lige et delefilter der deler der? - det virker som om at standart er ved 2500HZ??

Til top Vis Opturskakao's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Opturskakao

Stefan_SN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke fået læst hele artiklen igennem, men tror måske at denne kan hjælpe dig lidt på vej.

http://metku.net/index.html?path=mods/ghettoblaster/index_en g

Jeg skal selv igang med samme projekt, så hvis det har interesse kunne de som skal igang med ligende projekter, benytte denne tråd til at poste, hvad de nu måtte støde på af hjælp. (Vi noobs må vist hjælpe os selv herinde)

Denne tråd kan måske også hjælpe:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70181&K W=festival
Til top Vis Stefan_SN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan_SN

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Opturskakao skrev:

Forstærkeren er en 4*50W - det der egentlig er mit spørgsmål er, hvad der er bedst:
1 kanal til hver HT gennem hver deres delefilter, eller
2 kanaler der hver bliver parallelkoblet til et delefilter, som der så sidder 2 Ht i?

Nummer 1 er bedst. Nummer to kræver passivt delefilter og her er tabet meget større end med aktivt delefilter, derfor får du ikke rigtigt noget ud af fordelene ved paralkobling af kanalerne (arbejder blot mere stabilt i lave impedanser).

Med 4x50 watt kan du dele aktivt. Der findes flere billige aktive delefiltre på markedet.

eksempel

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=48 354

Det er selvfølgeligt billigere hvis du selv vil lodde (se nederst)

http://www.cadaudio.dk/forstmod.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Stefan_SN skrev:
Nu har jeg ikke fået læst hele artiklen igennem, men tror måske at denne kan hjælpe dig lidt på vej. http://metku.net/index.html?path=mods/ghettoblaster/index_en gJeg skal selv igang med samme projekt, så hvis det har interesse kunne de som skal igang med ligende projekter, benytte denne tråd til at poste, hvad de nu måtte støde på af hjælp. (Vi noobs må vist hjælpe os selv herinde)

Nu findes der nok mellem 10 og 20 denne slags tråde, og I kunne jo starte med at søge efter dem. De kommer sjovt nok på samme tid af året og i de seneste år har det været Tripath domineret. Der er alt hvad I behøver at vide tror jeg. Det er ikke for at virke uhøflig, men det er gennemgået før herinde. Der er endda også 5-10 nystartede i år. Det kunne jo ennda være at en eller anden fandt tid til at lave en sammenkædning af trådene eller ligefrem en oversigtartikel.
Men indtil da er søgefunktionen nok det bedste bud, hvis man ikke går til 41Hz forum, hor der er langt mere at hente.

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Stefan_SN skrev:
Nu har jeg ikke fået læst hele artiklen igennem, men tror måske at denne kan hjælpe dig lidt på vej. http://metku.net/index.html?path=mods/ghettoblaster/index_en gJeg skal selv igang med samme projekt, så hvis det har interesse kunne de som skal igang med ligende projekter, benytte denne tråd til at poste, hvad de nu måtte støde på af hjælp. (Vi noobs må vist hjælpe os selv herinde)

Nu findes der nok mellem 10 og 20 denne slags tråde, og I kunne jo starte med at søge efter dem. De kommer sjovt nok på samme tid af året og i de seneste år har det været Tripath domineret. Der er alt hvad I behøver at vide tror jeg. Det er ikke for at virke uhøflig, men det er gennemgået før herinde. Der er endda også 5-10 nystartede i år. Det kunne jo ennda være at en eller anden fandt tid til at lave en sammenkædning af trådene eller ligefrem en oversigtartikel.
Men indtil da er søgefunktionen nok det bedste bud, hvis man ikke går til 41Hz forum, hor der er langt mere at hente.

Så kan jeg så fortælle dig, at jeg rent faktisk startede med at bruge søgefunktionen - uden på nogen måde at blive klogere, i det at ingen af disse tråde rent faktisk kommer med en konklusion, andet ent at et bilbatteri hurtigt dør med en bilforstærker..

Ligeledes postede jeg et indlæg som fortsættelse på en tråd, for at blive klogere - uden svar..

Så grunden til at denne er oprettet, er faktisk for at ende med en konklusion som kan bruges til noget - også fremadrettet.....
Og så skal den i øvrigt ikke bruges til Roskilde....

Men - jeg er kommet videre.. Jeg købte en AMP9-Basic - den var sgu sjov at lege med
Diverse enheder og filtre er indkøbt, og kassen er næsten færdig..
Jeg tvivler blot på lyden - set i bakspejlet burde jeg nok have valgt mindre basser. Der kommer sgu nok til at mangle en del luft..

Men sådan ser det ud so far:

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Søg på "boominator" så finder du en ypperlig en af slagsen. Jeg ville nok have valgt 1 eller 2 amp32 i stedet for en amp9b, men det bliver spændende at se hvad du får ud af det.

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet - det vil jeg da straks søge på :)

Ja, må indrømme at AMP9B mere eller mindre var et skud i tågen, mest valgt ud fra at den var velegnet til 12v...

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er den og den spiller fantastisk :D

Den bruger dog mere strøm end amp32/amp6 og har fast gain så vidt jeg husker, men til gengæld kan den trække lavere ohm og har mere effekt.

Brugeren bag boominator hedder forresten saturnus på mange fora.

V.h.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

p.s. jeg har selv lavet en batteri drevet boombox med en amp32, et mono komponment sæt fra bil (rimeligt MDS sæt) og et 7aH blygel batteri og den spiller fortræffeligt og over 26 timer ved normal volumen.

Overvej at bruge blygel batteri da den så kan monteres på alle leder uden at lække syre :S

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved fra pålidelig kilde at det kraftigt overvejes at forbyde folk at tage bilbatterier med på Roskilde, men der er ikke taget endelig stilling endnu. Det overvejes især ikke at tilbyde opladning af disse i de boder der har været de senere år. Kun opladning af forbrugbatterier på grund af eksplosionsfaren ved almindelige åbne blybatterier. Så ud over sikkerheden i ikke lade fulde mennesker rende rundt med bilbatterier, så overvej lige af denne grund at købe et batteri beregnet til formålet. Det bliver også billigere i længden, da bilbatteriet ikke er lavet til gentagne dybe afladninger og hurtigt mister sin kapacitet ved sådant brug.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Lyder lidt vandet Siankovic (altså roskildes argumenter).

Jeg ville da nærmere forbyde bilbatterier af den årsag at en kortslutning sagtens kan brænde en ledning over eller spytte gnister af sig til vegetationen eller nylontelte (andet roskilde så nærmest altid har regnsæson er så en anden sag, men det understøtter selvfølgelig kortslutningsfaren).

Mht. batterier så hedder bly-gel typen du leder efter et lukket (vedligeholdelsesfrit) deep-cycle batteri.

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Ja, så blev den første færdig.. En slags prototype :)
Lyden er.. OK... Umiddelbart lyder den bedst udendørs.. Min kammerat som er med i projektet synes den spiller vildt godt - jeg, derimod, synes den mangler meget - specielt lidt "punch"...

Vil lige sige, at den so far har spillet 12 timer for fuld skrald... Det er mere end hvad JVC´en kan på gode batterier - og lydtrykket er også større (og vægten :D)
Forstærkerne fra 41hz kan derfor varmt anbefales!! 

Til den næste udgave, som snart påbegyndes, har jeg i tankerne at bruge lidt mindre basser, så de får lidt mere luft i kammeret - så jeg kan få lidt dybere bas?

Det er som nævnt en 4-kanals forstærker. Hver HT har egen kanal.
Så min tanke er igen 2 fuldtoner og så to 8" subs..

Ville det være en idé, at lave 4 delefiltre. To der giver basserne under 150Hz - et lavpasfilter. Og så lave to, der sørger for at fuldtonerne ikke får under 150hz??

Den første, der sker nemlig det, at når vi når en høj volume, så er det fuldtonerne der stiger af rent lydmæssigt, hvor basserne bare kører derud af... Samtidig får basserne helt op til 2,5 khz - det lyder sgu lidt mudret, det magter den sgu ikke særlig godt - så kun til 150hz er vel bedre?

Men hvordan laver ejg disse filtre???

PFT.!

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Har regnet lidt på delefiltre..

HT´erne er alle 4ohm

Kan man godt lave 2 "standalone" filtre => disse vil give en delefrekvens på ca. 135hz..
Tanken er så at fjerne de laveste frekvenser fra fuldtonen, og lade basse koncentrere sig om det...

Er dette ok?

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Du kan købe et færdig filter når du bare deler og ikke laver notch el.l.

Uden at være god til delefiltre vil jeg tro du bør lave et 1. og 3. ordens eller et 2. og fjerde ordens med fuldtonen som den højeste orden for at skærer den hurtigt af så den spiller så lidt bas som muligt. På den måde er fase forskellen bare et spørgsmål om at bytte om på plus og minus på bassen.

Alternativt kan du lave et PLLXO da du jo har samme antal forstærker kanaler som enheder.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

p.s. jeg ville købet det aktive filter der linkes til ovenover såfremt det kan kringles så det kører på strømmen fra batteriet, ellers er PLLXO nok lettere at lave.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

p.p.s

Når du skriver fuldtoner et det så coaxiale bilhøjtalere du snakker om? For de har som regel et filter på diskanten i forvejen.
Hvis det er fra bil så burde lyden forbedres kraftigt af at filtrere subbens mellemtone væk så den kun spiller under 80-100hz (det er nok her de 5.25 ruller af, men det er svært at vide uden data).

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jep, det er bilhøjttalere.

Mit gæt er nemlig også, at "fuldtonerne" ruller af under omkring 80hz..

Aktivt delefilter er udelukket, da det skulle være en økonomisk løsning..

Hvad er PLLXO?

Men, kan det lade sig gøre som jeg tegnede, og så måske bare sætte delefrekvensen lavere, omkring de 80-100hz? Altså, faktisk lave 4 1-vejsfiltre?

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

du bruger nu deropad på et passivt filter også.

passive line level crossover deler på signal siden så du kan ægte biampe som med et aktivt filter. Det kræver dog ikke strøm og er ikke så dyrt.

Jeg kan ikke lige gennemsku hvad der sker da jeg ikke kender filteret på de peerless, men umiddelbart vil jeg tro du får problemer med fasen da et 1. ordens filter giver fase offset på 90grader.

http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker ikke at BiAmpe...

Det er ikke Peerless-enheder alligevel..

Dvs, man ikke kan lave filteres sådan?

Opturskakao
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ændrer lige igen :)

Hvis jeg laver sådan et filter, så jeg kan BiAmpe, så kan jeg køre 2 kanaler til et filter, hvor 2 enheder er tilsluttet - korrekt?

Hvis jeg skal gøre det sådan, Havoc, hvordan laves sådan et filter?

Ved ikke noget om sådan noget stads, men kan godt følge et diagram og lodde det selv..

PFT!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum