Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 03:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB satsning - endelig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hva hjælper det at købe en god tuner når signalet er ca. 128 ksb?
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Nu har jeg ikke så vildt meget forstand på DAB. Men er det ikke sådan med DAB at der er en meget lille
marginal for,
hvornår der er signal/hvornår der ikke er ?

DAB kan vel sammenlignes med VHS - EN KÆMPE FUSER. Hvis DR nedlægger FM-nettet er det endnu en grund, i rækken af
mange, til at lade være med at betale licens .
Kvaliteten er så ringe DR burde skamme sig. Hvad skal vi bruge DAB til når der findes så mange internetradioer - Endda i en   
kvalitet der er værd at høre på.

Andre lande er jo allerede begyndt at droppe DAB fordi det er for ringe... 128 k/bit er jo ikke engang noget jeg vil byde min
MP3-afspiller for

Hermann - Har du nogensinde hørt en anstændig tuner ? - til 1000-2000 kr for man virkeligt meget for pengene.

Undskyld hvad er VHS? Det eneste det lige siger mig er videosystemet men der kan man næppe tale om en fiasko.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Tror at Roky nok mente "Video 2000" systemmet ;)

B&O brændte vistnok "nallerne" en del på at satse på det.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

800,- i nypris

jeg skal bestemt ikke have sådan en "cheap" kvalitet..., så hellere undvære

Nu er det måske i underkanten. Men prøv selv at overveje hvor mange DAB radioer der står rundt på køkkenbordene hos familien DK. Sådan nogen koster ofte 399 kr i bilka, og der er solgt rigtig mange af dem. Derudover er der alle DAB adapterne som har kostet 400 - 700 kr. Endelig er der os der har købt stationære tunere, som har kostet noget mere end 800 kr, men antallet af dem er nok lavere. Men der er investeret mindst ½ milliard i DAB radioer i DK. Jeg kender i hvertfald ikke mange der ikke har en stående på køkkenbordet.

CAMBRIDGE 640T v.2 DAB tuner

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/cambrid ge_640t_v2_dab_tuner_sort.htm

Det er jo nok en som denne jeg ville købe hvis jeg skulle købe idag eller måske denne:

DENON TU-1800DAB DAB tuner

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/denon_t u-1800dab_dab_tuner_pr_silver.htm

Men læserne af HIFI4all er ikke typiske forbrugere. Vi køber generelt bedre kvalitet end gennemsnittet. Derfor er disse to ikke topsælgere til folk der ikke interesserer sig for HIFI.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Roky skrev:
Nu har jeg ikke så vildt meget forstand på DAB. Men er det ikke sådan med DAB at
der er en meget lille marginal for, hvornår der er signal/hvornår der ikke er ? DAB kan vel sammenlignes med VHS - EN
KÆMPE FUSER. Hvis DR nedlægger FM-nettet er det endnu en grund, i rækken af mange, til at lade være med at betale
licens . Kvaliteten er så ringe DR burde skamme sig. Hvad skal vi bruge DAB til når der findes så mange
internetradioer - Endda i en    kvalitet der er værd at høre på. Andre lande er jo allerede begyndt at droppe DAB fordi det er
for ringe... 128 k/bit er jo ikke engang noget jeg vil byde min MP3-afspiller for Hermann - Har du nogensinde
hørt en anstændig tuner ? - til 1000-2000 kr for man virkeligt meget for pengene.

Jeg har faktisk 2 fm tunere Denon 1500rd og Denon 460, men bruger dem sjældent.

Jeg har altid haft et perfekt signal, da der er en sender i Grenaa by, men jeg bor det eneste sted hvor man ikke kan
modtage FM via antenne, kun kan via Grenaa Byantenne og lydkvaliteten der er ikke noget at råbe hurra for. (DR oplyser at
de skønner at 98,5 % kan modtage FM, dem der ikke kan bor overvejende på det østlige Djursland.) DAB andelen af
radiolytning er derfor nok en helt anden her end andre steder. Der høres nok mere DAB end FM i Grenaa.

Med hensyn til det første med signalet så er det ikke sådan at der er signal eller ikke signal. Mine to radioer kan begge
vise hvor godt signalet er og der er stor forskel på lydkvaliteten alt efter hvor godt signalet er. F.eks er signalet i Ebeltoft
forfærdeligt, her lyder FM meget bedre end DAB, i Grenaa er det omvendt. Jeg har stort set altid en fejlprocent på 0, men
jeg har også hørt hvor den ligger og svinger omkring 10 % og her er lydkvaliteten meget dårligere. Så det gælder vel om at
få flere sendere.

Og egentlig ville jeg bare påpege at det var positivt at DR endelig begyndte at satse på et system istedet for to. Så du
kan roligt købe dig en dab radio. Hvis jeg skulle købe idag ville jeg købe en stationær tuner af god kvalitet. F.eks fra Pure
eller Cambridge.

Så kan jeg godt forstå hvorfor du hører DAB. Men hvorfor ofre flere K på en DAB når men kan få mindst den samme kvalitet
som når man har fuldt signal via antenne (DAB) - via nettet via en Squeezebox, blot som et eksempel?

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Halo8 - Jo netop videosystemet VHS- Kvaliteten er skutte noget at råbe hurra for.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Halo8 - Jo netop videosystemet VHS- Kvaliteten er skutte noget at råbe hurra for.

Muligvis.. Men at kalde systemet en fiasko vil vel være forkert. Det var trods alt det system som vandt størst udbredelse.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hermann. skrev:

Roky skrev:
Nu har jeg ikke så vildt meget forstand på DAB. Men er det ikke sådan med DAB at
der er en meget lille marginal for, hvornår der er signal/hvornår der ikke er ? DAB kan vel sammenlignes med VHS - EN
KÆMPE FUSER. Hvis DR nedlægger FM-nettet er det endnu en grund, i rækken af mange, til at lade være med at betale
licens . Kvaliteten er så ringe DR burde skamme sig. Hvad skal vi bruge DAB til når der findes så mange
internetradioer - Endda i en    kvalitet der er værd at høre på. Andre lande er jo allerede begyndt at droppe DAB fordi det er
for ringe... 128 k/bit er jo ikke engang noget jeg vil byde min MP3-afspiller for Hermann - Har du nogensinde
hørt en anstændig tuner ? - til 1000-2000 kr for man virkeligt meget for pengene.

Jeg har faktisk 2 fm tunere Denon 1500rd og Denon 460, men bruger dem sjældent.

Jeg har altid haft et perfekt signal, da der er en sender i Grenaa by, men jeg bor det eneste sted hvor man ikke kan
modtage FM via antenne, kun kan via Grenaa Byantenne og lydkvaliteten der er ikke noget at råbe hurra for. (DR oplyser at
de skønner at 98,5 % kan modtage FM, dem der ikke kan bor overvejende på det østlige Djursland.) DAB andelen af
radiolytning er derfor nok en helt anden her end andre steder. Der høres nok mere DAB end FM i Grenaa.

Med hensyn til det første med signalet så er det ikke sådan at der er signal eller ikke signal. Mine to radioer kan begge
vise hvor godt signalet er og der er stor forskel på lydkvaliteten alt efter hvor godt signalet er. F.eks er signalet i Ebeltoft
forfærdeligt, her lyder FM meget bedre end DAB, i Grenaa er det omvendt. Jeg har stort set altid en fejlprocent på 0, men
jeg har også hørt hvor den ligger og svinger omkring 10 % og her er lydkvaliteten meget dårligere. Så det gælder vel om at
få flere sendere.

Og egentlig ville jeg bare påpege at det var positivt at DR endelig begyndte at satse på et system istedet for to. Så du
kan roligt købe dig en dab radio. Hvis jeg skulle købe idag ville jeg købe en stationær tuner af god kvalitet. F.eks fra Pure
eller Cambridge.

Så kan jeg godt forstå hvorfor du hører DAB. Men hvorfor ofre flere K på en DAB når men kan få mindst den samme kvalitet
som når man har fuldt signal via antenne (DAB) - via nettet via en Squeezebox, blot som et eksempel?

Der skete lige en fejl ovenfor

Da jeg købte den første DAB i 2004 var Squeezeboxe ikke en mulighed. Derudover synes jeg det virker fint og enkelt. Jeg fortsætter med systemet, så må vi se hvor mange sendere DR får sat op, for der mangler stadig meget i at alle kan høre det i rimelig kvalitet indendørs overalt i Danmark.

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej Hermand

Er denne tråd ikke en efterfølger til den gamle FM Info  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72016&P N=0&TPN=3

Bare i digital forum ?

Er der noget nyt  ? Digital lyd er nok kommet for at blive , men er ikke bedre end det gamle fm sålænge DK fastholder den gamle dab standart.

Jeg bryder mig ikke om dab lyden her i danmark,men har dog hørt lyd fra nettet i "rimelig" god kvalitet og det er dog godt nok til baggrunds musak.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Prøv da at se lidt positivt på situationen. Der er 16 programmer på DAB de fleste fra DR og det har da rykket musikinteressen. Jeg kender et nogle der godt kan lide jazz og her kører DR jazz næsten hele tiden når radioen er tændt. Dab har også gjort at vi hører meget mere radio, da det er smart med genre faste kanaler. Derudover får hørt mere radio og musik interessen øges da displayet altid viser hvad der sendes og hvad der kommer efter det der spilles nu.

Så I kan roligt købe en DAB radio, for det er smart og brugervenligt. Og lydkvaliteten er absolut OK hvis man har et godt antennesignal.

Og det er det nuværende system der fortsætter, for politikerne kan ikke indføre et nyt system når der som tidligere omtalt nok er brugt ½ mia. kr. på dabradioer.

Det er da lidt ligesom da vi gik over fra vinyl til CD for godt 20 år siden. Det syntes jeg dengang var rigtig smart og et kæmpe fremskridt, og det syntes jeg egentlig stadig. Her er situationen lidt den samme selv om fremskridtet ikke er helt så stort på radiosiden.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

jeg spurgte tidligere i tråden om der er nogen der bemærker udfald i lyden når jeres DAB kører??? ca en 5-7 sek og så kommer lyden igen. jeg er lidt på herrens mark da dr siger signalet intet fejler. kører på min egen udvendige antenne.....please help!!!!

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

128kb/s er ikke godt nok til seriøs lytning. FM med en god gammel tuner er meget bedre med egen antenne, glem fællesantenne det duer ikke.
Man kan så spørge: hvorfor satser DR på den gamle DAB system? Ambitionsniveauet er meget lavt, når man stiller sig tilfreds med så lille en bitrate. Det duer kun til baggrundsstøj!
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

jeg spurgte tidligere i tråden om der er nogen der bemærker udfald i lyden når jeres DAB kører??? ca en 5-7 sek og så kommer lyden igen. jeg er lidt på herrens mark da dr siger signalet intet fejler. kører på min egen udvendige antenne.....please help!!!!

mvh velkommen

Jeg har aldrig været udsat for udfald af nogen art. En enkelt gang hvor det var kraftig torden virkede systemet ikke, men ellers er signalet altid iorden. En gang imellem virker informationerne om numre etc ikke, men det må være fordi de ikke udsendes.

Prøv at ændre på din antenne. Jeg har et stykke ledning som fulgte med som antenne, og det betyder givetvis noget hvordan det placeres mange steder. Der er vist i min manual at det bør sættes som et T med enderne spredt ud til siden. Ellers må du overveje udendørs antenne.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Prøv da at se lidt positivt på situationen. Der er 16 programmer på DAB de fleste fra DR og det har da rykket musikinteressen.

Øehh - rykket interessen hos hvem ?

Tror du selv folk hører mere radio, fordi mediet pludseligt er en DAB ting,  jeg tvivler 

Hermann. skrev:
Dab har også gjort at vi hører meget mere radio, da det er smart med genre faste kanaler. Derudover får hørt mere radio og musik interessen øges da displayet altid viser hvad der sendes og hvad der kommer efter det der spilles nu.

Hvis man er til et alsidigt program, falder genreindelingen til jorden -  at displayet viser hvad der spilles, er vist kun til interese for døve, og hvad næste nummer bliver, er da irrelevant, med mindre man ønsker at løsrive sig fra det man gør, og skruer ned (eller op ) 

Hermann. skrev:
Så I kan roligt købe en DAB radio, for det er smart og brugervenligt. Og lydkvaliteten er absolut OK hvis man har et godt antennesignal.

*det* er så det mest fjogede argument overhovedet - jeg troede man hørte radio.  Om det er "smart" og "Brugervenligt" ....  hvad har det med det man hører at skaffe ?

Med hensyn til absolut OK lydkvalitet - well - for MP3 generationen måske ja ,  for dem der har været vant til god FM lyd, stiller jeg mig meget tvivlende.

Hermann. skrev:
Og det er det nuværende system der fortsætter, for politikerne kan ikke indføre et nyt system når der som tidligere omtalt nok er brugt ½ mia. kr. på dabradioer.

Javel ja -   og de mulliarder pøblen har investeret i nuværende udstyr betyder ikke noget ?

Jeg tror det er en fejlslagen taktik, at undlade at rette op på en gevaldig fejlinvestering - og jeg forstår slet ikke DR og diverese politikkere - man har et system, der brugt rigtigt, giver fornem kvalitet, og ikke er belemret med at skulle klassificere tingene - det ofrer man på teknikken's alter, og kaster væk for at tækkes nogle, der lider af spareiver, og technotanker ~ hvis det er fancy, er det godt

Vor herre bevare os alle

OK - jeg bor måske privelligeret, og kan modtage et mylder af stationer, nationale, kommercielle, lokalradioer,  så her i hytten er DAB kun et tilbageskridt mht programudvalget.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
128kb/s er ikke godt nok til seriøs lytning. FM med en god gammel tuner er meget bedre med egen antenne, glem fællesantenne det duer ikke.
Man kan så spørge: hvorfor satser DR på den gamle DAB system? Ambitionsniveauet er meget lavt, når man stiller sig tilfreds med så lille en bitrate. Det duer kun til baggrundsstøj!
< ="text/">

Man kan godt se på dit indlæg at du ikke har en DAB radio. For systemet er i enhver henseende bedre end du regner med. Og analog radio må være på vej ud. Så kan man altid diskutere om det er netradio, DAB eller andet. Men det er da positivt at DR har fået øjnene op for det.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
velkommen skrev:

mvh velkommen

Jeg har aldrig været udsat for udfald af nogen art. En enkelt gang hvor det var kraftig torden virkede systemet ikke, men ellers er signalet altid iorden. En gang imellem virker informationerne om numre etc ikke, men det må være fordi de ikke udsendes.

Prøv at ændre på din antenne. Jeg har et stykke ledning som fulgte med som antenne, og det betyder givetvis noget hvordan det placeres mange steder. Der er vist i min manual at det bør sættes som et T med enderne spredt ud til siden. Ellers må du overveje udendørs antenne.

jeg har min udvendige antenne, hele antenne anlægget er kun tre år gammelt...forhandler siger de ikke kan måle om signal er ok på digital signal...kan det passe???? har sku lige købt en splinterny marantz st 15s tuner til 10.000,- problemmet var det også med min gamle sony DAB

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg håber så absolut DAB fordamper ud i æteren og forsvinder for evigt. Det er kun her i DK og i England man stædigt holder fast. Jo jeg har haft 2 stk. DAB ... det meste af tiden kom der "bobler" eller andre mærkelige digtiale lyde ud af det. Når endelig det virkede var lyden værre end den billigste CD-afspiller!

I f.eks. Tyskland er det for længst gået op for de fleste, at fremtiden hedder sattelit radio (i min. 16 bit/44 khz) eller internetradio. Via min Logitech Duet har jeg ca. 4000 kanaler i samme kvalitet som DAB (for det meste elendigt), men til nyheder eller baggrundsmusik kan det gå an.

Min gode gamle Kenwood L07 spiller dog hver dag - FM længe leve!  Jeg har lavet optagelser af direkte koncertudsendelser fra DR2 på mine spolebåndoptagere. En kvalitet som den, der opnås her vil DAB ALDRIG opnå, med de standarder der benyttes i dag.

FM LÆNGE LEVE! BEVAR DR2!

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Min kære Herman

Du er så glad for din dab og hvorfor er du det?. Ja jeg tror at du ikke har nogen forståelse for os andre som er glad for FM fordi at det virker og det leveres altid igennem dvs. kabelnet/ antenneforeninger. det gør DAB ikke . Modtagerkvaliteten her er ikke god og DR har ikke nogen planer om at gøre det bedre. At lyden er dårliger på DAB kontra FM er en ting,men alle de fejl og dvs. udfald i udsendelsen det gider jeg ikke at høre på.

Den uendelige historie om DAB .

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Ja Janiels

Bobler i lyden på DAB kanalen kender jeg godt og jeg ved godt hvad man skal gøre =

Jeg går tilbage til FM  og det uden sus buller og bragen.

Og med hensyn til dem der har sagt at lyder på deres DAB er dårligerer end deres MP3 afspiller vil jeg gerne sige at DAB i DK og GB ikke er MP3 men MP2 lyd!!!! i 128 kbs.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes