Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub byggetråd - tempest X. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Yeps, ville være fint, skal også nok poste REW målinger fra mine når de er færdige.

Haha ja, der kan man virkelig snakke om en "wall of sound"!!!!

Rimelig sindsygt project. Der er også et andet ham med 4 x LMS 5400 + 8 PR...i 2 xxx køleskabsstore kabinetter, godtnok også vildt.

Og ja, vi ender der også!!!

Startede selv med en ported 10", efterfulgt af en 12" SVS ported, får så nu at lave to 18" lukket.....hvad mon kommer senere.....

Men hvordan fungerer dine subs? du er færdig med den ene ikke?

Mht de lave frekvenser, reelt set, i surround sound filmsammenhæng, er det ganske kortvarigt og jo som regel ikke over 110db og nok ikke meget lavere end 15 hz.

Ifølge WINISD modellen skulle mit system kunne præstere 100db@10hz 106db@15hz 111db@20hz og så 119db@50hz. Lidt usikker på hvor meget samlet bliver med 2 af disse, da de ikke kommer til at stå samme sted.

Begge kasser er færdige i rå finish - den ene spiller i stuen, og jeg syntes selvfølgelig den gør det fuldstændigt sindssygt Den spille simpelthen musikals og medrivende!!! Sjældent havde jeg troet at lyd under 70 hz havde så stor impact i området 70 - 1000hz. Alle former for stemmer, instrumenter osv. blev lige pludslig meget mere afslappet - og stortrommer samt kvindestemmer lyder godt og naturligt nu - eller så godt som mine billige B2031P nu kan....se det en af flaskehalsene i systemet pt......dog kun en midlertidig løsning når nye amps mv. testes

Har været ude og finde finer til kasserne, og håber der bliver lidt tid i næste uge til at gøre dem mere eller mindre færdige. Dernæst kommer de nye fronter, og så laver jeg lidt målinger jeg kan smide her.

Jeg koncentrerer mig om området 200 - 18k hz pt. da det er det som er primærområdet. < 200 bliver med REW eller SVS EQ1. Jeg kan ikke få mit cliosystem til at måle ordentligt i det område

Ja den vej går vi alle vist før eller siden Jo mere menbran, jo bedre

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

En lille bemærkning til Claus: Når du anvender lukkede bokse, er variationer i volumen ikke så vigtige (indenfor en vis grænse, forstås). 170 liter i stedet for 200 er absolut til at leve med - resonans og Q-værdi for systemet stiger mindre end 10%. Det er nok under det hørbare, især i praksis. 'Filling' i boksene vil nok betyde mere m.h.t. at dæmpe stående bølger i mellemtonen - hvilket da er en god ide .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
En lille bemærkning til Claus: Når du anvender lukkede bokse, er variationer i volumen ikke så vigtige (indenfor en vis grænse, forstås). 170 liter i stedet for 200 er absolut til at leve med - resonans og Q-værdi for systemet stiger mindre end 10%. Det er nok under det hørbare, især i praksis. 'Filling' i boksene vil nok betyde mere m.h.t. at dæmpe stående bølger i mellemtonen - hvilket da er en god ide .

Om ikke andet så gør jeg det hvert fald fordi det giver tryghed :P Producenten af enheden anbefaler det også, samt en hel del andre der har bygget de subs.

Kan se at den artikelserie der har kørt nu i 8 afsnit også anbefaler det, samt henfører til et program der rent faktisk tager det med i sine beregninger.

Men du skriver, dæmpe mellemtonen? hvilket frekvensområde mener du her?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

NICE

hilsen

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Jeg hentyder til stående bølger, + reflektioner, i boksen. Selv i store bokse ligger disse i mellemtonen, og kan skade lyden ved at blive sendt ud gennem membranen på basenheden, eller gennem boksens sider. Dæmpemateriale i boksen reducerer denne effekt.

'Mellemtone' er et definitionsspørgsmål, og der findes ingen autoriseret standard. Men, i en stor boks kan der typisk være over 50 cm. mellem siderne. Den stående bølge vil i så tilfælde ligge på ~340 Hz, eller lavere (da vi regner med den halve bølgelængde). Det er mellemtone, og skal ikke udsendes fra en subwoofer. Egentlig bas starter et stykke under 200 Hz.  

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jeg hentyder til stående bølger, + reflektioner, i boksen. Selv i store bokse ligger disse i mellemtonen, og kan skade lyden ved at blive sendt ud gennem membranen på basenheden, eller gennem boksens sider. Dæmpemateriale i boksen reducerer denne effekt.

'Mellemtone' er et definitionsspørgsmål, og der findes ingen autoriseret standard. Men, i en stor boks kan der typisk være over 50 cm. mellem siderne. Den stående bølge vil i så tilfælde ligge på ~340 Hz, eller lavere (da vi regner med den halve bølgelængde). Det er mellemtone, og skal ikke udsendes fra en subwoofer. Egentlig bas starter et stykke under 200 Hz.  

Yeps ok.

Håber på at gode afstivninger, samt dæmpevæt kan afhjælpe. Læste mig også til at dæmpematerialet faktisk er bedst anvendt midt i kassen og ikke i siderne?

Læste ligeledes at enhver højtalerkasse udsender rigtig meget lyd igennem kassen selv, om vi vil det eller ej. Har bygget i 22mm MDF med dobbel front baffel og forstærkninger indvendig. Vejer vikelig meget og med enhed placeret i, uden forstærker, tror jeg vi snakker 50-60kg mindst.

Men den mellemtone du henfører til på 340hz; eftersom vi snakker sub her, hvor jeg formodentlig kommer til at dele ved 50-80hz, så fremkommer der vel ikke umiddelbart frekvenser i det leje? Enheden bliver jo kun bedt om at spille 10-80hz mere eller mindre. Eneste kan komme i tanke om er harmoniske svingninger som ligger højere og bliver forstærket?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ja, når det drejer sig om stående bølger, gør dæmpemateriale mest gavn 'i' kassen, det er mindre effektivt langs siderne. Og, det er osse rigtigt, at højere harmoniske er det potentielle problem.

Men, når du har bygget en god kasse, laver rimelig dæmpning, og deler fornuftigt - så tvivler jeg på, at du får problemer i praksis

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes