Emne: DAB satsning - endelig ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Jeg håber så absolut DAB fordamper ud i æteren og forsvinder for evigt. Det er kun her i DK og i England man stædigt holder fast. Jo jeg har haft 2 stk. DAB ... det meste af tiden kom der "bobler" eller andre mærkelige digtiale lyde ud af det. Når endelig det virkede var lyden værre end den billigste CD-afspiller!
I f.eks. Tyskland er det for længst gået op for de fleste, at fremtiden hedder sattelit radio (i min. 16 bit/44 khz) eller internetradio. Via min Logitech Duet har jeg ca. 4000 kanaler i samme kvalitet som DAB (for det meste elendigt), men til nyheder eller baggrundsmusik kan det gå an.
Min gode gamle Kenwood L07 spiller dog hver dag - FM længe leve! Jeg har lavet optagelser af direkte koncertudsendelser fra DR2 på mine spolebåndoptagere. En kvalitet som den, der opnås her vil DAB ALDRIG opnå, med de standarder der benyttes i dag.
FM LÆNGE LEVE! BEVAR DR2!
|
|
|
Tror det kommer meget an på modtage forholdene... Og der er tilsyneladene ekstrem forskel på modulatoren og følsomheden i DAB tunere, for min Pure Evoke køkken radio, med "træk ud" antenne, den har betydelig bedre modtagelse end min argon adaptor, på trods af at jeg har lavet dedikeret antenne til den udendørs... Sidstnævnte kan netop finde på at lave "bobler" og andre spidsfindigheder alt efter vind og vejr. Men har ALDRIG oplevet det på Pure'n!
Til gengæld vil jeg sige at jeg i sidste ende foretrækker DAB. For når det så kører, så er det der kommer ud af højtalerne sku bedre end de FM tunere jeg har prøvet i hvert fald. Og det skal måske nævnes at jeg via min modificerede argon adator, bruger min Lyngdorf som DAC. ( http://www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=1590 )
Men jeg skal nok lade være med at ignorere det faktum at DAB, i bedste fald byder på "mp3 lignende" kvalitet (Med opmærksomhed på varierede samplerate alt efter modtage kvalitet...). Og man med en kvalitets FM tuner til adskillige tusinde kroner, nok skulle få et bedre resultat...
Men hvordan er det egentlig amerikanernes XM radio ligger i forhold til DAB? Mener at have hørt på et tidspunkt at det var et digitalt parasit signal der hang ved et analog signal?... Men det kan også være det bare er mig? Synes ikke rigtig wikipedia har kunne svare på det?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hermann,
Jeg tror du har oplevet FM fra sin dårligste side. Hvis man ikke har godt signal og det skal altså være via en kompetent FM-antenne, ja så løber man jo ind i at tuneren, både støjer, suser og forvrænger eller sågar automatisk blander højre venstres diskantområde til mono og andre uheldige fænomener.
Jeg har selv en DAB på badeværrelset og en DAB i soveværrelset, det fungerer super godt til baggrundsmusik og i badekarret og sengen er det fedt at slippe for speakere hele tiden.
Til musikytning og der mener jeg DR2, anvender jeg Audiolab FM8000. Når den fanger signalet optimalt kan al DAB godt gå hen i et hjørne og rødmende skamme sig over hvad den dog egentlig bilder sig ind... :O)
DAB gir støjfrihed, anvendlighed og generelt problemfrihed, men kvalitet NEJ.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der iøvrigt nogen der ved hvilket format og kvalitet eks. DR opbevare deres musik i... De henter jo ikke cd'er i kælderen længere 
Så hvor er det svageste led egentlig?
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må også melde mig på DAB-holdet. Efter køb af Thule TU150 (fm & dab combo) har vi spillet radio som aldrig før. Thulen blev købt af disse grunde...dab...fjernbetjent...rigtig pæn...dansk...spiller fint. Der er jo også fulgt dette med, at når der er spillet fede numre, så låner vi i første omgang cdén på bibliotek, og holder musikken hele vejen igennem, så køber vi cdén. Det er blevet til nogen stykker skal jeg lige hilse at sige. Må sige at DR ROCK er min ny navlestreng til go musik. Og så er den snakke snakke snakke snakke snakke FRI. Som før nævnt vi spiller musik som aldrig før, og i vor ører er det hovedsagen.
Er fuldstændig med på at jer som har Accuphase, Tandberg, Revox & Mcintosh supertunere, når i hører torsdag-concert, så lyder det meget bedre. 
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige, at jeg ender altid med at blive frygtelig frustreret, når jeg en sjælden gang imellem kommer til at tænde min DAB radio. Mage til bras!  Det er altså så deprimerende. FM blev til alene for at give god lydkvalitet, og det fornægter sig ikke. Det er muligt, at lydkvaliteten også var et af fokusområderne, da man fastlagde DAB standarden for alt for længe siden. Men det fortabte sig hurtigt i alt muligt andet - mange kanaler f.eks. Og standarden var rettet mod en bitrate på 256 kbit/s, hvor den forældede MP2 kompression har sit "sweet spot" sådan at forstå, at hvis man går væsentligt under, bliver lyden totalt smadret. MP3 kompression tåler bedre at gå lavere og fungerer f.eks. væsentligt bedre ved 128 kbit/s. DAB har simpelthen udviklet sig til en katastrofal misforståelse - i hvert fald hvad lydkvaliteten angår, så fred være med alle de køkkenradioer, der står rundt omkring med 16 kanaler på. Bland det blot ikke sammen med HiFi.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm FM ?
det er længe siden de har sendt i ordentlig kvalitet, så det har jeg helt droppet for længe siden, havde ellers en ret god tuner Tandberg 3001A, men med det l**t de sender nu kan det sgu være ligemeget
det var noget andet da de bla sendte live fra grugahalle i Essen, live superkoncerter på p2, i dag er det jingles, kompressorlyd, dumme studieværter, og mp3 lyd sendt ud fra de samme harddiske der bliver brugt til dab-radioen, spild af tid og penge.
så dab radio til baggrundstøj thats it  __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
rama
Du har faktisk fat i noget der.Lige her og nu skal vi ikke tale om dab kontra fm kvalitet da det løb er kørt . Hvis man gør fm kanalerne dårlige nok hvad har vi så tilbage?
DR sidder tungt på både fm og dab . Koda og gramex afgifterne gør at private har meget svært ved at tjene penge på de få kanaler der er tilbage. __________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Man kan godt se på dit indlæg at du ikke har en DAB radio. For systemet er i enhver henseende bedre end du regner med. Og analog radio må være på vej ud. Så kan man altid diskutere om det er netradio, DAB eller andet. Men det er da positivt at DR har fået øjnene op for det. |
|
|
Jeg undrer mig lidt over den faktaresistens, der udvises - uanset man kan li' det eller ej, er det nuværende DAB forældet.
Hvad er der du mener der er positivt i det DR skulle have fået øjnene op for - hvis vi ser bort fra det ikke vil indrømme deres fejltagelse med at vælge et outdated system __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:
| Prøv da at se lidt positivt på situationen. Der er 16 programmer på DAB de fleste fra DR og det har da rykket musikinteressen. |
|
|
Øehh - rykket interessen hos hvem ?
Tror du selv folk hører mere radio, fordi mediet pludseligt er en DAB ting, jeg tvivler
Hermann. skrev:
| Dab har også gjort at vi hører meget mere radio, da det er smart med genre faste kanaler. Derudover får hørt mere radio og musik interessen øges da displayet altid viser hvad der sendes og hvad der kommer efter det der spilles nu. |
|
|
Hvis man er til et alsidigt program, falder genreindelingen til jorden - at displayet viser hvad der spilles, er vist kun til interese for døve, og hvad næste nummer bliver, er da irrelevant, med mindre man ønsker at løsrive sig fra det man gør, og skruer ned (eller op )
Hermann. skrev:
| Så I kan roligt købe en DAB radio, for det er smart og brugervenligt. Og lydkvaliteten er absolut OK hvis man har et godt antennesignal. |
|
|
*det* er så det mest fjogede argument overhovedet - jeg troede man hørte radio. Om det er "smart" og "Brugervenligt" .... hvad har det med det man hører at skaffe ?
Med hensyn til absolut OK lydkvalitet - well - for MP3 generationen måske ja , for dem der har været vant til god FM lyd, stiller jeg mig meget tvivlende.
Hermann. skrev:
| Og det er det nuværende system der fortsætter, for politikerne kan ikke indføre et nyt system når der som tidligere omtalt nok er brugt ½ mia. kr. på dabradioer. |
|
|
Javel ja - og de mulliarder pøblen har investeret i nuværende udstyr betyder ikke noget ?
Jeg tror det er en fejlslagen taktik, at undlade at rette op på en gevaldig fejlinvestering - og jeg forstår slet ikke DR og diverese politikkere - man har et system, der brugt rigtigt, giver fornem kvalitet, og ikke er belemret med at skulle klassificere tingene - det ofrer man på teknikken's alter, og kaster væk for at tækkes nogle, der lider af spareiver, og technotanker ~ hvis det er fancy, er det godt
Vor herre bevare os alle
OK - jeg bor måske privelligeret, og kan modtage et mylder af stationer, nationale, kommercielle, lokalradioer, så her i hytten er DAB kun et tilbageskridt mht programudvalget.
|
|
|
Jeg langer ikke ud efter nogen. Jeg syntes bare det er et smart system, og jeg hører ihvertfald mere musik fra radioen efter DAB end før DAB. Det har noget med brugervenlighed og tilgængelighed at gøre.
En paralel - Når CD udkonkurrerede vinylen på 5 år i slut firserne har brugervenligheden ved CD i forhold til LP da en stor betydning. For målt på lydkvalitet er CD ikke meget bedre end LP. Men hele DK skiftede fra LP til CD og det var da i høj grad på grund af bekvemmeligheder og at musikken blev nemmere tilgængelig med CD mediet. LPer er for besværlige. Jeg har dog en god fuldautomatisk nær high end pladespiller og den er nem at gå til. Jeg har haft en REGA og her var betjeningen så miserabel og dybt godnat, at pladerne aldrig blev hørt, derfor skrottede jeg vinylen helt i ca. 10 år. Så hos mig står valget mellem fuldautomatisk pladespiller eller slet ingen pladespiller som supplement til CDen. Den jeg har nu bliver stående på hylden i mange år for plader er nostalgiske og hyggelige.
Derudover er DAB smart til bilen. Man skal ikke indstille kanalerne og der er ingen sus. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget om DAB; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=15633 
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt OK link, men startede denne tråd egentlig ikke fordi kulturministeren besluttede at satse mere på det nuværende system. Men jeg fortsætter med mit DAB, de penge jeg har betalt til mine tre modtagere er ihvertfald givet godt ud, så jeg er tilfreds. Og det nuværende DAB sender da nok mange år endnu, specielt når Kulturministeren vil satse på det. 
For det bliver mere end svært at overtale befolkningen til at skrotte de radioer de allere har og købe en ny. Så tror jeg snarere at vi går helt over til netradio, og så må DAB radioen måske stille sig op i rækken af teknologisk forældede apparater nedenfor.
Spolebåndoptagere, Kassettebåndoptagere, pladespillere, RIAAer, DCC afsp., Dat optagere, FM tunere, VHS afsp., Betamax, Video 2000, DVD afspillere uden harddisk, billedrørstv + sikkert mange flere. (Men jeg har nu haft megen glæde af mange af disse forældede app.)
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:
| Man kan godt se på dit indlæg at du ikke har en DAB radio. For systemet er i enhver henseende bedre end du regner med. Og analog radio må være på vej ud. Så kan man altid diskutere om det er netradio, DAB eller andet. Men det er da positivt at DR har fået øjnene op for det. |
|
|
Jeg undrer mig lidt over den faktaresistens, der udvises - uanset man kan li' det eller ej, er det nuværende DAB forældet.
Hvad er der du mener der er positivt i det DR skulle have fået øjnene op for - hvis vi ser bort fra det ikke vil indrømme deres fejltagelse med at vælge et outdated system
|
|
|
Det er vist dig der udviser faktaresistens. For startede tråden ikke fordi kulturministeren netop har besluttet at satse mere på systemet.
Vi er da også mange der stadig køber second hand LPer selv om de er endnu mere forældede, men tilgengæld hyggelige og nostalgiske. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Hermann.]
Jeg langer ikke ud efter nogen. Jeg syntes bare det er et smart system, og jeg hører ihvertfald mere musik fra radioen efter
DAB end før DAB. Det har noget med brugervenlighed og tilgængelighed at gøre.
En paralel - Når CD udkonkurrerede vinylen på 5 år i slut firserne har brugervenligheden ved CD i forhold til LP da en stor
betydning. For målt på lydkvalitet er CD ikke meget bedre end LP. Men hele DK skiftede fra LP til CD og det var da i høj
grad på grund af bekvemmeligheder og at musikken blev nemmere tilgængelig med CD mediet. LPer er for besværlige. Jeg
har dog en god fuldautomatisk nær high end pladespiller og den er nem at gå til. Jeg har haft en REGA og her var
betjeningen så miserabel og dybt godnat, at pladerne aldrig blev hørt, derfor skrottede jeg vinylen helt i ca. 10 år. Så hos
mig står valget mellem fuldautomatisk pladespiller eller slet ingen pladespiller som supplement til CDen. Den jeg har nu
bliver stående på hylden i mange år for plader er nostalgiske og hyggelige.
Derudover er DAB smart til bilen. Man skal ikke indstille kanalerne og der er ingen sus.
Du er godt nok noget stædig Hermann- Og det er "Vi" også ;-)
Well at CD lyder bedre end LP er der vidst ikke den store tvivl om at det IKKE gør - Under optimale forhold. CD har et
relativt begrænset dynamikområde, hvor LP er en normal CD overlegen. Jeg har selv valgt LP fra fordi jeg ikke har
råd/tid/lyst til en pladespiller der rykker.
For det bliver mere end svært at overtale befolkningen til at skrotte de radioer de allere har og købe en ny. Så tror jeg
snarere at vi går helt over til netradio, og så må DAB radioen måske stille sig op i rækken af teknologisk forældede
apparater nedenfor.
Spolebåndoptagere, Kassettebåndoptagere, pladespillere, RIAAer, DCC afsp., Dat optagere, FM tunere, VHS afsp.,
Betamax, Video 2000, DVD afspillere uden harddisk, billedrørstv + sikkert mange flere. (Men jeg har nu haft megen glæde
af mange af disse forældede app.)
DAT optagere
Spolebåndoptagere
Pladespillere
- Disse produkter er da bestemt ikke forælde - Teknologisk måske, men lydmæssigt nej!
Mange af de bedste optagelser er indspillet på spolebånd - Ganske enkelt fordi analog er det der lyder mest naturligt og
dermed HiFi. Det er to vidt forskellige emner der er blandet sammen her. Lydkvalitet og brugervenlighed.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
[QUOTE=Hermann.]
Jeg langer ikke ud efter nogen. Jeg syntes bare det er et smart system, og jeg hører ihvertfald mere musik fra radioen efter DAB end før DAB. Det har noget med brugervenlighed og tilgængelighed at gøre.
En paralel - Når CD udkonkurrerede vinylen på 5 år i slut firserne har brugervenligheden ved CD i forhold til LP da en stor betydning. For målt på lydkvalitet er CD ikke meget bedre end LP. Men hele DK skiftede fra LP til CD og det var da i høj grad på grund af bekvemmeligheder og at musikken blev nemmere tilgængelig med CD mediet. LPer er for besværlige. Jeg har dog en god fuldautomatisk nær high end pladespiller og den er nem at gå til. Jeg har haft en REGA og her var betjeningen så miserabel og dybt godnat, at pladerne aldrig blev hørt, derfor skrottede jeg vinylen helt i ca. 10 år. Så hos mig står valget mellem fuldautomatisk pladespiller eller slet ingen pladespiller som supplement til CDen. Den jeg har nu bliver stående på hylden i mange år for plader er nostalgiske og hyggelige.
Derudover er DAB smart til bilen. Man skal ikke indstille kanalerne og der er ingen sus.
Well at CD lyder bedre end LP er der vidst ikke den store tvivl om at det IKKE gør - Under optimale forhold. CD har et relativt begrænset dynamikområde, hvor LP er en normal CD overlegen. Jeg har selv valgt LP fra fordi jeg ikke har råd/tid/lyst til en pladespiller der rykker.
For det bliver mere end svært at overtale befolkningen til at skrotte de radioer de allere har og købe en ny. Så tror jeg snarere at vi går helt over til netradio, og så må DAB radioen måske stille sig op i rækken af teknologisk forældede apparater nedenfor.
Spolebåndoptagere, Kassettebåndoptagere, pladespillere, RIAAer, DCC afsp., Dat optagere, FM tunere, VHS afsp., Betamax, Video 2000, DVD afspillere uden harddisk, billedrørstv + sikkert mange flere. (Men jeg har nu haft megen glæde af mange af disse forældede app.)
DAT optagere Spolebåndoptagere Pladespillere - Disse produkter er da bestemt ikke forælde - Teknologisk måske, men lydmæssigt nej! Mange af de bedste optagelser er indspillet på spolebånd - Ganske enkelt fordi analog er det der lyder mest naturligt og dermed HiFi. Det er to vidt forskellige emner der er blandet sammen her. Lydkvalitet og brugervenlighed.
|
|
|
Lydkvalitet eller brugervenlighed er vel altid en afvejning. Mener du ikke det er rigtigt at CDen trængte LPen ud p.g.a. at den er mere brugervenlig.
DAT (og DCC båndoptagere) er vel systemer som prøvede at slå igennem men som ikke klarede det. De er digitale med fin lyd, personligt kender jeg kun DCC, som er et fint men overflødigt system, da det er lettere at brænde på en CD.
Spolebåndopt. er vel gået ud endeligt for 20 år siden eller mere. Kan man overhovedet få bånd til dem og DCC og DAT. Jeg droppede selv båndene i midt 90erne, og idag er der ikke mange der har en båndoptager.
Pladespilleren lever, men kun fordi der findes millioner af brugte Lper til rimelige priser. LPen giver god lyd og er sikket i teorien lige så god eller måske endda bedre end CDen, men ikke i praksis og slet ikke når brugervenlighed regnes med. Og der er stort set ikke solgt nogen lper fra 92 og frem. Jeg hører selv ofte LPer, de er hyggelige og nostalgiske, og så er coveret dejligt stort.
Men det var kulturministerend beslutning om at satse mere på DAB og internetradio vi kom fra, og jeg startede bare tråden da jeg læste nyheden, da jeg kender mange der har DAB radio. Jeg så for 1 -2 år siden på DRs hjemmeside at de skønnede at 15 % af radiolytningen i DK var DAB, idag er det måske 20 - 25 %. Men både FM og DAB fortsætter da sikkert i mange år frem. Derudover er både P1 og P3 også på DAB.  __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Roky skrev:
[QUOTE=Hermann.]
Well at CD lyder bedre end LP er der vidst ikke den store tvivl om at det IKKE gør - Under optimale forhold. CD har et relativt begrænset dynamikområde, hvor LP er en normal CD overlegen. Jeg har selv valgt LP fra fordi jeg ikke har råd/tid/lyst til en pladespiller der rykker.
DAT optagere Spolebåndoptagere Pladespillere - Disse produkter er da bestemt ikke forælde - Teknologisk måske, men lydmæssigt nej! Mange af de bedste optagelser er indspillet på spolebånd - Ganske enkelt fordi analog er det der lyder mest naturligt og dermed HiFi. Det er to vidt forskellige emner der er blandet sammen her. Lydkvalitet og brugervenlighed.
|
|
|
Lydkvalitet eller brugervenlighed er vel altid en afvejning. Mener du ikke det er rigtigt at CDen trængte LPen ud p.g.a. at den er mere brugervenlig.
DAT (og DCC båndoptagere) er vel systemer som prøvede at slå igennem men som ikke klarede det. De er digitale med fin lyd, personligt kender jeg kun DCC, som er et fint men overflødigt system, da det er lettere at brænde på en CD.
Spolebåndopt. er vel gået ud endeligt for 20 år siden eller mere. Kan man overhovedet få bånd til dem og DCC og DAT. Jeg droppede selv båndene i midt 90erne, og idag er der ikke mange der har en båndoptager.
Pladespilleren lever, men kun fordi der findes millioner af brugte Lper til rimelige priser. LPen giver god lyd og er sikket i teorien lige så god eller måske endda bedre end CDen, men ikke i praksis og slet ikke når brugervenlighed regnes med. Og der er stort set ikke solgt nogen lper fra 92 og frem. Jeg hører selv ofte LPer, de er hyggelige og nostalgiske, og så er coveret dejligt stort.
Men det var kulturministerend beslutning om at satse mere på DAB og internetradio vi kom fra, og jeg startede bare tråden da jeg læste nyheden, da jeg kender mange der har DAB radio. Jeg så for 1 -2 år siden på DRs hjemmeside at de skønnede at 15 % af radiolytningen i DK var DAB, idag er det måske 20 - 25 %. Men både FM og DAB fortsætter da sikkert i mange år frem. Derudover er både P1 og P3 også på DAB. 
|
|
|
Det du fortæller rimer ikke helt - og nogle ting forsøger du åbenbart at fordreje lidt så det passer i dit kram, eller til din retorik -
med hensyn til cd-erne, var det ren økonomi der gjorde at pladeselskaberne var så "hooked2 på det . en klat plastik koster nada, og du glemmer vist også behændigt, at standard prisen på en cd var højere end på en lp - (omkring 160 kontra 120)
(og hvis du er i tvivl over hvorfra jeg ved det, er årsagen enkel - jeg var i branchen på det tidspunkt skiftet skete - hos Metronome )
Du antyder at det er en god ting at kulturministeren blander sig i legen, og åbenbart har ladet sig rive med af stemningen - hvis de smider de forældede møg ud, og starter på den frisk - kan jeg forstå glæden ved det hele, men når man åbenbart vil udfase FM til fordel for en hob flafmusik, så knækker filmen da godtnok.
(flafmusik - fordi der vist skal hyppes en del kommercielle kartofler, flere aktører på scenen ~flere penge ind på kontoen)
Der ævles om en halv milliard der er brugt på DAb - javel ja - det er en pose penge, med det betyder ikke at man blot skal ofre noget andet, for ikke at fremstå komplet tåbelige
Hvad har man forestillet sig alle uden DAB radioer skal gøre ?? det er trods alt deres licenspenge der er gået til at drive værket - er det iorden man p***er dem op og ned ad nakken, hvilket man åbenbart ikke har skrupler ved , nu man står foran det digitale alter
der skal nok ofres mere end den halve milliard, før alle radiomodtagere er udskiftet - betaler kulturministren for det skift ? Nej Vel.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Var der ikke noget med at vi er, eller skal, gå over over til digital tv!!
Der var vist også noger med en fodboldkamp som ikke alle kunne se , da skete der noget....
Medierne var da helt vilde.
Men radio det betyder jo nok ikke noget , eller hvad?
Gad vide om KulturCarina kommer på banen
I så fald skal alle dab kanalerne ( digitalt ) samsendes med fm ( analog) det må da være det samme, eller hvad .
__________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en del der brokker sig over at man som licensbetaler bliver tvunget til et nyt system. Sådan har det altid været. FM har eksisteret længe, men der var også en system før da. Også dengang blev man lidt knotten. Nu bliver det så internet og DAB baseret. Og det er jo ikke en formue der skal investeres.
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja jeg mener ikke at høre til dem der her brokket sig over licensbetalingen ( og ja jeg er en af dem der faktisk betaler ) men at erstatte et velfungerende fm system med noget der ikke virker det syndes jeg er noget skidt.
Lydkvaliteten på dab er efter min mening for dårlig til at erstatte fm , men det må vi lære st leve med så mit største problem er at jeg har meget svært ved at modtage dab.
Det leveres ikke via fællesantennen og de har ikke planer om at gøre det ( TV er nok vigtigerer )
Og helt ærligt , at modtage radio i år 2009 via en løs ledning det er sku da for dårligt
Så opsummere jeg lige :
Den løse ( nød ) antenne ledning var den der virkede bedst , men ikke godt nok da der stadig er udfald og " bobler" i lyden.
Det samme med en indkøbt stueantenne og det både aktiv og almindelig.De var ikke bedre og blev dømt ude af Fruen med samme .
Så jeg bruger stadig min gamle Denon tu 260 FM tuner med fællesantenne og det virker fint for mig. __________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
quadmand skrev:
|
Det leveres ikke via fællesantennen og de har ikke planer om at gøre det ( TV er nok vigtigerer )
|
|
|
Mon ikke der kommer DAB i fællesantennen, hvis FM dør? Det er blot et spørgsmål om at dreje TV2 antennen mod en DAB antennemast. Der bør dog svjv ikke være filter på antennen. Det er derfor kun et spørgsmål om at justere antennen, og giver derfor ikke de store udgifter.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Det du fortæller rimer ikke helt - og nogle ting forsøger du åbenbart at fordreje lidt så det passer i dit kram, eller til din retorik -
med hensyn til cd-erne, var det ren økonomi der gjorde at pladeselskaberne var så "hooked2 på det . en klat plastik koster nada, og du glemmer vist også behændigt, at standard prisen på en cd var højere end på en lp - (omkring 160 kontra 120)
(og hvis du er i tvivl over hvorfra jeg ved det, er årsagen enkel - jeg var i branchen på det tidspunkt skiftet skete - hos Metronome )
Du antyder at det er en god ting at kulturministeren blander sig i legen, og åbenbart har ladet sig rive med af stemningen - hvis de smider de forældede møg ud, og starter på den frisk - kan jeg forstå glæden ved det hele, men når man åbenbart vil udfase FM til fordel for en hob flafmusik, så knækker filmen da godtnok.
(flafmusik - fordi der vist skal hyppes en del kommercielle kartofler, flere aktører på scenen ~flere penge ind på kontoen)
Der ævles om en halv milliard der er brugt på DAb - javel ja - det er en pose penge, med det betyder ikke at man blot skal ofre noget andet, for ikke at fremstå komplet tåbelige
Hvad har man forestillet sig alle uden DAB radioer skal gøre ?? det er trods alt deres licenspenge der er gået til at drive værket - er det iorden man p***er dem op og ned ad nakken, hvilket man åbenbart ikke har skrupler ved , nu man står foran det digitale alter
der skal nok ofres mere end den halve milliard, før alle radiomodtagere er udskiftet - betaler kulturministren for det skift ? Nej Vel.
|
|
|
Hvorfor så agressiv.
Når jeg skrev ½ mia er det selvfølgelig et gæt, men det var bare for at argumentere for at det er svært at starte med et nyt DAB system når folk har brugt mange penge på det første.
Og DAB erstatter vel ikke FM lige med det samme. Du kan garanteret bruge din FM tuner mange år endnu, og begge systemer kører givetvis sideløbende videre. Og vi er vel nødt til sommetider at købe nyt for at kunne bruge de tilbud der er.
Da jeg skiftede til CD i midtfirserne syntes jeg systemet var genialt, og det synes jeg egentlig stadig. Når CDerne var dyrere end LPerne for 20 år siden, var det vel fordi CDerne var det nye, og pioneerkøberne betaler vel altid en højrere pris. Det er elementær afsætningsøkonomi. Derudover blev lperne opfattet som fortidens teknik og var dermed helt uinteressante dengang. Jeg kan huske jeg købte de 5 første Dire Straits for 169 kr pr stk i 86, det var dyrt men jeg har hørt dem meget og jeg har dem stadig. Det er ikke afgørende om det er analog eller digital lyd, det afgørende er om det giver god lyd, og har en god brugerkomfort. I dag har lperne kronede dage som second hand musik til 5 - 20 kr pr stk, og det er da fint. Jeg er bare så gammeldags at jeg vil have et fysisk medie, jeg gider ikke høre computerfiler.
Men det undrer mig at denne tråd kan hidse flere så meget op. Jeg sad bare og læste på Berlingskes webside og så nyheden, og så lavede jeg tråden for den havde sikkert også interesse for mange andre. Og det må man sige den havde. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|