Emne: Garage højtalere :-) ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tveder skal jo bare deles ved ca. 10kHz med et 1.-ordens filter og så igen ved ca. 3kHz med et 2.-ordens, så kan den tåle rigtig meget effekt og vil sandsynligvis lyde pænt. 10" ville jeg så dele med et første ordens omkring 1kHz, måske endda nede ved 750Hz og måske en sugekreds til den omtalte opbrydning. Så er der fin hængekøje og lækker afslappet lyd med slam i
__________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da ret pænt ud, men.. Jeg kan ikke lide at den voldsomme membran opbrydning er så tydelig på den endelige respons, der er næsten garanti for meget lyttetrættende tendenser. Derudover ville jeg som sagt have bygget meget mere hængekøje effekt ind i systemet fra 750-3kHz, det siger erfaringen mig er en rigtig god idé ved den slags højttalere. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Det ser da ret pænt ud, men.. Jeg kan ikke lide at den voldsomme membran opbrydning er så tydelig på den endelige respons, der er næsten garanti for meget lyttetrættende tendenser.
Derudover ville jeg som sagt have bygget meget mere hængekøje effekt ind i systemet fra 750-3kHz, det siger erfaringen mig er en rigtig god idé ved den slags højttalere.
|
|
|
Som sagt tidligere kan det ikke lade sig gøre (det vil kræve at man dæmpede bassen) uden også at gå på kompromis med transientresponsen, men hvis man kan leve med en blæverbas uden lige samt ringen, så er det selvfølgelig en mulighed, ellers skulle man have valgt en mere følsom diskant fra starten af. Opbrydningerne kunne selvfølgelig "klares" med en sugekreds, men jeg er absolut ikke tilhænger af den slags, jeg mener at de i ~80% af alle tilfælde hvor de bliver brugt, ødelægger mere end de gavner, her taler jeg også om at man får et mere resonant filter. I i tidsdomænet plejer deres effekt at have lige så katastrofale følger som de gavner i frekvensdomænet, derudover drejer de jo fasen først den ene vej og derefter den anden ved deres sugefrekvens og det er noget værre .... når vi taler om at enhederne skal integreres. Så det er helt bevidst at han må leve med de opbrydninger som en 10" giver. Jeg synes det er utroligt at det overhovedet kan holdes på det plan, når vi taler om en 10" som mere eller mindre skal spille op til 1800Hz. Man får intet foræret, det er kun lommeuld der kommer af sig selv og sugekredse kan altså ikke ændre på at en 10" er liiiige stor nok til at opføre sig som en 5" vil have gjort.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
JJAZ skrev:
Det ser da ret pænt ud, men.. Jeg kan ikke lide at den voldsomme membran opbrydning er så tydelig på den endelige respons, der er næsten garanti for meget lyttetrættende tendenser.
Derudover ville jeg som sagt have bygget meget mere hængekøje effekt ind i systemet fra 750-3kHz, det siger erfaringen mig er en rigtig god idé ved den slags højttalere.
|
|
|
Som sagt tidligere kan det ikke lade sig gøre (det vil kræve at man dæmpede bassen) uden også at gå på kompromis med transientresponsen, men hvis man kan leve med en blæverbas uden lige samt ringen, så er det selvfølgelig en mulighed, ellers skulle man have valgt en mere følsom diskant fra starten af. Opbrydningerne kunne selvfølgelig "klares" med en sugekreds, men jeg er absolut ikke tilhænger af den slags, jeg mener at de i ~80% af alle tilfælde hvor de bliver brugt, ødelægger mere end de gavner, her taler jeg også om at man får et mere resonant filter. I i tidsdomænet plejer deres effekt at have lige så katastrofale følger som de gavner i frekvensdomænet, derudover drejer de jo fasen først den ene vej og derefter den anden ved deres sugefrekvens og det er noget værre .... når vi taler om at enhederne skal integreres. Så det er helt bevidst at han må leve med de opbrydninger som en 10" giver. Jeg synes det er utroligt at det overhovedet kan holdes på det plan, når vi taler om en 10" som mere eller mindre skal spille op til 1800Hz. Man får intet foræret, det er kun lommeuld der kommer af sig selv og sugekredse kan altså ikke ændre på at en 10" er liiiige stor nok til at opføre sig som en 5" vil have gjort.
|
|
|
Ja, det vil altid være et kompromis, og så må man vælge det kompromis man synes er bedst (eller: mindst værst  ). Det er ihvertfald et cool projekt og fedt at se nogen lave noget anderledes. Nu har jeg ikke set jeres filter, men det burde da være muligt at hive bassens delefrekvens lidt længere ned uden at give køb på dens følsomhed? __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
kappen skrev:
JJAZ skrev:
|
|
|
|
|
|
Ja, det vil altid være et kompromis, og så må man vælge det kompromis man synes er bedst (eller: mindst værst ).
Det er ihvertfald et cool projekt og fedt at se nogen lave noget anderledes.
Nu har jeg ikke set jeres filter, men det burde da være muligt at hive bassens delefrekvens lidt længere ned uden at give køb på dens følsomhed?
|
|
|
Ja såårn er det jo, sådan som filtret ser ud nu er enhederne rigtig flot i fase, det er jo også en ting som skal være iorden samtidig med at frekvens responsen skal være ok. Jeg kan fortælle at der allerede sidder en spole på 3.3mH i serie med bassen. Så at forøge størrelsen på denne yderligere, vil simpelthen bare ikke være sundt for gengivelsen, lige nu køres der 2orden, der er også prøvet med 1 og 3 orden. Diskanfilteret er 3orden uden dæmpning på diskanten.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Ja såårn er det jo, sådan som filtret ser ud nu er enhederne rigtig flot i fase, det er jo også en ting som skal være iorden samtidig med at frekvens responsen skal være ok. Jeg kan fortælle at der allerede sidder en spole på 3.3mH i serie med bassen. Så at forøge størrelsen på denne yderligere, vil simpelthen bare ikke være sundt for gengivelsen, lige nu køres der 2orden, der er også prøvet med 1 og 3 orden. Diskanfilteret er 3orden uden dæmpning på diskanten.
|
|
|
Hmm... Ja, med 3.3mH kan jeg godt se det er begrænset hvor meget mere man kan presse citronen. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update:
Subben er blevet færdig og installeret i garagen.. kablerne koblet til og det hele stillet op til det store brag... Forventningensglæde blev afløst af slem skuffelse..
Subben spiller umiddelbart fint ved lav volumen, men ligeså snart der bliver skruet lidt op/ moderat niveau, så begynder den at forvrænge tydeligt.. om det er enhederne eller kabinettet (eller begge dele) er vi ikke sikre på, men den er ihvertfald ikke i stand til at give det hug i maven der var håbet på (og SLET ikke uden forvrængning)...

Jeg kommer lige med lidt info på subben, så håber jeg der er nogen der kan hjælpe/ komme med nogle kommentarer til problemet:
Data på sub enheder:
Følsomhed: 87,8dB Max effekt: 600 W RMS Fs: 23,4Hz Qts: 0,56 Qms: 4,2 Qes: 0,63 Vas: 82,32 liter x-max: 17mm
Enhederne er hver især koblet serielt (8ohm total), derefter trukket parallelt (2ohm samlet på hele subben..) 2 af enhederne har hver deres rum hvorimod de to sidste deler et rum (svarende til halvdelen af boksen). Kan det have nogen indflydelse på resultatet?
Der er desuden ikke brugt nogen form for dæmpematerialle i kabinettet.
Nogen gode bud på hvad det kan være eller/ og hvad der kan gøres for at opnå et bedre resultat?
(Hvis der er nogen der er inde i sagerne som måske kunne lokkes til at hjælpe med at fastslå problemet, så skal de være velkomne forbi til et lyt hvis det skulle kan hjælpe med at identifisere problem(et/erne..)
På forhånd tak.. Al hjælp er velkommen.. We need it..
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ohm er lavt, meget lavt, måske dykker den også under 2ohm nogle steder. Jeg ville prøve at lave en anden sammenkobling af enhederne så de ender på ihvertfalt 4ohm. Tvivler på at det er fordi at i ikke har delt kabinettet op, i kunne evt prøve med enhederne en af gangen og så finde ud af hvornår problemet kommer. Derudover mener jeg at man bør fylde lukket subwoofere og baskabinetter løsligt op med dæmpemateriale, rockwool eller lignende (det er nok ikke årsagen) men det er klart bedst efter min erfaring.
Kan du ikke skaffe nogle flere T/S data for enhederne, det er begrænset hvad man kan sige om dem ud fra det. Hvis det er bilenheder er de somregel afstemt til et lille lukket kabinet eller et stort slatten bassrefleks.
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Den tveder skal jo bare deles ved ca. 10kHz med et 1.-ordens filter og så igen ved ca. 3kHz med et 2.-ordens, så kan den tåle rigtig meget effekt og vil sandsynligvis lyde pænt.
|
|
|
Er det ikke temmeligt svært at lave 2 delefrekvenser eller 2 knæk med passiv deling ? Vil enheden egentlig ikke "bare" se en "forkert" 12 db deling I så fald, hvordan ville du gøre det ? (Spørger da jeg er nysgerrig)
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
2ohm er lavt, meget lavt, måske dykker den også under 2ohm nogle steder. Jeg ville prøve at lave en anden
sammenkobling af enhederne så de ender på ihvertfalt 4ohm. Tvivler på at det er fordi at i ikke har delt kabinettet op, i
kunne evt prøve med enhederne en af gangen og så finde ud af hvornår problemet kommer. Derudover mener jeg at man
bør fylde lukket subwoofere og baskabinetter løsligt op med dæmpemateriale, rockwool eller lignende (det er nok ikke
årsagen) men det er klart bedst efter min erfaring.Kan du ikke skaffe nogle flere T/S data for enhederne, det er begrænset
hvad man kan sige om dem ud fra det. Hvis det er bilenheder er de somregel afstemt til et lille lukket kabinet eller et stort
slatten bassrefleks. |
|
|
Hej,
Ja, det er bilenheder med en forholdsvis lille magnet.. Vi har prøvet at forbinde dem forskelligt og kører to og to osv, det
havde samme resultat.. Så det er nok enhederne der ikke er tilstrækkelige..?
Vil det evt hjælpe at lave kabinetterne om til basrefleks, eller vil det kun være en lappeløsning iforhold til at få fat i nogle
ordentlige enheder..?
Måske spiller kabinettet også lidt med? Det vejer godt nok 81kg, men det er højt og en smule spinkelt.. subben lyder samlet
ihvertfald ikke for godt når den får lidt gas..
Nogen metoder til at finde ud af præcis hvad der præcis går galt?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
kappen skrev:
2ohm er lavt, meget lavt, måske dykker den også under 2ohm nogle steder. Jeg ville prøve at lave en anden
sammenkobling af enhederne så de ender på ihvertfalt 4ohm. Tvivler på at det er fordi at i ikke har delt kabinettet op, i
kunne evt prøve med enhederne en af gangen og så finde ud af hvornår problemet kommer. Derudover mener jeg at man
bør fylde lukket subwoofere og baskabinetter løsligt op med dæmpemateriale, rockwool eller lignende (det er nok ikke
årsagen) men det er klart bedst efter min erfaring.Kan du ikke skaffe nogle flere T/S data for enhederne, det er begrænset
hvad man kan sige om dem ud fra det. Hvis det er bilenheder er de somregel afstemt til et lille lukket kabinet eller et stort
slatten bassrefleks. |
|
|
Hej,
Ja, det er bilenheder med en forholdsvis lille magnet.. Vi har prøvet at forbinde dem forskelligt og kører to og to osv, det
havde samme resultat.. Så det er nok enhederne der ikke er tilstrækkelige..?
Vil det evt hjælpe at lave kabinetterne om til basrefleks, eller vil det kun være en lappeløsning iforhold til at få fat i nogle
ordentlige enheder..?
Måske spiller kabinettet også lidt med? Det vejer godt nok 81kg, men det er højt og en smule spinkelt.. subben lyder samlet
ihvertfald ikke for godt når den får lidt gas..
Nogen metoder til at finde ud af præcis hvad der præcis går galt? |
|
|
Hvis de har en lille magnet og højt Qts så er bassrefleks ihvertfald ikke løsningen hvis man skal se på det med hifi briller.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså jeg må indrømme at jeg har kigget lidt skævt til de enheder hele tiden. Jeg kender dem ikke, men de ligner noget fra thansen.. Kan i ikke bare aflevere dem tilbage? Hvis jeg skulle købe noget ville det nok være Peerless SLS, XLS eller XXLS alt efter hvor dybe lommer man har, det er ihvertfald kvalitets enheder, som man er sikker på performer godt.
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad forstærker bruger i til dem ?
__________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen:
ang enheder, så er det jo nok det man kalder for forholdsvis billige enheder, men de burde være vel være istand til at flytte
noget luft?
Mener du vi er ude i at skulle investere i nye enheder (det er ikke noget problem, de andre kan godt blive afsat)..? evt hvilke
Lydtryk er afgørende faktor.. evt noget exodus tempest x??
Eller er vi ovre i helt andre størrelser, så som flere 18" PA enheder ala PD (precisioin device)..?
gx55:
Der bliver brugt en EP2500 til den, så den burde kunne levere en smule..
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
Kappen:
ang enheder, så er det jo nok det man kalder for forholdsvis billige enheder, men de burde være vel være istand til at flytte
noget luft?
Mener du vi er ude i at skulle investere i nye enheder (det er ikke noget problem, de andre kan godt blive afsat)..? evt hvilke
Eller er vi ovre i helt andre størrelser, så som flere 18" PA enheder ala PD (precisioin device)..?
gx55:
|
|
|
Jeg ved det ærligtalt ikke, jeg synes det lyder underligt, specielt hvis de også lyder forkert enkelvis. Det burde de jo ikke, men jeg kan næsten ikke finde andet som jeg vil give skylden.. Så skulle det lige være pga. det er car-fi enheder som er konstrueret til meget små kasser, men det er jo heller ikke til at sige når du ikke har flere data på dem..
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
abj_eskimo skrev:
Kappen:
noget luft?
gx55:
|
|
|
Jeg ved det ærligtalt ikke, jeg synes det lyder underligt, specielt hvis de også lyder forkert enkelvis. Det burde de
jo ikke, men jeg kan næsten ikke finde andet som jeg vil give skylden.. Så skulle det lige være pga. det er car-fi enheder
som er konstrueret til meget små kasser, men det er jo heller ikke til at sige når du ikke har flere data på dem.. |
|
|
Nej, det er godt nok træls.. tror måske det vil give noget at lave kabinettet om til basrefleks, men det er måske langt fra
tilstrækkeligt iforhold til jordskælvsbas..?
Kan du egentligt udmåle enheder? Hvis du har tid engang i næste uge kunne vi måske måle tsp data på en enkelt enhed og
se hvad de siger (og måske i samme ombæring kigge på en lille 2 vejs jeg er ved at koge sammen.. :-)?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
kappen skrev:
abj_eskimo skrev:
Kappen:
noget luft?
gx55:
|
|
|
Jeg ved det ærligtalt ikke, jeg synes det lyder underligt, specielt hvis de også lyder forkert enkelvis. Det burde de
jo ikke, men jeg kan næsten ikke finde andet som jeg vil give skylden.. Så skulle det lige være pga. det er car-fi enheder
som er konstrueret til meget små kasser, men det er jo heller ikke til at sige når du ikke har flere data på dem.. |
|
|
Nej, det er godt nok træls.. tror måske det vil give noget at lave kabinettet om til basrefleks, men det er måske langt fra
tilstrækkeligt iforhold til jordskælvsbas..?
Kan du egentligt udmåle enheder? Hvis du har tid engang i næste uge kunne vi måske måle tsp data på en enkelt enhed og
se hvad de siger (og måske i samme ombæring kigge på en lille 2 vejs jeg er ved at koge sammen.. :-)?
|
|
|
Ja det kan jeg godt, hvad består din 2vejs af?
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv og koble vær enhed i parallelt (går ud fra at der er 2 spoler i vær enhed) så du får 2 ohm på vær enhed og kør så enheder i serie på i ender på 8 ohm noget sunder for forstærkeren
__________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
JJAZ skrev:
Den tveder skal jo bare deles ved ca. 10kHz med et 1.-ordens filter og så igen ved ca. 3kHz med et 2.-ordens, så kan den tåle rigtig meget effekt og vil sandsynligvis lyde pænt.
|
|
|
Er det ikke temmeligt svært at lave 2 delefrekvenser eller 2 knæk med passiv deling ?
Vil enheden egentlig ikke "bare" se en "forkert" 12 db deling
I så fald, hvordan ville du gøre det ?
(Spørger da jeg er nysgerrig) 
|
|
|
Er der en venlig sjæl der vil prøve at forklare ovenstående, da jeg synes det er yderst interessant
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Sønnen skrev:
JJAZ skrev:
|
|
|
Er det ikke temmeligt svært at lave 2 delefrekvenser eller 2 knæk med passiv deling ?
Vil enheden egentlig ikke "bare" se en "forkert" 12 db deling
I så fald, hvordan ville du gøre det ?
(Spørger da jeg er nysgerrig) 
|
|
|
Er der en venlig sjæl der vil prøve at forklare ovenstående, da jeg synes det er yderst interessant 
|
|
|
Ja, jeg kan sgu ikke.. Definitionen på en delefrekvens eller knækfrekvens er somregel hvor signalet har tabt -3dB, eller hvor signalet er halvejs i sit fasedrej. fx hvis et 2. ordens filter har en delefrekvens på 2kHz, så vil det også have en fasedrej på 90grader ved 2kHz. Man bliver nødt til at se på den samlede overføringsfunktion af hele kredsløbet for at kunne afgøre hvilken type filter man har med at gøre, en ting er ihvertfald helt sikkert! et filter kan ikke både være x og y orden på samme tid.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|