Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Jeg tror også vi alle skal være ubetinget glade for det vi nu har fået, - og at vi overhovedet fik det . Efter min bedste overbevisning CD mediets væsentligste udgivelse, - her på tærsklen til at mediet visner hen og dør . . 

Jeg er helt enig. Jeg har også bemærket (på nettet), at nogen er sure over, at de skal "plages" med nogle få mono-sange i stereo-boxen. Jamen, helt ærligt!!! Det er et mirakel, at næsten alle sangene overhovedet findes i stereo-udgaver. Man skal vel ikke købe mono-boxen for at få "She Loves You", hvor stereo-masteren er gået tabt? Prøv blot at lytte til Stones tidlige ABKCO-katalog. Et virvar af stereo- og mono-sange på kryds og tværs.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
En anden grund til at jeg foretrækker de gamle mono optagelser frem for stereo, er at det var sådan værket skulle lyde. Frem til 60'erne prioriterede man stadig mono højest. The Beatles f.eks. brugte lang tid på mono-mixet sammen med George Martin. Stereomixet blev overladt til en studie-tekniker og George Martin.

Fra: http://www.gaffa.dk/artikel/34337:

"Så The Beatles' monomasters kan regnes for de helt ægte masters, for The Beatles sad ind under mixningen med George Martin og lydteknikeren, i det mindste op til Det Hvide Album, og stereomixet ville så blive lavet af lydteknikeren og George bagefter. "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" blev mixet i løbet af en periode, hvor monomixet varede et par uger og stereomixet et par dage. Og der var stor forskel på monomixene og stereomixene, og uden at skulle "dis'e" Geoff (lydteknikeren Geoff Emerick. Red.), så glemte ham altså, hvad han lavede, såsom at ændre hastigheden på "She Said, She Said" fra Revolver og andre små detaljer, fordi stereo ikke på den tid blev regnet for særligt vigtigt."

Rigtigt, MEN selve tidsforbruget fortæller ikke hele sandheden. Når man først har lavet mono-mixet, burde det ikke være ret svært at lave stereo-versionen. Man skal jo ikke starte helt forfra.

hilsen Per

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jamen, mono-udgivelser af psykedelisk orienterede værker, som 'Revolver', delvist 'Sgt. Pepper...' og Pink Floyds 'The Piper at the Gates of Dawn' giver for mig ingen mening. Som Gryff selv tidligere har påpeget, går virkningen af flanging-, phasing-, og choruseffekter, blot for at nævne nogle rumlig-akkustiske effekter, som er så stor en del af denne genre, tabt i mono - uagtet at det oprindelige mix var i mono. Min mening er, at så længe der ikke er ændret en tone, er værket det samme i stereo...bare TYDELIGERE!
Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

bittermand skrev:
Jamen, mono-udgivelser af psykedelisk orienterede værker, som 'Revolver', delvist 'Sgt. Pepper...' og Pink Floyds 'The Piper at the Gates of Dawn' giver for mig ingen mening. Som Gryff selv tidligere har påpeget, går virkningen af flanging-, phasing-, og choruseffekter, blot for at nævne nogle rumlig-akkustiske effekter, som er så stor en del af denne genre, tabt i mono - uagtet at det oprindelige mix var i mono. Min mening er, at så længe der ikke er ændret en tone er værket det samme i stereo...bare TYDELIGERE!

Var det henvendt til mig ? Jeg har da hele tiden sagt, at jeg fortrækker stereo- frem for mono.

Absolut ikke! Jeg citerer dig også for pro-stereo.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Helt fint - nu nåede jeg jo at slette mit indlæg, men jeg er citeret korrekt ovenfor. Bittermands indlæg kom blot umiddelbart efter et af mine, så jeg misforstod vist sammenhængen lige i forbifarten. Sorry.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Min mening er, at så længe der ikke er ændret en tone

Problemet er måske, at det er der faktisk, nogle gange meget hørbart, andre gange ikke. Rent praktisk opfatter jeg det sådan, at når en LP er udsendt samme dag i både stereo- og i mono, ja så opfatter jeg dem som ligeværdige kunstnerisk set, uanset hvordan de er blevet til. Så er der selvfølgelig et problem med singlerne, som oprindeligt kun blev udsendt i mono. Stereo-mixene er ofte lavet måneder (eller år) efter mono-mixet, men de fleste (men ikke alle) disse single-stereo-mix er meget tro mod den oprindelige mono-single.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 19 September 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Vil blot lige slå fast at jeg synes stereoudgaverne er gode, kan sagtens forstå den musikalske nydelse i at lytte til dem, jeg nyder det også! Det er ren guf for ørene! hehe :-) Mono-udgaverne lyder bare meget mere "full", rå og punchy, mere ægte om man vil...som om mono-udgaverne går helt ind til kernen af bandet The Beatles, dybest set blot et godt sammentømret rock'n'roll band som havde et ufatteligt godt øre for melodisk musik og et enormt overflod af charme og talent...man fornemmer denne uskyld og vildskab på en helt anden måde efter min mening i monomixene!...Alt sammen noget som føles rigtig for mig når jeg tænker på Beatles...stereo-udgaverne er pæne og meget detaljeret, men de formidler mere musikken som var det stor klassisk musik i mine ører, og ærlig talt så synes jeg tit det virker som om de simpelthen rykker sangene og nerven i deres perfomance fra hinanden...Har læst at Harrison og især Lennon ikke brød som om stereo-mixene, og jeg forstår det udmærket...For mig er mono og stereo ikke blot et spørgsmål om "god lyd", det handler også om hvordan mixene formidler hele æstetikken i musikken...
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Fandt lige dette link fra en amerikansk debatside, kan ikke være mere enig i den afstemning ;-)...men igen det er virkelig blot et spørgsmål om smag!

http://stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=193861

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Fandt lige dette link fra en amerikansk debatside, kan ikke være mere enig i den afstemning ;-)...men igen det er virkelig blot et spørgsmål om smag!

http://stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=193861

Jeg har også været inde på Steve Hoffmans forum og kigge, og der er et helt mylder af tråde om de nye remasters. Jeg har lidt indtryk af, at der er flere "kulter", der ret kraftigt prøver på at gøre sig gældende i det forum:
    1. Beatles skal høres i mono.
    2. De gamle remasters fra 1987/88 var bedre.
    3. Beatles skal høres på vinyl.
    4. Diverse pirat-"remasters" baseret på needle-drops af mint-vinyl-plader er bedre end de nye remasters.

Jeg er ikke enig i nogen af de tre første påstande, og den fjerde kan jeg ikke kommentere, da jeg ikke er i besiddelse af nogensomhelst needledrop-"remaster."

Jeg kan blot konstatere, at for mig virker de nye CD-stereo-remasters ganske fortræffeligt.

hilsen Per

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Nu er det vel egentlig ikke så afgørende om det er den ene eller anden version, for den nye erstatter vel bare den gamle, fuldstændig som det gjalt for Electric Light Orchestra og Dire Straits. Det vil sige at vi kun kan købe den nye stereo udgave, når CD udgaven fra 80erne er udsolgt.

Jeg kan se at TP musik har de gamle udgivelser til 100 mens de nye koster 150,-. Man må jo bare håbe at nye lyttere får ørene op for hvilke kvaliteter der ligger i Beatles pladerne, og de ligger der uanset hvilken udgave der er tale om. Det var måske en god iden at udsende den røde og specielt den blå i nye udgaver med flere numre, for nogle af Beatles pladerne er så korte at der let kunne være to plader på en CD.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Nu er det vel egentlig ikke så afgørende om det er den ene eller anden version.

For nogen er det meget afgørende. Jeg er ligeglad, sålænge jeg synes lyden er god.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Enig, det gode er at vi nu kan høre det hele i rigtig god kvalitet!...så der er virkelig ikke noget at klage over!

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Her er lidt nam-nam til "besatte frimærkesamlere". Et par sites med informationer om variationer i Beatles-kataloget:

http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/index.html
http://www.norwegianwood.org/beatles/disko/html/longpla2.htm l

(Informationen fra disse sites er fra før de nye remasters kom ud, så CD betyder 1987/88-udgaverne).

Er der forresten nogen, der har opdaget, at ""Hey Jude" er ca. 4 sekunder for kort på MONO MASTERS? Den plejer at vare 7:19 (i mono-udgaven). Nu varer den "kun" 7:15. Til gengæld er stereo-udgaven af samme sang blevet ca. 1 sekund længere (7:07 istedet for 7:06) på PAST MASTERS. Det med forskellige udgaver er skam en hel videnskab (for samlere).

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Vil blot lige slå fast at jeg synes stereoudgaverne er gode, kan sagtens forstå den musikalske nydelse i at lytte til dem, jeg nyder det også! Det er ren guf for ørene! hehe :-) Mono-udgaverne lyder bare meget mere "full", rå og punchy, mere ægte om man vil...som om mono-udgaverne går helt ind til kernen af bandet The Beatles, dybest set blot et godt sammentømret rock'n'roll band som havde et ufatteligt godt øre for melodisk musik og et enormt overflod af charme og talent...man fornemmer denne uskyld og vildskab på en helt anden måde efter min mening i monomixene!...Alt sammen noget som føles rigtig for mig når jeg tænker på Beatles...stereo-udgaverne er pæne og meget detaljeret, men de formidler mere musikken som var det stor klassisk musik i mine ører, og ærlig talt så synes jeg tit det virker som om de simpelthen rykker sangene og nerven i deres perfomance fra hinanden...Har læst at Harrison og især Lennon ikke brød som om stereo-mixene, og jeg forstår det udmærket...For mig er mono og stereo ikke blot et spørgsmål om "god lyd", det handler også om hvordan mixene formidler hele æstetikken i musikken...

Jeg kan godt følge dig i, at Beatles i stereo en del steder (og især i de nye remasters) lyder som stor klassisk musik. Til gengæld synes jeg at Beatles i mono en del steder (specielt på REVOLVER og "den hvide") lyder som et (godt) garage-band. Det bryder jeg mig ikke om.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Enig, jeg foretrækker også White Album i stereo, dog synes jeg ikke den nye udgave fungerer bedre end tidligere udgaver, den er simpelthen blevet for pæn!...Men igen du har ret, der er bestemt mange enkelte numre man kan plukke ud og vurdere fordele ulemper ved de forskellige mix...men altså når alt kommer til er musikken bare altid så stærk at den overvinder det hele, men derfor er det stadig sjovt at have forskellige vinkler til rådighed...sidder faltisk lige og hører Revolver i mono :-) Got To Get You...er knagme god i den version ;-)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Gryff er det ikke rigtigt at disse fine nye Beatles udgaver vil erstatte de gamle fra 80erne i kataloget, så de gamle ikke kan købes mere når de er udsolgt dem der er produceret.

Jeg ved godt at udgaven har betydning for samlere. Jeg har selv handlet vinyl periodevis siden 80erne og netop Beatles og Electric Light Orchestra har mange samlere. Jeg er nok lidt ekspert på de sidste, da det var det første band jeg var virkelig fan af, og jeg hører det ligesom Beatles engang imellem. Se også nedenståend tråd, der også har en del relation til Beatles.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65288&K W=Hermann%2E

George Harrison var en stor samler af ELO materiale, ligesom det var ham der udtalte at han opfattede ELO som et fortsætter band til the Beatles. Da A new world record udkom var Harrisons reaktion, at han ville ønske at Beatles havde lydt lige præcis sådan hvis de stadig havde eksisteret  (i 1975). Senere var Jeff Lynne producer på flere af Harrisons og McCartneys soloalbums efter the Beatles.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 19 September 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Kæresten havde denne stående på vinyl.

Synes lyden er meget god, men hvad er mere underligt er at sangeren er i begge højttalere, men der står at den er i stereo. Kan det være et andet mix? Måske det gamel stereo mix? Den lyder i hvert fald anderledes end de samme numre på den røde cd.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Gryff er det ikke rigtigt at disse fine nye Beatles udgaver vil erstatte de gamle fra 80erne i kataloget, så de gamle ikke kan købes mere når de er udsolgt dem der er produceret.

Det er mit helt klare indtryk, at de gamle udgaver udgår officielt, når de er udsolgt.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Kæresten havde denne stående på vinyl.

Synes lyden er meget god, men hvad er mere underligt er at sangeren er i begge højttalere, men der står at den er i stereo. Kan det være et andet mix? Måske det gamel stereo mix? Den lyder i hvert fald anderledes end de samme numre på den røde cd.

Det er vist en (vest)tysk udgivelse. Tracklisten skulle passe med nedenstående:

1965 Jun.  Odeon SMO 83 991 (stereo)
1966. Odeon SMO 73 991 (stereo)
1969. Odeon 1C 062-04 207 (stereo)
1976. Odeon 1C 072-04 207 (stereo)
1977. Apple 1C 072-04 207 (stereo)
1981. Crystal 038 CRY 04 207 (stereo)
Beatles' Greatest
  I want to hold your hand
  Twist and shout
  A hard day's night
  Eight days a week
  I should have known better
  Long tall Sally
  She loves you
  Please Mr Postman
  I feel fine
  Rock and roll music
  Ticket to ride
  Please please me
  It won't be long
  From me to you
  Can't buy me love
  All my loving

Paradoksalt nok fik tyskerne nogle sange fra de amerikanske udgaver. Er det alle numre, der er i stereo ? Er det eventuelt elektronisk stereo? Hvordan lyder det i hovedtelefoner?

Jeg fandt informationen på en underside til en af de sider jeg linkede til tidligere:
http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/german.records.html

Læg forøvrigt mærke til, at nogle af de amerikanske udgivelser (eksempelvis SOMETHING NEW) også blev udgivet i (Vest)Tyskland, sideløbende med de engelske udgaver.

Håber det hjælper.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

@Raskolnikov: Prøv lige at checke følgende (for eksempel):

----------------------------------

I WANT TO HOLD YOUR HAND

basic recording- 17 Oct 1963
additional recording- 17 Oct 1963
master tape- 4 track

• [a] mono 21 Oct 1963.
    UK: Parlophone R5084 single 1963, Parlophone PMC 7016 Collection of Oldies 1966.
    US: Capitol 5112 single 1964, Capitol T 2047 Meet the Beatles 1964.
    CD: EMI single 1989.

• [a1] mock stereo made from [a] 1964, by Capitol.
    US: Capitol ST 2047 Meet the Beatles 1964.

• [a2] mock stereo made from [a] 1973, by Capitol.
    US: Apple SKBO-3403 The Beatles 1962-1966 1973.

• ]b] stereo 21 Oct 1963.
    Australia: Parlophone A8103 single reissue 1976.

• [c] stereo 8 Jun 1965.
    Germany: Odeon SMO 83 991 (later 1C 062-04 207) Beatles Greatest 1965, Odeon SMO 73 692 (later 1C 062-04 363) Beatles Beat 1966.
    Australia: Parlophone PCSO 7533 Greatest Hits 1 1966.
    Holland: Odeon OMHS 3001 Beatles Greatest 1967.

• [d] stereo 7 Nov 1966.
    UK: Parlophone PCS 7016 Collection of Oldies 1966, Apple PCSP 717 The Beatles 1962-1966 1973.
    US: Capitol SV-12245 20 Greatest Hits 1982.
    CD: EMI CDP 7 90043 2 Past Masters 1 1988, EMI CDP 7 97036 2 The Beatles 1962-1966 1993.

]b] Stereo mix , the first ever made by George Martin from 4-track, has the rhythm instruments far left and vocal far right, like a twintrack mix, leaving the lead guitar isolated in the center, which sounds odd since it only plays fills. Sending this mix to Australia for a 1976 single reissue must have been a mistake

The other two stereo mixes are similar but distinguishable. The June 1965 mix [c] has the lead guitar louder and the handclaps slightly louder, and somewhat more bass sound. Compare for example the right channel on the last "ha-a-a-and": the louder guitar covers the vocal more than in [d]. The more common mix [d] has slightly less bass but the cymbal sound is better-- both these differences from [c] may be pressing or LP mastering, rather than the mix, but the handclap and particularly the lead guitar are mix differences.

---------------------------------

"I want to Hold Your Hand" på din plade er vel mix [c]? Det stereo-mix, der er på PAST MASTERS (og den røde), er mix [d]. Bemærk, at de to mix, vi taler om, er fra 1965 og 1966. Selve sangen er fra 1963. Også lidt komisk, at Australien i 1976 fik et tidligt stereo-mix fra 1963.

Informationen ovenfor stammer fra
http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/index.html

Du kan selv prøve at checke de øvrige numre vha. linket.

hilsen Per

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum