Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
bjerager skrev:
Lad os bare for eksemplets skyld sige at trappehjulet har en omkreds på 1 cm, og at det kører en omgang i sekundet. Når trappehjulet så har kørt en omgang har det fået mellemhjulet til at dreje 1 cm. Mellemhjulet får så pladetallerknen til også at flytte sig en cm - uanset hvad diameteren af mellemhjulet er.
Mellemhjulet er at sammenligne med kæden på en racercykel - det som er det afgørende er forholdet mellem diameteren på klingen foran og tandhjulene på baghjulet - kædens længde er ligegyldig.
|
|
|
HVIS man nu forestiller sig at mellemhjulet havde en diameter på f.eks 15 cm.... Ville det så ikke få tallerkenen til at køre lidt hurtigere..? (Går ud fra at motoren kører med det sædvanlige antal omdrejninger).
Mvh. Niels
|
|
|
Nej, ikke så vidt jeg kan gennemskue det. Mellemhjulets vinkelhastighed ville falde drastisk, men det afgørende er, hvor mange cm/s hjulets yderkant bevæger sig - og det vil ikke ændre sig.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis mellemhjulet ikke havde kontakt til motor pulley'en men fik overført trækkraften fra motoren via et gummibånd der havde fat i aksen hvorpå mellemhjulet sad - så ville mellemhjulets størrelse have indfyldese på hastigheden.
Hastigheden på en remdreven paldspiller ændres heller ikke ved at motoren flyttes fx 30 cm væk og der bruges en længere rem (i teorien - i praksis vil der nok gå noget energi tabt i den lange rem)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 30 August 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen i tråden.
Jeg har fået fat i et stort maskinleje som jeg vil bruge til pladestrammer til min Mørch. Der er jo en del bulede plader i samlingen. Lejet vejer bare ca 1300g, og jeg er lidt nervøs for, om pladespillerens leje kan holde til den ekstra vægt. Er der nogen der har erfaringer med det?
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 30 August 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Præsten
1300 gram ekstra vægt på det leje er nok lige i overkanten af, hvad man bør anvende som pladestrammer....Lejet er jo i dette tilfælde, ikke dimensioneret som om det er garanteret til at kunne holde i 80 år med xx antal kg belastning, som visse japanske fabrikanter garanterer.....
Jeg ville personligt nok kigge efter en pladestrammer med en lavere vægt......
Eventuelt som ordet pladestrammer angiver, med mulighed for at spænde strammeren fast til centerpinden....i stedet for en "pladevægt".......
Mitchell's pladestrammer var måske en løsning....
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 August 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også klart fraråde en stor, tung pladestrammer. Jeg har prøvet på min mørch, og jeg synes, at den dræber lidt af dynamikken. Start med at skifte plademåtten ud med en af bedre kvalitet. Jeg bruger en Herbies mat.
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 03 September 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Bedste måtte, både til min Garrard og til min Mørch var/er en Polypush vakuummåtte. Jeg var så heldig at finde en i Tyskland for et par år siden, men de er ikke længere til at drive op.
Da jeg fik min Mørch GS6 i 1982 var jeg først lidt skuffet over den rummellyd jeg kunne høre. jeg prøvede en del måtter, men den bedste løsning var en påklistret Polypush. Det lykkedes mig ovenikøbet at tigge mig til et ark dobbelt-klæbende tape som kunne bruges flere gange (en god løsning når det fjedrende ophæng skulle justeres.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 September 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik en kanyle idag med silikone - sikken det gav ro over UP4 armen - nu er der både tyk silikone i dæmpekaret rundt om lejet på transcriptoren, silkone i unipivot'en (hedder det sådan?) og i armliften som også har fået filt/gummi -
Nu er der sku ikke noget dingleværk over UP4 armen - men elegant balance - og meget bedre lyd
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen tillykke med det vellykkede resultat r-l-b. Det glæder mig at du har held med kanylen....  Der er mange forskellige opfattelser af, hvor meget silicone der bør anvendes til dæmpning af Mørch UP-4 og DP-6 armene...Jeg håber du har ramt en fornuftig løsning..... Jeg talte for et stykke tid siden med H.H. Mørch, bl.a. angående mellemhjulet's ydre diameter og det's indflydelse ( eller mangel på samme ) på pladetallerkenen's hastighed og måtte blot konstatere at du og Bjerager har ret.... Mellemhjulet's ydre diameter har ikke nogen indflydelse på tallerkenens hastighed. Hvis ikke fabrikanten skulle kunne svare på/afgøre sådan et spørgsmål, hvem skulle så?!  Og øhhhhhhh skal vi så ikke tale om noget andet?  Mvh. ASML
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 03 November 2009 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var forresten en Mørch UP-4 til salg på stumpemarked for 2000 kroner. Desværre ikke noget røverkøb, ellers havde jeg
været der som en mi :)
r-l-b, hvad er det for en pickup du bruger på din Mørch, er det en MC20? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC 20 Supreme - VdH diamant - jeg ved ikke om der også var det på den almindelige MC20 - den spiller flot og kobberhuset ser flot ud på armen - den fulgte med da jeg købte armen sammen med en rega og en ortofon t20 for samlet 2000 kroner - sælger sagde nålen var knækket af - det var den ikke den var bar lille og så sad der en helt filtpude p å af støv
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt den mc20 supreme, og den er væsentligt bedre end en almindelig mc20 - i mine ører. Mener en mc20 har en fine line nål
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
MC 20 Supreme - VdH diamant - jeg ved ikke om der også var det på den almindelige MC20 - den spiller flot og
kobberhuset ser flot ud på armen - den fulgte med da jeg købte armen sammen med en rega og en ortofon t20 for samlet 2000
kroner - sælger sagde nålen var knækket af - det var den ikke den var bar lille og så sad der en helt filtpude p å af støv
|
|
|
Hehe, Det er jo næsten foræringspris. Jeg fandt nemlig en MC30 super på stumpemarkedet, jeg har ikke noget stepup, men
det skal jeg da finde. Ved bare ikke helt om den kan bruges på Formula'en, eller om det er bedre at smække den på den
hjemmelavede 12", der er noget tungere.
Undskyld jeg Hijaker mørch-tråden. Men Formular og Mørch er jo lidt i samme båd __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae, en mc30 er da en lækker sag - men med fare for at skuffe dig og lyde som en sortseer, er jeg bange for at den ikke vil falde i din smag. Den skulle efter sigende være analytisk og lidt kølig i spillestilen - jeg har dog ikke selv hørt den. Jeg tror ikke en meget tung arm vil klæde den.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke selv hørt en MC30 Supreme, men har kunnet læse mig til at MC 20 Supreme er mere behagelig at lytte til .... hvad det så helt dækker Anyway MC 20 supreme er selvfølgelig mere detaljeret end en Denon103, men den er ikke ubehagelig kold på nogen måde - og efter der er kommet silikonedej i arme så er der meget mere ro over den
Jeg kan god anbefale dig at lave en slags dæmpning af dine 12" Unipivot Louis - skulle du forresten bruge nogle lencolodder ??
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg har ikke selv hørt en MC30 Supreme, men har kunnet læse mig til at MC 20 Supreme er mere behagelig
at
lytte til .... hvad det så helt dækkerAnyway MC 20 supreme er selvfølgelig mere detaljeret end en Denon103, men den er
ikke
ubehagelig kold på nogen måde - og efter der er kommet silikonedej i arme så er der meget mere ro over denJeg kan god
anbefale dig at lave en slags dæmpning af dine 12" Unipivot Louis - skulle du forresten bruge nogle lencolodder ??
|
|
|
Jeg har lavet noget nyt, ikke Unipivot, men baseret på lenco og lampe dele. Det er under billeder af mit DIY, men jeg går
igang
med noget nyt Unipivot her en af dagene. Det var bare for let da jeg lavede det i træ, og så fik jeg kontravægten for langt
væk
fra selve pivot point, så den blev meget ustabil.
Men hvis du har nogle lodder og lejer osv, du ikke bruger, vil jeg meget gerne aftage
Med hensyn til mc30 Super, så må jeg indrømme at jeg heller aldrig selv har hørt den, men nålen ser helt fin ud og
kvaliteten ser god ud. Jeg vil i hvert fald få lyttet til den, og falder den så ikke i min smag må jeg bytte den til noget andet,
eller sælge den. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
du sender bare en pm med din adresse louis
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen i tråden.
Jeg har efter en længere ferie fået et problem med min Mørch GS6 A. Den vil meget nødig starte.
Før jeg tog på ferie havde den også vanskeligheder ved igangsætten, men overkom dem når jeg hjalp tallerknen lidt i gang.
I sommers/efteråret havde jeg den kørende i rigtig lang tid uden problemer, men jeg spekulerer på om elektrolytterne inden i
er ved at være flade?
Jeg synes selv det lyder som en mulighed, hvad siger I?
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaaaeee....!!
Jeg har selv oplevet min Mørch GS6A opføre sig på den måde da den ikke havde været i brug i et stykke tid.
Jeg har oplevet fænomenet mens pladetallerkenen var afmonteret. Der var ikke megen rotation ved hverken trappehjul eller mellemhjul.
Jeg rensede mit mellemhjul og trappehjulet og lod den efterfølgende køre i et stykke tid. Jeg bruger vatpinde og husholdnings-sprit til den slags.
Nu ved jeg godt at du har fået renoveret dit mellemhjul med frisk gummi ved Svalander Audio og denne mulighed for at mellemhjulets kontakt til trappehjulet skulle være lidt nedsat, ikke er så sandsynlig.....Men en rensning af mellemhjulet og trappehjulet er i første ombæring, nu een gang både en hurtigere og billigere løsning end at skifte elektrolytterne.
Prøv eventuelt at lade den stå og køre i et stykke tid, når du har fået den i gang.
Du har at gøre med en pladespiller som er specielt velegnet til den meget vinyl-glade m/k:
Den har det bedst når den bliver brugt flittigt....
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er snavs fra mellemhjulet som er skyld i problemet, så skal du også huske at rense indersiden af pladetallerkenen, der hvor hjulet trækker.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|