Jeg viklede selv mine spoler med ømme fingre da priserne i DK er væsentligt højere, men med de priser de har hos europe er det da helt horribelt at begive sig ud i sådan noget selv :S.
Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 69
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
Bas kabinettet har fået bitumen på alle indersider og både bas og satelliter mangler at blive foret med MDM3 inden enheden monteres.
Bassen er malet med fin rulle og glans 50 vandbaseret maling (olie er ved at gå af markedet, men giver en meget pænere udflydning og glans end vandbaseret, køb hvis du kan finde det). Overvejer om bassen skal have hvidt frontstof så forsiden er helt plan og hvid.
Satelliterne har fået højglans folie og er med massiv bøgefront.
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
Ja jeg vil tro næsten alle bruger det?
Det benyttes for at tilføre masse og sænke resonansen i kabinettet. Man kan enten bruge en heftig godstykkelse eller montere bitumen el.l. bagefter. Bitumen dæmper specielt de lave frekvenser hvor uld o.l. er til mellemtone og diskant. Med lave frekvenser mener jeg <100hz, men generelt hindrer bitumen materialet i at resonerer så kraftigt ved egenresonansen.
Du kender bitumen fra bildøre hvor gamle Fiat'er o.l. kun har den tynde plade og lukker som toppen af en affaldsspand og dyere biler har bitumen på tag, bund, døre o.l. og lukker som et pengeskab. Jeg dæmpede mine døre i min Ford Ka og når man bankede før lød det som en sardindåse og bagefter som et massivt stykke træ el.l.
Fra andre konstruktioner ser man ofte et lag bitumen el.l. og så et/flere lag filt eller MDM3 indtil lyden passer.
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
p.s. subben er ændret fra en 4. ordens bandpass til en alm. portet, da enheden var designet til åben kasse. Da jeg bruger aktivt filter er det ligegyldigt og så er fasen mellem sub og sat også mere korrekt.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum