Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 20:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynderjagt på en pick-up til en RPM 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har netop anskaffet mig min første rigtige pladespiller (har tidligere haft en Lenco L75 jeg aldrig rigtigt fik til at virke :))

Det nye vidunder er en Pro-Ject RPM 5. Til den har jeg Pro-Ject Phonobox SE RIAA, og en Cayin 353B forstærker undervejs med posten.. Højttalerne er et sæt GamuT Phi7, og rummet de spiller i er ca. 40m2..

Jeg har sammen med pladespilleren fået en Audio Technica AT95 pickup som jeg bruger i første omgang, men tror godt jeg vil bruge lidt ekstra på en bedre pickup.. Tænker i omegnen af en 1000 - 1500..

Eftersom jeg er helt ny i det her, og derfor har begrænset kendskab til tingene, og endnu mindre erfaring er der nogle spørsmål der melder sig.. Umiddelbart er jeg af den opfattelse at en MC pickup er "the way to go", men er der faktorer der spiller ind, som jeg ikke er bekendt med?? Har armen, spillen, riaa'en eller andre ting indflydelse på om man skal vælge MM eller MC??

Den manglende erfaring betyder også at jeg ved ingenting om de forskellige pickup'er og hvad de er kendte for.. Jeg vil godt have en der får "lyden ud af kasserne", hvis i forstår hvad jeg mener..

Er der nogen af de garvede vinyl-drenge der kan komme med nogle konkrete forslag til gode pickup'er i det nævnte prisleje til det nævnte grej?? Jeg har adgang til fornuftige priser på Audio Technica, Grado og Ortofon, så kan måske bevæge mig lidt højere op i listepris på disse mærker, men det er absolut ikke noget krav at holde sig til dem..

Alle øvrige indspark og kommentarer er hjerteligt velkomne :)

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Jeg vil godt have en der får "lyden ud af kasserne", hvis i forstår hvad jeg mener..

Så kunne jeg forestille mig at en ny DL-160 måske ikke ville være noget dumt valg (ud fra hvad jeg har læst). Men det er kun et gæt...

DL-160 er lidt blødere i ophænget end lillebror 110 og det er nok meget fint til din Pro-ject carbon arm.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

En Ortofon 2M Black eller hvis du har penge til det, den mindste i Rondo serien (hvis din RIAA kan klare MC pickupper).

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

@ krenzler: Jeg er godt selv faldet over en anmeldelse af den hvor anmelderen roser den for dens perspektiv, så det er måske ikke helt dumt..

@ janils: Så vidt jeg kan se er en 2M black dyrere end en Rondo Red.. Og Rondo'en er nok den der ville passe bedst ind prismæssigt :)

Er der samstemmig enighed for at det kan betale sig at holde liv i sparegrisen lidt længere og så tage MC Rondo Red?? Jeg har også set lidt på 2M bronze, da den trods alt er 1000,- billigere end en Rondo Red, men igen - er MC pickupper det bedre?? Og kan man sige noget om hvilken type der vil passe bedst til carbon armen??

Tak
//Allan

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Ortofon 2M Blue til omkring 1.000 kr. skulle være forrygende. Ellers er 2M Black vist en af kongerne iblandt MM'erne, men også dobbelt så dyr som din øvre prisramme.

Hvis du gerne vil "op på" low-output MC (som jo er rigtig MC ) kunne du prøve Ortofon Samba eller Salsa, og de har også fået pæne ord med på vejen, men jeg tror at den store gevinst først kommer længere oppe.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Problemet med low output MC pu er at de stiller store krav til riaa forstærkeren. En Denon DL304 er forrygende god, men kæden hopper af når man skal investere i en MC-riaa der koster 4-5 gange pu prisen for at udnytte dens potentiale. Høj output MC har ikke de store fordele i forhold til MM, det vigtigste er at finde den rigtige belastning, 47K er normen, men ingen fabrikanter overholder den! Rådet herfra er køb en god MM. En gl. Ortofon 540 er fremragende eller en af de gamle Audio Technica AT20SLe (AT15SS er samme pu). Jeg kender ikke de nye Ortofon, men de er ant. særdeles gode. Grado er for meget til den bløde side, der mangler hul igennem (de skal belastes med ca. 20K ohm og ikke de "normerede 47!). Et utraditionelt bud er en gl. Shure pu med Jico SAS nål (ca. usd 100 fra Japan), spiller forrygende og et brugt hoved får man næsten i nakken.
Selv spiller jeg mest på AT24&25, men de er så sjældne som hønsetænder.
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Jeg har pt. kig på Ortofon Rondo Red eller M2 Bronze.. Den ene er som bekendt en low output MC og den anden en MM.. Min RIAA kan godt håndtere MC-pickupper (der er da i hvert fald mulighed for det i bunden af den), men ifølge hullevad så stiller det store krav til RIAA'en.. Menes der her store krav for at udnytte dem fuldt ud, eller vil der være en fordel i forhold til Bronzen allerede men min relativt billige RIAA?! Det skal siges at prisforskellen for mig ligger på 600,- for de 2 modeller - er Rondo'en de ekstra penge værd??

Og er der nogen der har erfaringer med Denon DL-160 i forhold til de ovenfor nævnte?? Den er trods alt stadig noget billigere og en high output MC..

//Allan

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Man kan som tommelfingerregel sige at prisen på en low output pickup skal modsvares af en riaa-step i mindst samme prisklasse før man får balance i regnestykket lydmæssigt. Altså nytter det ikke noget at sætte en Rondo Red sammen med en Phonobox. Pickuppens kvaliteter kommer ikke til sin ret.
En MM pickup har 10 gange højere output, hvilket gør forstærkningen mindre kritisk mht til brum, sus og forvrængning. Jeg ville helt klart gå efter en Ortofon 540mk2 som stadig kan fås eller endnu bedre en Shure V15mk3 med Jico SAS nål (den har lidt lavere compliance og vil passe perfekt til din carbonarm).

mvh
Michael
< ="text/">

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at det er en Phonobox SE og ikke den helt billige  En high output MC har vel så nogenlunde samme forstærkning som en MM.. Kan man generalisere nogle fordele/ulemper ved de to??

Hvad koster sådan en 540mk2?? Synes ikke den fremgår på nogen af de hjemmesider jeg kan finde, kun nålen alene.. Og har du hørt M2 Bronze som jeg selv var inde over??

//Allan

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

540 MkII fås stadig. Du skal være lidt omhyggelig med opsætningen pga. nåleslibningen. 530'eren er 20€ billigere og med Line Contact nål (kompatible med hinanden).

Alle de forskellige PU'er der er nævnt lyder ganske givet ret forskelligt (naturligvis).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Det skal lige siges at det er en Phonobox SE og ikke den helt billige  En high output MC har vel så nogenlunde samme forstærkning som en MM.. Kan man generalisere nogle fordele/ulemper ved de to??

Hvad koster sådan en 540mk2?? Synes ikke den fremgår på nogen af de hjemmesider jeg kan finde, kun nålen alene.. Og har du hørt M2 Bronze som jeg selv var inde over??

//Allan

Som regel kan man købe en step up trafo fra ortofon T20 brugt for mellem 7-800 kr. - du kan evt. prøve at låne en af en ligesindet og så kan du høre om du bedre kan lide den eller mc delen af din Phonobox SE. Trafoen sættes mellem din low output MC og MM indgangen på Riaaen

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Men lige en god ide at sætte sig lidt ind i "trafo-verdenen" så du ikke ender med én der ikke matcher den PU du derefter gerne vil have...

Men der er da en del fine MM'ere derude til 1000-2000,-

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg giver Krenzler ret en Ortofon 540mk2 kræver en MEGET omhyggelig opsætning af armen. Ikke mindst VTA, men så sandelig også i henhold til Baerwald. Til EUR 200 er den efter min mening et best buy til din Project Carbon arm/phonobox. Shure V15mk3 med Jico SAS nål er ikke helt så kritisk at sætte op og er vel ret beset ikke bedre på alle punkter. < ="text/">

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 13 Juni 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

//Allan

Hey Alland, du er på rette spor og du har ret i din første formodning

Med hensyn til M2 Bronze, er jeg selv kommet hjem med sådan en i går, glæder mig til at få den monteret.

Den nye genration M2 har fået kommentaren i test, for en rigtig god sporings egenskab, og at bide MC pick up'er i haserne og få MC-fans til at tænke om!...
At du tænker på M2 Bronze er derfor en god ide til dens pris, med tanke på den nye genration nål, bedre/-finere spole tråd og bedre skaldmateriale.
Jeg har selv anvendt MC pick up'er i 15 år, men vil nu prøve den nye genration MM pick up  hhmmm vad gør jeg så med min T30...

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Jeg har selv anvendt MC pick up'er i 15 år, men vil nu prøve den nye genration MM pick up

Ja lad os høre om du får et kulturchok.

Guldtuborg skrev:
hhmmm vad gør jeg så med min T30...

Gemmer den til en anden god gang...?

Mvh.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Jeg giver Krenzler ret en Ortofon 540mk2 kræver en MEGET omhyggelig opsætning af armen. Ikke mindst VTA, men så
sandelig også i henhold til Baerwald. Til EUR 200 er den efter min mening et best buy til din Project Carbon arm/phonobox. Shure V15mk3 med
Jico SAS nål er ikke helt så kritisk at sætte op og er vel ret beset ikke bedre på alle punkter.<!-- Sunbelt Popup Killer - has been appended by
SPF -->

< ="text/">
<!--
     nopopups();
//-->

<!-- Sunbelt Popup Killer - end of the appended by SPF-->

Taget min meget begrænsede erfaring med pladespillere i bertragtning, så synes jeg det skræmmer en lille smule at den er så svær at få til at
lyde optimalt

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Alland skrev:

//Allan

Hey Alland, du er på rette spor og du har ret i din første formodning

Med hensyn til M2 Bronze, er jeg selv kommet hjem med sådan en i går, glæder mig til at få den monteret.

Den nye genration M2 har fået kommentaren i test, for en rigtig god sporings egenskab, og at bide MC pick up'er i haserne og få MC-fans til at tænke om!...
At du tænker på M2 Bronze er derfor en god ide til dens pris, med tanke på den nye genration nål, bedre/-finere spole tråd og bedre skaldmateriale.
Jeg har selv anvendt MC pick up'er i 15 år, men vil nu prøve den nye genration MM pick up  hhmmm vad gør jeg så med min T30...

Tillykke med din M2'er.. Du må MEGET gerne fortælle om dine erfaringer med den, når du har fået lyttet til den.. Synes den virker interessant..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Taget min meget begrænsede erfaring med pladespillere i bertragtning, så synes jeg det skræmmer en lille smule at den er så svær at få til at lyde optimalt

Ingen grund til at blive skræmt. Du skal bruge en protraktor og lidt tålmodighed (det skal du ved enhver installation af pick-up). VTA kan stilles på din Pro-ject arm.

Mvh.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Så er der bestilt en 540 MK II 

Håber på lidt assistance når den dukker op i næste uge, da jeg stadig har nogen problemer med at forstå alle andre indstillinger end nåletryk...

//Allan

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Her er hvad en hurtig Google søgning lige frembragte...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes