Forfatter |
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DIYLars,
Tillykke med barnet, det er jo dejligt at være far
Det lyder som et dejligt projekt du har gang i, spændende at høre om dine erfaringer.
Angående pickup, så er en AT95 jo en god og ikke mindst billig start mens du venter på en 2M Black
AT95
Med hensyn til tonearmskabel, så har jeg selv lavet et. Har købt et van den hul 5-polsstik, og loddet kabel på (også vdh,
vistnok 501?), så det er teknisk set ikke et problem.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Præst!
Jeg kan ikke lige finde ud af hvem og hvor de forhandler det 5-polede stik og dermed heller ikke hvad det koster. Kunne f.eks.
ikke finde det hos hificable.dk Passer det lige op i tonearmen? Gav det dig en utvetydig forbedring af lyden?
Ku være man skulle starte med den AT 95'er. Den er godtnok billig! € 21 + porto - næsten uanset hvor ekspres de sender kan
det næppe ende over DKK 300,- En ny nål til Goldringen vil koste det samme som en 2M Bronze!
I Mørch's armrør/PU-tabel står PU'ernes vægt anført. Men er det ikke ret beset deres compliance, der er vigtig i forhold til
armrørets vægt?
Portvinen er sluppet op. Jeg må i seng!
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars,
Det vil jeg nok sige at det gjorde.
Da jeg købte min DP6 arm (brugt), var der nemlig ikke noget kabel på!
Havde dog lavet kablet før, og brugt i stedet for det 40 år gamle lakridskabel der sad på den originale Colton arm, og det
gav en forbedring.
Connectoren kan ses her: The
TAC
Loddevejledning er nederst på denne side.
Har selv en AT95 monteret på en RB300, det spiller rigtig godt. Rigtig fedt til rockmusik. Har dog ikke prøvet den på min DP6.
Compliance i forhold til totalvægt (pickup+armrør) giver resonansfrekvensen. Du kan downloade et excelark til at udregne
den her: Pladespilleren. Godt halvvejs nede på siden.
mvh
Præsten
__________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej Lars,
Det vil jeg nok sige at det gjorde.
Da jeg købte min DP6 arm (brugt), var der nemlig ikke noget kabel på!
Havde dog lavet kablet før, og brugt i stedet for det 40 år gamle lakridskabel der sad på den originale Colton arm, og det
gav en forbedring.
Connectoren kan ses her: The
TAC
Loddevejledning er nederst på denne side.
Har selv en AT95 monteret på en RB300, det spiller rigtig godt. Rigtig fedt til rockmusik. Har dog ikke prøvet den på min DP6.
Compliance i forhold til totalvægt (pickup+armrør) giver resonansfrekvensen. Du kan downloade et excelark til at udregne
den her: Pladespilleren. Godt halvvejs nede på siden.
mvh
Præsten
|
|
|
Hej DIY Lars,
Mørch anbefaler selv sit eget kabel som er lavet af hans egne Phonostik, Tiffany DIN-stik og TCI Viper kabel. Audiovision.dk
sælger dem for 1735 kr.
Jeg har selv lige for et par dage siden lavet et kabel. TCI Viper var overraskende nemt at arbejde med: jeg vil foreslå
Eichman bullet plugs (25 GBP), Cardas Din stik (40 GBP) og 2x 1 m TCI viper (20 GBP). Eichman og Cardas kan fås på EBay
og TCI viper kan bestilles i metermål fra True Colours Industries. Du kan evt købe et færdigt TCI Viper kabel for 37 GBP
(http://www.audioaffair.co.uk/TCI-Viper-Interconnects/produc t_648) og klippe den ene ende af og derefter lodde det i et
Cardas stik....du skal af-isolere og fjerne skærmen på knapt 15 cm på TCI kablet for at få det blødt nok til ikke at have
indflydelse på et flydende ophæng (tag et kig her: http://www.audioaffair.co.uk/TCI-Viper-Tonearm-Cable/product _1181).
Forresten har van den Hul et godt (vinklet) stik til samme pris som Cardas og Audio affair har også SME og Clearaudio stik
(http://www.audioaffair.co.uk/Turntable-Cables/cat_112).&nbs p;
Tillykke med barnet. De giver mange glæder.
Frederik
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars
Jeg har et TD321, som er din 320 men uden arm. Den har også efterhånden et lidt mat og småridset låg. Men der ikke rigtigt noget man kan gøre, fordi det er ret blødt acryl låget er lavet af. Det bliver blot værre, hvis man prøver at pudse det op med f.eks Slipoline. Jeg lever med mit som det er og blevet. 
Det gode ved Thorens flydende ophæng er, at det er bladfjedre i wire og ikke blot en afstemt ringfjeder, som tit bruges. Derfor er det pænt stabilt og du derfor ikke har oplevet problemer med UP4 armen. 
Du må hellere få hørt en masse musik i de kommende måneder, for når "pruttemaskinen" kommer som en smuttet mandel, ja så bliver der ikke megen tid til at høre musik.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Præst,
Der er fuld gang i den lille pige. Det er nok derfor det har taget så lang tid at få lavet hylden, armboardet, fundet og fyldt olie
på armen og simpelthen få det hele skruet sammen. Det er jo hobby, så man må ikke stresse med det.
Jeg har regnet lidt på resonansfrekvenser med diverse PU'er. Den skulle f.eks. være 10,5 (i det vertikale plan) med Goldringen
- såfremt nåleophænget ikke er blevet stift med alderen (22 år!). Men mon ikke det har forandret sig noget med tiden??? Hvor
lav en resonansfrekvens kan man tillade sig?
|
Til top |
|
|
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang polering af støvlåg, kunne man måske prøve med noget "finere" polérmiddel end Slipoline? Muligvis en af den slags polervæsker, der benyttes til bilpleje?
Er det ikke denne type stik, der er på Mørch armen? Kan ikke huske det selv, og gider ikke hive bunden af min Thorens for at tjekke stikket! http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view =article&id=322&Itemid=358 __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke lige om andre har smidt dette
link
Har selv en UP4
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
DYIlars
En egenresonans på veldæmpet 8-9hz burde ikke være det store problem. Men lavere kommer man for tæt på bule frekvensen i pladen. Skal man kunne afspille 1812 overturen's ægte kanoner på Telarc pladen, skal den være kriminelt lav, men yderst veldæmpet. Men er ikke nogen god ide, blot for at kunne spille denne uden armen svinger slemt eller ryger ud af rillen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 24 Januar 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
på min UP4 sidder et normal 5 bens han "din" stik og på kablet et hun "din" stik
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2012 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det berygtede DIN-stik!!!  Uha. At der overhovedet kan komme lyd uf af spillen er jo en gåde!  Ja ja, hvorfor skulle
Hr. Mørch have opfundet sin egen dybe tallerken, når der nu fandtes et (vel)egnet vinkel-stik på markedet? Nu skal jeg først
lige have skiftet lakridsbåndet efter RIAA'en og en anden stift på og hørt en masse musik, inden jeg evt. kommer til det med at
skifte kablet fra armen til RIAA'en.
En af kompanerne har en SOTA Star Sapphire, med en DP6 med - jeg tror det er - gult armrør og en Ortofon MC 20. Den spiller
Telarc-kanonerne uden andre problemer end dem man får med hørelsen! Det er jo sjovt nok; hvis man skulle dømme Mørch'en
på udseendet, ville man have gættet på at den var mere til "Eine kleine Nachtmusik" end til voldsom symfoniorkester, men den
klarer begge dele!
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en O-ring, der sidder i en reces, inde i lodderne, der holder lodderne på plads? Et af mine lodder (til tonearmen) sidder
ret løst, så hvis der er nogen, der kender mål på disse O-ringe og hvordan man skifter dem?
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
Er det en O-ring, der sidder i en reces, inde i lodderne, der holder lodderne på plads? Et af mine lodder (til
tonearmen) sidder
ret løst, så hvis der er nogen, der kender mål på disse O-ringe og hvordan man skifter dem? |
|
|
Hej Lars,
at det er løst er en vigtig del af designet: hvis det sidder stramt på er der en lille resonans i armen (siger Mørch). han siger
også: "Den rigtige diameter for Medium- og stor kontravaegt er 10.65 mm. Det har vi O-ringe til"
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
his047 skrev:
DIYLars skrev:
Er det en O-ring, der sidder i en reces, inde i lodderne, der holder lodderne på plads? Et af mine lodder (til tonearmen) sidder ret løst, så hvis der er nogen, der kender mål på disse O-ringe og hvordan man skifter dem? |
|
|
Hej Lars, at det er løst er en vigtig del af designet: hvis det sidder stramt på er der en lille resonans i armen (siger Mørch). han siger også: "Den rigtige diameter for Medium- og stor kontravaegt er 10.65 mm. Det har vi O-ringe til" |
|
|
Jeg har ingen O-ringe i mine lodder fra Mørch. Er det en fejl?
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
his047 skrev:
DIYLars skrev:
Er det en O-ring, der sidder i en reces, inde i lodderne, der holder lodderne på plads? Et af mine lodder (til tonearmen) sidder ret løst, så hvis der er nogen, der kender mål på disse O-ringe og hvordan man skifter dem? |
|
|
Hej Lars, at det er løst er en vigtig del af designet: hvis det sidder stramt på er der en lille resonans i armen (siger Mørch). han siger også: "Den rigtige diameter for Medium- og stor kontravaegt er 10.65 mm. Det har vi O-ringe til" |
|
|
|
|
|
Ja!
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
his047 skrev:
sigma6 skrev:
his047 skrev:
DIYLars skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja!
|
|
|
Underligt. Jeg har både en up4 og en dp6 uden disse O-ringe.
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
his047 skrev:
sigma6 skrev:
his047 skrev:
DIYLars skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja!
|
|
|
Underligt. Jeg har både en up4 og en dp6 uden disse O-ringe.
|
|
|
Så har du dem nok alligevel
Hvis du kan dreje lodderne om den vandrette akse og de ikke dingler tilbage, så er der o-ringe imellem loddet og den pind der stikker bagud.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
his047,
er der forskel på O-ringene i de store lodder (dem med excentrisk hul) og det lille lod (der bruges til at fintune nåletrykket)? For
mit vedkommende føles det som om de store "går rigtigt", medens det lille er MEGET løst, uden at det dog selv kan rasle ud af
position. En ting er de 10,65 mm; er det ind- eller udvendig og hvad er tykkelsen på O-ringen? Det er jo langt sjovere at negle
den slags til fingerpris nede på værkstedet, frem for at skulle "putte i kurv" på nettet...
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det faktisk ikke, men jeg ville formode at de var identiske
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt både dine og mine formodninger er rigtige, har jeg altså en kaputt O-ring i mit ene kontralod. Så er vi tilbage ved mine
oprindelige spørgsmål: Dimensioner? Noget specielt man skal være opmærksom på, når man vil skifte O-ringene? Nogen med
viden og tips? I behøver ikke forhaste jer med svar. Der er ølfestival i morgen!  God weekend med vinyl (og øl!)
|
Til top |
|
|