| Forfatter |
|
nAlen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naturligvis betyder det mere, at front+center matcher i det der (ihvertfald i de fleste film), er langt flere panoreringer over fronten, end fra front til bag...
Når det så er sagt, vil jeg til enhver tid foretrække ens serie hele vejen rundt, idet jeg simpelthen bliver godt gammeldags muggen, hvis ting som eksemplet med U571 opstår....
Groft sagt er der jo ikke meget sjov i en biljagt hvis lamboen lyder som en fiat 127 når den sidder i baghøjtalerne :)
Derudover er der vel det æstetiske aspekt... Det er nu engang bare lidt mere waf med noget der er ens :)
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nAlen skrev:
| Naturligvis betyder det mere, at front+center matcher i det der (ihvertfald i de fleste film) |
|
|
og til musik er det helt nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kørt med Dali på fronterne og Audiovector på centeren og det fungerede fint nok. Jeg er måske ikke den mest
kritiske, men det kunne sagtens gå.
Nu har jeg Audiovector hele vejen rundt - baghøjttalerne er dog nogle flade dipole højttalere valgt af hensyn til indretningen
- de spiller dog fantastisk. Som sub har jeg en SVS og det fungerer rigtig fint med den synes jeg - med SVS får man virkelig
meget for pengene. Af hensyn til indretningen har jeg ingen gulvhøjttalere men således 3 centerhøjttalere som fronter og
center. Jeg bruger mit setup næsten kun til film, så jeg har spenderet ekstra på centerhøjttaleren, hvor en stor del af lyden
kommer fra.
Center: Audiovector Si6 C Avantgarde Arreté
Fronter: Audiovector SC Super
Bag: Audiovector K-X eller C-X (det kan jeg ikke lige huske)
Sub: SVS PB-NSD12
Min holdning er, at man sagtens kan have forskellige højttalere indbygget i sit surround. I en verden med ubegrænsede
midler og ingen indretningshindringer, så er det som nævnt sandsynligvis bedst med ens højttalere hele vejen rundt :-)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 19 Juli 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er AudioVector og Dali og begge danske firmaer med nogenlunde samme ønske i forhold til klangkarakter. Det afhænger selvfølgelig lidt af de forskellige serier.
Prøv og matche en Dali Ikon i front med en B&W HTM62 center, så kan du straks høre det. og knald så et par Cerwin Vega CLS6 på i bag og succes'en er hjemme 
Vi har for sjov skyld demonstreret dette setup et par gange for nogle der mente at vi overdrev når talte for samme serie i setup'et.
Nu er det selvfølgelig overdrevet voldsomt, men jeg er af den mening, at man kan gå på kompromis med baghøjttalerne til en vis grad. Det bedste resultat får du med et komplet setup af samme serie.
Nogle vil så bare af WAF-hensyn gerne have et par små klodser i de bagerste lofthjørner.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz, ja jeg havde også forhørt mig om Audiovector og Dali kunne gå sammen inden jeg kastede mig ud i det. Det var ikke
meningen med mit indlæg at påstå, at alt kommer til at lyde godt, men blot at nogle sammensætninger kan være fine nok - i
hvert fald til film og hvis man ikke har et mere kritiskt øre end mit.
Der er nogle, der mener, at man skal have samme højttaler -mærke, -serie og -model hele vejen rundt (til nød med
undtagelse af centeren).
Min holdning er, at man må kaste flest penge efter fronterne, hvis man hører meget musik, flest penge på center, fronter og
sub, hvis man ser mest film og så de baghøjttalere der passer ind i budget og indretning.
Jeg synes, at det er en overdrivelse, når nogle påstår, at man ikke kan nyde surrounden, hvis det hele ikke er ens hele
vejen rundt.
Bortset fra det kunne det være sjovt at høre hvor dårligt det kan lyde f.eks. med det setup du nævner.
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simsalabim skrev:
Der er nogle, der mener, at man skal have samme højttaler -mærke, -serie og -model hele vejen rundt (til nød med
undtagelse af centeren).
|
|
|
Personlig mener jeg det er vigtigst at centeren matcher fronterne og at bag og sub ikke er så nødvendigt. :-)
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Simsalabim skrev:
undtagelse af centeren).
|
|
|
Personlig mener jeg det er vigtigst at centeren matcher fronterne og at bag og sub ikke er så nødvendigt. :-) |
|
|
Ja jeg undrede mig også lidt over det med centeren! Mht sub er der ingen diskussion - det er komplet ligegyldigt om det er
samme mærke. Men center er efter min mening vigtigt at den passer klangmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Simsalabim Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt se, at det kunne misforstås.
Det jeg mente er, at dem der er fanatiske i princippet vil have 5 helt ens højttalere hele vejen rundt. Centerhøjttaleren skal
altså i princippet være magen til fronterne og bag og ikke en "flad" centerhøjttaler, som vi normalt kender den.
Jeg håber, at det giver mere mening ;-) Men det lyder i øvrigt til, at vi er ret enige.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simsalabim skrev:
Jeg kan godt se, at det kunne misforstås.
Det jeg mente er, at dem der er fanatiske i princippet vil have 5 helt ens højttalere hele vejen rundt. Centerhøjttaleren skal
altså i princippet være magen til fronterne og bag og ikke en "flad" centerhøjttaler, som vi normalt kender den.
Jeg håber, at det giver mere mening ;-) Men det lyder i øvrigt til, at vi er ret enige. |
|
|
Er fuldstændig enig med dig  Jeg kører selv med 3 identiske fronter. Sorry for misforståelsen! Hehe.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu sætter sig med ryggen til sine fronthøjttaler, ændrer lyden sig en del. Hvis man samtidig hænger dem op over hovedhøjde som det anbefales med baghøjttalere, ændrer lyden sig lidt mere. Så baghøjttalerne er ikke så vigtige med hensyn til klang i mine ører(jo større flyveører man har, jo mere ændrer lyden sig). Som nævnt før mener jeg også de tre forreste højttalere er vigtigst. Jeg ville helst selv have ens fullrange-højttalere hele vejen rundt, det kan godt være man ikke kan høre hvorfra bassen kommer, men man kan fornemme det.  Jeg bestemmer dog ikke selv over stuen, så det må vente til min hjemmebio skal op og stå en dag.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Hvis man samtidig hænger dem op over hovedhøjde som det anbefales med baghøjttalere, ændrer lyden sig lidt mere. Så baghøjttalerne er ikke så vigtige med hensyn til klang i mine ører(jo større flyveører man har, jo mere ændrer lyden sig).
|
|
|
Hvem anbefaler da det? Højtt. skal da sidde i "høre højde" uanset om det er front eller bag højtt.
Jeg er klart mest til ens højtt. hele vejen rundt, og subben af samme mærke. HAr tidligere prøvet at stykke noget smmen det blev aldrig helt godt, og så er der noget om det med designet... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
John P. skrev:
Hvis man samtidig hænger dem op over hovedhøjde som det anbefales med
baghøjttalere, ændrer lyden sig lidt mere. Så baghøjttalerne er ikke så vigtige med hensyn til klang i mine ører(jo større
flyveører man har, jo mere ændrer lyden sig). |
|
|
Hvem anbefaler da det? Højtt. skal da sidde i "høre højde" uanset om det er front eller bag højtt.
Jeg er klart mest til ens højtt. hele vejen rundt, og subben af samme mærke. HAr tidligere prøvet at stykke noget smmen
det blev aldrig helt godt, og så er der noget om det med designet... |
|
|
Hvad er din forklaring (lydmæssigt) på, at sub skal være i samme serie?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "Højtt. skal da sidde i "høre højde" uanset om det er front eller bag højtt."
Næhh... I hvert fald i ældre anbefalinger, bl.a. fra Dolbys egne hjemmesider, anbefales at sætte baghøjtalere højt over lyttepositionen (gerne lige under loftet). Så opnår man en blanding af direkte og diffus lyd. Det er en fordel ved den effektlyd, som baghøjtalerne jo er beregnet til.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat: "Højtt. skal da sidde i "høre højde" uanset om det er front eller bag højtt."
Næhh... I hvert fald i ældre anbefalinger, bl.a. fra Dolbys egne hjemmesider, anbefales at sætte baghøjtalere højt over lyttepositionen (gerne lige under loftet). Så opnår man en blanding af direkte og diffus lyd. Det er en fordel ved den effektlyd, som baghøjtalerne jo er beregnet til.
|
|
|
til film har det alle dage været sådan at de skal pladseres ca 2-3 fod fra øret.
|
| Til top |
|
| |
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var den anbefaling som mollecon skrev jeg refererede til(mener det står i denons manualer). Mine egne baghøjttalere sidder godt nok i ørehøjde.
Med hensyn til subwoofer mener jeg ikke der er grund til at begrænse sig til samme serie. Tit kan man finde bedre muligheder. Mange højttalerserier findes der heller ikke en sub til. Hvis man f.eks. er til fullrange hele vejen rundt kan man jo have valgt nogle højttalere der kun laves i par til stereo.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Det var den anbefaling som mollecon skrev jeg refererede til(mener det står i denons manualer). Mine egne baghøjttalere sidder godt nok i ørehøjde.
Med hensyn til subwoofer mener jeg ikke der er grund til at begrænse sig til samme serie. Tit kan man finde bedre muligheder. Mange højttalerserier findes der heller ikke en sub til. Hvis man f.eks. er til fullrange hele vejen rundt kan man jo have valgt nogle højttalere der kun laves i par til stereo.
|
|
|
det der er vigtig i den sammenhæng er at hvis man som mig har højtalere der ikke siger en pind under 75hz,skal man have ne sub som performere rigtig godt i de relative høje frekvenser.og det er der rigtig mange gode subs der ikke gør.hvis man så har store højtalere der går ned til eks 35 hz er det noget nemmere at finde en sub.M&Ks subs er kendt for at levere varen i de højere fz,til gengæld går de ikke så langt ned som eks SVSs subberne gør.På den måde kan man godt sige at M&Ks sub er udviklet specielt til deres egen højtalere
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "til film har det alle dage været sådan at de skal pladseres ca 2-3 fod fra øret."
Baghøjtalerne??? Besynderligt udsagn. Selv på min lille surroundamp er det muligt at indstille lyden efter afstanden til de forskellige højtalere i setup'et.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat: "til film har det alle dage været sådan at de skal pladseres ca 2-3 fod fra øret."
Baghøjtalerne??? Besynderligt udsagn. Selv på min lille surroundamp er det muligt at indstille lyden efter afstanden til de forskellige højtalere i setup'et.
|
|
|
Tror der menes 2-3 fod OVER ørehøjde. Selvom man kan indstille afstand kan man jo stadig ikke indstille "retning".
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok, så er vi vel stort set enige . Nej, det med 'retning' kniber...
|
| Til top |
|
| |