Forfatter |
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 26 April 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaeh der er mange måder at få sat prisen ned på et produkt....Dårlig omtale er een af dem...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 26 April 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej.
Sådan var det ikke ment.Jeg er bare ikke til mellem hjul.
carsten
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2011 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er okay Carsten...
Så er der flere mellemhjul'ere til os andre...
Med hensyn til en pris på en brugt Mørch pladespiller...
Alt afhængigt af stand , alder, stift eller flydende ophæng, "madkassemodel"eller modellen med fineret plint med acryllåg, vil jeg tro en pris på omkring 2500-4000 kr. ikke er helt urealistisk for et værk.
Alt er relativt....
Især i disse tider med det ualmindeligt "træge" marked for brugt Hifi.....
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 02 Maj 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har lige selv for et par uger siden betalt 4500 kr for en GS6a uden flydende ophæng i træsvøb med låg, UP4 og en gammel Ortofon MC20 (mk I), så ASML er nok lige i plet. Jeg gætter på at min er fra omkring 1981 for den har den nye aluminiumsafbryderknap, men den gamle plastic hastighedsomskifterknap.
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
his047, tillykke med din "nye spille".
Dit gæt på alderen, virker meget sandsynligt..Har selv en Mørch GS6A med flydende ophæng med den kombination af aluminiumsafbryderknap og plastic hastighedsskifter...magen til dine. Den er solgt/leveret til den forrige ejer i 1981...
Misunder dig at du har købt en GS6A med stift ophæng....Så er der basis for at eksperimentere med Mørch UP-4'eren; eller en DP-6 tonearm med 12 tommer arm-rør...Den mulighed har jeg ikke...P.t....
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
billeder - billeder - billeder
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tager lige et par dage: vi er midt i eksamenstid her i Aberdeen. Der er et på små-ændringer: en MC200 istedet for MC20,
en ny drejet hastighedsomskifterknap af drejet aluminium (lavet af mit universitets finmekaniske værksted) og en Polypush
måtte (måske den sidstsolgte i Europa!).
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt 21 billeder på http://flic.kr/s/aHsjuV7Uz8
Som I kan se har jeg fået lavet en ny hastighedsomskifterknap i aluminium. Jeg fik lavet tre (en til en ven i København som
også har en GS6a og to til migselv).
Jeg surgte Mørch hvad han bruger til smøre GS6a nu for tiden og han svarede at han bruger et smøremiddel til cykler med
teflon, så jeg har købt en flaske "Shimano PTFE Lube" som funker ret godt! Efter at have renset hovedlejet og smurt det med
Shimano PTFE og et par dages uafbrudt kørsel med 78 omdrejninger tager det nu 1:10 minutter at for pladespilleren at standse.
den skulle helst op imellem 1:30 of 2:00.
Hvis der er nogen som vil sælge et ICA200 armrør er jeg meget interesseret!
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wauwww...Det ser godt ud his....
Nydelig løsning på en ny hastighedsomskifterknap i aluminium.
Har du selv lavet tegninger for denne knap til fremstillingen af den, eller har H.H. Mørch været behjælpelig her ?
Smøremiddel med teflon til pladespillerleje....?! Hmmmm!!!
Unægteligt en nemmere løsning end at stå og "fedte" med autofedt blandet op med syrefri olie og efterfølgende checke blandingsforholdet ved at "klaske" en lille mængde op på et spejl eller en rude....For at checke at olien ikke løber fra autofedt'en..Som Mørch anbefalede/anvendte førhen...
Endnu engang tillykke med den...
Off Topic: Hvordan har du sikret at dine Ikea Lack borde, ikke skrider/glider?
Og mere Mørch:
Der er p.t. en Mørch GS6A/UP-4 med træplint, akryllåg og flydende ophæng til salg på Den Blå Avis.
Produktionsnummeret er 504...Formodentligt produceret omkring år 1980 eller deromkring...
Der er ingen pris på den...Man skal komme med et bud...
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg lavede ikke tegninger: jeg tog den gamle plastic-knap og et par billeder som Bjerager har lagt på nettet og
tog dem til vore universitets finmekaniske værksted. De talte vhormange ringe der var og lavede så en kopi: "No
problem, lovely budgey".
Ikea Lack bordene: inde i hvert ben, løbende i hvert hjørne er der en 10mm jernstang med gevind. Med en Vicegrip
kan sådan en jernstang skrue gevind ind i det øverste bord (brug det hul der allerede er boret) medens de øvrige
borde kan gennembores med et 12 mm bor igennem de eksisterende huller. I det nederste ben er der "t-nuts" (den
slags gevind-plader, der selv holder sig på plads ved at have nogle skarpe "vinger" der graver sig ind i træet). På den
måde kan man spænde bordene sammen ved at dreje på det nederste ben.
Ja, jeg ville ønske jeg havde flere penge....
VH
Frederik
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig godt ud, his. Det har finmekanikerne gjort ret godt. Tror du de kan lave flere, hvis nu man selv har en GS6a'er
der ville se flot ud med sådan en på?
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kunne jeg også godt tænke mig at høre nærmere om.
Bestemt en væsentligt pænere løsning end den gamle plasticknap.
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Præsten og ASML
Jeg er ved at undersøge mulighederne for at få lavet en lille serie af aluminiumsknapper i sommerferien. foreløbig er der tre
der gerne vil have en (jer to og så en fra "den anden side"). Jeg tager på ferie i uge 29 så hvis projektet løber af stabelen vil
jeg lade jer det vide. Men sig lige til hvis i ikke er interesserede så jeg ved hvor mange jeg skal have lavet.
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt serieproduktionen er mulig/ bliver en realitet, vil jeg gerne købe 2 styk.
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 01 Juli 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej his, det lyder som et godt initiativ.
Jeg kan også godt tage 2 stk, hvis prisen altså er rimelig.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen. Der er et ord på engelsk--serendipity--som passer her: Jeg spurgte idag om vores værksted kunne lave et halvt dusin af disse knapper. Svaret var "ja, men vær tålmodig."
Sagen er at de er frygteligt travle her i sommer, men at de også har investeret i en CAD værkstedsbænk til omtrent en Million kroner. Og for at lære hvordan den bruges er vores knap perfekt. 
Så måske i slutningen af august (eller sent i september) er der mere end nok af disse til alle som vil have en.
Vh
Frederik
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan "knap" nok vente.   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt...Det ser jeg frem til...Med tålmodighed...
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen,
Nu har jeg fået at vide at knapperne er parate! Send en PB så jeg ved hvor jeg skal sende dem til de af jer der har interessse.
Jeg synes det ville være en god ide med et bidrag til porto og til vores venlige maskinmester, men det er op til jer om I vil
bidrage (og hvordan!).
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mørch'ere,
Så er jeg tilbage med et let modificeret brugernavn (sidst jeg skrev her var vist i 2010). Dengang havde jeg en ambition om
selv at bygge et nyt værk til en UP4'. Men så fandt jeg ud af at jeg skulle være far! Nu (siden i går aftes) spiller den i en
Thorens TD 320 sammen med en Goldring G 1042 PU (erhvervet for resterne af SU'en for ca. 22 år siden) og en Dali RIAA
med en tilsvarende alder, alt sammen opstillet på et noget modificeret Rega vægbeslag. Foreløbig er kablet fra RIAA'en et
ligeledes 20+ år lakridsbånd med gul(d) stik. Og ved i hvad? Det lyder faktisk IKKE forfærdeligt!!! Bevares, perspektivet er
ikke ret dybt, og den øverste diskant er ikke super detaljeret og frigjort. Men musikken er meget engagerende og... ja
måske bliver man også lidt revet med, fordi det hele virkede i første forsøg, men Shine on you crazy diamond LP'en, der
hvor der kører en gammel transistor i baggrunden og den samme melodi spilles på en akustisk guitar... Den guitar lyder
KANON fedt! Og så er perspektivet ikke værre end at man sagtens kan høre at transistoren står nede på gulvet, lidt bagved
ovre til venstre.
Det er i øvrigt intet problem med UP4 og en Thorens med flydende ophæng sammen. Jeg havde læst om andres
betænkeligheder i andre tråde. Men Thorensen står på en solid hylde på en (nogenlunde solid) gipsvæg og UP4'eren opfører
sig majestætisk! 12" subben står enda lige under væghylden og den ene højttaler står mindre end 1 meter væk, og jeg kan
fyre godt op uden antydning af tilbagekobling! Det kræver lidt tilvænning at armen skal løftes så højt, for at komme op i og
ned fra sin holder. Men bortset fra denne lille pudsighed er Mørch UP4 Silver armen meget nemmere at have med at gøre,
end jeg havde forventet.
Nåletryk, Azimuth og antiskating lod sig meget nemt indstille. VTA'en har jeg ikke rigtig checket - den blev bare indstillet lidt
på øjemål, dengang jeg lavede armboardet og satte armen i. Må lige få set (hørt) om der skal gøres mere ved det.
Olien til at dæmpe armen købte jeg her: www.reinhardoil.dk En meget flink mand! Jeg talte med ham i telefonen og
forklarede, hvad olien skulle bruges til og han havde det helt rigtige produkt klar da jeg kom. Jeg havde forinden været på
apoteket og købe en sprøjte (og en kanyle), og gav vel ca. en hund eller noget i den stil for olien. Men så har jeg også til
både mit og UP4'erens liv! Tip: Køb en stor og en lille sprøjte; en stor til at suge olien op i fra hans beholder. Nu tager du
stemplet ud af den lille sprøjte, og fylder den helt op oppe fra. Olien er så tyk, at den meget vanskeligt suges op med en lille
sprøjte. Til gengæld er den store sprøjte for klodset at arbejde med, når du skal have olien ned i armens brønd og evt. ned i
armliften, selv om du sætter en kanyle på den store sprøjte. Nu kan jeg jo ikke love på hans vegne at alle kan komme og
købe ved stalddøren, men prøv. Ellers må i skrive til mig og se om jeg har lidt tilbage...
Barnets moder ville ikke bryde sig om at jeg puttede pick up for DKK 3000,- i kurv, når nu vi mangler ALT til den lille. Så
måske jeg ser mig om efter en ny nåleforpart til Goldringen, selv om det er 2M Black, der står øverst på ønskesedlen. Ved at
der findes billigere MC alternativer, men Dali RIAA'en har (vistnok) ikke helt samme kvalitet når den skal forstærke MC
PU'er, efter hvad jeg husker at have hørt dengang for godt 20 år siden - dengang de havde Threshold i Hifiklubben...
Nu skal jeg have fat i loddekolben, så jeg kan få sat et bedre kabel efter RIAA'en og så skal jeg se om jeg kan friske
støvlåget op. Nogen her der ved hvordan? Jeg prøver at spørge i selvbyggerforum. Mon ikke udgangsrørene i min CD-
afspiller når at blive helt kolde, inden de får spænding på igen? Det tror jeg. Jeg har en hel del gamle vinyler, som jeg
glæder mig til at høre igen!
Er der i øvrigt noget at hente ved at skifte kablet fra tonearmen til RIAA'en? Og hvordan gør man i givet fald? Stik og kabler
er jo støbt sammen...
|
Til top |
|
|