Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Grå eller hvidt lærred??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
<span ="bold"><span style="text-decoration: underline;">AV Precision</span>Du skriver en masse tingDFMS Beviste det med
billederDerfor </span>

Det var vel netop præcis ikke det samme, der stod i teksten og blev "bevist" på billederne?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hehe... Det er en meget sjov debat.

Jeg har først haft et gråt Lissau lærred, da jeg brugte min BenQ W10000 i et rum, der ikke kunne mørklægges helt og
bagefter har jeg nu fået et hvidt Lissau lærred (eller rettere - Otto solgte mig et), da mit nuværende rum kan mørklægges
helt. Begge løsninger virkede rigtig godt.

Hvis du ikke kan mørklægge helt, så tror jeg også at et gråt lærred er det, som du skal gå efter. Jeg synes, at kontrasten
var rigtig god, da jeg havde et gråt lærred og det var godt, at man kunne have lidt lys i rummet uden at det gik alt for meget
ud over billedet. Jeg tror ikke, at man skal undervurdere fordelene ved et gråt lærred - specielt hvis man ikke kan få
mørklagt helt.

Hvis jeg holdt et hvidt stykke papir op foran det grå lærred, så kunne jeg godt se, at det var mere hvidt (lysere/kraftigere)
end det grå lærred. Men når man ligger og ser film, så sker der altså et eller andet i hjernen, så det der "er" gråt ser hvidt
ud. Det er ligesom at hjernen på en måde automatisk tolker de mest lyse farver som hvid. Da de mørke områder bliver
"mørkere" med et gråt lærred bliver "farveafstanden" mellem mørke og lyse områder nogenlunde den sammen uanset om
du har et gråt eller et hvidt lærred. Jeg ved godt, at det er lidt kringlet forklaret og jeg kan ikke de rigtige termer, men
pointen er blot, at de hvide områder ikke nødvendigvis vil se mere hvide ud, hvis du har et hvidt lærred, da de sorte
områder så er mindre sorte og forskellen mellem hvid og sort derved er mindre/den samme. Dette er blot for at forklare, at
du næppe kommer til at sidde og se på billedet med et gråt lærred og tænke... "Det er godt nok mere gråt end hvidt".

Specielt når du så har en projektor, der er kraftig på lys, så lyder det da som en rigtig god ide med et gråt lærred. Du kan jo
også vælge en mellemting og finde et lærred, der blot er lidt gråt ;-9

Der skal ikke meget sollys til at gøre billedet rigtig slemt på et helt hvidt lærred. Men det er som sagt et kompromis - man
kan ikke få alt ;-)
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Debatten er efter min mening ikke sjov, måske ufrivillig komisk. For det er komisk, at jo mere folk rent faktisk ved, jo mindre hører man på dem og omvendt. Der gives mange elendige råd i fora som disse, fordi folk primært forholder sig til " det virkede for mig" dogmet, men ellers ved mindre end godt er. Jeg ved, at Otto ikke ved alt, men netop fordi han påpeger dette, er det sandsynligt, at han ved meget.

Otto har ingen kommerciel interesse i, at anbefale gråt fremfor hvidt lærred, blot en interesse i, at anbefale det der er bedst i den gældende situation og det er så her det komiske kommer ind, når kommentarer, ca. som "jeg anbefaler hvidt for det synes jeg er bedst" uden hensyntagen til de matamatiske facts der er åbenbaret, forventes betragtet som valide.

Hvis der var økonomisk ansvar for de anbefalinger man gjorde, så kunne man håbe, at der indsneg sig en klædelig ydmyghed.

Vi har i Danmark lært, lige fra barnsben, at alle har ret til at udtale sig, hvilket dog ofte og uheldigt forveksles med, at alles udsagn skal respekteres. Kunne vi dog bare tænke på "offeret" der udsættes for ukvalificeret rådgivning, i stedet for, at dyrke lysten til selvpromovering, så ville meget være vundet.

Et forum som dette, skal naturligvis bruges til, at udveksle erfaringer og så er det dèt man kan gøre ved f. eks, at skrive " i mit rum virkede et hvidt lærrede bedst fordi rummet er helt mørkt, hvordan det vil forholde sig i dit rum, der angiveligt har lyse vægge og ingen total afskærmning for lys, ved jeg ikke"

Og så lige dette, jeg ved meget lidt om billedsager, det har jeg folk til Smile og derfor udtaler jeg mig nødigt om lige præcis det emne.

Bare et hjertesuk

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jeg mente sådan set bare, at debatten var interessant. Jeg har selv stået med samme overvejelser, hvor jeg ikke kunne
beslutte mig, så jeg kender situationen.

Medlyd, jeg kan sagtens følge din argumentation. Dog synes jeg, at du på et enkelt punkt retter skytset den forkerte vej.
Folk kommer kun med deres anbefalinger ud fra egne erfaringer og gør det vel primært for at hjælpe. Hvis man kun måtte
udtale sig med 100% sikkerhed om billed og lyd, så tror jeg, at et forum som dette hurtigt ville dø ud. Det må være op til
modtageren/trådstarteren at vurdere sagligheden af det enkelte indlæg. Hvis en køber ønsker rådgivning, der skulle være
ansvarsbehæftet, så er det helt malplaceret at lave en tråd i et "hobby-forum" i stedet for at henvende sig professionelle. Jeg
vil ikke engang kalde det man modtager herinde for egentlig rådgivning, men mere erfaringsudveksling. Men jeg tror dybest
sted at vi er enige - folk skal ikke uden forbehold udtale sig om ting, som de ikke har forstand på - dog synes jeg at det må
være trådstarterens egen naturlige opgave at vurdere de enkelte svar.

Jeg har efterhånden gjort en del køb på baggrund af input fra hifi4all og recordere og jeg synes aldrig, at jeg er gået galt i
byen - for mig er foraer som dette virkelig brugbare - også selvom der altid er nogle klogeåger, der udtaler sig om ting, som
de ikke har forstand på. Hjælp til at finde det helt rigtige lærred er dog svært at få, da det i så høj grad afhænger af
individuelle faktorer - det er anderledes med et TV, der tror alt ser nogenlunde ens ud i forskellige stuer.
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Det var egentlig planen at jeg ville komme med en uddybende forklaring, hvorfor jeg foretrække hvidt lærrede.........

Men efter Medlyd's indlæg er det sgu ligemeget, man skulle jo nødig udsætte nogen "for ukvalificeret rådgivning" !!!

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej Simsalabim

Mit indlæg var bestemt ikke stilet til dig, da du netop pointerede, at der var forskelle og, at valget afhang af omgivelserne, næ det er mere kommentare som denne:

Ja så vil jeg tillade mig at være den gamle sure mand . Gråt lærrede er ok og det giver et bedre sort niveau, men et hvidt lærrede er klart at foretrække:

Med det hvide lærrede får man ægte farver og hvidt er hvidt.

Det tilbagevises så af Otto, hvorefter et nyt indlæg mener, at ovenstående blev bevist med billeder !

Hvad blev bevist ? i bedste fald blev det bevist, at der var en forskel i den "gamle sure mands" opstilling, men er det særligt relevant ? og desværre forledte det så spørgeren til, at mene, at han så skulle have et hvidt lærrede. Se var tråden stoppet der, så kunne spørgeren nemt være endt med et, i hans opstilling,  ringere performende lærrede.

Som sagt så ved jeg uendeligt lidt om billede, læner mig istedet op af sagkundskaben, men jeg ved lidt om stereo i almindelighed og pladespillere i særdeleshed og lige præcis der ser jeg utallige eksempler på elendig rådgivning grænsende til det kriminelle. Novicer der fortæller, at de gerne vil have rådgivning omkring køb af deres første pladespiller, bliver anbefalet, at købe 20 år gamle, godt brugte og allerede da de var nye, elendige pladespillere med svært omgængelige tonearme og pick upper. "Rådgivningen" ender oftest med, at man aldrig hører mere fra den unge håbefulde, sikkert fordi han nu skal ud og tjene penge til noget der fungerer efter, at have været på lossepladsen. Nu prøver jeg, selvom det er svært, at holde mig udenfor disse diskussioner, da jeg, med rette, kan beskyldes for, at have en økonomisk interesse i, at anbefale noget bestemt, men det er begrædelig læsning. 

Venligst

Bent

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej DFMS

Det ville da ellers være helt på sin plads med argumenter, så kan man ihvertfald se, hvorfor den ene eller anden løsning foreslås. Det er jo netop det jeg efterlyser saglig rådgivning med saglige argumenter, så det vil kun afstedkomme Clap  herfra.

venligst

Bent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 26 Juni 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Ok det kommer imorgen.

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

så jeres melding vil være stadig være et gråt lærred ? :)
men otto jeg kan se din butik ligger i vejle, det passer jo perfekt, jeg bor lige om hjørnet, det kan være jeg kommer ned forbi
for at få en snak osv
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Det var egentlig planen at jeg ville komme med en uddybende forklaring, hvorfor jeg foretrække hvidt lærrede.........

Men efter Medlyd's indlæg er det sgu ligemeget, man skulle jo nødig udsætte nogen "for ukvalificeret rådgivning" !!!

Jeg vil meget gerne have dig til at fremføre dine argumenter, for det er dét både du og jeg, samt alle der læser med, bliver klogere af. Ingen bliver klogere af at konstatere hvem der har ret, uden at argumentationen bag følger med. Jeg vil påstå at 80% af min viden stammer fra diskussioner hvor jeg har forholdt mig kritisk til de oplysninger jeg har fået, vendt og drejet dem for at finde ud af om det er mig eller "modstanderen" der har ret, og hvis det så har vist sig at jeg tog fejl, så har jeg modificeret min viden i takt med dét. Ingen bliver klogere af at stå stejlt fast på sit, men der er heller ingen der bliver klogere af blindt at stole på enhver info man bliver præsenteret for.

Med andre ord, dét jeg angreb var på ingen måde at du fremførte dit synspunkt, tværtimod - dét jeg angreb var hvordan folk læste det, og hvorfor den enes argument fremstod mere troværdigt end den andens. Det er læserens kildekritik jeg anfægter, ikke skribentens velmente rådgivning.

Når nu billeder åbenbart er mere troværdige end konkret dokumentation, hvadenten billederne så rent faktisk indeholder noget brugbart eller ej (jeg kan ikke se hvordan de viste billeder på nogen måde underbygger de informationer der ledsagede dem, det vil jeg stadig gerne have en uddybning af), så lad mig henvise til denne, som jeg har linket til ofte før - jeg vil ikke klippe-klistre, da jeg ikke lige ved hvor meget rettigheds-halløj der kan være indblandet:

http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/colourPe rception/colourPerception2.html

Kig på illusion 1: Felt A og felt B har præcist samme farve. De ser forskellige ud, men de er _ens_. Det skyldes dét fænomen jeg beskrev tidligere, "hvid" og "grå" er præcist samme farve, de to betegnelser er en subjektiv beskrivelse af hvor lyse de er. Dét der er hvid i én situation, kan være grå i en anden. Grå og hvid er ikke nogle fast definerede størrelser, selv inden for samme billede vil oplevelsen af "grå" eller "hvid" være afhængigt af hvad der er rundt om denne farve. Som Simsalabim siger, dét der ser gråt ud når du kigger på lærredet i almindelig belysning, kan sagtens give hvid når du lyser på det med projektoren.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nok komme med screenshots, til at illustrere min pointe. Men har ikke tid til at tage billeder lige nu !

AV Precision skrev:
"hvid" og "grå" er præcist samme farve,

Det tror jeg ikke en filmfotograf fra 1930'verne og 1940'erne, vil give dig ret i .

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Jeg skal nok komme med screenshots, til at illustrere min pointe. Men har ikke tid til at tage billeder lige nu !

Modsat andre, så har jeg ikke behov for screenshots, jeg vil faktisk helst undgå dem, men hvis du mener de bedre illustrerer det end at forklare hvad du mener, så er det fint nok - kom med dem når du har tid.

dfms skrev:

Det tror jeg ikke en filmfotograf fra 1930'verne og 1940'erne, vil give dig ret i .

Jo, hvis han ved hvad han snakker om. Det er samme _farve_, men ikke samme lysstyrke. En sort-hvid film - som jeg formoder du mener, selvom der også fandtes farvefilm i 30'erne - består netop udelukkende af forskellige gråtoner, dvs. forskellige lysstyrker af én farve, nemlig farven på lampen i fremviseren. Hvilket iøvrigt ikke er den samme farve som dén der benyttes som hvid-reference i dag. Dét du mangler at forstå, er altså at to forskellige nuancer i billedet kan være forskellige enten på farven eller på lysstyrken. Hvis du har en mørk rød og en lys rød, så kan det være præcist samme farve, men med forskellig lysstyrke. Det samme gælder for en mørk "hvid" og en lys "hvid" - den mørke "hvid" kalder vi bare tilfældigvis for grå. Men grå er ikke andet end en mørk hvid, og omvendt, hvid er ikke andet end en meget lys grå.

Helt konkret: Vil du anfægte min påstand om at hvis du har en 20% mørkere dug i kombination med en 20% lysere projektor, så ender du på samme farve (og lysstyrke)?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Humlen i det her er adskillelsen mellem farve og lys. Når vi flytter på lysstyrken og lærredets gain, så flytter vi (i princippet) overhovedet ikke på farven, vi flytter udelukkende på lyset. Når du gør lærredet mørkere, kan du opveje det ved at gøre projektoren tilsvarende lysere, og omvendt, og nå frem til nøjagtigt den samme gengivelse af hvid. Jeg ved ikke hvor meget tydeligere jeg kan sige det.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Nu prøver jeg at afbilde det grafisk, så prøver jeg lige at se om det giver mening:

Er vi enige eller uenige i at du vil betegne nogle af nedenstående felter som hvid, og nogle af dem som grå?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Alle felter er grå.

Ved de røde områder har jeg lavet et hvidt felt og et sort felt:

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Alle felter er grå.

Ved de røde områder har jeg lavet et hvidt felt og et sort felt:

Ja, jeg kan godt se at dét billede jeg fik klippe-klistret ikke var helt optimalt, men pointen er den samme: Hvor mange forskellige _farver_ mener du billedet indeholder?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Simsalabim skrev:
Jeg mente sådan set bare, at debatten var interessant. Jeg har selv stået med samme overvejelser, hvor jeg ikke kunne
beslutte mig, så jeg kender situationen.

Medlyd, jeg kan sagtens følge din argumentation. Dog synes jeg, at du på et enkelt punkt retter skytset den forkerte vej.
Folk kommer kun med deres anbefalinger ud fra egne erfaringer og gør det vel primært for at hjælpe. Hvis man kun måtte
udtale sig med 100% sikkerhed om billed og lyd, så tror jeg, at et forum som dette hurtigt ville dø ud. Det må være op til
modtageren/trådstarteren at vurdere sagligheden af det enkelte indlæg. Hvis en køber ønsker rådgivning, der skulle være
ansvarsbehæftet, så er det helt malplaceret at lave en tråd i et "hobby-forum" i stedet for at henvende sig professionelle. Jeg
vil ikke engang kalde det man modtager herinde for egentlig rådgivning, men mere erfaringsudveksling. Men jeg tror dybest
sted at vi er enige - folk skal ikke uden forbehold udtale sig om ting, som de ikke har forstand på - dog synes jeg at det må
være trådstarterens egen naturlige opgave at vurdere de enkelte svar.

Jeg har efterhånden gjort en del køb på baggrund af input fra hifi4all og recordere og jeg synes aldrig, at jeg er gået galt i
byen - for mig er foraer som dette virkelig brugbare - også selvom der altid er nogle klogeåger, der udtaler sig om ting, som
de ikke har forstand på. Hjælp til at finde det helt rigtige lærred er dog svært at få, da det i så høj grad afhænger af
individuelle faktorer - det er anderledes med et TV, der tror alt ser nogenlunde ens ud i forskellige stuer.

Noget jeg igen og igen ser herinde i de her forums er en manglende respekt for de enkelte mennekser, alle mennesker skal behandles med den reskekt de fortjener! Og det er en respekt der er ens for alle!

Jeg er blevet utrolig meget mere klogere af dette emne! TAK for de mange imput! Jeg skal selv til at købe lærrede i kommende fremtid, og har selv gået med en tvivl, der dog ikke er nået tæt nok på til at starte et forum, som kunne være lig det første indlæg af Rene_49. Der har været for og imod hvidt og gråt lærrede, og det er som det skal være med et debat forum! Jeg mener bare at man kan godt komme en vej omkring til det afgørende og rigtige resultat -uden at enkelte uvidende/ny-begyndere skal jordes for øjene af andre læsere, (både dem som skriver og dem der ikke suplerer med indlæg.) Jeg selv, og enkelte andre skal nok lige puste en ekstra gang når et indlæg dukker frem som er fuldstændig i strid med "det rigtige". Man kan så nemt komme til at svine enkelte til! Vi er alle forskellige, - men vi kendes på vores karakter.

Lige for at vende tilbage, er der så egentlig nogen steder hvor man kan låne et lærred med hvem til test? Vi alle har forskellige stuer, og forskellige projekterer. Det kan måske være svært at bestemme sig når man står i butikken.

Noget andet; kan man selv teste genspejlingen af sit lærred? om det holder standarden.

Mvh: Martin

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Noget jeg igen og igen ser herinde i de her forums er en manglende respekt for de enkelte mennekser, alle mennesker skal behandles med den reskekt de fortjener! Og det er en respekt der er ens for alle!

Jeg er blevet utrolig meget mere klogere af dette emne! TAK for de mange imput! Jeg skal selv til at købe lærrede i kommende fremtid, og har selv gået med en tvivl, der dog ikke er nået tæt nok på til at starte et forum, som kunne være lig det første indlæg af Rene_49. Der har været for og imod hvidt og gråt lærrede, og det er som det skal være med et debat forum! Jeg mener bare at man kan godt komme en vej omkring til det afgørende og rigtige resultat -uden at enkelte uvidende/ny-begyndere skal jordes for øjene af andre læsere, (både dem som skriver og dem der ikke suplerer med indlæg.) Jeg selv, og enkelte andre skal nok lige puste en ekstra gang når et indlæg dukker frem som er fuldstændig i strid med "det rigtige". Man kan så nemt komme til at svine enkelte til! Vi er alle forskellige, - men vi kendes på vores karakter.

Jeg ved ikke hvor meget jeg skal føle mig ramt af det, men jeg prøver på ingen måde at svine folk til. Jeg prøver på at undervise. Som nævnt, så har jeg intet imod at der kom indlæg der sagde noget andet end hvad jeg mener er rigtigt, dét jeg undrede mig over var den for mig at se relativt ukritiske måde flere brugere bare fulgte dét råd frem for mit, tilsyneladende fordi man ikke forstod nogen af indlæggene, men valgte at stole på dén med flest billeder. Hvis vi skal blive klogere af at debattere, så må man også lige vende og dreje "modstanderens" argumenter, eller som udenforstående vende og dreje de fremførte argumenter, og overveje om der er noget ny information man skal have puttet ind i éns egen vidensblok.

Jeg er helt enig i at der skal være plads til forskellige meninger og smag og behag, men i dette tilfælde bliver jeg firkantet i min argumentation, fordi det er ren matematik der ligger bag, og derfor ikke noget der kan diskuteres. Ikke nødvendigvis letforståelig matematik, og ikke nødvendigvis noget der kan illustreres med et screenshot på en forståelig måde, men ikke desto mindre matematik der er lige så indiskutabelt som 2+2=4.

Hvis andre har forstået min pointe, men kan forklare den bedre og mere letforståeligt end jeg kan, må man iøvrigt meget gerne byde ind. Men det korte af det lange er, at man sagtens kan lave "hvid" på en grå dug - man skal bare lyse nok på den.

M.M.M. skrev:
Lige for at vende tilbage, er der så egentlig nogen steder hvor man kan låne et lærred med hvem til test? Vi alle har forskellige stuer, og forskellige projekterer. Det kan måske være svært at bestemme sig når man står i butikken.

Hos stort set alle lærreds-producenter kan du få eller låne en A4 dug-prøve. Det er ikke helt det samme som at få en full-size, men det er bedre end ingenting. At låne et helt lærred er ikke normalt, der skal du være heldig at finde nogen der lige ligger inde med en demovare, og har lyst til at låne den ud.

M.M.M. skrev:
Noget andet; kan man selv teste genspejlingen af sit lærred? om det holder standarden.

Det kommer an på hvem "man" er  Uden måleudstyr er det svært. Selv med måleudstyr skal du have en troværdig reference at holde det op imod. Det kunne f.eks. være en lærredsprøve som du kender gain'en på og ved er korrekt specificeret. Det kunne f.eks. være at måle op imod en ISF eller JKP certificeret dug, da de typisk overholder dén gain der er oplyst. Imidlertid skal man være obs på hvis man måler, at nogle duge er mere afhængige af synsvinkel end andre, det kan påvirke målingerne. Som almindelig lægmand er det bedste man kan gøre igen at få en dugprøve fra en producent man ved overholder specs, og så sammenligne visuelt med dén.

Er man i den tungere ende af skalaen, vil jeg, uden at det skal opfattes arrogant, påstå at 95% af forbrugerne er bedre stillet med at finde en kompetent forhandler (hvilket der er meget få af i landet på lige præcist dette område), og følge dennes rådgivning. Der er som sagt ikke ét lærred eller lærredstype der er bedre end alle andre, det afhænger af at bruge det rigtige lærred i den givne situation. Det er også derfor jeg i dette specifikke tilfælde anbefalede en grå dug, selv om jeg generelt vil sige at mindst 90% af kunderne bør bruge en hvid.

Med andre ord, når det kommer til lærreder, skal man generelt ikke generalisere

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg ved ikke hvor meget jeg skal føle mig ramt af det, men jeg prøver på ingen måde at svine folk til. Jeg prøver på at undervise. Som nævnt, så har jeg intet imod at der kom indlæg der sagde noget andet end hvad jeg mener er rigtigt, dét jeg undrede mig over var den for mig at se relativt ukritiske måde flere brugere bare fulgte dét råd frem for mit, tilsyneladende fordi man ikke forstod nogen af indlæggene, men valgte at stole på dén med flest billeder. Hvis vi skal blive klogere af at debattere, så må man også lige vende og dreje "modstanderens" argumenter, eller som udenforstående vende og dreje de fremførte argumenter, og overveje om der er noget ny information man skal have puttet ind i éns egen vidensblok.

Jeg er helt enig i at der skal være plads til forskellige meninger og smag og behag, men i dette tilfælde bliver jeg firkantet i min argumentation, fordi det er ren matematik der ligger bag, og derfor ikke noget der kan diskuteres. Ikke nødvendigvis letforståelig matematik, og ikke nødvendigvis noget der kan illustreres med et screenshot på en forståelig måde, men ikke desto mindre matematik der er lige så indiskutabelt som 2+2=4.

Hvis andre har forstået min pointe, men kan forklare den bedre og mere letforståeligt end jeg kan, må man iøvrigt meget gerne byde ind. Men det korte af det lange er, at man sagtens kan lave "hvid" på en grå dug - man skal bare lyse nok på den.

Det der med at blive firkantet, kender jeg alt for godt til selv! Og du har jo dine argumenter for at blive det! Jeg tror vi alle kan forstå hvad du mener, -din pointe! Det er også din udtalelse, der gjorde mig klogere. Men det jeg skrev, var mere mindtet generelt, og ikke som værende en personlig balast. Jeg gider ikke følge med i (som udgangspunkt) interessante tråde, hvis de har udviklet sig til kun at skælde hinanden ud. Det er for banligt!

AV Precision skrev:

Hos stort set alle lærreds-producenter kan du få eller låne en A4 dug-prøve. Det er ikke helt det samme som at få en full-size, men det er bedre end ingenting. At låne et helt lærred er ikke normalt, der skal du være heldig at finde nogen der lige ligger inde med en demovare, og har lyst til at låne den ud.

Det var rat at hører at man kan låne nogle prøvestykker, godt nok ikke den vildeste størrelse, men lidt har da også ret. Jeg har ikke lige hørt om de prøver før, så det er da lige noget jeg skal have spurgt efter

AV Precision skrev:

Det kommer an på hvem "man" er  Uden måleudstyr er det svært. Selv med måleudstyr skal du have en troværdig reference at holde det op imod. Det kunne f.eks. være en lærredsprøve som du kender gain'en på og ved er korrekt specificeret. Det kunne f.eks. være at måle op imod en ISF eller JKP certificeret dug, da de typisk overholder dén gain der er oplyst. Imidlertid skal man være obs på hvis man måler, at nogle duge er mere afhængige af synsvinkel end andre, det kan påvirke målingerne. Som almindelig lægmand er det bedste man kan gøre igen at få en dugprøve fra en producent man ved overholder specs, og så sammenligne visuelt med dén.

Er man i den tungere ende af skalaen, vil jeg, uden at det skal opfattes arrogant, påstå at 95% af forbrugerne er bedre stillet med at finde en kompetent forhandler (hvilket der er meget få af i landet på lige præcist dette område), og følge dennes rådgivning. Der er som sagt ikke ét lærred eller lærredstype der er bedre end alle andre, det afhænger af at bruge det rigtige lærred i den givne situation. Det er også derfor jeg i dette specifikke tilfælde anbefalede en grå dug, selv om jeg generelt vil sige at mindst 90% af kunderne bør bruge en hvid.

Med andre ord, når det kommer til lærreder, skal man generelt ikke generalisere

Ja, jeg tænkte nok at det ikke rigtigt kunne lade sig gøre, uden man var inden i det. Men så er der jo kun tilbage at prøve at finde de ISF og JKP certificerede lærreder.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

De 1800 ansilumen kan man formentligt ikke stole på, men der er ingen tvivl om at lysstyrken er væsentligt over gennemsnittet. Lysstyrken på lærredet bliver mindre, når lærredet bliver større.

De 90" er i den lave ende (alt er relativt), dvs igen bliver lysstyrken relativt kraftig på lærredet.

Med så kraftig en lysstyrke kommer du ikke til at mangle lys (hvid). Faktisk vil jeg vurdere at lysstyken på fuld kraft vil være lidt overkill, men dette er nok en smagssag.
Kort og godt mener jeg, at du har noget lysstyrke at give af til fordel for bedre mørke.

Det lyder ikke til at rummet er 100% mørklagt, så det svage punkt bliver det mørke (sort).

Et optimalt gråt lærrede forbedre det mørke, men svækker det lyse, det er netop det komprommis du bør indgå, da du har alt rigeligt lysstyrke.

Mht. farver burde det i følge teorien gøre alle farve mørkere, men ikke ændre dem, så rød bliver ikke til grårød. Om dette passer i praksis har jeg set for få duge til at vurdere og jeg har ikke målt på nogle duge, hvilket er måden det burde gribes an.

Ovenstående tager udgangspunkt i de oplysninger, du har givet, samt at dine ønsker om lysstyrke/mørke kompromisset er gennemsnitlige.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes