Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Den Store Mørch tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene, men jeg er nu ret sikker på at det ikke er problemet. Trappehjulet drejer nemlig slet ikke rundt.
Derfor formoder jeg at problemet må være elektrisk frem for mekanisk.

Den kørte i øvrigt et par måneder i træk efter at jeg havde fået nyt mellemhjul, for at slide det til.
Men efterfølgende fik den mere og mere startbesvær, og nu er den altså helt skidt, og den kan ingenting.

Nogen ideer?

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hej Præsten.

Det er da ikke utænkeligt at det er kondensatorerne, der trænger til at blive udskiftet...Din pladespiller har jo immervæk "et par år på bagen"......

Men jeg tror at du bør kontakte H.H. Mørch for at få noget hjælp til at rette fejlen.

Årsagen er at kondensatorerne sammen med den store modstand, der sidder tæt på kondensatorerne, er individuelt tilpasset til hver enkelt motor for at give perfekt gang...

Dette fremgår af den artikel der var i HIFI & Elektronik, blad nr. 1 1982, med artiklen om Mørch og hans GS6A pladespiller og UP-4 tonearm ( dengang der endnu ikke var tænkt på DP-6 )

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det er osse muligt at det er motoren som trænger til en enkelt dråbe olie: Jeg har ihvertfald haft det samme problem med en
Pink Triangle (Som godt nok har en Philips/Airpax motor, men alligevel....).
Men under alle omstændigheder har Anders ret: snak med Mørch.
Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Det er osse muligt at du ikke har smurt mellemhjulets leje med den rette olie/vaseline.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej Præsten.

Jeg havde den anden dag min Mørch GS6A ude af sin papkasse ( er ved at bygge ny plint i krydsfine'r) for lige at se hvordan den havde det..

Jeg oplevede også at trappehjulet/motoren ikke kørte rundt. Det endda uden at pladetallerkenen var monteret.

Da jeg forsigtigt via "armen", hvor mellemhjulet er monteret, sørgede for at mellemhjulet ikke rørte ved trappehjulet/motor ved opstart, begyndte trappehjulet/motor , efter en lidt træg start at køre rundt....

Efterfølgende lod jeg den blot stå og køre et stykke tid, incl. mellemhjulets kontakt til trappehjulet/motor.

Jeg oplevede ingen problemer de efterfølgende gange ved start og stop . Jeg har ihvertfald ingen betænkeligheder med hensyn til funktionaliteten af pladespilleren, når pladetallerkenen igen bliver monteret

Jeg tror der er tale om at motoren "sætter sig lidt" når du ikke har brugt pladespilleren i et stykke tid....

Jeg har fra en tidligere arbejdskollega som er elektromekaniker, fået bekræftet min opfattelse af motorer og antallet af poler for hver enkelt motor. Jo færre antal poler, jo længere imellem motorens magnetfelter, hvilket kan give anledning til lidt mere "besvær" med opstart.

Der benyttes en 4-polet Papst hysterese-synkronmotor med udvendig rotor i Mørch pladespilleren...

Jeg vil derfor foreslå at du afmonterer pladetallerkenen og evt. holder mellemhjulet væk fra trappehjulet/motoren, når du efterfølgende prøver at starte pladespilleren

Det kan jo være du efterfølgende, som jeg har opnået,  igen vil opleve at motoren fungerer uden problemer.

Mvh

ASML

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej ASML.

Det har jeg straks afprøvet, og jeg kan konstatere at trappehjulet drejer rundt, men meget, meget langsomt.
Det tager måske 15 sekunder eller mere for en omgang, så det er jo lidt væk den tiltænkte hastighed.

Kan det tænkes at motoren skal smøres?
Eller har jeg stakkel slidt motoren ned (kulbørste, eller hvad de nu hedder)?

mvh
Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hmmmmm Gode spørgsmål...

Som jeg ikke har viden om, til at kunne besvare for den pågældende motor.

Som jeg har skrevet tidligere, angående dit problem relateret til eventuel fejl vedrørende kondensatorerne, bliver du vist nødt til at kontakte H.H. Mørch for at se om han kan hjælpe dig.

Held og Lykke med "spillen"

Når og hvis du får den til at fungere, kan jeg, såfremt du har lyst og mod på det, eventuelt lave en skabelon til dig,for det hul man skal lave i plinten, såfremt man ønsker at montere værket i en træplint

Hvis du har vel at mærke har mod på/ lyst til at montere den i en træplint.

Eller du kan spørge H.H. Mørch om han kan være behjælpelig med en skabelon....

Mvh

ASML

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg prøvede at ringe til Mørch forleden, men der blev ikke svaret.
Jeg har dog hørt at han ind i mellem bor uden for DK, så det kan være at det er derfor.
Men jeg må prøve igen.

Og ja, en skabelon vil være spændende. Jeg kan egentlig godt lide den lille sorte madkasse, men man kan jo gemme den :)

mvh
Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hans Henrik er på ferie i USA de næste 2 mdr. men prøv at sende en mail til ham.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Hans Henrik er på ferie i USA de næste 2 mdr. men prøv at sende en mail til ham.

ved du om hans nye arm bliver til noget?

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hvad du end gør, så skru ikke trappehjulet af - det er ret vanskeligt, for ikke at sige umuligt at få det til at sidde præcist det rigtige sted igen.

Man kan godt smøre motoren med lidt olie, hvis man forsigtigt stikker tuden på oliekanden ind under trappehjulet. Giv den en enkelt dråbe og lad den så køre lidt. Jeg mener at have hørt fra andre, at motoren godt kan slides op på sådan en mørch - og den er ikke sådan at få fat i igen. Jeg synes at have set, at kapstan-akslen på en gammel revox-båndoptager også drives af sådan en papst aussenlaufer motor.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Mørch's nye arm: Den skulle blive produktions klar, men spørgsmålet er hvornår og til hvem.

Kan jo spørge hem, hvis du er køber?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville egentlig også godt se en skabelon: jeg har en ide om at få en af vores stenhuggere her i Aberdeen til at lave en plint i
skifer: det kan jo se fantastisk ud og af mange gode grunde er det sikker også lydmæssigt en god ide.
at lave sådan en plint kræver specialværktøj, men jeg har fået et tilbud på en plint til min Garrard 401 som lyder på omkring
200 GBP for en 10 cm høj plint med udvendigt mål på 40x50 cm.
Måske var det en ide at lave en gruppeordre?

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Jeg ville egentlig også godt se en skabelon: jeg har en ide om at få en af vores stenhuggere her i Aberdeen til at lave en plint i
skifer: det kan jo se fantastisk ud og af mange gode grunde er det sikker også lydmæssigt en god ide.
at lave sådan en plint kræver specialværktøj, men jeg har fået et tilbud på en plint til min Garrard 401 som lyder på omkring
200 GBP for en 10 cm høj plint med udvendigt mål på 40x50 cm.
Måske var det en ide at lave en gruppeordre?

Det lyder interessant, hvad med fragten?

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Når jeg tidligere har skrevet at jeg eventuelt kan lave en skabelon, så er det altså ikke andet end aftegning af hullets udformning, der kan tegnes over på een eller anden form for plade, ved hjælp af en gammel plint til en GS6A....Hvorefter man så kan udskære hullet i skabelon pladen til videre anvendelse.

Jeg har altså hverken adgang til eller forstand på anvendelse af Cad/Cam eller lignende tegningsprogrammer.

Hvorvidt det er godt nok til stenhuggeren eller han kræver en decideret tegning, er så det store spørgsmål, der nok lige skal afklares først.

Men det lyder spændende. Og prisen for en skiferplade af den størrelse er da vist ganske fornuftig.

Er der tale om en glat poleret skifer plade eller ?

Mvh

ASML

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Joh, altså: det tilbud jeg fik var for en Garrard 401. Det var baseret på en 1:1 fotokopi af Garrardens skabelon, m.a.o. netop
hvad ASML kan producere. Men bortset fra det har jeg diskiteret sådan et projekt med Mørch somsagde at han gerne
hjælper til

Royal Mail's porto er meget rimelig: hvis vi siger at plinten vejer 20 Kg så snakker vi om knapt 500 dKr. Prisen er så vidt jeg
husker for en poleret skifer plade.

VH
Frederik

ASML skrev:
Hejsa...Når jeg tidligere har skrevet at jeg eventuelt kan lave en skabelon, så er det altså ikke andet end
aftegning af hullets udformning, der kan tegnes over på een eller anden form for plade, ved hjælp af en gammel plint til en
GS6A....Hvorefter man så kan udskære hullet i skabelon pladen til videre anvendelse.Jeg har altså hverken adgang til eller
forstand på anvendelse af Cad/Cam eller lignende tegningsprogrammer.Hvorvidt det er godt nok til stenhuggeren eller han
kræver en decideret tegning, er så det store spørgsmål, der nok lige skal afklares først.Men det lyder spændende. Og prisen
for en skiferplade af den størrelse er da vist ganske fornuftig.Er der tale om en glat poleret skifer plade eller ?MvhASML

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Joh, altså: det tilbud jeg fik var for en Garrard 401. Det var baseret på en 1:1 fotokopi af Garrardens skabelon, m.a.o. netop
hvad ASML kan producere. Men bortset fra det har jeg diskiteret sådan et projekt med Mørch somsagde at han gerne
hjælper til

Royal Mail's porto er meget rimelig: hvis vi siger at plinten vejer 20 Kg så snakker vi om knapt 500 dKr. Prisen er så vidt jeg
husker for en poleret skifer plade.

VH
Frederik

ASML skrev:
Hejsa...Når jeg tidligere har skrevet at jeg eventuelt kan lave en skabelon, så er det altså ikke andet end
aftegning af hullets udformning, der kan tegnes over på een eller anden form for plade, ved hjælp af en gammel plint til en
GS6A....Hvorefter man så kan udskære hullet i skabelon pladen til videre anvendelse.Jeg har altså hverken adgang til eller
forstand på anvendelse af Cad/Cam eller lignende tegningsprogrammer.Hvorvidt det er godt nok til stenhuggeren eller han
kræver en decideret tegning, er så det store spørgsmål, der nok lige skal afklares først.Men det lyder spændende. Og prisen
for en skiferplade af den størrelse er da vist ganske fornuftig.Er der tale om en glat poleret skifer plade eller ?MvhASML

tjae, jeg overvejer det lige - kan man også få boret huller til støvlåget?

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Ja, og hvordan med fastgørelsen af værket og bundpladen, til skiferplinten?

Man kunne måske få boret huller til dyvelpinde/rundstokke, som limes i plinten, der hvor skruerne skal fastgøres?!

Eller der er måske bedre løsninger for fastgørelse af et værk i en skifer plint?!

Spændende projekt...

Mvh

ASML

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

pas på med dygler i skiffer - at det ikke når skruen kommer i udvider sig så meget a skifferen knækker eller revner - bedre med gennemgående huller og store skiver på undersiden der kan fordele presset

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Nu skrev jeg dyvelpinde/rundstokke, netop af hensyn til den problematik du nævner r-l-b, men fik ikke lige specificeret at hullerne selvfølgelig skal være gennemgående.

Men ellers tak for rådet.

Mvh

ASML

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum