Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brug af flere diskanter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

@musicus

Det kan godt være den LCY kun er til commerciel brug, men jeg har da et sæt liggende lige ved siden af mig, og det er den model jeg linker til: LCY K100
Den kan købes frit på nettet adskillige steder. Ellers kan jeg da skaffe dem i hobetal, hvis det skulle være.

Forstår vist ikke helt din MMMTM 2,5-vejs konstruktion (??)
Vil du bruge fire mellemtoner med en diskant?
Jeg har jo en bassektion, så bliver kabinettet noget højt med alle de enheder.

Arhh... Det var det BSC stod for... Så ved jeg hvad der snakkes om
Så ved jeg nogenlunde hvad vi snakker om. Fangede bare ikke forkortelsen.

Enhederne fik jeg ret billigt, så jeg slog til. Kan de ikke bruges, eller lyder ikke godt nok, så ryger de bare op på hylden til de andre og sikkert nok solgt en skønne dag igen.

Inspirationen kom efter at have læst en del generelt om supertweetere (positivt), og flere havde glæde af at tilføje LCY 100K (samme enhed men i færdigt kabinet fra producenten) i deres eksisterende system. Istedet for at sætte endnu en diskant på toppen af mine højttalere, tænkte jeg at jeg ville prøve at integrere dem i højttalerne. Derfor endte jeg med en DIY udgave af enhederne.

Top lyd med top enheder er selvfølgelig ikke en selvfølge. Men hvis materialevalget er blandt toppen, så burde man kunne komme længere. Men alt kan sættes forkert sammen.
Også derfor jeg spørger til råds herinde - specielt fordi det er meget sparsomt, hvad jeg kan finde af erfaringer med supertweetere herinde, såvel på nettet.

Som udgangspunkt ønsker jeg ikke det skal være nemt - men nærmere godt. At vejen dertil er lang og besværlig betyder intet, hvis resultatet er godt.

Lyder som om jeg må sætte måleudstyret op, og bygge en lang række bafler til tests. Er bare rart med et par tip til at starte med, så jeg ikke endnu en gang skal igennem 50 bafler, før jeg finder noget der kan bruges. Kunne være rart, hvis jeg kunne nøjes med 10 bafler ud fra et godt tip til udformningen/opbygningen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

Jamen, bølgelængderne ved de høje frekvenser, sammen med afstanden mellem enhedernes membraner, og enhedernes placering, burde vel give et kraftigt 'hint' om, hvad der kan fungere, Daniels? Ved 20 kHz. er bølgelængden 17 mm., så der skal ikke megen skævhed til, før man får udfasninger ('loping', kamfiltereffekt...).

Fidusen med at lade en diskant blandt flere ens være lidt højere i niveau, og dermed bestemmende, lader til at virke. Jamo havde for år tilbage en disko-type højtaler, der havde fem diskanter siddende i en svagt indadvendt, vandret bue - den udviste fine spredningsmønstre. En besøgsartikel fra år tilbage i High Fidelity havde et eksempel, hvor en person med mange højtalere, der spillede samtidig (stereo), havde sat et enkelt sæt til at spille en lille anelse højere end de andre. Måske en Hass-effekt?

Taler vi linearrays (lydsøjler), skal der mange enheder til, før det fungerer - jeg tror ikke, man klarer sig med mindre end 8 tætsiddende højtoneenheder, lodret monteret, helst flere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg må vist igang med at læse op på diverse højttalerprincipper igen, for der må være en måde man kan begrænse de udfasninger på, og integrere en supertweeter fornuftigt(?)

Desværre kan jeg ikke lave ret præcise målinger ret langt over 20-30KHz, og lyttetests kan blive en langvarende affære, da det jo kun skulle være meget små forbedringer, der skulle kunne opnås med en supertweeter.

Ved godt jeg ofte kaster mig ud i projekter, der er større end jeg kan overskue - men det motivere mig til at lære mere og dykke dybere ned i sagerne

Måske skulle jeg placere den supertweeter et godt stykke fra den primære diskant, uden at ændre filter for den primære diskant - ganske som LCY's stand-alone supertweeter anbefales brugt, oven på en eksisterende højttaler.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=daniels]@musicus

Forstår vist ikke helt din MMMTM 2,5-vejs konstruktion (??)
Vil du bruge fire mellemtoner med en diskant?
Jeg har jo en bassektion, så bliver kabinettet noget højt med alle de enheder.

/QUOTE]

MMMTM?
Jeg kunne også have sagt WWWTW
Nøglen er "2.5vejs", så ved du hvordan
Alle basser/mellemtoner spiller med fuld skrald nedad, to nederste deles mildt ved 200-500hz, og to øvre ved 2-2.5khz til diskanten

Men det er ikke relevant da du jo har valgt 2stk 6", så jeg beklager forvirringen

Men skal vi koge det ned bliver forslaget til dig så WWTT
To basser i 2.5vejs 

Jeg har selv overvejet at prøve en opad vendt diskant som feks en XT19, altså "omni" superdiskant
Men nu har du jo den fine LCY, så den skal nok fungere
Så er det jo bare at finde en diskant som kravler lidt dybt
Den vil sikkert mangle den øverste top, voila

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ja nemt er det ikke

Konstruktionen indtil videre per side er:
2 x Eton 13" til bunden.
2 x Flexunits 6H til mellemtone.
1 x Diskant - Endnu ikke fastlagt, havde planer om SS R7000, men det bliver nok revideret nu.
1 x LCY supertweeter.

Der er nok at arbejde med et par år...

Har kigget på de nyere Illuminator diskanter fra Scan-Speak, men er lidt usikker omkring deres følsomhed på 90dB, og de går jo også ret højt op...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Måske overveje en planar mellem/diskant, hvis man kan finde en god en der går dybt nok

Thiel C44 bruger TroelsGravesen ned til 1khz, da han opdagede at den forvrængede længere nede
Men 1.5khz burde så fungere fint
Men hvor højt den så rækker ved jeg ikke
Der er vist en ny model, eller kommer en, men om den er bedre

Proraum.de sælger en 34mm Audax
Og også BG Neo 8, men kræver vist lidt arbejde

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk to sæt Thiel & Partner C2 44/8 mellemtoner liggende... Dem kunne jeg godt prøve at sætte sammen med den LCY.
De har dog ikke så stort overlap. C2 44/8 anbefales deling mellem omkring 10-12KHz, og LCY anbefales deling mellem 7-10KHz. Men det burde lige kunne gå med lidt skarp deling.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Men det burde lige kunne gå med lidt skarp deling.

Ikke sikkert det behøves

12db burde være fint nok
Og 10khz burde heller ikke være problem for nogen parter

Eneste problem er nok C44 deling til AT 6", men 1.5-1.8khz skulle være noget problem

Men du har da vist en del fine ting på lager

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har en hel del liggende.

Har de to sæt C2 44/8 liggende fra et gammelt strandet projekt, hvor jeg ville have brugt dem sammen med nogle bånd jeg også har liggende, men det er endnu ikke blevet til noget.

Det ene sæt er helt nyt, det andet er et sæt jeg købte af Steen Duelund i sin tid, og de er modificeret en del - om det er godt eller skidt ved jeg dog ikke...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes