Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Så er der fundet en pladespiller til, Endnu en L75, den bedste billige løsning! Når man hverken har råd til Garrard, td-124, og man ikke kan få en Rek-o-kut, så er den guld værd. Designet er er også udtænkt som i kan se., så er det bare at bygge en plint.

|
|
|
i like - endelig en Coca Cola pladespiller der duer til noget __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
LouBP skrev:
Så er der fundet en pladespiller til, Endnu en L75, den bedste billige løsning! Når man hverken har råd til Garrard, td-124, og man ikke kan få en Rek-o-kut, så er den guld værd. Designet er er også udtænkt som i kan se., så er det bare at bygge en plint.

|
|
|
i like - endelig en Coca Cola pladespiller der duer til noget
|
|
|
Det skal nu helst ikke ende i en coca-cola form

Så langt så godt - Lidt mere limning og slibning og så gælder de finish - any ideas? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Det skal nu helst ikke ende i en coca-cola form |
|
|
Ja - så er spørgsmålet jo - hvad er flottest  . Det GAS - du ka' ta' det .
Jeg følger spændt med fra sidelinien - den konstruktion dér har jo nogle klare fordele, som mit eget projekt ikke har. Er vi enige om, at det ikke er 'finsk birke x-finer' du har brugt . Hvad skal bruges som 'absorber' mellem de 2 dele - de kunne jo stå, hver for sig på endnu et underlag eller hvad er planen .
Jeg vil altså også prøve, at lave sådan en tonearm en dag .
Go' arbejdslyst. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med retro miami vice stil - en hyldest til sonny crockett  
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
r-l-b skrev:
LouBP skrev:

|
|
|
i like - endelig en Coca Cola pladespiller der duer til noget
|
|
|
Det skal nu helst ikke ende i en coca-cola form

Så langt så godt - Lidt mere limning og slibning og så gælder de finish - any ideas? |
|
|
Virkelig flot Louis! - jeg elsker din "Rek-o-kut-agtige" on/off/hastighedsvælger... __________________ Mit setup
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig spændende ud, Lou! Den ser fornuftig tung ud den plint  -Men mangler der ikke en on/off knap på spillen?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen er at den skal ende med at ligne noget lig det R-l-b så smukt har tegnet, paint?  Og nej det er ikke finsk birkefinér,
det sælges ikke i Brande, og jeg bor bare lige overfor tømmerhandlen, så det er så nemt, det er ganske almindelig finér.
Værket skal stå på spikes, mens tonearmen skal være monteret på selve plintet.
Tunghoer @
- Jo, on/of knappen er fjernet, der skal i stedet bruges en såkaldt mikroswitch så motoren tænder, når jeg flytter
omdrejningsvælgeren sættes op i 33. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
On/of switch, den sidder da bare på ledningen
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
On/of switch, den sidder da bare på ledningen
|
|
|
Ja lige nu gør den, men det er tidligere ejers løsning  Jeg venter på min levering fra El-supply.dk __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser absolut seriøst ud. Jeg forventer snarest en længere afhandling af det optimale omdrejningspunkt på en Unipivot arm.......................
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 03:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg forventer snarest en længere afhandling af det optimale omdrejningspunkt på en Unipivot arm.......................
|
|
|
Det er nok temmelig kompliceret  Jeg sidder lidt og tænker på om det var en ide at montere et stykke stift tråd eller lign, i armen omdrejnings punkt Og ca 15-20mm over armen et øje som bruges til ophængning i et stykke 5-10mm tråd Måske evt som en "hanefod"(V) Vupti, 100% friktionsfrit leje, som virker i alle plan  Kontravægt bør muligvis placeres relativt tæt på omdrejningspunkt, og dermed også være tungere Jeg ved noget lignende er lavet kommercielt, men alligevel lidt anderledes
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Mellemhjulet skrev:
Jeg forventer snarest en længere afhandling af det optimale omdrejningspunkt på en Unipivot arm.......................
|
|
|
Det er nok temmelig kompliceret 
Jeg sidder lidt og tænker på om det var en ide at montere et stykke stift tråd eller lign, i armen omdrejnings punkt
Og ca 15-20mm over armen et øje som bruges til ophængning i et stykke 5-10mm tråd Måske evt som en "hanefod"(V) Vupti, 100% friktionsfrit leje, som virker i alle plan
Kontravægt bør muligvis placeres relativt tæt på omdrejningspunkt, og dermed også være tungere
Jeg ved noget lignende er lavet kommercielt, men alligevel lidt anderledes
|
|
|
Nåh, det var nu mest drilleri. LouBP nævner at han har set på dette link som inspiration: http://joelfdurand.com/Tonearm_project/index.htmlDer er en længere smøre om hvor det er bedst at lægge pivotpunktet, og der er en af armene hvor det er lavet sådan at man kan ændre dette punkt. Men der er faktisk temmelig mange forskellige holdninger til det hvor det punkt skal være kan man se på de kommercielle arme. Trådophæng af arme er jo ikke nyt. Schöder og Well Tempered er vist de mest kendte. I 70'erne og 60'erne var folk jo mere DIY minded, og der har været vist selvbyg arme af den type i engelske hifi blade, her en enkelt illustrativ side:
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal da have vibrationsdæmpende fødder under den, du får lige et sæt til rørtræf.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt huske Wellbourne pricippet med 2 vinklede snore Det vil givetvis give lidt antiskating funktion
Men jeg mener snorene er for lange
Ydermere tror jeg det vil være godt med noget vægt hængt op direkte under armens ophængspunkt
Kontravægt kan også hænges op så den kan bevæge sig, hvilket også har været brugt kommercielt Hvis kontravægt hænger i snore kan det betyde at armen med de meget små side bevægelse ikke skal bevæge vægten fra kontravægten, og dermed belaster nåleophæng mindre
Man kunne frygte at det hele ville svinge unkontrollabelt, men man skal måske tænke på at der er tale om meget små bevægelser
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den ene halvdel af pladespilleren jo så godt som færdig, ud over lidt småting.
Her er værket i træ, ikke birkefiner, så det er blevet malet med grøn hammerlak - Stark trælast i Brande sælger ikke
Birkefiner, desværre.
Som i kan se er kobberpladen hævet lidt over værket, egentlig var det ikke meningen, men det var fordi at
hastighedsvælger manglede at komme lidt i spænd. men så synes jeg sku egentlig det så godt nok ud.
Bagpå har jeg monteret et stik, bare fordi det er nemmere når der skal flyttes rundt på det.
Min start/sluk knap er en mikroswitch fra El-supply.dk, Når den er trykket ind, som øverst på billedet, så er den slukket - når
den, som på billede nummer 2 er fri, så starter motoren - At den sidder på værket med "lærerens Tyggegummi" er en
midlertidig løsning. Men det virker da
Og så står det på regulerbar spikes. De viberations dæmpendefødder jeg fik af Edge skal under hele svineriet.
 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
den lidt rustikke bearbejdning af træet og hammerlakken får det at ligne støbejern - cool - en morsø lenco  tager du et billede af den med tallerkenen af - oppefra
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, har du hugget min bøtte maling
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Hov, har du hugget min bøtte maling
|
|
|
Ja det har jeg skam. Du er en kilde til inspiration  Se det som en kompliment
r-l-b skrev:
den lidt rustikke bearbejdning af træet og hammerlakken får det at ligne støbejern - cool - en morsø
lenco tager du et billede af den med tallerkenen af - oppefra
|
|
|
Det var også min første tanke - så jeg har droppet at spartle det sidste - Look a' like støbejern passer mig fint.
Hvad du ønsker skal du få - Hvorfor den er delvist sort må spørge tidligere ejer, Santashooter, om
 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Håber ikke du har 220V på den mikro switch! For så er jeg bange for du snart har skrevet dit sidste indlæg
Få lige noget krympe flex over terminalerne, jeg kan se at der er en stump ledning der er tæt på at berøre mekanikken!
__________________ Mvh
Flemming
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Hej!
Håber ikke du har 220V på den mikro switch! For så er jeg bange for du snart har skrevet dit sidste indlæg
Få lige noget krympe flex over terminalerne, jeg kan se at der er en stump ledning der er tæt på at berøre mekanikken!
|
|
|
Det var nok meget heldigt du sagde det, tidligere idag fik jeg et ordenligt rap over fingrene dag jeg havde glemt at tage
strømmen da jeg tog ved den. Avs, ny er der krympe flex over.
Tak for advarslen! __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|