mcs_5 skrev:
TC25 skrev:
Gratis rør siger du, hvor skriver man sig op til sådan nogle  |
|
|
Ved en container med elektronikskrot for eksempel 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Ja, på genbrugspladsen gælder det om at stikke hånden ind gennem trådburet og snuppe alle de rør, man kan komme afsted med at rive ud af gamle radioer. Tit er der faktisk ECC83/12AX7 rør i gamle radioer. Husk at holde øje med pladsmanden og se uskyldig ud, hvis han får øje på dig. Nogle gange bliver man 'fanget' og så må man snakke sig ud af det. Det går almindeligvis.
Jeg har eller haft tre-fire markante ECC83/12AX7-oplevelse på det sidste.
Først købte jeg en Pro-ject Tube Box riaa (den gamle, gode model), som kom med to TAD (Tube Amp Doctor) Selected rør. Der er tale om nye russiske/kinesiske rør, som rørforstærkerlægen selv har udmålt og testet og sælger som et særligt udvalg. Det lød sådan set ok og umiddelbart var jeg ikke stemt for at skifte dem ud; den lød jo bedre end min 130 Bellari (wonder) riaa, selv om den var udstyret med et 1955 Mullard (Philips, er det jo) Blackburn rør. Jeg skiftede alligevel en dag TAD rørerne med et par ca. 1960 Philips (egt. Amperex "Bugle Boy") og så lukkede Pro-ject Tube Box'en sig pludselig endnu mere op.
Hjemvendt fra rørtræffet i Århus satte jeg min Fisher X-100 rørforstærker ind i racket i stedet for min lille (ukendte) amerikanske Shell forstærker. Den var skræmmende og imponerede stram, men vist også lidt skrap for mine 3-vejs Jealvox horn. I morges blev de fire Philips rør i indgangen skiftet ud med fire udmålte Telefunken. Sikke et skifte. Skarpheden var dæmpet, men (desværre)
også fastheden. Nu var Fisher'en mere blød og imødekommende. Men noget af fastheden var også gået fløjten. ØV.
Her ud på aftenen havde jeg fået nok. Den lille Shell skulle tilbage på Jealvoxerne. Ahh, hvilken blødhed, men hvad med Fisherens fasthed? Jeg tog de to ECC83 Phililps ud af Shell'en og satte Telefunken rør i. SÅ ER VI UMIDDELBART I HUS! Varme og fasthed. Og præcision. Wav!
Konklusion; rør skal være gamle, gerne NOS rør, i det omfang det (økonomisk mm) kan lade sig gøre. Nye rør kan være fede, men har man ikke prøvet Philips, Telefunken, Siemens etc. ECC83 rør, har man meget til gode.
På søndagens rørtræf blev der spillet guddommeligt på et nyere (kinesisk?) og diy setup med Tannoy 15'' enheder i studie-kabinetter. Men i (diy) riaa'en sad der nye rør. Der blev gjort et forsøg på at spille på gamle (uudmålte rør) men det gik ikke godt. Jeg ærger mig over at jeg ikke hev et sæt Philips eller Telefunken ECC83 ud af mit grej og tilbød at det kunne prøves i det flotte setup.
Det kunne have blevet guddommeligt!
PQR