Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 05:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynderjagt på en pick-up til en RPM 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det er sgu' ligegodt utroligt hvad man kan med det Google.. Tak for hjælpen med søgeord 

Den anden øverste "beginners guide" syntes jeg faktisk gav mig en nogenlunde idé om hvad det er der skal ske, så nu er det blevet endnu sværere at vente på den nye pickup.. Sidder og lytter lidt til den AT-95 der sad på armen fra starten af, og er noget spændt på hvor stor en forbedring jeg kan forvente.. Jeg synes allerede nu at lyden er meget behagelig, og at lydbilledet virker større eller måske mere naturligt end jeg har været vandt til fra digitale medier..

Har desuden siddet og læst lidt i manualen til pladespilleren og været henne og undersøge armen på tæt hold.. Er der nogen (altså nogen der læser dette ) der har prøvet at justere VTA på sådan en Pro-Ject carbon arm?? Jeg er lidt i tvivl om det er de to skruer der sidder med ca. 3 cm. mellemrum bag på armbasen der skal løsnes for at justere højden på armen?!

Tak for hjælpen indtil videre
//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Det er sgu' ligegodt utroligt hvad man kan med det Google.. Tak for hjælpen med søgeord 

Har desuden siddet og læst lidt i manualen til pladespilleren og været henne og undersøge armen på tæt hold.. Er der nogen (altså nogen der læser dette ) der har prøvet at justere VTA på sådan en Pro-Ject carbon arm?? Jeg er lidt i tvivl om det er de to skruer der sidder med ca. 3 cm. mellemrum bag på armbasen der skal løsnes for at justere højden på armen?!

Tak for hjælpen indtil videre
//Allan

Yes Alland, det er de skruer du skal anvende, jeg bruger kun den ene for at være sikker på, at ende på samme center-punkt igen og det er ret så simpelt når man først har prøvet et par gange  

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet en 540 mkII på Pro-Ject'en.. Det lyder jo ganske fornuftigt allerede nu, men jeg tvivler dog stadigt en smule på mine justeringsevner 

Nålearmen sidder ikke helt lige på pickup'en (hvilket jeg synes at have læst nok mere er reglen end undtagelsen), og jeg synes den bliver endnu mere skæv når den tynges af armen, altså når nålen hviler på pladen.. Jeg er derfor lidt i tvivl om hvad jeg skal forholde mig til når jeg benytter den protractor der fulgte med pladespilleren.. Så vidt jeg har forstået går det ud på at få nålearmen til at flugte med linierne når den hviler på de to 0-punkter.. Skal det være der hvor armens retning lige før den rammer pladen, eller skal det være den retning den har når den hviler på pladen?? Giver det jeg skriver overhovedet nogen mening

Er der noget jeg kan høre efter når musikken spiller, som kan give mig en idé om, om det er gjort rigtigt?? Vil der f.eks. være en forskydning i balancen hvis nålen 'peger' for meget i én retning??

//Allan

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

"Skal det være der hvor armens retning lige før den rammer pladen, eller skal det være den retning den har når den hviler på pladen??"

Jeg tror jeg forstår. Det skal være med nålen hvilende nede på nulpunktet.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Så er der kommet en 540 mkII på Pro-Ject'en.. Det lyder jo ganske fornuftigt allerede nu, men jeg tvivler dog stadigt en smule på mine justeringsevner 

//Allan

Hej Allan, så fik jeg monteret min Bronze M2, det var slet ikke så vanskeligt som det ellers plejer at være det kan jo tildeles skyldes den protractor, som jeg fik med fra Audioconsult. Når jeg kontrol måler med de andre protractor som jeg har samlet sammen gennem tiden, er der ikke noget som skal efterjusteres så den sidste protractor er helt fint til jobbet 

Det har været en positiv overraskelse, at skifte fra MC pick up'er som jeg har anvendt, gennem de sidste 15 år, til den ny generation af MM pick up  og rygtet taler sandt, den M2 bronze spore super godt

Allan, så mangler vi et billed af din nye pick up og en kommentar, please 

MKBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ortofon 540 er udstyret med en rigtig fin nåleslibning som er i stand til at give en flot analog gengivelse. Du skal være opmærksom på at VTA indstillingen er temmelig kritisk. Start med at have tonearmen justeret så basen er lidt højere  placeret end pick-upppen (armen hælder en anelse nedad i retning af pick-uppen) . Lyt dig derefter frem til den optimale gengivelse ved at justere VTA med meget små ændringer. Nåletrykket er også ret kritisk og man  bør igen lytte sig frem til den mest optimale gengivelse.
Til top Vis MKBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MKBH

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Så kom der lidt forsinket billeder på Tak for hjælpen til alle der har været inde over...

//Allan

EDIT: Ja, det gjorde der så ikke alligevel.. Arbejder lige lidt på det..
EDIT EDIT: Så var den der vidst :)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Bruger du nålebeskytteren? Med mindre at det gør dig tryg at have den kan du lige så godt fjerne den. Én ting mindre der kan sidde og vibrere. Husk at genudbalancere armen og sætte nåletryk på ny da du så har fjernet noget vægt.

Og pas på nålen.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Bruger du nålebeskytteren? Med mindre at det gør dig tryg at have den kan du lige så godt fjerne den. Én ting mindre der kan sidde og vibrere. Husk at genudbalancere armen og sætte nåletryk på ny da du så har fjernet noget vægt.

Og pas på nålen.

Havde ikke lige overvejet den kunne fjernes.. Tror du virkelig der kan høres nogen forskel på det?? Synes egentligt det ser lidt fedt ud med den på

//Allan

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Næææh... Måske ikke?

Lad den da sidde hvis det ser godt ud.

Spiller det ellers godt?

Mvh.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en helt anden lyd end fra Squeezeboxen.. Jeg synes der er fordele og ulemper ved begge dele, men synes at vinylen vinder i det store hele.. Det er bare meget mere åbent.. Går nu og leger lidt med tanken om, om en bedre riaa måske ville gøre en stor forskel?! Men sådan kan man jo hele tiden blive ved Holder i hvert fald lidt øje med KSB...

//Allan

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Går nu og leger lidt med tanken om, om en bedre riaa måske ville gøre en stor forskel?! Men sådan kan man jo hele tiden blive ved

Man kan helt sikkert blive med men jeg tror at du nu har en ganske fin balance imellem din pladespiller, pick-up og RIAA. Skifter man først det ene får man måske også lyst til at skifte det andet og så kører møllen. Og det er ikke garanteret at højere detaljerigdom (eller anden hi-fi parameter) nødvendigvis giver større lytteglæde.

Mvh.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Det er vi aldeles enige i.. Men det er nu sjovt at prøve lidt nyt ind i mellem 

Tror nu også de næste penge er øremærkede til musik på LP i stedet for grej..

//Allan

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Lige en lille update.. Efter snakken om nålebeskytteren, var jeg lige henne og kigge på den, og det viste sig den kan vippe helt op.. Så sådan sidder den fra nu af 

//Allan

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Så for helvede..... Nu er den gal igen

Fik mig en snak med en importør af Pro-Ject og spurgte ham om han ville foreslå en RIAA opgradering eller en Speed Box som første trin i en
opgradering af pladespilleren.. Han sagde at han af de 2 ville vælge en RIAA opgradering, men at hvis det var ham, så ville han skifte pick-up'en
som det første..

Hvad siger H4A til det?? Har manden ret?? For så er det jo bare det der skal til, og så har denne tråd jo stadig det rigtige navn

//Allan

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 20 November 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at din RIAA er rigtigt god, og kan sagtens bære selv dyre pickupper. Så jeg syntes at du skulle bruge pengene på pickup upgraden.

Speedbox er ikke ikke nogen fantastisk upgrade, syntes jeg. Prøv at låne en før du køber, eller køb den med returret.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 November 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Få nu spillet den pick-up til Det tager sin tid at vænne sig til lyden af en god pladespiller kombo.

Jo mere du lytter, jo bedre bli'r det. Prøv at spille din yndllingsplade et par gange, læg den væk i en uges tid og spil alt muligt andet, tag så
yndlingspladen frem igen, og den er blevet bedre, du hører flere detaljer og det der.

Men selvfølgelig, som forhandler, skal jeg jo sige at du skal skifte pick-up OG riaa, samt købe en speed-box (hvad den så kan gøre for dit
velbefindende )

Det ser som om du har haft din Ortofon i ca 6 måneder - den er jo stadig dårligt spillet til - så giv den lige en chance

Men skulle du finde på at skifte pu og riaa, kan jeg anbefale Shelter 201MM med en Dino riaa.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej!
Noget tyder på at du har fået styr på det mekaniske. En mindst lige så vigtig ting er at få justeret det elektriske! Få målt kapaciteten i dine tilledninger fra pu til phono stik. Det kan ligge mellem <100pF og op til 3-400pF! Beregn og udskift til  korrekt belastnings modstand.
Der er et nemt beregningsprogram på Hagtech´s hjemmeside, men husk endeligt at få målt den aktuelle kapacitet, gætteværk duer bare ikke.

mvh
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Lige en lille update...

Efter at have slået koldt vand i blodet og besluttet mig for ikke at opgradere noget som helst, sker der det at 540'eren knækker helt af sig selv!! Kæresten har i hvert fald IKKE rørt den, da hun 2 dage før skadesopdagelsen har tørret støv af rundt om pladespilleren..

Så min julegave til mig selv i år blev så'n en her:

Den er jeg allerede MEGET glad for, selvom den indtil nu kun har kørt ganske få timer.. Godt man har et par fridage nu 

//Allan

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes